handdator

Visa fullständig version : vege proteinpulver


Jonna
2003-07-17, 22:23
hej jag hade tänkt att börja ta proteinpulver efter träningen, men jag är vegetarian o vill därför inte äta något med nermalda djurdelar i....:(
finns det något helvegetariskt? o isf vad heter det o vad kostar det?
Tacksam för svar!

mvh

Grahn
2003-07-17, 22:26
Nermalda djudelar hittar du inte i många pulver inte.

Dricker du mjölk så är de vanligaste proteinpulvrena tillverkade av detta lite ovanligare är ägg som råvara.

Äter du inte ägg eller använder mjölkprodukter så blir det nog bara sojaprotein kvar vilket jag personligen inte rekomenderar men andra verkar gilla. :)

Jonna
2003-07-17, 22:35
jo men ägg o mjölk använder jag! :eating:
så länge det inte är något som har varit levande ;)
vad finns det då för bra sorter?
Tack för så snabbt svar! :bow:

Grahn
2003-07-17, 22:40
Tja billigt och rätt bra är väl exell här på kolozzeum, vassleprotein som lämpar sig efter träning tillsammans med valfria snabba kolhydrater.

Kolla i webshoppen :)

De har även mer exklusiva alternativ, kolla bara efter vassle(whey på engelska).

Pressarn
2003-07-17, 22:42
Mjölk lever knappast men äter du ägg??? hm...
Nåja, det finns två mjölkprotein: vassle och kasein. Vassle upptas snabbt och kasein upptas långsamt, snabbt är bra på morgonen och efter träningen, annars är kasein bättre. Vassle är bra att kombinera med kolhydrater som druvsocker (sött) eller maltodextrin (neutralt).
Bli inte lurad av dyra märken bara ;)

Jonna
2003-07-17, 22:43
okej! ska kolla!
men är allt vassle vegetariskt?

Pressarn
2003-07-17, 22:43
Har alltid undrat hur vegeterianer och speciellt veganer får i sig tillräckligt med protein :confused:

Jonna
2003-07-17, 22:44
ok, tack för svaret pressarn!
då har jag LITE koll i alla fall!

Pressarn
2003-07-17, 22:44
Originally posted by Jonna
okej! ska kolla!
men är allt vassle vegetariskt?

Vassle kommer från mjölk ja... Du lär inte hitta nåt köttproteinpulver så lätt.

Pressarn
2003-07-17, 22:56
Testa med Stars nutrition Whey-80 eller exell (kolozzeum, budo&fitness) om du ska ha vassle annars är det eiselts protec+ som gäller, dalblads har visst också något som har en del kasein.
Exell är ganska sött bara så du vet... Det godaste jag har testat hittills är iaf whey-80 jordgubb, grymt lätt att få ner utan någon eftersmak som förföljer en hela dagen, dom andra smakerna är också ganska milda och dom flesta pulverna är godast med mjölk. :eating:

Jonna
2003-07-17, 22:57
inte? :eek: jag har för mig att jag läst någonstans att det var djur i typ allt proteinpulver...fast jag minns inte ens vart jag läste det... så jag litar mer på er!:D

Grahn
2003-07-17, 23:00
Originally posted by Jonna
inte? :eek: jag har för mig att jag läst någonstans att det var djur i typ allt proteinpulver...fast jag minns inte ens vart jag läste det... så jag litar mer på er!:D

säkert ngn militant vegan som yrade? :D

Jonna
2003-07-17, 23:25
haha, jaa, så kan det ju faktiskt ha varit...

fast nu när jag tänker efter så var det faktiskt så att det var min gympalärare som sa det, han i sin tur hade läst det någonstans...

vilken tur att ni snälla människor på kolozzeum finns, annars hade jag aldrig vågat köpa proteinpulver ju!

zombiealex
2003-07-17, 23:41
Bra proteinkällor för Vegetarianer:

Tofu produkter (sojaprotein)

quarn produkter (gjord på svamp)
http://www.quorn.com/

Finns äggvita i quorn men somsagt ägg har ju inte blivit befruktat så det finns inte och har inte funnits något liv i dem.


