handdator

Visa fullständig version : Äta sent


Multi
2003-07-17, 22:05
Tjena!

Min kompis påstod att man inte ska äta på kvällen (sent) för det var någon ting om avslappning o grejer o det var itne bra för kroppen låter vrickat? Hur är det?

Pressarn
2003-07-17, 22:17
Vill du leva så länge som möjligt så ska du äta lite och inte alls ett bra tag innan läggdags. Det första har jag lärt mig på discovery och det andra har jag läst på flera ställen och sett ett program om en tant som blev 115< år och hon åt minsann aldrig efter 18.00.
Annars ska man äta så sent som möjligt för att inte bli katabol och svälta under natten. :eating: :sleep:

dormin
2003-07-17, 23:27
skrivet av Paulun(http://www.paulun.com/art.php):


Min kompis sa att…
…man blir fet om man äter efter klockan 18.00 på kvällen!

Det är fel att tro att man blir tjock bara för att man äter sen middag eller kvällsmål. Dock är kvaliteten på dessa mål viktiga, och häver du i dig skräpmat finns risken att en del av denna faktiskt hamnar i fettväven. När du går och lägger dig minskar din energiförbrukning drastiskt, och om du då har massor av energigivande näringsämnen cirkulerande i blodet är risken stor att fettcellerna tar upp dessa. Om du bryr dig om vikten kan det därför vara smart att äta mer proteinrika mål sent på kvällen, och begränsa intaget av fett och kolhydrater. Proteinet kommer inte att göra dig fet, men det har fördelen att det mättar bra och ger byggstenar till din kropp. Dessutom tycks det stimulera fettförbränningen. Se gärna till att få i dig mycket fibrer, eftersom de är mycket bra för både formen och hälsan. Kokta grönsaker och en rejäl kycklingfilé stekt i teflonpanna är ett bra exempel på ett sådant mål.


........

GhostFace
2003-07-18, 07:23
Originally posted by Multi
Tjena!

Min kompis påstod att man inte ska äta på kvällen (sent) för det var någon ting om avslappning o grejer o det var itne bra för kroppen låter vrickat? Hur är det?

Beror väl på om du är ämnad att vara yogainstruktör med meditation som högsta intresse?

Eller rentav byggning- glöm då att aldrig äta efter 1800 !

King Grub
2003-07-18, 07:54
Vad klockans visare pekar på är oväsentligt, bara näringsbalansen i målen är bra.

Wilson
2003-07-18, 13:13
Fett + protte är kanon! :hbang:

brukar äta sådär 20-25 gram fett + 40 gram protte ungefär...
det funkar utmärkt.

Spec^
2003-07-18, 13:30
Fan va bra då fortsätter jag med en microvågsugn pizza före läggdags :D Kanske ska ta en gainer på samma gång :hbang:


70kg till nyår, vad vikten består av spelar ingen roll :devil:

King Grub
2003-07-18, 13:41
Pizza är härligt fettinlagrande på kvällskvisten. :) Men om du väger under 70 lär du behöva allt du kan få i dig. :eating:

Spec^
2003-07-18, 20:30
49kg förra året!

Den här morronen 64kg :hbang:

Började träna idag igen, så 70 till nyår :eating:


70 - 49 = 21

21kg på ett år :hbang:

LunaSpice
2003-07-19, 12:22
Originally posted by Multi
Tjena!

Min kompis påstod att man inte ska äta på kvällen (sent) för det var någon ting om avslappning o grejer o det var itne bra för kroppen låter vrickat? Hur är det?

Låt mig förklara vad som händer i kroppen beroende på om du äter tidigt eller sent inpå sängdags. Det finns någonting som kallas hypoglykemi, vilket innebär att låga blodglukosnivåer stimulerar hypothalamus att utsöndra GHRH (growth-hormone releasing hormone) vilket i sin tur ökar utsöndringen av GH (tillväxthormon). GH stimulerar ju IGFsekretion vilket ökar nedbrytningen av leverglykogen till glukos och sen ut i blodet`vilket normaliserar blodsocker nivån. IGF /insulinlike growth factors) får celler att växa genom att öka upptaget av fria aminosyror samt att öka proteinsyntesen. IGF minskar även proteinnedbrytningen och användingen av aminosyror i ATPproduktionen (cellmetabolismen) samt att det ökar lipolysen i adiposa celler (fettceller) dvs. frisättningen av fria fettsyror ökar för att användas i metabolismen. Motsatsen, alltså hög blodglukos, är hyperglykemi och det har motsatt effekt, dvs. GHIH (inhibiting hormone) utsöndras och minskar nedbrytningen av glykogen i levern. Även detta normaliserar blodsocker nivån.

