handdator

Visa fullständig version : Lutande hantelpress känns bara i axlarna..


Jacke89
2009-01-11, 12:49
Hejsan.

Jag har börjat köra lutande hantelpress för att jag tycker inte att lutande bänkpress känns så mycket i bröstet, men när jag kör lutande hantelpress så känns det _BARA_ i axlarna, och då i framsidan.

Jag håller handflatorna innåt i början, sen roterar dem så tummarna går mot varandra där uppe sen roterar med handflatorna innåt mot varandra påvägen ner.

Lutningen jag kör med är en skipsport träningsbänk i högsta läget för övrigt.

Varför känns det bara i axlarna?? nån som har haft likadant eller tror sig veta, kom med tips! tacksam för svar.

dellan
2009-01-11, 12:51
Pröva att sänka lutningen helt enkelt.

Officer
2009-01-11, 12:51
Använd inte mer än 20-30 graders lutning till att börja med.

Rahf
2009-01-11, 12:52
Sänk lutningen lite, högsta läget låter som att du nästan sitter rakt, vad det är för märke säger mig lite. Spänn tuttarna när du är i toppläge också, då känns det nog.

Jacke89
2009-01-11, 13:03
han på den här bilden:
http://www.******.se/styrke_traning/ovnings_guide/lutande_hantel_bank_press.asp

har ju rätt mycket lutning

oj det kanske var smygreklam? aja han har mkt lutning iaf

ceejay
2009-01-11, 13:50
länken fungerar inte, *****
jag skulle säga att detta är max http://www.stevenellis.com/pitching_workouts/images/incline2.jpg

Scratch89
2009-01-11, 13:56
Varför vrider du in händerna under rörelsen? Försök att ha handryggen bakåt under hela rörelsen, och se till att armbågarna håller sig ut från kroppen, och inte inåt/framåt.

Arnoldski
2009-01-11, 14:07
Jag tror absolut att vinkeln på bänken gör oerhört mycket större skillnad än hur du skruvar händerna. Angående den biten bör du kunna göra som du tycker känns bäst.

Men ha för allt i världen inte nån 45 graderslutning då det tar alldeles för mycket på axlarna.
Sikta på, som sas tidigare, nånstans halvvägs mellan 0 grader och 45 grader så tror jag du kommer känna det mer i bröstet.

Men sen ska du komma ihåg att så fort du flyttar dig från horisontalläget skyfflar du över mer och mer jobb på axlarna, så du får fundera på vad det är du primärt vill åstadkomma med dina pressar.

Hemi
2009-01-11, 14:36
Jag känner det i bröstet tom vid stående militärpress om jag lutar mig bakåt en aning, drar tillbaka axlarna och spänner bröstet. Sen vet jag inte exakt hur mycket stryk det får.

jwzrd
2009-01-11, 14:41
Har man för lite rattmuskulatur så är den här övningen helt bortkastad. För att kunna "jobba med vinklar" så måste det finnas något att jobba med. Kan du kontrahera enbart övre bröstet rakt av nu framför datorn? För att övningen ska fungera som en övning specifikt för övre bröstet och inte axlar och triceps (mer än nödvändigt) så måste du kunna hålla vikten med kontraktionen av just övre bröstet. Annars slösar du bara tid och energi på något du kunnat använda till att bygga hela bröstet (som ju liksom... innehåller övre bröstet också).