Så börja med att äta först. Sedan tänka på att köpa kosttillskott.

dormin
2003-07-17, 23:42
Alla dessa "gympalärare" som folk pratar om hela tiden, vafan får de ingen utbildning eller?! Lär ut både de ena och de andra som folk ofta litar blint på vad gäller träning och kost. De har ju ett stort inflytande, något som borde utnyttjas bättre!

:furious:

Pressarn
2003-07-17, 23:46
Originally posted by zombiealex
Bra proteinkällor för Vegetarianer:

Tofu produkter (sojaprotein)

quarn produkter (gjord på svamp)
http://www.quorn.com/

Finns äggvita i quorn men somsagt ägg har ju inte blivit befruktat så det finns inte och har inte funnits något liv i dem.


Så börja med att äta först. Sedan tänka på att köpa kosttillskott.

Är inte kycklingägg befruktade? :MrT:

zombiealex
2003-07-18, 00:06
Är det ett kycklingägg så är det befruktat eftersom det är en kyckling i den :D

Men äggen du köper i livsmedelsaffären är inte befruktade då dom är från burhöns (inga tuppar där).

En höna behöver en tupp för att få ett befruktat ägg.

Men en höna kan värpa fram ett ägg ändå utan en tupp (burhöns).

Du kan jämföra det med människokvinnans mens.
Obefruktad = vegetarianer kan äta.
Befruktad = vegetarianer kan men vill inte äta.

z_bumbi
2003-07-18, 06:27
Det finns ju några proteinpulver med nermalda djurdelar i, så det är väl inget konstigt. Största nackdelen med det är ju att protein man får fram är relativt värdelöst att bygga muskler på så man vill inte betala för det. Jag äter det hellre i godisform! (Det är ju i princip samma sak som gelatin.)

Står det bara vassle, kassein, whey, soja, ägg, egg eller liknande så ska det inte vara någon fara. Exell som redan nämts är ju ett bra val t ex.

norpx
2003-07-18, 08:59
jag är veggo och lever på excell, protec+, kesella, keso, linser, bönor, quorn osv osv. ingen soya dock eftersom ajg är allergisk. Funkar bra.

Kimo
2003-07-18, 09:01
Originally posted by Pressarn
Har alltid undrat hur vegeterianer och speciellt veganer får i sig tillräckligt med protein :confused:


Du kan ju alltid fråga Andreas Cahling, förste svensken som vann Mr. International, han var vegetarian och inte så där otroligt småväxt.

Angående nermalda djurdelar i proteinpulver så ska du se upp för tex. Twinlabs Gainers Fuel, den innehåller Kreatin och om jag inte missminner mig så utvinns väl det ur kött?

King Grub
2003-07-18, 09:10
Originally posted by Kimo

Angående nermalda djurdelar i proteinpulver så ska du se upp för tex. Twinlabs Gainers Fuel, den innehåller Kreatin och om jag inte missminner mig så utvinns väl det ur kött?

Kreatin i tillskottform är syntetiserat.

Kimo
2003-07-18, 09:11
Du är ju snabb som själva blixten! :hbang: :kickass:

Innebär det att det inte finns några animaliska delar i kretain alls då? En del får ju magproblem av kreatin, tror du att den risken ökar för en vegetarian i och med att upptagningen av vissa ämnen försvinner/försämras med tiden?

muskelbyggarn
2003-07-18, 09:19
saxat av Eiselt
"
Kreatinmonohydrat (patent EP0754679)
Cyanamid reageras med natrium eller kalium sakrosinat i vatten eller i vatten plus ett organsikt lösningsmedel i en viss temepratur och ett visst pH (7.0 to 14.0). Därefter följer olika reninsprocesser.
"

Har för mig han skrev någon gång att råvaran sakrosinat kan komma från djur, men inte i det kreatin från CreaPure!

Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-07-18, 09:32
Kimo: Kreatin borde väl snarare vara bra för en vegetarian/vegan då de ju inte får i sig det i så stora mängder annars.

Kimo
2003-07-18, 09:57
How nice, då kan man testa det då, trodde aldrig att det skulle vara möjligt. :D

EiseltUK
2003-07-21, 14:48
Innhehåller Quorn äggvita? Troligen är det så att de deklarerar protein som "äggviteämne", vilket inte är samma som att produkten innehåller äggvita. Kolla på ingredienslistan där samtliga råvaror anges i fallande ordning efter förekommande mängd.

Quorn-proteinet ska tydligen vara bra. Jag kollade upp det för ett tag sedan.

Mvh
Henrik

Cartwright
2003-07-21, 15:21
Originally posted by EiseltUK
Innhehåller Quorn äggvita? Troligen är det så att de deklarerar protein som "äggviteämne", vilket inte är samma som att produkten innehåller äggvita. Kolla på ingredienslistan där samtliga råvaror anges i fallande ordning efter förekommande mängd.

Quorn-proteinet ska tydligen vara bra. Jag kollade upp det för ett tag sedan.

Mvh
Henrik

Ack, nej!

http://www.quorn.com/se/index.htm

zombiealex
2003-07-21, 15:35
EiseltUK:

Quorn innehåller äggvita.


Quorn™ produkter

Quorn™ är namnet på en rad produkter som består av ett svampprotein som blandats med en liten mängd äggvita för att få en mör och tilltalande konsistens. Quorn™ är ett läckert och nyttigt alternativ till kött, fisk och fågel och används som ingrediens i färdigrätter eller som råvara vid matlagning.

Källa: http://www.quorn.com/se/index.htm

-----------------------------
Fråga:
Hur tillverkas Quorn?

Svar:
Tillverkningen sker i en jäsningsprocess på samma sätt som yoghurt, öl och sojasås - ett sätt att tillverka livsmedel som använts flera tusen år. Svampproteinet skördas successivt genom en enkel separationsprocess. För att få fram produkter med Quorn blandas svampproteinet med aromämnen och äggvita och formas sedan till filéer, bitar eller färs.


Källa: FAQ avdelningen på http://www.quorn.com/se/index.htm

EiseltUK
2003-07-21, 15:36
Originally posted by Cartwright


Ack, nej!

http://www.quorn.com/se/index.htm

Ja det stämmer! Kanske används som någon sorts bindemedel.

/ Henrik

zombiealex
2003-07-21, 15:40
Precis :thumbup:

Grahn
2003-07-21, 15:42
så dummt, då kan ju inte de vegitarianer som inte äter ägg käka produkten. Hade ju varit smartare om den varit helvegitarisk...

zombiealex
2003-07-21, 16:07
Originally posted by Grahn
så dummt, då kan ju inte de vegitarianer som inte äter ägg käka produkten. Hade ju varit smartare om den varit helvegitarisk...


Varför äter inte en del vegetarianer ägg? Burhönsägg är ju inte befruktade dvs det har aldrig funnits något liv i ägget.

Konstiga männsikor :D

tortured
2003-07-21, 16:09
Originally posted by zombiealex



Varför äter inte en del vegetarianer ägg? Burhönsägg är ju inte befruktade dvs det har aldrig funnits något liv i ägget.

Konstiga männsikor :D
är du ironisk eller bara korkad?

Grahn
2003-07-21, 16:09
Aldrig försökt förstå mig på dem... :D

zombiealex
2003-07-21, 16:12
Originally posted by tortured

är du ironisk eller bara korkad?


Eftersom jag inte är ironisk så betyder det nog att jag är korkad.

