handdator

Visa fullständig version : Bodybuilder? Strongman?


Charlie.amortis
2009-01-11, 02:13
Tjenare har lite funderingar på vad som skillnaden är mellan bodybuilder och strongman, Jo Som magnus samuelsson Hur tränar han egentligen? För han har juh inte likadana muskler som en bodybuilder? olika reps? sets? Mat? Kostillskott?

Länka gärna lite bra Kosttillskott, MVH CHARLIE

jocke12
2009-01-11, 02:23
Strongmen tränar (duh) mer för styrka och bodybuilders mer för synliga muskler. Färre repetitioner ger mer styrka och tvärtom (upp till en diffus gräns där många repetitioner blir uthållighetsträning). Vad gäller mat är det sannolikt inte så att man kan peka på olika detaljer som de två olika gör olika. Proteinrikt överallt.

Hur Samuelsson tränar kanske står på hans hemsida eller något. :)

ceejay
2009-01-11, 02:24
oftast brukar väl BB's lägga in högreppare och kör lite andra övningar än strongmans

Meningen med bodybuilding är ju att skaffa stora SYNLIGA muskler, också lite udda muskler kanske och ha låg %fett
Strongmans skulle nog kunna se rätt bra ut men de bryr sig inte om fett% då det inte ärderas jobb

Tricklev
2009-01-11, 03:00
Magnus Samuellson har "samma" muskler som kroppsbyggare, möjligtvis starkare, och mer än majoriteten av kroppsbyggare, skillnaden ligger i att Magnus inte är intresserad av att deffa ner sig och gräva fram ett par blåa poseringskallsingar.

pellepedal
2009-01-11, 08:36
Strongmans bryr sig inte om symmetri, vilket är väldigt viktigt för BB's. Strongman vill ha maximal effektiv kroppsstyrka i sina lyft, vilket inte betyder nånting för en byggare.

polaren
2009-01-11, 09:21
Största skillnaden är att en strongman tränar mycket för grenarna han ska tävla i.
Kosttillskott är otroligt överskattat och hypat (iaf för oss småpojkar, då räcker vanlig mat). Men har man råd att slösa pengar så kan man ju prova.

HanneJoelsson
2009-01-11, 11:38
Största skillnaden är att en strongman tränar mycket för grenarna han ska tävla i.
Kosttillskott är otroligt överskattat och hypat (iaf för oss småpojkar, då räcker vanlig mat). Men har man råd att slösa pengar så kan man ju prova.


Varför är kosttillskott överskattat bland ungdomar? *screwy*

Onigiri
2009-01-11, 11:56
Mat räcker alltid oavsett mål :)

JoelR
2009-01-11, 11:57
Varför är kosttillskott överskattat bland ungdomar? *screwy*

Just därför att ganska många ungdomar äter som skit. Därför vore det vettigare att se över sin egen kost, innan man börjar ta kosttillskott.

Been there, done that :thumbup:

Brooklyn
2009-01-11, 11:57
också lite udda muskler kanske

hahahaha :laugh:

Rahf
2009-01-11, 12:25
Varför är kosttillskott överskattat bland ungdomar? *screwy*

Menade han inte "oss småpojkar" som i "vi spetor"?

Hemi
2009-01-11, 14:49
För att spinna vidare lite på det Tricklev skriver så finns det byggare som tävlar i strongman och tvärtom, antagligen. Ibland är det svårt att sätta en stämpel på folk, även om träningen gång till annan ser olika ut. Tom Karelin har ställt upp i strongman vill jag minnas.

Godfella
2009-01-11, 18:44
Roddy Benjaminsson deltar ju både i strongman och bodybuilding.

JFO
2009-01-12, 20:54
Protein och kolhydrater är vad jag vet mat.

Ostbågen
2009-01-12, 21:27
Vissa strongmans ser ju dock nästan ut som bodybuilders:

Mariusz Pudzianowski
185cm, 142kg
http://i246.photobucket.com/albums/gg81/Novelich6/MariuszPudzianowski.jpg
http://www.ostrowmaz.com/teksty/zdjecie_wyswietl.php?numer=1776

Jämfört med tjockisen:

200cm, 150kg
http://www.criticalbench.com/images/strongman/magnus3.jpg


Har mariusz deffat lr något? Han har ju högre bmi än Magnus Samuelsson men han ser ju grovt mycket mer rippad ut. Betydliget mycket mer muskelmassa på den mannen än Mange.

