handdator

Visa fullständig version : Investera i GULD ---- diskutera


Jorpa
2009-01-12, 01:19
Jag har blivit ganska sugen på att investera i guld, men jag vet ingenting egentligen... vilka är för och nackdelar?

Jag hade en diskussion med en vän och de verkade nästan som de va FÖR bra att investera i guld.

Vi säger att jag köper guld för 100 000kr. Går valutan ner till 0 så har jag fortfarande mina "pengar" i råvaror.
Howeven, stiger valutan med 1000% blir mitt guld mindre värt då? Jag menar det som råvara borde bara hänga med i utvecklingen?

Sedan kan ju guldpriset stiga eller sjunka i värde till viss grad jämfört med dollarn t.ex självklart.

Men har jag koll till viss del, borde jag investera i guld? dels för att det är säkert och dels för att de e ballt.

jakke
2009-01-12, 01:24
Jag har blivit ganska sugen på att investera i guld, men jag vet ingenting egentligen... vilka är för och nackdelar?

Jag hade en diskussion med en vän och de verkade nästan som de va FÖR bra att investera i guld.

Vi säger att jag köper guld för 100 000kr. Går valutan ner till 0 så har jag fortfarande mina "pengar" i råvaror.
Howeven, stiger valutan med 1000% blir mitt guld mindre värt då? Jag menar det som råvara borde bara hänga med i utvecklingen?

Sedan kan ju guldpriset stiga eller sjunka i värde till viss grad jämfört med dollarn t.ex självklart.

Men har jag koll till viss del, borde jag investera i guld? dels för att det är säkert och dels för att de e ballt.

Du har ju inte ens koll på grunderna. Det är ju fortfarande tillgång och efterfrågan som styr guldpriset.


Edit: Köp en råvarufond om du måste ha guld.

burre
2009-01-12, 01:27
Hahaha, du gör nog bäst i att be din banktjänsteman placera pengarna alt. lägga allt på ditt vanliga sparkonto.

KINGEN

Mental
2009-01-12, 01:45
Snälla och hjälpsamma så här på småtimmarna?

Jorpa
2009-01-12, 01:46
det är inte så att jag grundar mitt beslut på vad som skrivs här, vill inte få något råd egentligen. Vill veta vad andra tycker om de, om de finns någon som har sparat i guld osv

Jorpa
2009-01-12, 01:48
Det är ju fortfarande tillgång och efterfrågan som styr guldpriset.



När jag skrev att priset kan såklart ändras i förhållande till dollarn menade jag tillgång och efterfrågan, om det var otydligt.

krilleh
2009-01-12, 07:47
Att investera i fysiskt guld är ju alltid bra. Dock ser jag inte riktigt guld som en lockande investering nu när börsen har rasat samt att bostäderna fortsätter ner. Det finns bättre ställen att investera på menar jag helt enkelt.

CVN
2009-01-12, 08:14
Att investera i fysiskt guld är ju alltid bra. Dock ser jag inte riktigt guld som en lockande investering nu när börsen har rasat samt att bostäderna fortsätter ner. Det finns bättre ställen att investera på menar jag helt enkelt.

Jaså? Jag ser personligen att investera i guld som ett säkert och sparsamt sätt att spara sina pengar på särskilt i dessa tider.

Bahir
2009-01-12, 09:25
Problemet är väl att priset på guld redan har stigit ganska mycket. Vänder marknaderna uppåt och folk börjar leta efter andra investeringar (och alltså säljer sina guldandelar) så kommer priset på guld att falla, vilket inte är bra för den som behåller sina investeringar i guld.

krilleh
2009-01-12, 09:29
Jaså? Jag ser personligen att investera i guld som ett säkert och sparsamt sätt att spara sina pengar på särskilt i dessa tider.

Ja och det är precis det som skiljer dig från dom som utnyttjar dessa tillfällen och blir miljonärer. Jag har inte sagt att botten är nådd på börsen men att börja köpa nu i fina bolag som tex H&M är riktigt fina tillfällen som kommer bli bra inom de närmsta fem åren. Guld skulle du gå in i för 2 år sedan. Inte nu.

Fastigheter kommer också bli en fin investering men nu är det på tok för tidigt. Det kommer fortsätta falla under 09 är min tro.

"Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful" /Warren Buffet

tomccc
2009-01-12, 10:02
Ja och det är precis det som skiljer dig från dom som utnyttjar dessa tillfällen och blir miljonärer. Jag har inte sagt att botten är nådd på börsen men att börja köpa nu i fina bolag som tex H&M är riktigt fina tillfällen som kommer bli bra inom de närmsta fem åren. Guld skulle du gå in i för 2 år sedan. Inte nu.

Fastigheter kommer också bli en fin investering men nu är det på tok för tidigt. Det kommer fortsätta falla under 09 är min tro.

"Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful" /Warren Buffet

Bli miljonär genom att köpa aktier i H&M? Du får nog redan vara semi-miljonär för att få den ekvationen att gå ihop. Aktier i stora 'fina' bolag som du nämner handlas oftast stadigt, men samtidigt sakta, uppåt.

Vinter
2009-01-12, 10:08
Invisteringar i fastigheter i tex Stockholm har varit den säkraste invisteringen de senaste 10 åren. Står still nu, men lär knappast gå ned.

Nordenator
2009-01-12, 10:10
Bli miljonär genom att köpa aktier i H&M? Du får nog redan vara semi-miljonär för att få den ekvationen att gå ihop. Aktier i stora 'fina' bolag som du nämner handlas oftast stadigt, men samtidigt sakta, uppåt.

Fast att köpa högriskaktier i en period av ekonomisk instabilitet vet jag inte om jag skulle vilja göra heller. Då kanske en långsam utveckling är bättre än en.. avveckling :)

krilleh
2009-01-12, 10:16
Bli miljonär genom att köpa aktier i H&M? Du får nog redan vara semi-miljonär för att få den ekvationen att gå ihop. Aktier i stora 'fina' bolag som du nämner handlas oftast stadigt, men samtidigt sakta, uppåt.

Att gå in i små bolag nu förstår jag verkligen inte då det är många largecap bolag som gått ned mellan 50-80%.

Min portfölj består exempelvis i dagsläget av:
H&M
Boliden
NCC
Swedbank

Självklart kan man bli väldigt rik om man passar på att köpa när marknaden är nervös och lägger det fundamenta åt sidan.

Guld är på tok försent att gå in i nu enligt mig iaf.

krilleh
2009-01-12, 10:22
Angående att inte kunna bli rik på H&M så kan jag säga dig att om du skulle gå in med bara ett par tusen på 80-talet så skulle du va miljonär i dagsläget. Inte en dålig avkastning på 20 år.

Sveriges finaste aktiebolag utan tvekan.

tomccc
2009-01-12, 11:41
Fast att köpa högriskaktier i en period av ekonomisk instabilitet vet jag inte om jag skulle vilja göra heller. Då kanske en långsam utveckling är bättre än en.. avveckling :)
Att bli miljonär på aktier utan att ta en risk, det går inte.


Att gå in i små bolag nu förstår jag verkligen inte då det är många largecap bolag som gått ned mellan 50-80%.

Det finns inga belägg för att largecap ska tillbaka till de nivåer det låg på för några år sedan.


Angående att inte kunna bli rik på H&M så kan jag säga dig att om du skulle gå in med bara ett par tusen på 80-talet så skulle du va miljonär i dagsläget. Inte en dålig avkastning på 20 år.

Sveriges finaste aktiebolag utan tvekan.
Men skillnaden här är att på 80-talet var H&M inget stort 'fint' bolag som du tidigare nämnde. Det var då snarare ett av de där små bolagen någon nämner ovan att de inte vill gå in i.

hahavaffan
2009-01-12, 12:18
Att gå in i små bolag nu förstår jag verkligen inte då det är många largecap bolag som gått ned mellan 50-80%.

Min portfölj består exempelvis i dagsläget av:
H&M
Boliden
NCC
Swedbank

Självklart kan man bli väldigt rik om man passar på att köpa när marknaden är nervös och lägger det fundamenta åt sidan.

Guld är på tok försent att gå in i nu enligt mig iaf.Hur går det för Boliden nu för tiden? En arbetskamrat hade aktier för en hel del i dom innan de började gå uppåt. Hon blev glad :D

krilleh
2009-01-12, 12:20
Att bli miljonär på aktier utan att ta en risk, det går inte.



Det finns inga belägg för att largecap ska tillbaka till de nivåer det låg på för några år sedan.



Men skillnaden här är att på 80-talet var H&M inget stort 'fint' bolag som du tidigare nämnde. Det var då snarare ett av de där små bolagen någon nämner ovan att de inte vill gå in i.

