handdator

Visa fullständig version : Träning för motocross.


Fkmd
2009-01-11, 17:10
Hej!
nu är det såhär att för ungefär 2-3 månader sen började jag träna på gym efter att jag sålt min cross, och jag har inte hittat en ny att köpa ännu så det får bli gym ända fram till sommaren.
Grejen är att jag inte vill bli explosivt stark i mina muskler nu under vintern för då förstör jag för mig eftersom man ska vara seg i musklerna hellre än jättestark.

Jag kör nu ett vanligt muskelbyggnadsprogram för jag vill lägga på mig nått/några kilo extra muskler som jag senare kan träna uthållighet med innan säsongen börjar igen. Problemet är att jag inte har den blekaste aning om vad eller hur man ska träna för att bli seg, räcker det med att istället för att köra 6-8 reps köra 10-12 reps?

Vore extremt tacksam om nån kunde tipsa mig om övningar etc för att öka uthållighet i muskler, främst i mage/rygg/armar men även ben!

Jockefoten
2009-01-11, 20:31
Som motorcrossförare borde du veta att du använder precis alla muskler i kroppen. Så givetvis ska du träna hela kroppen.

Fkmd
2009-01-11, 22:54
det va inget svar på frågan...

coxie
2009-01-11, 23:11
Kört cross sedan jag var 3 och det som gett mig mest är nog Crossfit kombinerat med lite extra konditionsträning.

Crossfit är dessutom jävligt roligt.

bmwjohan
2009-01-12, 00:15
Jag bor typ på crossbanan. Älskar att köra och kör 3-4 timmar långa pass varje gång banan är öppen. Jag tycker att det känns som att all slags styrketräning nästan bara är negativt för crosskörningen. Man får mjölksyra så fort. Om jag ska föreslå något så är det nog övningar med bara kroppen, typ chins och armhävningar och sånt och försöka reppa uta bara helvete.

Det bästa med styrketräning när det gäller cross är nog att det är bra att ha extra muskelmassa när man bryter ben och sånt. Går snabbare att rehabillitera sig då :D

DudX
2009-01-12, 08:08
Jag har ett par kompisar som ägnar sig åt just crossåkning. Några på Elitnivå, några på lite lägre.

Det som han på elitnivå tränar är kondition och crossåkning med viktbälte. Ungefär 10kg extra.

Men något jag skulle lägga in är mycket ryggträning, för nästan alla crossåkare jag träffat brukar ha dålig hållning/framåtroterade axlar.

;D

Fkmd
2009-01-12, 09:34
Jag har läst mkt på amerikanska sidor och dom tycker att en av de bättre träningsredskapen för just crossåkare är roddmaskinen.
Jag funderar faktiskt på att om nån/några månader börja trycka ett gäng roddpass i veckan kombinerat med mkt kondition..