handdator

Visa fullständig version : Kattras i England som bildades i en kolgruva?


kalle_banan
2009-01-12, 00:06
Jag hörde en berättelse om en kattras som ska ha uppstått i England när lokalbefolkningen dumpade kattungar i en nedlagd kolgruva istället för att avliva dom, och mot all förmodan överlevde några kattungar och skaffade nya kattungar som saknade ögon och hade stora öron efter ett par generationer... Detta upptäcktes år senare när de skulle kolla om gruvan var rasfärdig.
Jag googlade men kunde inte hitta något, är det någon som hört talas om detta? Det ska tydligen finnas bilder på katterna också, men det låter som en enda stor skröna.

Jazzman
2009-01-12, 00:18
Jag hörde en berättelse om en kattras som ska ha uppstått i England när lokalbefolkningen dumpade kattungar i en nedlagd kolgruva istället för att avliva dom, och mot all förmodan överlevde några kattungar och skaffade nya kattungar som saknade ögon och hade stora öron efter ett par generationer... Detta upptäcktes år senare när de skulle kolla om gruvan var rasfärdig.
Jag googlade men kunde inte hitta något, är det någon som hört talas om detta? Det ska tydligen finnas bilder på katterna också, men det låter som en enda stor skröna.

Så snabbt går inte evolutionen.
/Jazz

AJO
2009-01-12, 00:31
Så snabbt går inte evolutionen.
/Jazz

Jo, det kan den göra vid mutation, även om sannolikheten för en så perfekt mutation skulle ske under en så kort period är låg.

Clarkolofsson
2009-01-12, 01:12
Bump ffs :D

burre
2009-01-12, 01:34
http://img122.imageshack.us/img122/9549/gremlins0zf.jpg
Där är en bild på en av dom.

Personen som hittade den första hette Pieter Gremlin, en holländsk gästarbetare i England. Tyvärr omkom han strax efter upptäckten då han blev uppäten av dem när han matade katten nattetid. Sägnen säger att katterna var besatta.

Årtionden senare snappades historien upp av några amerikaner som gjorde film av det.
Filmen fick sedan både en och två uppföljare.

Så visst har det hänt.

Jazzman
2009-01-12, 01:41
Jo, det kan den göra vid mutation, även om sannolikheten för en så perfekt mutation skulle ske under en så kort period är låg.

Jo, som du säger så finns det förstås en teoretisk möjlighet. De allra flesta mutationer ger bara utslag i fenotypen hos individen inte genotypen. Sannolikheten för att det skulle bildas stabila mutationer som nedärvts både vad gäller tillbakabildandet av ögonen och som gett större öron är otroligt liten på den korta tiden.

Jag kan dock tänka mig att någon slängt ner katter som från början hade vissa defekter, t ex att de saknade ögon vid födseln. Om detta var genetiskt betingat och det fanns fler än en med samma defekt som parade sig så kan det ju förstås ha gett upphov till fler katter utan ögon. Det har naturligtvis inget med att de har varit i en gruva att göra, det hade blivit katter utan ögon även om de föddes i normal miljö.
/Jazz