handdator

Visa fullständig version : Frågor om Lätt, Light, Sockerfritt....


BigKay
2003-07-17, 21:19
Ta exempelvis coca cola; Innehåller 0.6kcal på 2 liter eller vad det är... Kan man bulka i sig hur mycket lightcola somhelst då utan att hå upp i vikt? eller rubbar det nåt annat i kroppen? Verkar ju för bra för att vara sant...
Sen dricker jag endel Redbull Sockerfri...
Jag tuggar mycket extra tuggummi utan socker me, och även läckerol... Lite laxerande effekt har väll ingen dött av? ;)

Så hur ligger det till med alla lightprodukter?

Pressarn
2003-07-17, 22:21
Det kemiskt framtagna ämnet aspartam bla. gör produkterna söta. Ett massa snack om det är cancerframkallande eller inte så sök på internet eller andra trådar. Finns det knappt några kalorier så finns det knappt några, alltså kan du äta/dricka det utan att gå upp i vikt.

pettan85
2003-07-18, 00:08
Coca Cola light och liknande light produkter innehåller ett sötningsmedlet Aspartam och detta ämne har jag hört och läst någonstanns ska bryta ner serotoninet i hjärnan och man skulle därför kunna se ett samband mellan ökad konsumtion av light produkter och användandet av olika psykiskamedeciner som olika s.k "lyckopiller" o dyl. som ökar som aldrig för i Sverige...

Har dock inga referenser eller dylikt kan mycket väl ha helt fel !
Någon annan här som har hört eller läst något liknande ?

King Grub
2003-07-18, 08:00
Det finns inga vetenskapliga studier som har visat att aspartam är skadligt. Det bryts snabbt ner i kroppen och lämnar inga rester. Enligt Livsmedelsverket är det "för närvarande" ofarligt, men framtida forskning kan visa annat.

Men du kan dricka hur mycket light-dricka som helt utan att bli tjock i alla fall. Och vad gör väl ett par hjärntumörer, bara kroppen är slimmad? :cheers:

shirunai
2003-07-18, 10:43
:kickass: HARDCORE

FUn-tex SSwinger
2003-07-18, 11:14
lol Ärligt talat varför bruka en kemisk substans som vi ännu inte har en komplet forskning på än? och att rekommendera den vidare är ännu mera idiotiskt, ät naturligt , skaffa er lite karaktär istället för att fylla er med sötningsmedel

Pressarn
2003-07-18, 13:34
Proteinpulver innehåller aspartam... Äter du inte det heller? Tycker att det e konstigt att ingen gör proteinpulver med vanligt hederligt socker som sötningsmedel, dom flesta bryr sig inte om ett par kalorier extra men då behöver man inte oroa sig att få hjärntumör. Gainer är uteslutet eftersom man betalar svinmycket för maltodextrinet.

King Grub
2003-07-18, 13:40
Originally posted by Pressarn
Proteinpulver innehåller aspartam... Äter du inte det heller? Tycker att det e konstigt att ingen gör proteinpulver med vanligt hederligt socker som sötningsmedel, dom flesta bryr sig inte om ett par kalorier extra men då behöver man inte oroa sig att få hjärntumör. Gainer är uteslutet eftersom man betalar svinmycket för maltodextrinet.

Det finns proteinpulver utan aspartam. Hi-Whey är ett exempel som jag vet finns i aspartamfritt alternativ. Hur det då smakar är en helt annan sak. :D

FUn-tex SSwinger
2003-07-18, 14:43
Kör just nu på hydro som är helt fritt från sötningsmedel, riktigt toppen pulver för övrigt,går perfekt med det vita brödet efter träningen då det smakar gammal ost
:thumbup:

Pressarn
2003-07-18, 14:58
Gammal ost? Låter bra det :eating: :thumbup:
Nä men whey-80 finns ju utan aspartam och smaktillsatser, krävs en del jobb att få det att smaka ok men men...
Usch, blir väl att vräka i sig aspartam då bara, hoppas dom inte kommer med en studie om några år som visar att det är cancerframkallande och drar in alla aspartam-produkter.

King Grub
2003-07-18, 15:01
Tur att aspartam har en enormt stark söthetsgrad, så det krävs ytterst små mängder. Alla studier som har pekar på faror i djurförsök har involverat sanslösa mängder, som man aldrig kan komma upp i genom att äta eller dricka produkter med aspartam i.

