handdator

Visa fullständig version : Mystiskt datorfel


Durre
2009-01-12, 11:34
Hej, jag har ett fel i en dator som jag inte löst ännu, tagit ca 3 veckor och funderar på att sälja den i delar nu.

Då till problemet, den har en reboot loop, när windowsrutan för laddning är klar så startar den om, kom till skrivbordet någongång men då frös den och var fast.

Startar även om när jag ska installera om XP och kommer till den blå rutan för att accpetera, när jag då trycker F8 startar den om direkt, just där!

Datorn är ej för varm!
Minnena: Dem är OK, testat med andra också
HDD: Testat 2 olika diskar, blir exakt samma sak. Dock bara formaterat ena men den andra var redan ren.
Grafik: Även testat denna, kan inte vara något fel på den.

Moderkort + CPU kan jag inte testa, men är det något fel på dem så tycker man att det inte ens borde gå igång.

Felet kan väl endast vara HDD eller kanske att det är fel volts till ramen? Min fantasi på vad felet kan vara börjar ta slut...
En bluescreen kan komma upp ibland, jag har den printad om någon vill se den! Det står något om hårdvarufel, men jag har läst runt och vid reboot loop som orsakas av windows så skall det stå så.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Jens.Andersson
2009-01-12, 11:42
Det kan inte vara modermodemet, själva hjärtat i hårddisken det är fel på?

Nej men ont så har jag en laptop med samma problem, säg till om du kommer på vad det är.

Durre
2009-01-12, 11:44
Det kan inte vara modermodemet, själva hjärtat i hårddisken det är fel på?

Nej men ont så har jag en laptop med samma problem, säg till om du kommer på vad det är.

Inte en aning, har testat båda, kanske styrenheten det är fel på till dem...
Jasså?! Är det exakt samma för dig?

PowPow
2009-01-12, 11:46
Min lillrbrorsa har samma problem, om jag minns rätt. Han fick för sig att det var någon form av virus.

Kan man ha virus i BIOS, eller något? Hårddisk är ju utbytt.

capture
2009-01-12, 11:48
Först så ska jag säga att jag sett att du skrivit att den inte är för varm men min dator betedde sig exakt så när den blev överhettad.

Kan säkert bero på moderkortet. Jag hade ett moderkort som fick datorn att hänga sig stup i kvarten och när det byttes så var den fit for fight igen. Processorn har jag ingen aning om den kan göra så datorn beter sig som din gör.

capture
2009-01-12, 11:50
Man kan ta virus i utrymmet där bios ligger och vad jag har förstått så är det ena fula rackare.

Civilrätt
2009-01-12, 11:50
då du kör xp så är då antligen en liten äldre dator, right? ett liknande moderkort kostar nog inte många slantar, lönt?

Durre
2009-01-12, 11:52
Först så ska jag säga att jag sett att du skrivit att den inte är för varm men min dator betedde sig exakt så när den blev överhettad.

Kan säkert bero på moderkortet. Jag hade ett moderkort som fick datorn att hänga sig stup i kvarten och när det byttes så var den fit for fight igen. Processorn har jag ingen aning om den kan göra så datorn beter sig som din gör.

Okej men den hängde sig väl inte exakt på samma ställe? För detta moderkort hänger sig precis då, kan sitta och vänta och så exakt när jag trycker rebootar den :(.

Durre
2009-01-12, 11:53
då du kör xp så är då antligen en liten äldre dator, right? ett liknande moderkort kostar nog inte många slantar, lönt?

Socket 939, jag vill ha ett dugligt också, så runt 500-1000kr och jag är student...

jakke
2009-01-12, 11:54
Popcorn på moderkortet kan ge roliga fel. Kolla om det är någon kondensator som bucklar ut i toppen.

Testat att boota med en linuxcd?

Nordenator
2009-01-12, 11:56
Hur många minneskretsar har du? Datorn kan fucka lämpligt om den inte levererar nog med spänning till minnerna. En kusins dator krävde att höja timings eller spänningen alternativt dra ur två kretsar. Annars ville det inte.

