handdator

Visa fullständig version : F-skatt&Försäkringskassan?


Pepparkakssmurfen
2009-01-11, 12:04
Skriver åt en vän som ligger på sjukhuset med bruten fot.
Han har ett Handelsbolag och kör taxi åt ett av de större bolagen i stockholm.
Nu undrar han lite över reglerna för sjukersättningen, får
han ta hjälp av en bemanningsfirma för att driva firman samtidigt som han får sjukpenning(kontrakt finns med det stora bolaget om att bilen måste rulla,finns fasta kunder osv.)?
Eller måste han låta firman stå om han får sjukpenning?

Det står inget på försäkringskassans hemsida om detta.

LindaS
2009-01-11, 12:17
Mitt enda tips är att kolla med facket, Småföretagarna t ex. Jag har dock svårt att tro att någon kommer att betala någon typ av ersättning för att anlita bemannigsföretag(för dyrt), utan han får nog nöja sig med sin egen/privata ersättning från Försäkringskassan.

LindaS
2009-01-11, 12:20
Det bästa vore väl att be taxibolaget om att få låna en chaufför tillfälligt, så att bilen rullar. Det ligger ju i deras intresse också.

Pepparkakssmurfen
2009-01-11, 14:40
Mitt enda tips är att kolla med facket, Småföretagarna t ex. Jag har dock svårt att tro att någon kommer att betala någon typ av ersättning för att anlita bemannigsföretag(för dyrt), utan han får nog nöja sig med sin egen/privata ersättning från Försäkringskassan.

Han är orolig att bli av med sin egen sjukpenning om han hyr in personal, och samtidigt drar in lite pengar på firman.(han undrar alltså inte om han får ersättning för inhyrd personal)

LindaS
2009-01-11, 15:46
Nej, det tror jag inte. Han är ju inte anställd och får ta in personal när han så behöver.