Vänligen upplys en korkad själ.



EDIT: väntar fortfarande på svar.... :D

tortured
2003-07-21, 16:21
jadu..

Grahn
2003-07-21, 16:26
Så du skulle äta ägg från ett företag ssom behandlade sina fåglar mer sympatiskt även om priset skulle bli därefter Tortured?

zombiealex
2003-07-21, 16:29
Ja vad ska man säga... Vi står högst upp i näringskedjan?


Det finns väl frigående höns?

tortured
2003-07-21, 16:30
Originally posted by Grahn
Så du skulle äta ägg från ett företag ssom behandlade sina fåglar mer sympatiskt även om priset skulle bli därefter Tortured?
jag skulle äta ägg om jag hade egna höns, och ja jag skulle kunna tänka mig att äta andra ägg också om jag visste att hönsen hade haft det bra, men vad behöver man ägg till egentligen?

zombiealex
2003-07-21, 16:32
Variera proteinintaget kanske?

tortured
2003-07-21, 16:33
Originally posted by zombiealex
Ja vad ska man säga... Vi står högst upp i näringskedjan?


Det finns väl frigående höns?
vi besitter också förmågan att välja själva vad vi ska göra utav vår position..

frigående höns:

tortured
2003-07-21, 16:33
Originally posted by zombiealex
Variera proteinintaget kanske?
nej det behöver vi inte ägg för

Grahn
2003-07-21, 16:37
Originally posted by tortured

jag skulle äta ägg om jag hade egna höns, och ja jag skulle kunna tänka mig att äta andra ägg också om jag visste att hönsen hade haft det bra, men vad behöver man ägg till egentligen?

Ägg är nyttiga, behöver och behöver...beror ju lite på vad man gillar för bristsjukdomar. Att äta vegitariskt är inte nödvändigtvis att undvika att djur och insekter skadas eller lider förövrigt, maten odlas ju trots på mark som en gång hyste ett rikt djurliv, allt och besprutas i de flesta fall med.
Jordbruket i sig som är grunden för vegitarisk kost har ju brutit upp massor av mark och antagligen utplånat massor av djurarter.

Nu gör ju djurhållningen som den ser ut idag inte spec mkt bättre ifrån sig men vegitariskt ätande skadar och dödar massor av liv det med.

Men visst kan jag förstå att man vill bojkotta äggindustrin, bryr mig inte nog mkt i höns välmående för att jag ska göra det själv iofs.

tortured
2003-07-21, 16:40
Originally posted by Grahn


Ägg är nyttiga, behöver och behöver...beror ju lite på vad man gillar för bristsjukdomar. Att äta vegitariskt är inte nödvändigtvis att undvika att djur och insekter skadas eller lider förövrigt, maten odlas ju trots på mark som en gång hyste ett rikt djurliv, allt och besprutas i de flesta fall med.
Jordbruket i sig som är grunden för vegitarisk kost har ju brutit upp massor av mark och antagligen utplånat massor av djurarter.

Nu gör ju djurhållningen som den ser ut idag inte spec mkt bättre ifrån sig men vegitariskt ätande skadar och dödar massor av liv det med.

Men visst kan jag förstå att man vill bojkotta äggindustrin, bryr mig inte nog mkt i höns välmående för att jag ska göra det själv iofs.
det känns som att jag har haft den här diskussionen förut, men aja, det ligger till såhär, att den landyta odling för djurfoder tar upp är många gånger större än vad den hade varit om alla blev vegetarianer istället, men sånt tänker ju oftast köttisar på innan se öppnar käften..

Grahn
2003-07-21, 16:43
tortured: men det är ju bara det mindre av två onda, det är inte att vara rättfärdig.

Att leva i symbios med naturen hade ju varit trevligt men då måste vi ju bara rasera civilisationen och ta livet av ngn miljard människor först iofs.

zombiealex
2003-07-21, 16:49
Varför skulle människan helt plötsligt vilja bli vegetarian?

