handdator

Visa fullständig version : Förbättra mörkerseendet?


Shador
2009-01-12, 00:25
Finns det något sätt man kan förbättra sitt mörkerseende på? Ifall man inte har nåt bättre för sig då..

Snobbe
2009-01-12, 00:30
Vet inte om det är sant men har ALLTID iaf i liten ålder fått höra att morötter ökar sitt mörkerseende. Jag har ingen aning om det är sant och tror faktist inte det är det. Tror det är rätt svårt o förbättra det tyvärr typ som o förbättra sin syn genom något förutom operation osv.

PowPow
2009-01-12, 00:32
Ett kortvarigt sätt är att gå omkring hela dagen med en piratlapp för ena ögat. När du sen hamnar i ett mörkt rum så flytar du lappen från ena ögat till andra. Då ser du bättre än om du inte hade haft piratlapp. I alla fall till en början.

//PowPow som tittar för mycket på Mythbusters

Tolkia
2009-01-12, 08:14
Vet inte om det är sant men har ALLTID iaf i liten ålder fått höra att morötter ökar sitt mörkerseende. Jag har ingen aning om det är sant och tror faktist inte det är det. Tror det är rätt svårt o förbättra det tyvärr typ som o förbättra sin syn genom något förutom operation osv.
A-vitaminbrist ger väl om jag inte tar fel nattblindhet, så omvänt är det ju sant. Däremot lär inte morötter vara något mirakelmedel som förbättrar mörkerseendet om det redan är bra.

Loke
2009-01-12, 08:36
Det finns en del trick man kan använda sig av som faktiskt fungerar. Det vanligaste, och det jag kommer ihåg, är att inte titta direkt på det du vill se, utan att titta på det lite i ögonvrån så att säga. Tydligen är mörkerseendet olika i olika delar av ögat. Går man på en stig mitt i natten till exempel så ska man hålla blicken relatvit högt, då ser man lättare rötterna precis framför fötterna.

MasterChief
2009-01-12, 09:19
Det finns en del trick man kan använda sig av som faktiskt fungerar. Det vanligaste, och det jag kommer ihåg, är att inte titta direkt på det du vill se, utan att titta på det lite i ögonvrån så att säga. Tydligen är mörkerseendet olika i olika delar av ögat. Går man på en stig mitt i natten till exempel så ska man hålla blicken relatvit högt, då ser man lättare rötterna precis framför fötterna.

Som amatörastronom kan jag intyga att du har helt rätt. Tapparna tappar snabbt sin förmåga när det blir mörkt och man måste utnyttja stavarna i större utsträckning. Koncentrationen av dessa ligger faktiskt inte riktigt vid fokus utan lite utanför där koncentrationen är högre. Man kommer snabbt på tekniken att sätta fokus lite bredvid en svag lysande galax, och vips så fångar ögat upp ljuset. De är rätt ballt faktiskt, för om man flyttar fokuset till galaxen så försvinner den helt plötsligt. :)

Tolkia
2009-01-12, 09:43
Man kommer snabbt på tekniken att sätta fokus lite bredvid en svag lysande galax, och vips så fångar ögat upp ljuset. De är rätt ballt faktiskt, för om man flyttar fokuset till galaxen så försvinner den helt plötsligt.
Vi hade några optimistiska idéer om att titta på känslighet för flimmer och jämföra perifert och "vanligt" seende på jobbet. Ha. Ha. Gick ju väldigt bra att få försökspersoner att inte rikta fokus dit där det plötsligt började flimra.

Snafu
2009-01-12, 10:52
Tydligen, och det har kan vara skitsnack, så var det engelsmännen under WWII som sade att dom åt morötter för att förbättra mörkerseendet så dom kunde skjuta ner tyska bombare. Dom sade detta så att tyskarna inte skulle förstå att dom har utvecklat radar.

Som sagt, kan vara skitsnack, men låter alldeles klockrent :)

Mental
2009-01-12, 13:01
Tydligen, och det har kan vara skitsnack, så var det engelsmännen under WWII som sade att dom åt morötter för att förbättra mörkerseendet så dom kunde skjuta ner tyska bombare. Dom sade detta så att tyskarna inte skulle förstå att dom har utvecklat radar.

Som sagt, kan vara skitsnack, men låter alldeles klockrent :)

Tror att vitaminbrist var betydligt vanligare då, speciellt i krig och ransoneringstider. Så det kan säkert ha stämt.

Solros
2009-01-12, 13:06
Träning ger färdighet!
Ut i buskarna och smyg på grannarna under nätterna, anteckna sedan hur du uppfattar ditt mörkerseende efter varje pass.

Hudiksvall_Bänkpress
2009-01-12, 14:54
Jag har keratokonus (http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratokonus)på mitt ena öga som medför att jag har ett kraftigt brytningsfel på det. Det roliga är att jag har grymt bra mörkerseende på det sjuka ögat.

Borde ju då med en lins på något vis förbättra mörkerseendet tycker jag...?

MasterChief
2009-01-12, 15:15
Jag har keratokonus (http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratokonus)på mitt ena öga som medför att jag har ett kraftigt brytningsfel på det. Det roliga är att jag har grymt bra mörkerseende på det sjuka ögat.

Borde ju då med en lins på något vis förbättra mörkerseendet tycker jag...?

Ja, det kanske går. Det handlar ju om att få så mycket ljus som möjligt att falla på de perifera delarna där koncentrationen av stavar är högre. Men samtidigt medför ju det problem som vida överväger fördelarna.

skaparn
2009-01-12, 15:28
Denna tråd samma dag som denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124500)?

Snart startar någon en "Tråden för alla oss som använder stearinljus eller tänkt börja gör det"

Mental
2009-01-12, 16:40
Denna tråd samma dag som denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124500)?

Snart startar någon en "Tråden för alla oss som använder stearinljus eller tänkt börja gör det"

Och då krävs det en könsdelad poll,

Ja, jag använder stearinljus (Kvinna)
Ja, jag använder stearinljus (Man)
osv...