Och det var inte på 80-talet som H&M gick upp som mest heller.

Min poäng är att enligt mig är det mycket tryggare att gå in i stora vinstgivande bolag som har en fin historik bakom sig, när det väl kommer lågkonjukturer än att gå in i små bolag som ändå ingen vill sitta med.

Ta PVE som exempel. Eller msab. Ingen vill sitta på små osäkera bolag i osäkra tider.

Du kan få otroligt bra avkastning på largecap bolag om du passar på och fyndar. kolla om fem år vad swedbank eller boliden står i då, och jämnför med ett par mindre bolag.

Jonas_JJ
2009-01-12, 12:57
I takt med att allt fler tillgångsslag fallerar som ex. aktier, fastigheter och räntefonder är ju guld & silver den säkraste och bästa investeringen.

Jag har köpt en del silver på http://libertysilver.se och en del guld på estländska tavex.se. Dock tror jag mer på silver eftersom silver normalt rör sig 2x guld.

Jonas_JJ
2009-01-12, 12:58
Här (http://libertysilver.se/pages.php/page/exters_pyramid) finns läsning om varför guld & silver är den säkraste tillgången i dessa tider.

Magnus
2009-01-12, 14:19
Köp fysiskt guld, guld som smycken kan man bära (om man nu gillar guldsmycken) hehe ;)

Jorpa
2009-01-12, 17:38
Lite information om guldet... för 9 år sedan (2000) stod guldpriset i 250 dollar / ounce och dagens pris är 850 dollar / ounce. Visst, lite inflation med ja... guldet har stigit i pris väldigt mycket. Trodde inte de va så instabilt, trodde de rörde sig om max 50 % upp eller ner.

Jonas_JJ
2009-01-13, 13:51
Finns här (http://libertysilver.se/pages.php/page/guldsek). Tror än mer på silver då silver brukar röra sig 2x guld.

mangs
2009-01-13, 15:13
Tur jag läste i denna tråden, hade tänkt slänga frugans samling på silverskedar men nu ser jag den istället som en god investering. :D

shut teh face
2009-01-13, 16:01
Det är ju lite mer Al Pacino-style att ha ett guldtackor i ett bankfack jämfört med motsvarande pengar på ett konto.

Dan S
2009-01-13, 16:11
angående H&M, hade ni köpt de aktierna för 5 år sedan då dom låg på 40 spänn hade ni haft 10 gånger så mer pengar idag.

krilleh
2009-01-13, 20:21
angående H&M, hade ni köpt de aktierna för 5 år sedan då dom låg på 40 spänn hade ni haft 10 gånger så mer pengar idag.

det stämmer väl ändå inte? för tre år sedan låg den i 255...

Anton Fräs
2009-01-13, 21:06
Det är ju lite mer Al Pacino-style att ha ett guldtackor i ett bankfack jämfört med motsvarande pengar på ett konto.

What he said! :cool:

Torwald
2009-01-13, 21:09
H&M jo, skolboksexemplet på ett "perfekt" tillväxtbolag. Hög kapitalomsättningshastighet och hög vinstprocent, hög soliditet och bara ett fint bolag. Blir lite sugen nu också, är det någon som vet vad deras p/e låg på innan det började gå utför på börsen?

krilleh
2009-01-13, 22:19
H&M jo, skolboksexemplet på ett "perfekt" tillväxtbolag. Hög kapitalomsättningshastighet och hög vinstprocent, hög soliditet och bara ett fint bolag. Blir lite sugen nu också, är det någon som vet vad deras p/e låg på innan det började gå utför på börsen?

Ca 25-30. Närmare 30 om jag minns rätt. Och dom som säger att man skulle gå in i H&M på 80-talet och att det är försent nu så säger jag bara ett ord: Asien!

Finns fortfarande många tillväxtmarknader kvar.

jesse
2009-01-13, 23:16
Ca 25-30. Närmare 30 om jag minns rätt. Och dom som säger att man skulle gå in i H&M på 80-talet och att det är försent nu så säger jag bara ett ord: Asien!

Finns fortfarande många tillväxtmarknader kvar.

Att det är försent är ju fel att säga och HM är ett bra företag men jag personligen tror inte att kursen kommer närma sig 400 igen på bra länge.

