handdator

Visa fullständig version : När blev benen i vädret på mode?


nonsense
2009-01-11, 18:33
Hej!

Ser en massa folk som kör med benen i vädret när de kör hantelpress o liknande. Jag själv skulle aldrig i mitt liv göra så, finns ju ingen fördel, bara nackdelar. Men min fråga är, varifrån kommer detta tramset? Menar inte att folk lär av varandra, det måste ha kommit från någonstans från första början... någon, enligt mig konstig träningsmetod.. någon som vet?

Morrris
2009-01-11, 18:41
Om du inte har fötterna i backen så kommer svanken i stort sett försvinna helt. Det är fördelaktigt om man bara vill aktivera bröstet.

Scratch89
2009-01-11, 18:50
Fötterna i luften är ett väldigt bra sätt att lyfta korrekt med bröstet. Om folk klagar på att de får kontakt, är det enkelt åtgärdat att lyfta upp fötterna.

jwzrd
2009-01-11, 18:54
Jag tränar alltid hantelpress så och ibland bänkpress så. Det handlar om att ta bort möjligheten att använda kroppen lika mycket. I hantelpressen blir det, för mig då, en bättre vinkel för att få en renare muskelpress. Flummigt värre. Det känns bättre helt enkelt.

lectris
2009-01-11, 18:56
Kör också alltid hantelpress med fötterna uppe, får bättre kontakt och känner mig stabilare så när jag inte har en passare.

CrazyJoeDavola
2009-01-11, 19:05
Ser ingen anledning att köra med böjd rygg om man inte är ute efter att klara så mycket vikt som möjligt. Kör också alltid med fötterna uppe.

jwzrd
2009-01-11, 19:07
Ser ingen anledning att köra med böjd rygg om man inte är ute efter att klara så mycket vikt som möjligt. Kör också alltid med fötterna uppe.

Om det är brygga du menar så är det ingenting som försvinner för att man lyfter fötterna. Jag har lite brygga även när jag tränar med fötterna i luften.

ceejay
2009-01-11, 19:24
Tycker bara det är jobbigt att kör så dvs ostabilt. Svårare att fokusera då det för mig blir lite vingligt.
Gillar att sätta ner mina långa ben i marken så det blir en fetstabil grund

nonsense
2009-01-11, 19:36
ojoj, här verkar de flesta ligga med benen i vädret *drool*

Jag själv tycker det är på tok för instabilt allt ligga med benen uppe, vill inte ligga med tunga vikter ovanför ansiktet utan bra stabilitet. Jag är också ganska skeptisk till att det blir effektivare träning bara för att jag sätter ner benen. Men jag har inget vetenskapligt belägg för det :)

myling
2009-01-11, 19:41
Tycker bara det är jobbigt att kör så dvs ostabilt. Svårare att fokusera då det för mig blir lite vingligt.
Gillar att sätta ner mina långa ben i marken så det blir en fetstabil grund


Förstår dig. Men om du skulle pressa jämt så vore det inte ostabilt och vingligt. Uppenbarligen har du inte så bra kontroll när du pressar.

Men naturligtvis går det kanon att bygga ändå

ceejay
2009-01-11, 19:44
Förstår dig. Men om du skulle pressa jämt så vore det inte ostabilt och vingligt. Uppenbarligen har du inte så bra kontroll när du pressar.

Men naturligtvis går det kanon att bygga ändå

:)

känner inget behov av att köra med benen uppe, på lägre vikter är det lugnt, men högre vikter blir det bara drygt att försöka hålla koll på balansen med, tror inte det har så mycket med att rpesse jämt

Arf Pingvin
2009-01-11, 19:53
Bänkpress med fötterna uppe är komplement till vanliga bänkträningen. Använder det ibland när jag vill trycka svanken mot bänken och få lite annan aktivering i muskulaturen, lite variation.

PiNG.
2009-01-11, 20:02
Fötterna på bänken. Skönare och för mig stabilare. Har kört med fötterna på golvet från början, men fick upp benen efter ett tag. Reason unknown :)

Mourten
2009-01-11, 20:02
Kör stång övningar med fötterna i för jag alltid vill hantera så stora vikter som möjligt, men kör alltid hantelpressarna med fötterna i luften för att få bättre träff.

Mantus
2009-01-11, 20:02
Jag använder det som en variant till vanlig bänk.

Rahf
2009-01-11, 20:04
Tycker bara det är jobbigt att kör så dvs ostabilt. Svårare att fokusera då det för mig blir lite vingligt.
Gillar att sätta ner mina långa ben i marken så det blir en fetstabil grund

Har du testat att köra in skulderbladen så att de ligger på bänken? För mig så löser det problemet med ostadighet.

Gladen
2009-01-11, 20:05
Hur menar ni med fötterna "i luften"? Att ni har dom rätt upp mot taket eller bara lagt upp fötterna på bänken?
Jag har sett folk på mitt gym som sätter upp fötterna på hantel ställningen.
Antar att ni menar på bänken, men tyckte det lät lite konstigt med dom "upp i luften". :)

PiNG.
2009-01-11, 20:09
Hur menar ni med fötterna "i luften"? Att ni har dom rätt upp mot taket eller bara lagt upp fötterna på bänken?
Jag har sett folk på mitt gym som sätter upp fötterna på hantel ställningen.
Antar att ni menar på bänken, men tyckte det lät lite konstigt med dom "upp i luften". :)

Vissa har dom uppe i luften, 90 grader om du förstår, som i en crunch.

