handdator

Visa fullständig version : En Boxares alternativa träning, hjälp.


Savedbythebell
2009-01-10, 22:54
Hejsan, skulle va underbart med lite hjälp! :)

Skulle vilja börja med det vanliga,

Kön: Kille
Ålder: 18
Längd: 170 cm
Vikt: 59 kg

Har gått en termin på boxningen och påbörjade precis den andra. Vi tränar 3 dagar i veckan: Måndag, Onsdag och Fredag och behöver lite hjälp och idéer om vad jag skall ta mig till när det kommer till styrketräningen. Jag eftersträvar ett par kilo muskler men måste behålla min uthållighet och explosivitet eftersom målet är att någon gång tävla inom boxningen, hur gör jag då detta på bästa sätt?

Tittade runt lite på forumet och trillade över något som heter Crossfit vilket jag aldrig hört om förut. Besökte genast youtube för att ta reda på mer. Av det lilla jag förstått är det mycket explosivt och mycket uthållighet, är detta något för mig kanske?

Tack på förhand!

delta_mats
2009-01-10, 23:01
Jag tror styrketräning med inriktning mot olymiska lyft mm är väldigt bra för kampsportare. Där kan du öva upp en enorm explosivitet.
Det man kan tänka på är att inte träna för mycket pressar då man lätt kan överanstränga framsidan av axeln. Den får väldigt mycket träning genom boxningen.

Hemi
2009-01-10, 23:09
Tror jag med. Man går lätt vilse på youtube i allt trassel om man inte vet vad man letar efter. Finns en person under namet Ross, som jag inte vet om jag får länka till som har en uppsjö av övningar passande boxare. Mycket av det är ganska halsbrytande om man inte vet vad man håller på med men går oftast at göra hemma. Olika typer av slag och säckträning, släggor, rep bollar, tunnor osv, bra att lattja med hemma.

Savedbythebell
2009-01-10, 23:54
Jag tror styrketräning med inriktning mot olymiska lyft mm är väldigt bra för kampsportare. Där kan du öva upp en enorm explosivitet.
Det man kan tänka på är att inte träna för mycket pressar då man lätt kan överanstränga framsidan av axeln. Den får väldigt mycket träning genom boxningen.

Tror jag med. Man går lätt vilse på youtube i allt trassel om man inte vet vad man letar efter. Finns en person under namet Ross, som jag inte vet om jag får länka till som har en uppsjö av övningar passande boxare. Mycket av det är ganska halsbrytande om man inte vet vad man håller på med men går oftast at göra hemma. Olika typer av slag och säckträning, släggor, rep bollar, tunnor osv, bra att lattja med hemma.

Tack för snabba svar.

Jag gjorde bara lite snabba sökningar om crossfit för att se lite hur det gick till så jag gick aldrig vilse :)

Sitter och tittar på Ross videos nu, väldigt intressant träning har en väldig beslutsångest när det kommer till hur jag vill träna, blir så sugen på allt när man sitter här och läser och tittar.

Har ni något att säga om Crossfit 300 eller vad dom nu kallar det?

eye of the tigeress
2009-01-11, 00:05
Både crossfit och Rosstraining lovordas av kamsportare. Som ren boxare behöver du iofs inte sån råstyrka och uthållighet i hela kroppen som tex en mma-fighter... utan mest kondition och snabbhet.
Det jag först tycker du skall börja med i styrketräningsväg är tex frivändningar och andra traditionella övningar för snabbhet/explossivitet.

z_bumbi
2009-01-11, 10:47
Grundläggande styrketräning och sen Ross-training* verkar vara en ganska bra idé, det man ska notera är att Ross ibland är inriktad på att gör hela fysprogrammet och iom att klubben förhoppningsvis gör egen fys så kan det bli för mycket. Däremot kan man mycket väl sno något pass att köra varje vecka eller leta reda på några komplementpass från Ross som är lämpligt för den nivån man befinner sig och variera mellan dessa.
En annan sak att tänka på är att av någon anledning så låter det ofta bättre om träningsprogrammet finns på nätet och/eller på engelska men boxningen i Sverige håller nog över lag en ganska hög nivå vad gäller träningsprogression så chansen finns ju att det du kör idag räcker för just din nivå utom just styrketräningen iom att du vill gå upp i vikt. Då räcker det väldigt långt att köra två styrkepass i veckan och för boxningen tjänar du sen antagligen mest på att köra ett lågintensivt konditionspass under helgen om du vill träna ännu mer. Det sista är inte direkt någon höjdare om du prioriterar viktuppgång och eftersom du är nybörjare så kan det säkert vänta ett tag innan du inriktar dig på att bli så bra som möjligt på boxningen.

*inget unikt men han har i alla fall tidigare gjort vettigt program för kampsportare

Savedbythebell
2009-01-11, 12:57
Text

Text

Varje pass innehåller fys men det prioriteras mest på Onsdagar. Går alltid med ett par brännande axlar ifrån boxningen, kan inte så mycket om sånt här men kanske det hade varit bättre om jag inte maxxade varje boxningspass, kanske ta det lugnare på Måndagen då det mest är teknik hade varit bra för mina axlar, jag vet inte.

Jag är inte helt ny i träningsvärlden. Tränade karate (ikke fullkontakt) i 8 år innan jag förstod att jag eftersträvade en lite "hårdare" sport, slutade med karaten och började på gymmet ett tag men det höll inte, saknade kampsporten. Hade även lite problem med min axel så jag bestämmde mig för att sluta med allt för att sedan ta upp boxning.

Tränade min första termin utan att lägga på något extra de dagarna då jag inte har boxning med bra kost och sömn. Höll ett litet öga på vikten och måtten fast det hände inte mycket så jag tänkte lite extra styrketräning skulle väl göra susen! :)

Ett grundläggande stryketränings schema med frivändningar m.m. för explosivitet och snabbhet låter ju som en bra idé. Blir väl att ta pappa till hjälp för att hitta lite bra bas övningar.

Tack för svar!

Hemi
2009-01-11, 13:33
*inget unikt men han har i alla fall tidigare gjort vettigt program för kampsportare


Nej det är verkligen inget unikt, gamla övningar som gatan, men han verkar vara den som internetifierat dem åt oss.