PowPow
2009-01-12, 11:56
Socket 939, jag vill ha ett dugligt också, så runt 500-1000kr och jag är student...

Även om det är inte jättemycket pengar, så förstår jag ändå inte "lönt"-resonemanget.

Att åka och köpa/beställa, vänta på, hämta ett nytt moderkort och installera detta. Det är ju inte direkt en enkel lösning. Speciellt när man inte vet om det är moderkortet det är fel på eller inte.

Nordenator
2009-01-12, 12:00
Om du bor i Luleå kan du alltid kasta in den hos OC om inte annat. Jag gjorde det då min dator var körd. Moderkakan var jättedöd, så bytta mot ett nytt. Det fungerade inte heller. Hade felsökt alla enheter förutom just nätagget. Moderkakan var mycket väl död, men det var nätagget som brände det och det nya. Alltid kuligt sådant. Hade väntat mig att graffet var det som jävlades iom att det faktiskt droppat vatten från läkande vätskekylning på det. Graffet däremot har inte svikit mig varken i regn eller rusk, uppenbarligen.

Durre
2009-01-12, 12:00
Popcorn på moderkortet kan ge roliga fel. Kolla om det är någon kondensator som bucklar ut i toppen.

Testat att boota med en linuxcd?
Ska kolla kondensatorerna igen, kolladeförut om någon hade tappat fästet.
Kan inget om linux men ska kolla upp det, tack.

Hur många minneskretsar har du? Datorn kan fucka lämpligt om den inte levererar nog med spänning till minnerna. En kusins dator krävde att höja timings eller spänningen alternativt dra ur två kretsar. Annars ville det inte.
2st, men har testa olika minnen också, men ska kolla voltsen på dem också.

capture
2009-01-12, 12:07
Hmmm, nu när du säger det så startade den nog inte om vid samma tillfälle hela tiden. Tycker mer och mer som det låter som moderkortet som knasar men man kan aldrig vara säker och inte det lättaste att testa det heller.

jakke
2009-01-12, 12:07
Ska kolla kondensatorerna igen, kolladeförut om någon hade tappat fästet.
Kan inget om linux men ska kolla upp det, tack.


2st, men har testa olika minnen också, men ska kolla voltsen på dem också.

Testat bara 1 krets?

Durre
2009-01-12, 12:08
Om du bor i Luleå kan du alltid kasta in den hos OC om inte annat. Jag gjorde det då min dator var körd. Moderkakan var jättedöd, så bytta mot ett nytt. Det fungerade inte heller. Hade felsökt alla enheter förutom just nätagget. Moderkakan var mycket väl död, men det var nätagget som brände det och det nya. Alltid kuligt sådant. Hade väntat mig att graffet var det som jävlades iom att det faktiskt droppat vatten från läkande vätskekylning på det. Graffet däremot har inte svikit mig varken i regn eller rusk, uppenbarligen.

Men det blir väl dyrt?

Durre
2009-01-12, 12:09
Testat bara 1 krets?

Japp.

Nordenator
2009-01-12, 12:10
Men det blir väl dyrt?

Har för mig att mitt var gratis, men det ska visst gå loss på 550:- annars. Det kan man ju alltid se som sista utväg i alla fall.

Durre
2009-01-12, 12:15
Har för mig att mitt var gratis, men det ska visst gå loss på 550:- annars. Det kan man ju alltid se som sista utväg i alla fall.

Okej, ja det blir min sista utväg, det kan jag betala när jag får pengar.

Durre
2009-01-13, 13:33
Kollat kondensatorerna nu, voltsen, körde en HD i datorn som var formaterad, bytte till annat grafikkort, bytte minne och satte det i en annan slot.
Den reboota på exakt samma ställe, vid accept rutan när man skall trycka enter.

Fan kan de bero på kan man ju undra...

