handdator

Visa fullständig version : Långvarig aerobisk träning


Cartwright
2003-07-17, 21:24
Kom just hem från ett ganska intensivt 2-timmars tennispass. Jag följer standardmodellen för återhämtning efter dessa pass, dvs. kolisar + protein när jag kommer hem, och mat därefter.

Frågan är hur dessa pass påverkar styrketräningen. Räcker det med ovan nämnda återhämtning om jag dessutom kompenserar passet energimässigt, eller kommer tennisen att hämma muskeltillväxten i vilket fall?

Borde jag kanske trycka nån banan eller nåt efter halva passet?

Tennis är kul förövrigt :)

Pressarn
2003-07-17, 21:57
Motion är bara bra för styrketräningen.

King Grub
2003-07-18, 07:53
Det kommer inte att hämma muskeltillväxten ett dugg, om du tillför näring som du säger. Om du spelar tennis två timmar varje dag, då kan det vara tveksamt, men inte annars.

Cartwright
2003-07-18, 08:43
Låter bra!

Det känns en aning katabolt efter två timmar nämligen.

King Grub
2003-07-18, 08:47
Originally posted by Cartwright
Låter bra!

Det känns en aning katabolt efter två timmar nämligen.

Det är det också. Men alla blir katabola flera gånger varje dag. Det finns ingen som går omkring och är i ett anabolt stadie 24/7. Det är därför du skall äta anti-katabola proteiner under dagen och ett anabolt protein efter passet, för att bryta den inledda katabola fasen.

Grahn
2003-07-18, 08:53
Drick lite gainer efter första timman då?

Annars tycker ajg som vanligt folk oroar sig lite för mkt över katabolism.

King Grub
2003-07-18, 08:55
Originally posted by Grahn
Annars tycker ajg som vanligt folk oroar sig lite för mkt över katabolism.

Precis min åsikt. Det är ju inte så att ett nedbrutet gram muskelmassa är borta för all framtid. Snarare en anledning för kroppen att överkompensera med två gram ny, fräsch muskelmassa. :cheers:

Cartwright
2003-07-18, 13:24
Originally posted by Grahn
Annars tycker ajg som vanligt folk oroar sig lite för mkt över katabolism.

Jag är fullt medveten om att jag är paranoid. Ville väl mest få sanningen bekräftad. Något av det första jag fick lära mig inom träningslära var att styrke- och uthållighetsidrott inte hör ihop.

King Grub
2003-07-18, 13:26
Originally posted by Cartwright


Jag är fullt medveten om att jag är paranoid. Ville väl mest få sanningen bekräftad. Något av det första jag fick lära mig inom träningslära var att styrke- och uthållighetsidrott inte hör ihop.

Det stämmer säkert att det inte går att nå optimala resultat inom både styrketräning och uthållighetsträning, men som komplement fungerar det ena utmärkt till det andra.