Pressarn
2003-07-18, 15:03
Aha har dom gett dom stackars djuren exell? :whipped:

Nä skojar bara men har försökt förstå varför dom har gjort det så satans sött men kommer inte på nåt, det blir ju bara dyrare att hälla i en massa extra aspartam.

King Grub
2003-07-18, 15:08
Originally posted by Pressarn
Aha har dom gett dom stackars djuren exell? :whipped:

Nä skojar bara men har försökt förstå varför dom har gjort det så satans sött men kommer inte på nåt, det blir ju bara dyrare att hälla i en massa extra aspartam.

Jag tror inte det är frågan om en "massa" aspartam, utan mikrogram. Det är alltså 100-200 gånger sötare än socker, och man använder således mindre än en hundradel av motsvarande sockermängd, så särskilt dyrt kan det inte vara, särskilt med tanke på att aspartam är helt syntetiserat och inte kräver odling eller skördning, som socker.

Pressarn
2003-07-18, 15:09
Jaha då är det inte det men en del kunder har dom förlorat p.g.a. sötman.

King Grub
2003-07-18, 15:10
Originally posted by Pressarn
Jaha då är det inte det men en del kunder har dom förlorat p.g.a. sötman.

Absolut. En för stor del aspartam ger en vidrig söthet, med eftersmak.

Pressarn
2003-07-18, 15:14
På tal om vidrighet och eftersmak, när jag testade exell choklad kändes det som om nån tog tag om min strupe och försökte strypa mig medan jag drack. Inte hjälpte det heller att jag höll på att spy varje gång jag rapade den dagen, kändes som om jag drack det igen...
Tror inte att jag tog för stor mängd pulver men det är möjligt. Hade varit jävligt kul om dom hade dragit ner på sötman sådär 7-8 gånger.

FUn-tex SSwinger
2003-07-18, 15:52
Där ser du ju hur kroppen reagerar på sötningsmedlet, varför gå runt och må illa och ev få problem i framtiden,endast för att protein drinken "som man ändå sveper i 2 klunkar" ska smaka lite sött med ett "fräscht" inslag av jordgubb etc,
tycker det låter helt absurt,det är trots allt inte ett naturligt ämne för kroppen utan ett kemiskt framställt preparat,som förövrigt är rätt sliskigt,blanda ner lite vanligt kakao pulver o socker tillsammans med ett rent protte pulver istället, så blir det nog bra:rolleyes: :thumbup: :thumbup:

Pressarn
2003-07-18, 17:27
Kanske hade varit något att blanda oboy med whey-80 naturell? Ingen som har testat?
Kakaopulver och socker är väl samma sak som oboy så...

feldtarn
2003-07-18, 19:03
ska kanske ta o pröva!

har köp o-smaksatt vassle! Går nog iofs lika finemang utan sötning då jag har svårt för söta drinkar...

men oboy lr kakao kan det bli....

håller med den som sa att smaken inte är så viktig, det tar ju inte många sekunder:D

Tomten
2003-07-18, 19:07
Originally posted by Funtex swinger
lol Ärligt talat varför bruka en kemisk substans som vi ännu inte har en komplet forskning på än? och att rekommendera den vidare är ännu mera idiotiskt, ät naturligt , skaffa er lite karaktär istället för att fylla er med sötningsmedel

Vilket korkat inlägg. Hur kan du ens snacka om att äta "naturlig" Det var säkert 100 år sedan vi människor åt "naturligt"

Om du ens vill komma nära att äta naturlig så får du hålla dig borta från i princip alla produkter utom de som är ekologiskt odlade. Fast även där är det tveksamt om det kan klassas som naturlig kost... eftersom ekologisk bröd fortfarande är raffinerat, och det är ju inte tänkt att vi ska raffinerad mat... då kroppen mår bättre av mat som är rik på fibrer och har lägre GI.

Lite aspartam lär knappast vara sämre än annan mat som du stoppar i dig... Tänker du tex på alla medel dom sprutar in i kött... alla bekämpningsmedel på frukt och grödor... alla tillsatser dom använder när dom gör godis... Tror du verkligen att du äter "naturlig" mat?

BigKay
2003-07-18, 19:14
Frågar vidare: Naturel filmmjölk innehåller 60kcal per 100g om jag inte mins fel, medans dendär "MINI filen , 0.1% fett" innehåller 65kcal.... Vad skall man äta? Är det fettet i den andra som är farligt, eller sötningsmedlet i dendär minifilen? Jag tänker på figuren: Vilket val??