CVN
2009-01-13, 23:50
Att gå in i små bolag nu förstår jag verkligen inte då det är många largecap bolag som gått ned mellan 50-80%.

Min portfölj består exempelvis i dagsläget av:
H&M
Boliden
NCC
Swedbank

Självklart kan man bli väldigt rik om man passar på att köpa när marknaden är nervös och lägger det fundamenta åt sidan.

Guld är på tok försent att gå in i nu enligt mig iaf.

Ja, den såg ju bra ut :)

Jonas_JJ
2009-01-14, 00:38
Tja börsen har väl inte gått något vidare bra det senaste decenniet. Säkrare då med guld och silver.

Denna graf visar prisutvecklingen för omx index jämfört med guld & silver
http://libertysilver.se/pages.php/page/goldsilverchartSEK

Dessutom är en silvertacka jävligt cool och impar på vem som helst:cool:

jakke
2009-01-14, 00:42
Tja börsen har väl inte gått något vidare bra det senaste decenniet. Säkrare då med guld och silver.

Denna graf visar prisutvecklingen för omx index jämfört med guld & silver
http://libertysilver.se/pages.php/page/goldsilverchartSEK

Dessutom är en silvertacka jävligt cool och impar på vem som helst:cool:

jobbar du för den siten eller?

Bara jag som blir skeptiskt till den siten? Den känns ganska oseriöst på något sätt.

krilleh
2009-01-14, 03:37
Ja, den såg ju bra ut :)

Jag gick in i dessa bolag nyligen. Som NCC exempelvis på kurs 36kr.

pragmatist
2009-01-14, 08:01
Lustigt att alla som vill få folk att köpa guld väljer just 2000 som utgångspunkt, då guldpriset var det lägsta på 30 år. Hade man valt guldpriset 1980 istället ($700/ounce) så hade guld nog inte alls framstått som någon särskilt god investering.

Ungrim
2009-01-14, 08:31
Tja börsen har väl inte gått något vidare bra det senaste decenniet. Säkrare då med guld och silver.

Denna graf visar prisutvecklingen för omx index jämfört med guld & silver
http://libertysilver.se/pages.php/page/goldsilverchartSEK

Dessutom är en silvertacka jävligt cool och impar på vem som helst:cool:


"Vi rekommenderar att betalning görs till vårt bankgiro eller till vårt bankkonto för alla ordrar."


Det låter väll som en serriös butik!

CVN
2009-01-14, 09:18
Jag gick in i dessa bolag nyligen. Som NCC exempelvis på kurs 36kr.

Ok, och i Swedbank efter emmisionen?

mangs
2009-01-14, 09:39
Lustigt att alla som vill få folk att köpa guld väljer just 2000 som utgångspunkt, då guldpriset var det lägsta på 30 år. Hade man valt guldpriset 1980 istället ($700/ounce) så hade guld nog inte alls framstått som någon särskilt god investering.

Faktum är att alla domedagsexperter som jämför riksgäld, sparkonton etc med börsen gör samma sak och väler tidsperioder som är lämpliga.

Det är väl egentligen bara fastighetsmarknaden som ger bättre avkastning på sikt och ibland inte ens det jämfört med en bra aktieportfölj. Det står lågt nu och det kan komma att stå lägre med men på några elelr lera års sikt tror jag att en investering idag kan ge god avkastning. Jag ahr själv satt in en hel del pengar i olika brancher, bolag och världsdelar sedan Oktober. Kommer även fortsätta med att sätta in mer pengar så länge det står så här lågt eller lägre. Det är ju nu man skall satsa för att få utdelning. Att hålla på att månadsspara samma belopp månad in och ut är ju inte lika givande. Satsa mycket när man tror det är billigt och satsa lite när det är högt låter rimligare.

http://img359.imageshack.us/img359/8431/sinusrs3.jpg

Nu är ju inte börsen en sinus-kurva men den påminner ju en del om det. Bättre att handla i den negativa perioden, dvs under nedgång-botten och under den första vägen upp. I positiva perioden gäller det då istället att plocka ut pengarna vid rätt tillfälle.

TheGredde
2009-01-14, 10:00
Är det inte lite konstigt generellt sett att jämföra en enda metall (guld/silver) och jämfröra den med en börs (SAX) som består av väldigt många bolag, värderingar och inte minst fiktiva-spekulations-värden och människor som tycker att en vinst på miljarders kronor inte är bra nog och resulterar i att värdet för aktien sjunker?

