handdator

Visa fullständig version : Bärbart spotify


syrén
2009-01-11, 21:05
Jag skulle vilja kunna lyssna på spotify-utbudet när jag är ute och springer, hur länge tror ni det tar innan någon sådan lösning är ute på marknaden?

Flykt
2009-01-11, 21:07
De har väl gått ut med att det ska komma en applikation till iPhone, men att de primärt fokuserar på att utveckla programvaran till datorer.

hahavaffan
2009-01-11, 21:13
Kan förstå att man kan tänka sig en mobil version... men när man springer? Hur länge är du ute och springer? Har du inte plats för 4-5 låtar på mobilen?

Mental
2009-01-11, 21:20
Kan förstå att man kan tänka sig en mobil version... men när man springer? Hur länge är du ute och springer? Har du inte plats för 4-5 låtar på mobilen?

Då måste man antingen köpa eller piratkopiera musiken, fördelen med spotify är ju att den är gratis.

Raggis
2009-01-11, 21:29
Då måste man antingen köpa eller piratkopiera musiken, fördelen med spotify är ju att den är gratis.

Det är väl piratkopierad musik också? Du kanske menade laglig.

jakke
2009-01-11, 21:30
Spotify har anställt programmerare med mobilkompetens. Dock finns det en del potentiella problem med en mobilapplikation. Batteritiden är ett exempel på ett sådant.
Ni nämnde iPhone, det är inte helt lätt där heller eftersom Apple har iTunes Music Store och förmodligen inte släpper in en konkurrent gratis..

Dessutom tror jag man prioriterar att få klart vanliga spotify innan man börjar rulla ut mobila apllikationer.

Mental
2009-01-11, 21:35
Det är väl piratkopierad musik också? Du kanske menade laglig.

Ja, musik som är gratis piratar man ju inte :) Men jo, laglig kan vi säga då.

hahavaffan
2009-01-11, 21:36
Då måste man antingen köpa eller piratkopiera musiken, fördelen med spotify är ju att den är gratis.Ja, det är sant. Vilken fantastisk idé spotify är... nu kan alla få gratis och laglig musik. Äntligen. :)

arremannen
2009-01-11, 21:36
Det är väl piratkopierad musik också? Du kanske menade laglig.

Kallas det piratkopierat även om det är tillåtet för Spotify att inneha och distribuera musiken på det sättet som dom gör?

PowPow
2009-01-11, 21:39
Kallas det piratkopierat även om det är tillåtet för Spotify att inneha och distribuera musiken på det sättet som dom gör?

Nej, självklart inte.

Han menar att piratkopierad musik också är gratis.

PowPow
2009-01-11, 21:39
Ja, det är sant. Vilken fantastisk idé spotify är... nu kan alla få gratis och laglig musik. Äntligen. :)

Fast vi får inte den. Vi bara lånar.

hahavaffan
2009-01-11, 21:40
Fast vi får inte den. Vi bara lånar.Få höra. Få lyssna på. Få tillgång till ;)

Mental
2009-01-11, 21:43
Spotify är radio där jag själv väljer låtar :) bra idé helt klart.
Tänk om någon nu kunde ta och digitalisera hela sveriges radios grammofonarkiv och lägga över i spotify. Vilken kulturskatt!

PowPow
2009-01-11, 21:47
Ja, precis. Som interaktiv radio. Jäkligt smart är det.
Fast såklart med den begränsningen att man som användare inte kan använda materialet hur som helst.

Jag har fortfarande inte testat det ens (ja, jag tigger invite i fel tråd).

Raggis
2009-01-11, 22:13
Kallas det piratkopierat även om det är tillåtet för Spotify att inneha och distribuera musiken på det sättet som dom gör?

Jesus, lol.

MasterChief
2009-01-11, 22:20
Ja, precis. Som interaktiv radio. Jäkligt smart är det.
Fast såklart med den begränsningen att man som användare inte kan använda materialet hur som helst.

Jag har fortfarande inte testat det ens (ja, jag tigger invite i fel tråd).

Det som gör det så jefla bra är att man hittar så mycket nytt. Satt hela förmiddagen och lyssnade på jazz (de flesta med riktigt bra ljudkvalitet). Klickade mig runt och hittade massor. Skulle jag behövt köpa alla dessa skulle det ha kostat mig över 10000kr (för den mängd album som jag gick igenom lite snabbt). Skulle jag välja piratkopiering skulle jag inte ens hitta det. Spotify är det bästa som hänt internet.

PowPow
2009-01-11, 22:23
Det som gör det så jefla bra är att man hittar så mycket nytt. Satt hela förmiddagen och lyssnade på jazz. Klickade mig runt och hittade massor. Skulle jag behöva köpa skulle det ha kostat mig över 10000kr (för den mängd album som jag gick igenom lite snabbt). Skulle jag välja piratkopiering skulle jag inte ens hitta det. Spotify är det bästa som hänt internet.