Människan har ätit kött i alla dess former i många tusen år.
Kan inte tänka mig att några små vegan/vegetarian nissar kan ändra på det.

tortured
2003-07-21, 17:03
Originally posted by Grahn
tortured: men det är ju bara det mindre av två onda, det är inte att vara rättfärdig.

Att leva i symbios med naturen hade ju varit trevligt men då måste vi ju bara rasera civilisationen och ta livet av ngn miljard människor först iofs.
och varför det om jag får fråga?

Originally posted by zombiealex
Varför skulle människan helt plötsligt vilja bli vegetarian?

Människan har ätit kött i alla dess former i många tusen år.
Kan inte tänka mig att några små vegan/vegetarian nissar kan ändra på det.
för att vi inte kan leva på kött i den utsträckning vi gör idag, vi är alldeles för många människor på jorden idag för att kunna göra det utan att uttnyttja djuren och frånta deras rätt till frihet och att få utlopp för sina naturliga behov..

när den första människan kom till var vi dessutom inte köttätare, vi levde på mestadels växter och insekter, och även en del ägg och djuras.. alltså, vi klarar oss bra utan kött!

Grahn
2003-07-21, 17:13
tortured: för att utan jordbruk och djurhållning så kan jorden inte livnära folkmängden, spec inte efter hur vi behandlat den på senare år.

Huruvida vi är allätare eller inte får du forska i själv, ont om lärt folk som emotsäger detta numera iofs.

zombiealex
2003-07-21, 17:19
1. Det finns hur mycket kött som helst på denna planet. Ta t.ex. människan. Människan är ett djur. Tänk dig en 17-årig aerobic tjejs tighta skinka! Hur bra kött som hälst. Iofs går det nog under namnet "Fläskkött". Men vem är kräsen när dom andra djuren har tagit slut? Seriöst, när nötkreaturen och dom övriga djuren har tagit slut så finns Quorn och Tufu :D

2. "...utan att uttnyttja djuren och frånta deras rätt till frihet och att få utlopp för sina naturliga behov."

Det är männsikan som står högst upp i näringskedjan. Alla andra är maträtter.

3. "När den första människan kom till var vi dessutom inte köttätare"

Kom till? Jag vill inte gå in på evolutionsterori, men jag tror knappast att någon av oss här kan berätta vad människan samt vad/det människan var innan åt.

4. "vi klarar oss bra utan kött!"

Nej, människan klarar sig inte bra utan kött samt övriga djurprodukter som mjölk, ägg mm

tortured
2003-07-21, 17:26
grahn: nej precis, men man behöver fan inte göra det värre! sen skulle jag vilja påstå att det finns ont om lärt folk som påstår att en människa inte kan leva som vegan, och om de påstår det skulle jag fråga vad de har för argument, och sedan överbevisa dem :booty:

zombiealex: 1. så din slutsats är att vi ska börja äta människor?
2. så om jag är överlägsen dig så är det min rätt att göra vad jag vill med dig?
3. det var du själv som påstod att människan ätit kött i tusentals år, och ja, vi vet att det inte var så. vi var samlare för 10 000 år sen, det var efter det vi blev jägare.
4. du som vet så mycket, varför klarar vi oss inte bra utan kött, mjölk och ägg?

Grahn
2003-07-21, 17:43
Originally posted by tortured
grahn: nej precis, men man behöver fan inte göra det värre! sen skulle jag vilja påstå att det finns ont om lärt folk som påstår att en människa inte kan leva som vegan, och om de påstår det skulle jag fråga vad de har för argument, och sedan överbevisa dem :booty:


Tja vill man bojkotta djurindustrin som hemsk så får man väl det, är ju trots allt du som betalar för det och jag får min stek förmigsjälv.
Dock hade iofs min stek varit nyttigare om inte djurindustrin var så djävlig vilkt retar mig lite.

man kan leva som vegan, man kan leva på att äta plast. Men man lever kanske inte lika bra eller lika länge som man kunnat om man åt som det är tänkt att vi ska göra.
Iofs svårt med livsmedelsindustrin som den serut idag men köttätare kommer dock närmre än de som helt skippar animaliska produkter.