King Grub
2003-07-18, 19:20
Originally posted by BigKay
Frågar vidare: Naturel filmmjölk innehåller 60kcal per 100g om jag inte mins fel, medans dendär "MINI filen , 0.1% fett" innehåller 65kcal.... Vad skall man äta? Är det fettet i den andra som är farligt, eller sötningsmedlet i dendär minifilen? Jag tänker på figuren: Vilket val??

Inget av dem är "farligt". Fettet i mjölkprodukter är inte det bästa du kan hitta, men kolhydraterna i båda produkterna du nämner är långsamma och bra, och innehåller fullvärdigt protein. Alla mjölkprodukter ger ett rejält insulinpåslag, som kan leda till fettinlagring. Men även till muskeluppbyggnad! Mjölkprodukter är ett ypperligt livsmedel, och det finns ingen anledning att sluta med fil, yoghurt eller mjölk utom möjligen i slutstadierna av en hårddeff.

Allt överskott lagras som kroppsfett, det är inget du kan komma undan. Samtidigt, om du vill bygga muskler, är det bra om du ligger på ett litet överskott av energi, så kroppen "vågar" lägga på sig något så, i överlevnadssyfte, värdelöst som muskelmassa. Därför kan det vara bra att det överskottet består av bra livsmedel, och mjölkprodukter hör definitivt dit.

FUn-tex SSwinger
2003-07-18, 20:16
Tomten


en viss person har lyssnat på stenålderskost debatten på radion,
sötningsmedel står i en klass för sig själv punkt slut,sen får du käfta om det hur mycket du vill, är det för bra för att vara sant så är det ofta så, men du menar med andra ord att pågrund av där redan finns så många kemikalier i livsmedel så gör det inget om vi ytterligare får i oss en till? det var väl idiotiskt inlägg om nått

Pressarn
2003-07-18, 21:19
Originally posted by feldtarn
ska kanske ta o pröva!

har köp o-smaksatt vassle! Går nog iofs lika finemang utan sötning då jag har svårt för söta drinkar...

men oboy lr kakao kan det bli....

håller med den som sa att smaken inte är så viktig, det tar ju inte många sekunder:D

Det tar ju inte många sekunder att svepa skiten men man vill ju inte ha mardrömmar om proteindrinkar eller eftersmak som håller i sig ända till nästa drink.

feldtarn
2003-07-18, 21:32
Originally posted by Pressarn


Det tar ju inte många sekunder att svepa skiten men man vill ju inte ha mardrömmar om proteindrinkar eller eftersmak som håller i sig ända till nästa drink.

Ähh va faan! HC:hbang:

Ska se hur det smakar, kör det nog otan smak...

Tycker nog det är otrevligare med en massa sött som hela magen skrumplar ihop sig av... uuuäää

Men det är ju olika! Dumt att äta dricka nått man inte gillar...

Forza78
2003-07-19, 00:46
Är det bara jag som tycker att proteindrinken gärna får vara god???

O blandar man Exells vanilj med vaniljyoughurt, mjölk o lakritsglass-sås så smakar det underbart :cheers:

Trots all "hemsk" aspartam...;)

Tomten
2003-07-19, 00:56
Originally posted by Funtex swinger
Tomten


en viss person har lyssnat på stenålderskost debatten på radion,
sötningsmedel står i en klass för sig själv punkt slut,sen får du käfta om det hur mycket du vill, är det för bra för att vara sant så är det ofta så, men du menar med andra ord att pågrund av där redan finns så många kemikalier i livsmedel så gör det inget om vi ytterligare får i oss en till? det var väl idiotiskt inlägg om nått

Det jag menar är att aspartam inte är värre än något annat du får i dig. Om du ska hålla dig undan från alla produkter som ryktas ska ge cancer, så får du hålla dig bort från det mesta. Om du kan äta kosttillskott, stekt eller grillad mat, chips, soya, godis m.m, så är aspartam knappast värre.

punkt. slut.

AJO
2003-07-19, 07:23
Enligt min kompis är aspartam dåligt för musklerna......stämmer det, finns ju i protte pulver mm......!?

King Grub
2003-07-19, 10:34
Originally posted by AJO
Enligt min kompis är aspartam dåligt för musklerna......stämmer det, finns ju i protte pulver mm......!?