Carolinew
2009-01-13, 13:47
Min dator vägrade också att starta (kom bara till den där blå rutan) och det visade sig vara ett elakt litet virus som fuckat upp allting. Blev av med allt på hårddisken men det var å andra sidan jag som klantade mig när jag skulle ta en backup på hårddisken :smash:

Scratch89
2009-01-13, 14:13
Sådär hade jag också, men för min del berodde det nog på att jag dammsög inne i datorn. Dock började problemen redan innan, men jag kanske hade dammsugit för ett bra tag sen också. Min reboot kom lite när som helst, men om jag hade klarat mig så att XP hade startat upp, var det chill den gången. Numera kommer jag inte ens så långt. :/

King Grub
2009-01-13, 14:20
Om det nu (vilket kanske är ganska osannolikt) är ett biosvirus, behöver du flasha om bios för att bli kvitt det.

Durre
2009-01-13, 15:01
Om det nu (vilket kanske är ganska osannolikt) är ett biosvirus, behöver du flasha om bios för att bli kvitt det.

Då lär jag köra med diskett och flasha va? Lägga in de på en annan dator och föra till den ena via diskett...

Nordenator
2009-01-13, 15:53
Om det nu (vilket kanske är ganska osannolikt) är ett biosvirus, behöver du flasha om bios för att bli kvitt det.

Switchen för bios sätter bara alla inställningar till default, snarare än att byta till ursprungsmjukvaran? Om inte är ju det också ett alternativ.

Modde
2009-01-13, 15:59
Man kan ta virus i utrymmet där bios ligger och vad jag har förstått så är det ena fula rackare.

så kallade boot-sector virus, om jag inte minns fel vill säga. Fula rackare minst sagt...

Durre
2009-01-13, 16:59
Alltså att det är ett virus skulle ju vara sjukt oturligt, det händer bara inte! :(

Durre
2009-01-17, 01:28
UPDATE! bytt moderkort nu och den går bra, dock fick jag byta syndbryggans kylfläns för den stack ut för mycket, bytte mot en mindre, denna är nu väldigt varm.

Vet någon hur jag ska få dit en till kylfläns ovanpå, tejpa/klistra dit den, vill ha sådan tejp man har på ramminneskylare till grafikkort.

Civilrätt
2009-01-17, 08:08
UPDATE! bytt moderkort nu och den går bra, dock fick jag byta syndbryggans kylfläns för den stack ut för mycket, bytte mot en mindre, denna är nu väldigt varm.

Vet någon hur jag ska få dit en till kylfläns ovanpå, tejpa/klistra dit den, vill ha sådan tejp man har på ramminneskylare till grafikkort.

PowPow, du kan skicka mig en kram om du vill....lol



testa och se om du kan trolla dit flänsen med "kattstrypare".

Nelo322
2009-01-17, 16:54
hej jag sitter på samma fel typ!

Det hela började med att jag satt och surfade.... hela datorn låser sig, tester alt+ctrl+del men inget händer. Får de trycka av datorn med av/på knappen. När jag sedan ska starta så kommer den bara fram till efter laddar windows bilden. När den bilden försvinner blir skärmen bara svart och sen startas datorn om.

Lyckades att komma in på den genom felsäkert läge och kunde kopiera över det som jag behövde.
Drar sen in windows-skivan, börjar formateringen... kommer fram till "förbereder för installation". Det står 53 min kvar och den räknar inte ner trots att mätaren visar vad som håller på att kopieras inför installationen. När den sedan ska byta till "installerar windows" så blir skärmen svart och datorn startas om.

Det är en Laptop, Siemens 3438 om det spelar någon roll! Är tacksam för all hjälp!

drakfelt
2009-01-17, 18:12
Det kan inte vara modermodemet, själva hjärtat i hårddisken det är fel på?

Nej men ont så har jag en laptop med samma problem, säg till om du kommer på vad det är.

haha den var bra andreas hedlund :D

Nelo322
2009-01-17, 18:55
försökte nu att installera vista på den istället för xp... händer precis samma sak!
Asså vafan är det här?? något form av bios virus? kollar man runt på flera forum så verkar det vara många som har haft samma eller liknanade problem! Snälla ni som är dator kunniga kom med förslag!