ceejay
2009-01-12, 21:28
Vissa strongmans ser ju dock nästan ut som bodybuilders:

Mariusz Pudzianowski
185cm, 142kg
http://i246.photobucket.com/albums/gg81/Novelich6/MariuszPudzianowski.jpg
http://www.ostrowmaz.com/teksty/zdjecie_wyswietl.php?numer=1776

Jämfört med tjockisen:

200cm, 150kg
http://www.criticalbench.com/images/strongman/magnus3.jpg


Har mariusz deffat lr något? Han har ju högre bmi än Magnus Samuelsson men han ser ju grovt mycket mer rippad ut. Betydliget mycket mer muskelmassa på den mannen än Mange.

Mariusz är väl mer rippad pga de steroider han tar/tagit. Man kan inte se ut sådär på 185cm utan hjälp kan jag tycka iaf.

Ostbågen
2009-01-12, 21:33
Mariusz är väl mer rippad pga de steroider han tar/tagit. Man kan inte se ut sådär på 185cm utan hjälp kan jag tycka iaf.Trodde det var stenhård koll på dopning i såna där sporter.
Men visst ser Magnus rätt mesig ut i jämförelse med Mariusz? :)

ceejay
2009-01-12, 22:28
Trodde det var stenhård koll på dopning i såna där sporter.
Men visst ser Magnus rätt mesig ut i jämförelse med Mariusz? :)

Mariusz har ju åkt fast en gång för doping tror jag :)


ställ dom bredvid varandra så ska vi se vem som ser mesig ut! :D

Tricklev
2009-01-12, 22:46
Trodde det var stenhård koll på dopning i såna där sporter.
Men visst ser Magnus rätt mesig ut i jämförelse med Mariusz? :)

Doping tester är mer eller mindre icke-existerande i dom flesta Strongman förbund. Mariusz åkte inte heller dit för doping preparat, utan för att ha använt något emot smärta/whatnot.

Utan att kasta några anklagelser emot Magnus så vill jag lägga till att det är rätt naivt att utgå ifrån att Svenskar som tävlar i sönderdopade sporter utan tester skulle vara mer rena än någon annan.

ceejay
2009-01-12, 22:54
Doping tester är mer eller mindre icke-existerande i dom flesta Strongman förbund. Mariusz åkte inte heller dit för doping preparat, utan för att ha använt något emot smärta/whatnot.

Utan att kasta några anklagelser emot Magnus så vill jag lägga till att det är rätt naivt att utgå ifrån att Svenskar som tävlar i sönderdopade sporter utan tester skulle vara mer rena än någon annan.

sen får man väl jämföra lite kropp också, Det är svårt att lägga på sig så mycket muskler och se ut som mariusz gör.

Peter.B
2009-01-12, 23:02
sen får man väl jämföra lite kropp också, Det är svårt att lägga på sig så mycket muskler och se ut som mariusz gör.

Nu påstår inte alls jag att doping inte har något med saken att göra. Men! Det kan ha med genetiska aspekter att göra också, och Mariusz gener verkar vara väldigt mycket till hans fördel om man jämför med Magnus.

ceejay
2009-01-12, 23:04
Nu påstår inte alls jag att doping inte har något med saken att göra. Men! Det kan ha med genetiska aspekter att göra också, och Mariusz gener verkar vara väldigt mycket till hans fördel om man jämför med Magnus.

han är 185cm och väger 145+

tänk dig att han väger 70-80 utan träning, hur lång tid tar det att lägga på sig den massan :S

Tricklev
2009-01-12, 23:16
sen får man väl jämföra lite kropp också, Det är svårt att lägga på sig så mycket muskler och se ut som mariusz gör.

Jag hävdar ju knappast att Pudz är ren, men exakt samma argument kan du för om Pudz, föras om Magnus, och hans styrka.

Sedan är det inget tvivel att båda dessa killar har rätt bra gener för det dom gör.

Sniggel
2009-01-13, 01:43
han är 185cm och väger 145+

tänk dig att han väger 70-80 utan träning, hur lång tid tar det att lägga på sig den massan :S

Hur lång tid det tar? Att faktiskt göra det öht är väl ganska fascinerande. 145kg rippad, it is sjukt :D

delta_mats
2009-01-13, 09:36
Varifrån har ni fått fram vikten på pudde? Jag har bara sett siffror på runt 130 kg.