Edit: Sorry Pressarn :) Sammanfattning: Höga blodsockernivåer minskar utsöndring av tillväxthormon under natten. Även utsöndringen substanser med insulinliknande egenskaper minskar. Låga blodsockernivåer ökar tillväxthormonsutsöndring samt utsöndring av IGF (se ovan) vilket bidrar till snabbare återhämtning(uppbyggnad i cellerna. DVS. äta tidigt inpå sängdags = högre blodsocker. Äta ca 2 timmar innan sängdags = lägre blodsocker. Mer förståeligt så? Ni som är intresserade eller mer insatta kan ju läsa övre delen av inlägget. :D

Därför kan det vara bra att inte ha alltför högt blodsocker vid sängdags. :) Jag kan förklara hur sömnen fungerar om det är nån som intresserad men då får det bli en annan tråd.

Cheers!

/Jakob

Pressarn
2003-07-19, 12:24
:bow:
Men du får gärna också göra en liten kort sammanfattning på normal svenska som vi vanliga dödliga förstår. :)

Multi
2003-07-19, 18:05
nu börjar detta bli ritkigt intressant:thumbup:

Pressarn
2003-07-19, 18:10
Tack! Nu förstår jag :thumbup:
Ja förklara gärna hur sömnen fungerar.

LunaSpice
2003-07-19, 23:23
Ja, jag ska göra det samt skriva en "artikel" om näringsämnen, deras upptag, cellmetabolism och dylikt. Men det kommer nog ta 1-2 veckor. Bara för att man kunde det på en tenta för 6 mnån sen så betyder det inte att man kan det nu = måste kolla i litteraturen i bokhyllan och sålla lite. Det kommer komma väl till pass vill jag lova. Grundläggande medicin plus massa annat :)

Pressarn
2003-07-19, 23:25
Härligt, ser fram emot att läsa det. :bow:

Cartwright
2003-07-20, 00:19
Så om man vill växa duktigt under natten bör man gå och lägga sig hungrig?

:confused:

spinkoo
2003-07-20, 00:33
Varför inte kalla det smygmätt ;)

clash
2003-07-20, 01:43
Originally posted by Cartwright
Så om man vill växa duktigt under natten bör man gå och lägga sig hungrig?

:confused:

NEJ! Du skall lassa på fett med protein så att kroppen har att ta av genom natten och vill du verkligen gå upp i vikt ställer du väckarklockan och tar ett mål efter halva natten

King Grub
2003-07-20, 06:02
Originally posted by Cartwright
Så om man vill växa duktigt under natten bör man gå och lägga sig hungrig?

:confused:

Hur kan man vända på allt så där? :smash: :D

LunaSpice
2003-07-20, 09:25
Ja, det undrar jag också. Jag skrev inte att du ska vara hungrig utan att du inte ska äta nära inpå sängdags. Protein ökar inte blodsockret i närheten av vad kolhydrater gör (ganska logiskt?) därför gör det inget att ta 40-50 g protein, helst kaseinprotein eftersom det är långsamt, 30-60 min innan läggdags så hjälper det kroppen rejält med uppbyggnaden under natten. Om kroppen inte har något protein tillgängligt under natten så kvittar hur mkt tillväxtshormon som utsöndras, man lär inte reparera några celler iaf eftersom protein är grundstrukturen i alla celler.

Cartwright
2003-07-20, 11:23
Tack, då klarnar det.

Lopezzo
2003-07-21, 16:57
Hmm... En fundering..
Nu under sommaren när jag jobbar till sent varje kväll och bara hinner träna 21-22.30 på kvällen när fan skall jag äta om jag måste lägga mig kl 23 typ... Jag käkar givetvis vassle och snabba kollisar efter passet men räcker verkligen detta? Och kan man ta det så nära inpå man somnar...

Hur hade NI gjort????

Lopezzo

King Grub
2003-07-21, 18:02
Originally posted by Lopezzo
Hmm... En fundering..
Nu under sommaren när jag jobbar till sent varje kväll och bara hinner träna 21-22.30 på kvällen när fan skall jag äta om jag måste lägga mig kl 23 typ... Jag käkar givetvis vassle och snabba kollisar efter passet men räcker verkligen detta? Och kan man ta det så nära inpå man somnar...

Hur hade NI gjort????

Lopezzo

Om jag hade varit tvungen att träna så sent och gå och lägga mig direkt efter hade jag ätit svept proteindrinken med kanske hälften av proteinmängden jag brukar använda, säg 30 gram, och hälften av de snabba kolhydraterna jag brukar använda. Sedan, direkt jag kommit hem, hade jag ätit en sjusärdeles middag, runt 800-1000 kcal, mycket protein och kolhydrater, och sedan på huvudet i säng.