Fast det är din kropp och ditt val, det förbryllar mig lite bara. De enda jag ogillar är de militanta veganerna som förstör för andra.

zombiealex
2003-07-21, 17:46
Originally posted by tortured
grahn: nej precis, men man behöver fan inte göra det värre! sen skulle jag vilja påstå att det finns ont om lärt folk som påstår att en människa inte kan leva som vegan, och om de påstår det skulle jag fråga vad de har för argument, och sedan överbevisa dem :booty:

zombiealex: 1. så din slutsats är att vi ska börja äta människor?
2. så om jag är överlägsen dig så är det min rätt att göra vad jag vill med dig?
3. det var du själv som påstod att människan ätit kött i tusentals år, och ja, vi vet att det inte var så. vi var samlare för 10 000 år sen, det var efter det vi blev jägare.
4. du som vet så mycket, varför klarar vi oss inte bra utan kött, mjölk och ägg?


1. Varför inte? Seriöst det var ironi. Däremot tog jag upp några produkter som kanske kan spå hur framtiden kan se ut när endast människan finns kvar.

2. Absolut. Att människor äter andra människor händer. Att människor dödar andra människor för nöje händer också. Dock har dom flesta civiliserade länder ett utvecklat samhälle med Lag och Straff vilket begränsar att sådana saker händer.

3. Eftersom jag tror på Charles Darwins Evolutionsteori (http://www.pbs.org/wgbh/evolution/darwin/index.html), så är jag ganska övertygad att människan alltid ätit kött i någon form. När människan blev jägare så lyckades han fånga större byten.

4. Man blir svag och kommer att missa många viktiga näringsämnen. Man kommer inte att få till sig av flera olika protein, fett samt kolhydrats källor. Vilket kommer att försvaga människan.

tortured
2003-07-21, 17:48
Originally posted by Grahn


Tja vill man bojkotta djurindustrin som hemsk så får man väl det, är ju trots allt du som betalar för det och jag får min stek förmigsjälv.
Dock hade iofs min stek varit nyttigare om inte djurindustrin var så djävlig vilkt retar mig lite.

man kan leva som vegan, man kan leva på att äta plast. Men man lever kanske inte lika bra eller lika länge som man kunnat om man åt som det är tänkt att vi ska göra.
Iofs svårt med livsmedelsindustrin som den serut idag men köttätare kommer dock närmre än de som helt skippar animaliska produkter.

Fast det är din kropp och ditt val, det förbryllar mig lite bara. De enda jag ogillar är de militanta veganerna som förstör för andra.
konstigt är bara att många ser mig som satan själv bara för att jag är vegan.

å du kan knappast jämföra veganism med att leva på plast, det är en helt annan sak, och nej det kan man inte leva på.

tortured
2003-07-21, 17:51
Originally posted by zombiealex



1. Varför inte? Seriöst det var ironi. Däremot tog jag upp några produkter som kanske kan spå hur framtiden kan se ut när endast människan finns kvar.

2. Absolut. Att människor äter andra människor händer. Att människor dödar andra människor för nöje händer också. Dock har dom flesta civiliserade länder ett utvecklat samhälle med Lag och Straff vilket begränsar att sådana saker händer.

3. Eftersom jag tror på Charles Darwins Evolutionsteori (http://www.pbs.org/wgbh/evolution/darwin/index.html), så är jag ganska övertygad att människan alltid ätit kött i någon form. När människan blev jägare så lyckades han fånga större byten.

4. Man blir svag och kommer att missa många viktiga näringsämnen. Man kommer inte att få till sig av flera olika protein, fett samt kolhydrats källor. Vilket kommer att försvaga människan.
1. när bara människan finns kvar så kommer inte kretsloppet på den här jorden fungera längre och vi kommer inte kunna överleva.
2. så du röstar för att vi tar bort den lagen, och känner dessutom ingen ilska mot mig när jag dödar din mamma?
3. ja, men inte i någon större utsträckning, vi skulle klarat oss lika bra utan.
4. varför blir man svag? vilka näringsämnen missar man? vad är det som finns i kött men inte i vegetabilier?

zombiealex
2003-07-21, 18:19
Originally posted by tortured

1. när bara människan finns kvar så kommer inte kretsloppet på den här jorden fungera längre och vi kommer inte kunna överleva.
2. så du röstar för att vi tar bort den lagen, och känner dessutom ingen ilska mot mig när jag dödar din mamma?
3. ja, men inte i någon större utsträckning, vi skulle klarat oss lika bra utan.
4. varför blir man svag? vilka näringsämnen missar man? vad är det som finns i kött men inte i vegetabilier?


1. Visst ok.

2. Nej jag skulle inte känna någon ilska. Däremot skulle jag troligtvis stycka upp dig och din familj i fina små bitar. Efter att jag bundit fast din far i stolen bredvid sängen där jag trycker på dig och din mor länge. Och självklart skulle jag rigga upp min miniDV för att dokumentera allt.

3. Visst ok.

4. a) Gissa. b) Många. c) Just det som inte finns i vegetabiler men finns i kött.

Grahn
2003-07-21, 18:19
Originally posted by tortured

konstigt är bara att många ser mig som satan själv bara för att jag är vegan.

å du kan knappast jämföra veganism med att leva på plast, det är en helt annan sak, och nej det kan man inte leva på.

Det beror på att "sover man med hundar får man löss", de militanta veganerna har lixom sabbat er image lite lätt och skapat en motreaktion.
Säger du "meat is murder" så kontrar jag givetvis med att säga "but im a natural born killer"(stod faktiskt som klistermärke vid ett rödljus i veganhuvudstaden i världen Umeå).

Säger du vegitarian så är det ingen som reagerar likadant och det är ju egentligen det rätta ordet med för kosthållningen, vegan är ett såvitt jag vet modärnare ord som beskriver en folkrörelse.

Plasten var ett skämt :D fast det fattade du nog.

Grahn
2003-07-21, 18:21
tortured: givetvis går du miste om nyttigheter genom din extrema kosthållning, lura dig inte på den frågan.
Extrema saker är sällan spec vettiga.

tortured
2003-07-21, 18:21
Originally posted by Grahn


Det beror på att "sover man med hundar får man löss", de militanta veganerna har lixom sabbat er image lite lätt och skapat en motreaktion.
Säger du "meat is murder" så kontrar jag givetvis med att säga "but im a natural born killer"(stod faktiskt som klistermärke vid ett rödljus i veganhuvudstaden i världen Umeå).

Säger du vegitarian så är det ingen som reagerar likadant och det är ju egentligen det rätta ordet med för kosthållningen, vegan är ett såvitt jag vet modärnare ord som beskriver en folkrörelse.

Plasten var ett skämt :D fast det fattade du nog.
jag säger vegan för att folk ska fatta att jag inte äter ägg och mjölkprodukter

tortured
2003-07-21, 18:22
Originally posted by zombiealex

4. a) Gissa. b) Många. c) Just det som inte finns i vegetabiler men finns i kött.
haha intelligent inlägg. svaret: det finns inget sådant som du pratar om, men sånt vet ju inte du.

Grahn
2003-07-21, 18:23
Originally posted by tortured

jag säger vegan för att folk ska fatta att jag inte äter ägg och mjölkprodukter

Vegitarianer äter såvitt jag vet inte ägg och mjölkprodukter heller då ordet betyder att man bara äter saker som tillhör växtriket. En person som äter vegitariskt + mjölk+ ägg är en "ovo lakto vegitarian" för att använda ett krångligare ord(såvitt jag vet).