Din kompis har fel.

Pressarn
2003-07-19, 10:47
Originally posted by AJO
Enligt min kompis är aspartam dåligt för musklerna......stämmer det, finns ju i protte pulver mm......!?

Folk som påstår saker om någonting som dom inte vet ett dugg om :whipped: :insane: :furious: :smash:

FUn-tex SSwinger
2003-07-19, 11:01
Originally posted by Tomten


Det jag menar är att aspartam inte är värre än något annat du får i dig. Om du ska hålla dig undan från alla produkter som ryktas ska ge cancer, så får du hålla dig bort från det mesta. Om du kan äta kosttillskott, stekt eller grillad mat, chips, soya, godis m.m, så är aspartam knappast värre.

punkt. slut.


Spekulationer,

Jag påstår inte att aspartam är "one of a kind" utan där finns säkert flera tvivelaktiga tillsatta substanser i annan föda också,men då fokus i denna tråden är aspartam så håller jga mig till detta, Då jag känner en hel del som efter långvarigt bruk fått problem med både tarm och sinnesstämmningen så ställer jag mig väldigt skeptisk till detta "underverk" ,Bara för att du just nu inte fått några biverkningar så betyder inte det att andra har samma tur,om där nu finns en chans på 1/100 så är det skäl nog att inte rekommendera detta preparat,

Diana
2003-07-19, 14:10
om prottepulvret smakar förslisksött de bästa att stoppa ett sugrör längst bak i gommen och suga upp den,ok att man kväljs lite men man slipper iaf hela käfta full me slisksmak:D :thumbup: aspartamraparnaresten av dagen kan man aldri fly från:devil:

LunaSpice
2003-07-19, 14:21
Originally posted by King Grub
Det finns inga vetenskapliga studier som har visat att aspartam är skadligt. Det bryts snabbt ner i kroppen och lämnar inga rester. Enligt Livsmedelsverket är det "för närvarande" ofarligt, men framtida forskning kan visa annat.

Men du kan dricka hur mycket light-dricka som helt utan att bli tjock i alla fall. Och vad gör väl ett par hjärntumörer, bara kroppen är slimmad? :cheers:

Hrm, jo...det finns studier som visar på att aspartam är farligt. Vår föreläsare i klinisk nutrition (professor och doktorand vilket gör honom till en förhållandevis trovärdig källa :)) berättade hur det ligger till med aspartam men i detta måste man antaga den relativa risken för hur cancerframkallade det egentligen är. Han berättade att för att aspartam ska vara cancerframkallade så måste man under sin livstid få i sig, motsvarande 82 000 33 cl burkar (!!! ja, 110% i salen tappade hakan) Cola light. Detta motsvarar drygt 27 000 liter och för att få i sig det så måste man verkligen ligga i. 325 liter / år (om man lever i 80 år), knappt en liter / dag. Observera att ALLA levnadsår alltså har räknats in här. Man kanske inte dricker så när man är liten menar jag.

Ozz
2003-07-20, 11:57
Bara en off-topic parentes fråga...men hur kan han vara både doktorand och professor??
Är han professor lär han väl ha avlagt doktorsexamen för lääänge sen.:confused:

LunaSpice
2003-07-20, 12:45
Originally posted by Ozz
Bara en off-topic parentes fråga...men hur kan han vara både doktorand och professor??
Är han professor lär han väl ha avlagt doktorsexamen för lääänge sen.:confused:

Doktorand = forskare. Doktor = skrivit doktorsavhandling. Han är projektledare på Universitetssjukhuset i Linköping samt att han föreläser i klinisk nutrition. Han har jobbat på kardiologen samt med diabetiker. Jag tror han vet vad han pratar om.

Ozz
2003-07-20, 17:32
ja men doktorand är han ju innan han skrivit sin avhandling vilket han säkerligen redan gjort och alltså är Phd.