Kör lite för tillfället.
Ganska häftigt grej:
Jag sitter vid min laptop som kör trådlöst vnc (remote dekctop typ) mot min htpc. Startar en spellista på min htpc, och är inloggad på samma spotify-konto på både min laptop och min htpc. Startar en spellista på min htpc, och sitter och lägger in massa låtar på denna spellistan på min laptop (inte via remote desctop, utan på det spotify som körs på laptopen). Då uppdateras spellistan på htpc:n automatiskt. Kanske 2 sekunders delay.

Coolt :)

MasterChief
2009-01-11, 22:36
Kör lite för tillfället.
Ganska häftigt grej:
Jag sitter vid min laptop som kör trådlöst vnc (remote dekctop typ) mot min htpc. Startar en spellista på min htpc, och är inloggad på samma spotify-konto på både min laptop och min htpc. Startar en spellista på min htpc, och sitter och lägger in massa låtar på denna spellistan på min laptop (inte via remote desctop, utan på det spotify som körs på laptopen). Då uppdateras spellistan på htpc:n automatiskt. Kanske 2 sekunders delay.

Coolt :)

Kör också vnc faktiskt. Funkar bra.

Men har du Spotify nu?

PowPow
2009-01-11, 22:37
Kör också vnc faktiskt. Funkar bra.

Men har du Spotify nu?

Yepp. Yankeee gjorde en insats. Jag tackade och tog emot :)

VNC är bra ja. Men poängen var att vnc inte ens behövs. Man kan starta en spellista på en dator, och sen lägga till låtar i spellistan på en annan dator, sålänge man är inloggad på samma spotifykonto.

Men kan man vara inloggad på hur många klienter som helst, eller?
var övertygad om att jag skulle bli utloggad på laptopen när jag loggade in på htpc:n.

shut teh face
2009-01-11, 22:41
Jag har läst att man kan vara inloggad på samma konto, flera stycken. Men inte spela upp musik från alla samtidigt. Men tydligen enligt folk så går det.

hahavaffan
2009-01-11, 22:49
Yepp. Yankeee gjorde en insats. Jag tackade och tog emot :)

VNC är bra ja. Men poängen var att vnc inte ens behövs. Man kan starta en spellista på en dator, och sen lägga till låtar i spellistan på en annan dator, sålänge man är inloggad på samma spotifykonto.

Men kan man vara inloggad på hur många klienter som helst, eller?
var övertygad om att jag skulle bli utloggad på laptopen när jag loggade in på htpc:n.Jupp, att spellistan uppdateras så är fantastiskt smidigt.

Mental
2009-01-11, 22:52
Och att oavsett villken dator jag loggar in på så följer spellistorna med mig.
Så skönt att göra en bra partylista och sedan installera klienten på festens musikdator och bara sparka igång musiken :D

Köper ett daypass för kvällen så musiken rullar reklamfri heeeela partynatten :D

shut teh face
2009-01-11, 22:52
Hm, men. Om jag lägger in en spellista på min stationär här så kommer inte samma lista finnas om jag loggar in på laptopen imorgon. :MrT:

Mental
2009-01-11, 22:53
Hm, men. Om jag lägger in en spellista på min stationär här så kommer inte samma lista finnas om jag loggar in på laptopen imorgon. :MrT:

Jo? om du har samma konto så :)

ante
2009-01-12, 01:04
De har väl gått ut med att det ska komma en applikation till iPhone, men att de primärt fokuserar på att utveckla programvaran till datorer.

Det vore ju trevligt, men det skulle ju konkurrera med Itunes store, vilket jag inte tror att apple tillåter.

shut teh face
2009-01-12, 08:34
Hur ofta har ni reklam? Jag har fasen inte haft reklam på flera veckor - ingenting alls. Jag har spelat rätt mycket olika artister....

hahavaffan
2009-01-12, 10:55
Hur ofta har ni reklam? Jag har fasen inte haft reklam på flera veckor - ingenting alls. Jag har spelat rätt mycket olika artister....En om dagen typ. "Uuut paa tuuur - aaaaaldri suuur!!"

Whistler
2009-01-12, 11:53
Men kan man vara inloggad på hur många klienter som helst, eller?
var övertygad om att jag skulle bli utloggad på laptopen när jag loggade in på htpc:n.

Samma här, jag satt och lyssnade på en låt med lurarna vid skrivbordsdatorn och tjejen körde en annan låt på HTPCn, från samma konto. Var inga problem att köra olika playlists och byta låtar hur som helst.