Bättre du säger vegitarian om du inte är militant så undviker du missuppfattningar.

zombiealex
2003-07-21, 18:25
Originally posted by tortured

haha intelligent inlägg. svaret: det finns inget sådant som du pratar om, men sånt vet ju inte du.

Precis. Jag är ju som du skrev tidigare, "korkad". :thumbup:

tortured
2003-07-21, 18:26
Originally posted by Grahn


Vegitarianer äter såvitt jag vet inte ägg och mjölkprodukter heller då ordet betyder att man bara äter saker som tillhör växtriket. En person som äter vegitariskt + mjölk+ ägg är en "ovo lakto vegitarian" för att använda ett krångligare ord(såvitt jag vet).

Bättre du säger vegitarian om du inte är militant så undviker du missuppfattningar.
människor idag har den uppfattningen att vegetarian betyder lakto- ovovegetarian, sen att vissa är puckade och tror att vegan betyder millitant vegan ska inte jag behöva ta skit för, det finns puckon ibland alla grupper..

tortured
2003-07-21, 18:27
Originally posted by zombiealex


Precis. Jag är ju som du skrev tidigare, "korkad". :thumbup:
ja du kan ju försöka komma ihåg det nästa gång du tänker påstå något du inte har belägg för..

zombiealex
2003-07-21, 18:32
Originally posted by tortured

ja du kan ju försöka komma ihåg det nästa gång du tänker påstå något du inte har belägg för..


LOOL :D

Hur kommer det sig att dom flesta vegetarianer har en kropp som påminner om något man har misskött?

Men ok. Har jag tid senare så ska jag ta fram uppgifterna du vill ha. Samt förklara för dig vad en vegetarian missar jämfört med en köttätare.

tortured
2003-07-21, 18:36
Originally posted by zombiealex



LOOL :D

Hur kommer det sig att dom flesta vegetarianer har en kropp som påminner om något man har misskött?

Men ok. Har jag tid senare så ska jag ta fram uppgifterna du vill ha. Samt förklara för dig vad en vegetarian missar jämfört med en köttätare.
har du aldrig träffat en vegetarian eller? och har du någonsin sett mig?

och ja tack, jag vill gärna se de uppgifterna..

Grahn
2003-07-21, 18:43
Originally posted by tortured

människor idag har den uppfattningen att vegetarian betyder lakto- ovovegetarian, sen att vissa är puckade och tror att vegan betyder millitant vegan ska inte jag behöva ta skit för, det finns puckon ibland alla grupper..

Uhhh men nu förstår jag inte...du rättar dig efter vad folk felaktigt tror vegitarian betyder och tar en term för vad du är som betyder så mkt mer än bara en kosthållning, där folk oxå har gjort en viss missuppfattning?

Varför inte använda RÄTT ord från början då? Alla tror inte att vegitatian inkluderar ovo lakto, bar att det är vanligare.

nej...kalla digsjälv vegitarian och upplys folk om dess felaktiga tolkning där du hittar den istället så löser du problmet med att bli sedd som "satan". Besparar dig nog massor med problem, däremot förlorar du en grupptillhörighet om det var det som var det viktiga.

zombiealex
2003-07-21, 18:45
Originally posted by tortured

har du aldrig träffat en vegetarian eller? och har du någonsin sett mig?

och ja tack, jag vill gärna se de uppgifterna..

Jag är 30+ klart jag har träffat vegetarianer.
Du hade en bild på dig i detta forum som visade tillräckligt för att jag skulle se att du har slarvat med att sköta om din kropp.

tortured
2003-07-21, 18:56
jaså vad var felet? ;)

heltzonicka
2003-07-24, 05:07
det finns både för och nackdelar med allt