Nog om det, det jag vill få fram är att att jämföra exempelvis guld med hela börsen är ganska dumt, bättre och mer rättvist är att jämföra guld mot en enda aktie. Jag har inga siffror på detta, men jag kan tänka mig att det finns aktier som i jämförelse med guld har haft en liknande kursutveckling även om börsen i helhet har gått ner.

Guld i övrigt har flera värdeökare, (tror att det nämnts tidigare), ni har ju det rena guldpriset (efterfrågan), men även växelkursen, men likväl kan det bli sämre om en jämförelsevaluta sjunker mot den egna kursen. Eller som Jonas_JJ sa, det impar, och värdesätter man det, är det en helt klar god investering. Det kan ni ha i åtanke ni som är intresserade av guld. kanske ska ni till och med överväga att bli skrotsamlare, det ligger mycket pengar bakom metall och skrotpengar :)

Jonas_JJ
2009-01-14, 17:44
jobbar du för den siten eller?

Bara jag som blir skeptiskt till den siten? Den känns ganska oseriöst på något sätt.

Nä, jag har blivit bra bemött och det jag beställt har kommit kvickt så det har inte varit några problem. Vad är det som är oseriöst menar du? Möjligen lite dyrt men å andra sidan finns inget silver någonannanstans i Sverige att få tag på och jag har hellre silver (och guld) än papperspengar som jag tror kommer bli värdelösa.

krilleh
2009-01-14, 18:31
Ok, och i Swedbank efter emmisionen?

Nej, Swedbank har jag förlorat mest på av bolagen.

Jorpa
2009-06-08, 03:08
Att gå in i små bolag nu förstår jag verkligen inte då det är många largecap bolag som gått ned mellan 50-80%.

Min portfölj består exempelvis i dagsläget av:
H&M
Boliden
NCC
Swedbank

Självklart kan man bli väldigt rik om man passar på att köpa när marknaden är nervös och lägger det fundamenta åt sidan.

Guld är på tok försent att gå in i nu enligt mig iaf.


Hade jag investerat i guld och silver som jag tänkte hade jag vart 50 % rikare :)

Jonas_JJ
2009-06-08, 10:59
Tror aldrig det är försent att gå in i guld & silver egentligen. Alla pappersvalutor blir mindre värda över sikt innan de dör helt. Alltså blir guld & silver mer värdefullt över tid.

Läs ex. dessa artiklar över pappersvalutornas öde
The Fate of Paper Money (http://news.goldseek.com/GoldSeek/1231340579.php)

Vilket värde har egentligen dina pengar? (http://libertysilver.se/pages.php/page/penga_varde/language/sv)

Det jag inte förstår riktigt ännu i ovanstående artiklar är ju ett guld & silverbaserat system skulle fungera i praktiken men nog f'n skulle det fungera bättre än de monopol-pengar vi har idag.

Everest
2009-06-08, 11:13
http://img359.imageshack.us/img359/8431/sinusrs3.jpg

Nu är ju inte börsen en sinus-kurva men den påminner ju en del om det. Bättre att handla i den negativa perioden, dvs under nedgång-botten och under den första vägen upp. I positiva perioden gäller det då istället att plocka ut pengarna vid rätt tillfälle.

Vet inte om jag tycker detta liknar en sinuskurva

http://img4.imageshack.us/img4/4580/2853.jpg

zanzi
2009-06-08, 12:02
Så länge inte hela ekonomin faller ihop tycker det finns bättre saker att investera pengar i.

http://www.inflationdata.com/inflation/images/charts/Gold/Gold_inflation.gif

ARMSTARK
2009-06-08, 12:14
Enda fördelen med guld är att det aldrig blir helt värdelöst hur mycket det än sjunker i värde. Har man några miljoner som man inte ska använda på väldigt länge så kan det vara en ide men annars, gör nåt roligare för pengarna.

Brofessorn
2020-11-01, 14:10
Avyttrade nyligen en mindre mängd guld på Tradera. 3 minuter efter att jag lade upp annonsen, köpte en tjomme det direkt över marknadspris. Sedan bönade han och bad om att få köpa mer. Till MÅNEN snart?

r3mpuh
2020-11-01, 14:25
Har du inte ditt guld i fysiskt format, aka guldtacka på hatthyllan, så är det ju ingen vits känner jag? *jorgen*