LunaSpice
2003-07-20, 17:53
Aight, jag må ha blandat ihop begreppen. Vad jag försöker säga är att han är en tillförlitlig källa :)

Ozz
2003-07-20, 22:23
japp, ingen fara. Förlåt min petighet :)

LunaSpice
2003-07-20, 22:24
Originally posted by Ozz
japp, ingen fara. Förlåt min petighet :)

Det är lugnt...jag är likadan själv. Ska bättre mig dock... :) Skulle kanske skrivit forskare istället för doktorand. Trodde det var samma sak...ska skälla på min handledare för att han inte har "handlett" mig. :nono:

För jag själv har ju absolut inget ansvar för min egen utbildning... :angel:

Ozz
2003-07-20, 22:53
Du har ju rätt i att en doktorand forskar men man kan forska utan att vara doktorand också.
:D

Denna "review" kanske kan avsluta debatten om aspartams eventuella hälsovådliga effekt.

"Aspartame: review of safety.

Butchko HH, Stargel WW, Comer CP, Mayhew DA, Benninger C, Blackburn GL, de Sonneville LM, Geha RS, Hertelendy Z, Koestner A, Leon AS, Liepa GU, McMartin KE, Mendenhall CL, Munro IC, Novotny EJ, Renwick AG, Schiffman SS, Schomer DL, Shaywitz BA, Spiers PA, Tephly TR, Thomas JA, Trefz FK.

Medical and Scientific Affairs, The NutraSweet Company, Mt Prospect, Illinois 60056, USA. harriett.h.butchko@nutrasweet.com

Over 20 years have elapsed since aspartame was approved by regulatory agencies as a sweetener and flavor enhancer. The safety of aspartame and its metabolic constituents was established through extensive toxicology studies in laboratory animals, using much greater doses than people could possibly consume. Its safety was further confirmed through studies in several human subpopulations, including healthy infants, children, adolescents, and adults; obese individuals; diabetics; lactating women; and individuals heterozygous (PKUH) for the genetic disease phenylketonuria (PKU) who have a decreased ability to metabolize the essential amino acid, phenylalanine. Several scientific issues continued to be raised after approval, largely as a concern for theoretical toxicity from its metabolic components--the amino acids, aspartate and phenylalanine, and methanol--even though dietary exposure to these components is much greater than from aspartame. Nonetheless, additional research, including evaluations of possible associations between aspartame and headaches, seizures, behavior, cognition, and mood as well as allergic-type reactions and use by potentially sensitive subpopulations, has continued after approval. These findings are reviewed here. The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use."

....och jag tror ju inte 27 000 liter Cola Light räknas som "intended use" :D

Bamse
2003-07-28, 21:22
Originally posted by LunaSpice
för att aspartam ska vara cancerframkallade så måste man under sin livstid få i sig, motsvarande 82 000 33 cl burkar (!!! ja, 110% i salen tappade hakan) Cola light. Detta motsvarar drygt 27 000 liter och för att få i sig det så måste man verkligen ligga i. 325 liter / år (om man lever i 80 år), knappt en liter / dag.

Knappt en liter per dag? Då ligger nog King Grub - med sina 5(?) :D liter Pepsi Max per dag - rätt illa till! :notme:

LunaSpice
2003-07-28, 21:59
Tack Ozz för den artikeln. Du skriver alltid förnuftiga och seriösa inlägg med mkt kunskap och relevans. :thumbup: för dig.

:D

z_bumbi
2003-07-28, 22:11
Originally posted by LunaSpice
Han berättade att för att aspartam ska vara cancerframkallade så måste man under sin livstid få i sig, motsvarande 82 000 33 cl burkar (!!! ja, 110% i salen tappade hakan) Cola light. Detta motsvarar drygt 27 000 liter och för att få i sig det så måste man verkligen ligga i. 325 liter / år (om man lever i 80 år), knappt en liter / dag. Observera att ALLA levnadsår alltså har räknats in här. Man kanske inte dricker så när man är liten menar jag.

Vad läser du för något ? Är det något inom kost så undrar jag om inte någon hade läst något om aspartam tidigare och inte blev så förvånad.

King Grub
2003-07-29, 11:01
Originally posted by Bamse


Knappt en liter per dag? Då ligger nog King Grub - med sina 5(?) :D liter Pepsi Max per dag - rätt illa till! :notme:

5? Vad fick du det ifrån? Men 1 liter per dag är inget ovanligt. Det finns miljontals människor som dricker mer än så varje dag.

Nitrometan
2003-07-29, 19:47
Man kan doktorera mer än en gång. Det finns de som har doktorerat både fyra och fem gånger, ibland t.om. i olika ämnen.

Mel C. Siff (nu saligen avsomnad, tragiskt nog) hade tre doktorsgrader (mekanik, matematik och fysiologi).