handdator

Visa fullständig version : Laktos i tillskott


Icefire
2009-01-11, 13:45
Vassle är ju ett mjölkprotein, så jag undrar om proteinpulver med vassle innehåller laktos eller spår av det? (I så fall hur mycket)
Kan det vara olika beroende på kvalitet?

Jorgen
2009-01-11, 14:10
Vassle är ju ett mjölkprotein, så jag undrar om proteinpulver med vassle innehåller laktos eller spår av det? (I så fall hur mycket)
Kan det vara olika beroende på kvalitet?

Ja, vassle innehåller laktos. Vissa sorter mer än andra.

Fairing Complete III innehåller <0.3g laktos per 100g pulver.

Sverker
2009-01-11, 14:11
Vassleprotein finns i två olika kvalitéer. Dels vasslekoncentrat som är det vanligaste proteinet. Innehåller ca 5 - 7 % laktos. Blir ca 2 g / portion.

Vassleisolat är upprenade ett steg och innehåller 1 - 2 % laktos. Ger <1 g laktos per portion.


Isolat är acceptabelt för de flesta laktosintoleranta medan koncentratet är mer vanskligt.

Vasslekoncentrat:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Vassleisolat:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=131

Rahf
2009-01-11, 14:11
Ju renare pulvret är, desto mindre laktos. Proteinpulver med 80%-ig proteinhalt kan vara besvärande för laktosintoleranta. Vissa tillverkare har rent proteinisolat/hydrosylat som inte ska vara några problem.

*Edit* Pucktrea :D

Icefire
2009-01-11, 15:21
Tack för svaren!
Jag undrar en sak till, jag tänkte skaffa ett proteinpulver att ta efter träning (styrka), för att höja upp mitt proteinintag litegrann. Sen äter jag i princip alltid en middag inom ca 1 timme. Vad passar bäst i så fall av de produkter med lågt laktosinnehåll som ni nämnde - Fairing Complete III eller WPI Vassle Isolat?

Rahf
2009-01-11, 16:02
Tack för svaren!
Jag undrar en sak till, jag tänkte skaffa ett proteinpulver att ta efter träning (styrka), för att höja upp mitt proteinintag litegrann. Sen äter jag i princip alltid en middag inom ca 1 timme. Vad passar bäst i så fall av de produkter med lågt laktosinnehåll som ni nämnde - Fairing Complete III eller WPI Vassle Isolat?

Fairing Complete skyltar med att vara så gott som laktosfri, dessutom är den billigare ;).

Whistler
2009-01-11, 20:34
Tack för svaren!
Jag undrar en sak till, jag tänkte skaffa ett proteinpulver att ta efter träning (styrka), för att höja upp mitt proteinintag litegrann. Sen äter jag i princip alltid en middag inom ca 1 timme. Vad passar bäst i så fall av de produkter med lågt laktosinnehåll som ni nämnde - Fairing Complete III eller WPI Vassle Isolat?

EsaPro om du vill ha mest effekt, annars isolat som de andra nämnde.

Miss A
2009-01-12, 01:30
Jag är inte laktosintolerant (visar inget på tester) men får problem med magen om jag äter för mycket mjölkprodukter. Har sedan ett år tillbaka använt Optimum Nutritions 100 % whey och deras kasein och har inte haft några problem alls. Jag tror att anledningen kan vara att de tillsätter laktas till sina proteinpulver.

kungconny
2009-01-12, 21:23
Jag är inte laktosintolerant (visar inget på tester) men får problem med magen om jag äter för mycket mjölkprodukter.

Du är inte mjölkprotein allergiker då?