handdator

Visa fullständig version : Vilken stång för liggande tricepspress?


Fors
2003-07-17, 23:28
Vilken stång är lämplig att använda vid denna övning? Jag vet inte om mitt gym har annat än vanliga skivstänger att tillgå - är detta ett rimligt alternativ?

Jag har läst att många gör denna övning mot huvudet, men jag förstår inte riktigt varför. För mig, som aldrig provat på den, är det i det närmaste självklart att föra den bakom huvudet.

Hur lägger ni förresten av stången efter slutförd serie?
Och finns det några uppenbara risker som man ska se till att hålla sig borta ifrån? Hade tänkt prova på övningen imorgon.

ivandrago
2003-07-18, 00:00
allt du behöver veta om tricepsträning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10208

Pressarn
2003-07-18, 00:01
Ez-stången och hålla smalt grepp.
Sätt ställningen vid magen och lägg av den som vid bänkpress, man får krypa lite men det är det värt.

Fors
2003-07-18, 10:02
Hm, vad är en EZ-stång? Har aldrig fått det klart för mig.

Arne Persson
2003-07-18, 10:07
Den bästa stången enligt min åsikt är en rak välroterande Eleikostång (ej SL stången) eftersom den inte onödigt belastar handlederna vid tyngre träning. EZ-stången (den som ser ut som ett "W") tycker jag att är lite sämre eftersom de nästan alltid har undermålig lagring. Dessutom kan den slå i bänken innan man fått nödvändig utsträckning.

Fors
2003-07-18, 11:02
SL-stång? Jag är inte speciellt välorienterad i stängernas värld.

Arne Persson
2003-07-18, 11:12
Styrkelyftstång = något tjockare, grövre lättrad och roterar inte lika lätt som de övriga av Eleikos stänger.

Fors
2003-07-18, 12:10
Ok, jag får ta ett titt på utbudet på gymmet senare idag. Hur lång kan en sån här stång tänkas vara?

Vänskap
2003-07-18, 12:39
Originally posted by Arne Persson
Den bästa stången enligt min åsikt är en rak välroterande Eleikostång (ej SL stången) eftersom den inte onödigt belastar handlederna vid tyngre träning. EZ-stången (den som ser ut som ett "W") tycker jag att är lite sämre eftersom de nästan alltid har undermålig lagring. Dessutom kan den slå i bänken innan man fått nödvändig utsträckning.


Vill bara ha klart för mig en gång för alla: VAD är en Eleikostång? Är det den där mindre som väger 8-9 kg eller? Om inte, vad heter den mindre isåfall?


Och vad menar du med "undermålig lagring"?:confused:

Pressarn
2003-07-18, 13:27
Eleiko är det bästa märket, alla dom "riktiga" stängerna väger 20kg. Undermålig kullagring är att vikterna roterar kasst vilket kan sabba handlederna osv. Inte helt säker men ganska...
Arne: när du kör med rak stång, har du ett smalt eller axelbrett grepp? Alla på gymmet kör med ez-stången och det gör coleman och yates också i deras videor, det känns helt enkelt bättre för handlederna tycker jag. Däremot har jag bara tagit 50kg i franskpress som max så det om tunga vikter vet inte jag.

Muskelsmurfen
2003-07-18, 16:32
Sedan jag började med den "vanliga" stången i liggande tricepspress så går det mycket bättre.
Sittande tricepspress har jag gått över till en hantel med tvåhandsfattning pga vinklar och handlederna. Stång tar mkt bra om man klarar det för handlederna.

Pressarn
2003-07-18, 17:54
Muskelsmurfen: Hur håller du den raka stången då? Axelbrett väl? Annars lär man sabba handlederna...? Jag håller ez-stången med ett smalt grepp och armbågarna lite utåt. Kanske axlebrett med rak stång och armbågarna intill kroppen är bättre?
Vill se vad Arne Persson har att säga om det här :rolleyes:

Arne Persson
2003-07-18, 19:37
Bl.a detta "Lagom fattning är innanför räfflingen på ex en
Eleikostång (c:a 15 cm mellan tummarna). Tummarna skall vara placerade på
samma sida som övriga fingrar och handleden kraftigt dorsalflexerade,
handleden skall ha denna position genom hela rörelsen. Starta med raka
armar så att så att stången är i ungefär ögonhöjd. För därefter överarmarna
och stången över huvudet samtidigt som armbågsleden böjs. Överarmarna skall
endast sänkas så mycket att stången precis går runt huvudet. Huvudet skall
ej lyftas från bänken. Obs sänk ej överarmarna för långt, detta är absolut
ingen pullover-övning! Det är även viktigt att överarmarna är parallella
genom hela rörelsen och ej tvingas utåt ifrån varandra. Detta stressar
armbågsleden i onödan. ".

shirunai
2003-07-18, 20:07
är det någon som vet hur bra lagring det är på "casall" stänger...mitt gym köper bara casall. Verkar dock likt eleiko som de har på ett annat gym i stan...gummivikterna och stängerna ser lika ut....snurrar man på casall stängerna som är gammal snurrar de inte så bra

Arne Persson
2003-07-18, 20:18
Tyvärr är Casall &Co lågprismärken inte att jämföra med eleiko.

Pressarn
2003-07-18, 21:14
Då ska jag gå och läsa Arnes triceps-artikel en gång till, ordentligt! :smash:
Samt testa med rak stång på tisdag.

Pressarn
2003-07-18, 22:13
En fråga bara, varför ska man ha tummen på samma sida som övriga fingrar runt stången? Står så i Arnes triceps-artikel. Läste på nån styrkelyftsida att det var rent skitsnack att det på något sätt skulle vara bättre att ha ett sådant grepp och att det desutom skulle vara farligt eftersom stången kan rulla nedför handflatan och ner på bröstet. Styrkelyftaren syftade på bänkpress men det har väl ingen större betydelse. Man får ju en viss känsla av säkerhet när man har tummen på andra sidan även om man har handryggen mot sig.

Arne Persson
2003-07-18, 22:17
Därför att många upplever att det underlättar att dorsalflexerar handleden vilket är viktigt när man tränar triceps.

Pressarn
2003-07-18, 22:21
Jahaa... Tack för ett snabbt och tydligt svar :thumbup:
Väntar ivrigt på att du ska börja sälja grippers förresten :)

Fridolf
2003-07-19, 12:07
måste bara fråga hur har man hanleden dorsalaflexad har man hanleden bakåt då eller.

Pressarn
2003-07-19, 12:32
"Bakåt" ja.. ganska svårtt att hålla en tung stång i bänkpress om man skulle böja den framåt.

Fridolf
2003-07-19, 12:36
ok sak man ha hanlederna så i alla triceps öviningar.
Gäller detta också biceps övningar

Pressarn
2003-07-19, 12:41
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10208 :thumbup:
Bicepsövningar vet jag faktiskt inte med, har alltid kört med raka handleder som "alla" andra.

Andyh
2003-07-21, 01:25
jag brukar få ont i min axel av att köra liggande tricepspress. jag kör med rak stång, alla fingrarna på samma sida samt utsidan av händerna där räflingen börjar. sen försöker jag att se till så att mina armbågar inte åker ut under rörelsen. ibland får jag då ett hugg i axeln vet ngn vad det kan bero på?

Arne Persson
2003-07-21, 08:30
Andyh: Det finns möjligheter att du har problem med någon av rotatorkuffmusklerna.

Pressarn
2003-07-21, 13:49
Är jag ensam om att tycka att ez-stång och utåt med armbågarna känns bättre? Börjar knaka och ha sig lätt i mina armbågar och handleder med rak stång.

Arne Persson
2003-07-21, 14:31
Att hålla armbågarna utåt tycker de flesta som är stela i triceps att känns bättre.

Pressarn
2003-07-21, 14:39
Ojdå :em:
Jag som bara stretchar "hållningsmusklerna" som bröst, framsida axlar, hamstrings, traps, vader och gluteus. :rolleyes:
Kan stela triceps verkligen göra att armbågarna knakar? Har aldrig förstått det... Sen så känns det inte heller mycket när jag försöker stretcha dom, känns mer som om jag håller på att sabba axlarna.

Arne Persson
2003-07-21, 14:53
Ok stela axlar då.:D

Muaytudd
2003-07-21, 15:00
asso jag måste fråga, dorsal...handleder, hur håller man då?

Läste Arnes artikel, men bilderna fanns ju inte..

Arne Persson
2003-07-21, 15:04
Du har böjt handryggen bakåt precis som när du kör pressövningar såvida inte någon hjärndöd instruktör försökt slå i dig att du skall köra tex bänkpress med raka handleder.

Muaytudd
2003-07-21, 15:05
oki tack

jwzrd
2003-07-21, 17:42
Jag får mycket sämre känsla genom triceps om jag kör frenchpress med rak stång. Det svider/stramar i nedre laterala tricepshuvudet. Det funkar inte helt enkelt.

Pressarn
2003-07-21, 17:58
Ja eller hur, jag var 100% säker på att ez-stång var det enda rätt tills Arne kom och gjorde mig alldeles förtvivlad.. :rolleyes:
Äh, antar väl att det är olika från person till person.