Allan
2009-01-11, 21:09
Och på frågan när det blev mode att köra med benen i luften så är det väl....jättelänge sen. Jag har en gammal illustrerad kurs av Larry Scott, den är från 1965 och han ligger med benen i luften både vid hantelpress och vid liggande tricepspress

Elfsberg
2009-01-11, 21:39
Hur mycket skiljer sig eran bänkpress gentemot feet up-bänkpress?
Vad har ni för träningsvikter?

delta_mats
2009-01-11, 23:09
Har jag fötterna uppe i luften vid bänkpress får jag en sjuk svank i ryggen som faktiskt gör ont, även om jag försöker ligga plant så drar jag ihop mig automatiskt när jag tar i. Fötterna på bänken känns bättre.

burtan
2009-01-12, 08:54
Att ha fötterna i luften gör att man måste använda dom stabiliserande musklerna mer. En bra komplementövning till "vanlig" bänkpress.

Mvh Andreas.

bubbe
2009-01-12, 10:36
Skillnaden måste vara minimal i aktivering av musklerna i överkroppen, då det är exakt samma rörelse. Möjligtvis något mindre svank som någon beskrev innan. Den stora skillnaden som jag ser det är att man tar bort spänsten i hela kroppen vilken underlättar att explodera upp stången första biten från bröstet. Eftersom starten blir långsammare så får hela rörelsen ett mer pressliknande utförande.

Jag skulle tippa på att de personer som inte har fått in bra teknik att spänna kroppen, få till tryck från benen upp till nacke/axlar har rätt lite skillnad mellan bänk med fötterna i luften jmf med vanlig bänkpress.


Själv kör jag den varianten någon period ibland, dels för att få in lyftet med rumpan i bänken men även för att få bättre press. När jag kör detta har jag alltid fötterna uppe i luften i kors, har jag dom på bänken är det för lätt att fuska och trycka upp höften tom lättare än när man har fötterna i marken.

Elfsberg
2009-01-12, 12:00
Är det verkligen ingen som kan ge exempel på deras träningsvikter i bänkpress respektive FU-bänkpress? :virro:

bubbe
2009-01-12, 12:06
Är det verkligen ingen som kan ge exempel på deras träningsvikter i bänkpress respektive FU-bänkpress? :virro:

Kollade upp det, ligger på ca 140kgx5 mot ca 160kgx5.

Hemi
2009-01-12, 12:20
Karl Norberg pressade 75 år gammal, 475 pounds runt 1968, med fötterna i luften rakt ut från bänken. Finns bild på det på nätet. Han hade iofs ingen bra teknik i någonting, han var bara fruktansvärt stark.

Arnoldski
2009-01-12, 13:36
Kör stång övningar med fötterna i för jag alltid vill hantera så stora vikter som möjligt, men kör alltid hantelpressarna med fötterna i luften för att få bättre träff.

Jupps -så tänker jag med.

Min uppfattning är att bänkpress är mycket att betrakta som en "överkroppsövning" snarare än specifik börstövning, medans djupa hantelpressar med benen i luften är mer en bröstövning i mitt tycke.

Därför kan man med fördel blanda sitt schema, för samtidigt som man möjligen träffar brösten bättre med denna modell så kan man ju hantera tyngre vikter med fötterna i marken (vanligtvis). Så länge man vet vad man vill finns ju inget som är fel.

quality
2009-01-12, 16:42
Är det verkligen ingen som kan ge exempel på deras träningsvikter i bänkpress respektive FU-bänkpress? :virro:

3x125 vanligt och 3x110 med FU.

JFO
2009-01-12, 20:16
Aktiv mage får man med benen uppe från golvet.

Elfsberg
2009-01-13, 00:50
Kollade upp det, ligger på ca 140kgx5 mot ca 160kgx5.

3x125 vanligt och 3x110 med FU.

Tack ska ni ha. :)

Mantus
2009-01-13, 00:58
Är det verkligen ingen som kan ge exempel på deras träningsvikter i bänkpress respektive FU-bänkpress? :virro:

105x6 vanligt 80x6 FU-bänk

Tabbe
2009-01-13, 09:52
Nu kom veteranerna in och sa att det gav bättre kontakt med bröstet, kommer testas nästa gång! :D

Fredriiik
2009-01-13, 12:07
Kör också alltid med de! Både i bänken och i hantelpressarna, samma sak i sneda hantelpressar då ja lägger upp fötterna på hantelracket eller har dom i luften typ 90grader.
Tycker det känns riktigt jäkla bra på bröstet.

elo_
2009-01-13, 12:47
5x5x150 och 3x150 smal FU i bänk för mig om jag kommer ihåg rätt.

Olof J
2009-01-13, 19:51
Apropå benen upp i vädret såg jag en för mig rolig variant på detta igår.

Två killar kör lutande bänk i smithen men ligger med huvudet där man normalt sett parkerar ändalyckten och resten av överkroppen upp på ryggstödet och bennen upp i luften. :smash:

130kg finsk sisu
2009-01-13, 20:14
FU-bänkpress är en bra komplementövning för bänkpressträning. Förutsatt att man har en god bänkpressteknik från tidigare. Om man har en dålig bänkpressteknik är skillnaden minimal.
Min syn är att man i.o.m att ha fötterna i luften belastar bröstet/axlarna mer eftersom det stöd och hjälp man har av spänningen i benen och ryggen till stor del försvinner.

Själv tränar jag sällan FU-bänkpress men då jag testade en gång gjorde jag 5x210kg, vanligt skulle jag då klarat 7-8 reps. Imorgon får vi se om jag klarar mer.
Ove Lehto har gjort 266kg i FU bänk om jag minns rätt! Kan dock vara 265 oxå!

Totte på slottet
2009-01-14, 00:17
Jag brukar köra enarmspressar med hantel och benen i vädret för att få lite extra stabilitetsträning för bålen. Fina grejjer!