Jag funderar på om det kan vara så att Spotify bara bryr sig om det är olika IP-adresser som ansluter? Båda klienterna i mitt lokala nät har ju samma externa IP...

syrén
2009-01-12, 23:34
Fast det här med att ha mobilt spotify, det blir kanske konstigt eftersom man måste ligga online hela tiden...

Tänk också vad coolt det vore att få spotify till bilstereon. Oj vad glad jag skulle bli, men är kanske klurigt det också eftersom man måste vara uppkopplad...

PowPow
2009-01-12, 23:38
Samma här, jag satt och lyssnade på en låt med lurarna vid skrivbordsdatorn och tjejen körde en annan låt på HTPCn, från samma konto. Var inga problem att köra olika playlists och byta låtar hur som helst.

Jag funderar på om det kan vara så att Spotify bara bryr sig om det är olika IP-adresser som ansluter? Båda klienterna i mitt lokala nät har ju samma externa IP...

Då kan du ju fula dig och lägga in massa oönskade låtar i den spellistan hon lyssnar på. Schnappi, hade jag tagit :D

Angående IP så kan det kanske stämma. Har ju också samma externa IP på båda mina datorer.

Mental
2009-01-13, 00:08
Fast det här med att ha mobilt spotify, det blir kanske konstigt eftersom man måste ligga online hela tiden...

Tänk också vad coolt det vore att få spotify till bilstereon. Oj vad glad jag skulle bli, men är kanske klurigt det också eftersom man måste vara uppkopplad...

Laptop med cigarettutagsladdare, kablage till stereo, trådlöst bredband. Done
Köp en billig GPS puck så kan den extraknäcka som navigator dessutom :P

jakke
2009-01-13, 00:15
Det handlar bara om en tidsfråga innan vi har mobilt bredband inbyggt i allt. Lite tufft om lilla svenska spotify kan vara med och påskynda.

mangs
2009-01-13, 12:52
Ja, detta verkar hyffsat lovande. Verkar dessutom finnas många med mig som vill ha lösningen att fungerar tillsammans med tex Squeezeboxar så man slipper ifrån att köra via datorn. Detta skulle vara riktigt smidigt. Egentligen är det väl bara en tidsfråga innan alla dessa sake roch tjänster kommer finans i var man och kvinans hand. Mobilt internet kommer ju givetvis spridas rejält de kommande åren. Varför begränsa sig till hemmet?
Mobilt bredband inbyggt i bilen, I like. Kan man sedan kombinera det med tjänster liknande den här och något liknande för film,Tv-serier, talböcker etc, då har vi en helt annan marknad.

Sparven från Minsk
2009-08-28, 06:40
Nu är det klart då, enligt aftonbladet i alla fall. Apple har godkänt det hela, så inom kort kommer det komma en app för spotify till Iphone.

http://www.aftonbladet.se/pryl/article5704282.ab

rooz
2009-08-28, 07:03
Kan bekräfta från bättre källor än AB att en Spotify App är klar för Itunes.


Hmm, den här Iphone blev genast mer intressant:naughty:

Nitrometan
2009-08-28, 07:09
Den finns väl redan till Android?

Tyckte jag hörde nån som sa det.

Sparven från Minsk
2009-08-28, 07:19
Den finns väl redan till Android?

Tyckte jag hörde nån som sa det.

Nu blev det superintressant! Måste ut på market o kolla ;)

Nitrometan
2009-08-28, 07:25
Droidify, tydligen inofficiell. Har dragits tillbaka.

Men...


Från Google och HTCMagic.se:

7ALGPknOsiU

Sparven från Minsk
2009-08-28, 07:39
Droidify, tydligen inofficiell. Har dragits tillbaka.

Men...


Från Google och HTCMagic.se:

7ALGPknOsiU

Jäklar såg ju nice ut! Sökte just på market efter spotify och drodify, inga träffar =/

Nitrometan
2009-08-28, 07:50
I DN: http://www.dn.se/ekonomi/spotify-godkanns-till-iphone-1.940108

Apple tänker godkänna Spotifys applikation för Iphone, enligt Spotifys grundare Daniel Ek.

- Jag kan bekräfta att Apple har godkänt applikationen. Vi är glada och har haft en bra dialog med Apple hela vägen, skriver Spotifys grundare via twitter, enligt Metro.se.

Något officiellt datum för lansering är ännu inte klart.

jakke
2009-08-28, 08:02
Jäklar såg ju nice ut! Sökte just på market efter spotify och drodify, inga träffar =/

Det där är väl samma demo som funnits ute ganska länge. I en intervju jag läste med Daniel Ek så sa han i samband med visningen av spotify för Iphone att android versionen var påG och skulle komma snart.

Nitrometan
2009-08-28, 08:29
Det där är väl samma demo som funnits ute ganska länge.
Ja, tyvärr är det samma.