Lopezzo
2003-07-21, 18:21
Originally posted by King Grub


Om jag hade varit tvungen att träna så sent och gå och lägga mig direkt efter hade jag ätit svept proteindrinken med kanske hälften av proteinmängden jag brukar använda, säg 30 gram, och hälften av de snabba kolhydraterna jag brukar använda. Sedan, direkt jag kommit hem, hade jag ätit en sjusärdeles middag, runt 800-1000 kcal, mycket protein och kolhydrater, och sedan på huvudet i säng.

Då hör till saken att jag redan frukost mellanmål, lunch, mellanmål, middag innan träningspasset. dvs är då redan uppe i ca 3000 kalorier med en vikt på 85kg vetefan om jag vågar trycka i mig sååå mycket. . Andra kommentarer????

Lopezzo

King Grub
2003-07-21, 18:27
Originally posted by Lopezzo


Då hör till saken att jag redan frukost mellanmål, lunch, mellanmål, middag innan träningspasset. dvs är då redan uppe i ca 3000 kalorier med en vikt på 85kg vetefan om jag vågar trycka i mig sååå mycket. . Andra kommentarer????

Lopezzo

Ta två drinkar då, en direkt efter passet och en när du kommer hem.

Lopezzo
2003-07-21, 18:32
Originally posted by King Grub


Ta två drinkar då, en direkt efter passet och en när du kommer hem.

Tycker jag inte om då jag enbart kör med vassle...
Att äta typ lite kesella utan något annat skulle väl i så fall vara bättre? Kanske med lite olivolja eller nått....

Lopezzo

King Grub
2003-07-21, 18:35
Originally posted by Lopezzo


Tycker jag inte om då jag enbart kör med vassle...
Att äta typ lite kesella utan något annat skulle väl i så fall vara bättre? Kanske med lite olivolja eller nått....

Lopezzo

Det låter väl utmärkt. All proteinrik mat går bra, inte bara kesella. Kanske äta ett middagsliknande mål, men gör det bara hälften så stort då?

Lopezzo
2003-07-21, 18:39
Tack för svaren Grub! Nu skall jag bara trycka i mig lite käk och dra i väg å träna ben!!!!

Lopezzo

Assazel
2003-07-23, 14:09
lunar: Alltså att käka ca 1-2 timmar innan läggdags är optimalt, men hur är det om jag dessutom skickar ner en proteinshake precis innan huvet träffar kudden?

1.5dl minimjlk och 20g protein..

Pressarn
2003-07-23, 14:59
Protein förändrar också insulinkurvan negativt, kolhydraterna i mjölken är inget vidare innan läggdags. Så har jag förstått det iaf, inte för att jag kommer lyda det :D

LunaSpice
2003-07-23, 17:21
Originally posted by Hominus_Nocturna
lunar: Alltså att käka ca 1-2 timmar innan läggdags är optimalt, men hur är det om jag dessutom skickar ner en proteinshake precis innan huvet träffar kudden?

1.5dl minimjlk och 20g protein..

För de som _extremt_ petiga med kolhydraterna innan läggdags så är det som pressarn säger, kolhydraterna i mjölken är kanske ingen höjdare precis innan du ska sova. Du om du vill slippa blasket så kan du köra 1dl mjölk och resten vatten plus en skopa prottepulver. Det viktiga är iaf att det är kaseinprotein eftersom det har en längre aminosyreutsöndring.
Jag tror dock att 2-3 dl minimjölk på kvällen inte har speciellt stor betydelse på fettinlagringen...den innehåller trots allt ganska mkt 7-10 g kaseinat. :)

BTW, jag heter luna, inte lunar :thumbup: Lunar är något HELT annat och jag säger bara :whipped: för lunar aka Lunarstorm....

Kero
2003-07-23, 22:34
Originally posted by Pressarn
Protein förändrar också insulinkurvan negativt, kolhydraterna i mjölken är inget vidare innan läggdags. Så har jag förstått det iaf, inte för att jag kommer lyda det :D

Ifall du deffar så är det inge vidare med mjölk innan läggdags men ifall man är ute efter att bygga mycket muskler så är det väl helt ok med lite insulinpåslag. Rätta mig någon nu ;)

King Grub
2003-07-24, 10:37
Originally posted by recon


Ifall du deffar så är det inge vidare med mjölk innan läggdags men ifall man är ute efter att bygga mycket muskler så är det väl helt ok med lite insulinpåslag. Rätta mig någon nu ;)

Nä. :D Behövs inte.

Muskelsmurfen
2003-07-24, 11:35
Få se om jag fattat det här...
Låg nivå på blodglycos stimulerar IGF?
Alltså borde protte fylla två funktioner.
1. Förser kroppen med byggstenar.
2. Protein har ett Insulinindex och orsakar följdaktligen en insulinutsöndring vilken i sin tur sänker blodsockret. --> ännu lägre än då man började. --> ännu mer GH -->ökar IGF -->Normaliserar blodsockret?

Jag blir snurrig men det är mkt intressant. :kickass: