handdator

Visa fullständig version : Tjejer: joggar ni kvällstid/i mörker?


wintersnowdrift
2009-01-10, 20:57
Jag hade en diskussion med min ömma moder i afton rörande frågeställningen i topic. Jag dryftade att jag tänkte ge mig ut på en löprunda nu i kväll vid halv åtta tiden; cirka 7 km mestadels i bostadsområden men även en sträckning på upplyst skogs-/parkväg. Min mamma opponerade sig genast och yttrade saker som: "Nämen du ska väl inte springa nu?" och "tänk på att det är lördagkväll; det HAR faktiskt skett överfall här" osv.

Jag är en tjej på snart 22 vintrar och bor egentligen inte hemma längre, men är hos mina föräldrar över helgen då jag har lite ärenden i deras hemtrakt (de bor i söderförort till Sthlm). Mina motargument löd ungefär: "Mamma, du överdriver farorna med att springa kvällstid", "varför oroa dig nu bara för att jag är hos er, du har ju ingen aning om när/hur/var jag springer när jag är i Uppsala?" och den inte allt för effektiva klassikern: "Jag är faktiskt vuxen, sluta tjata".

Nu undrar jag: går min mammas moderskänslor överstyr eller har hon fog för sitt ojande (dvs är jag nonchalant och vårdslös med mitt liv som rör mig ensam utomhus denna tid på dygnet)?

Och mer generellt: Undviker ni andra tjejer att springa kvällar?

//Kristin

LindaS
2009-01-10, 21:03
Jag springer inte, ännu. Skulle jag springa där jag bor skulle det vara när det är ljust och utan musik i öronen, alt tillsammans med någon annan.

Rahf
2009-01-10, 21:04
Jag tycker hon har fog för att oroa sig för dig. Det är trots allt lördag kväll och det är beckmörkt ute. Dock så är nog inte klockan fullt så mycket att de skummaste typerna har rört sig från sina hålor. Mödrar har rätten att oroa sig, hon vill ju bara ditt eget bästa. Faktum är att jag oroar mig nu också.

Kan du inte vänta till imorgon förmiddag/eftermiddag?

Lellan
2009-01-10, 21:05
Jag avstår. När jag var 16 var det en utekväll med tivoli och grejer, en kille jag nobbade snodde min väska, jag följde efter för att ta väskan, blev våldtagen och sedan dess har jag olika strategier för att öka min säkerhet.

Säger inte att det är FEL att springa, det är för jävlig att skit händer men oftast är det ju fulla unga män som drabbas av elände när de rör sig ute, men ändock, det är en risk.

Edit; som de andra nämnt, sällskap el avvakta osv, är kanske bättre val, valet är ditt och det är ju knappast ditt fel om något skulle hända - det är ju inte därför förmaningarna finns. Utan av omtanke och för att saker händer. Tyvärr.

Mantus
2009-01-10, 21:10
I Sthlm vet jag inte men i Uppsala är det nog inga bekymmer. Jag är visserligen man men jag springer ofta i stadsskogen vid tiotiden på kvällen och har då aldrig sett några skumma typer. De få tjejer jag mött i skogen vid den tiden har dock sett något skrämda ut när jag kommer flämtande i spåret.:D

lectris
2009-01-10, 21:11
Nej jag undviker att springa i mörker, kanske inte nödvändigtvis pga överfallsrisken utan för att det inte är upplyst där jag föredrar att springa och jag vill undvika att krocka med ett träd.. :D

ceejay
2009-01-10, 21:15
I Sthlm vet jag inte men i Uppsala är det nog inga bekymmer. Jag är visserligen man men jag springer ofta i stadsskogen vid tiotiden på kvällen och har då aldrig sett några skumma typer. De få tjejer jag mött i skogen vid den tiden har dock sett något skrämda ut när jag kommer flämtande i spåret.:D

Du lär ju dra precis innan ni möts ett manligt vrål och springa med höjd näve för att se reaktionen :) (lite omoget kanske JA)

wintersnowdrift
2009-01-10, 21:30
Jag kan inte siffrorna by heart, men jag vill minnas att den farligaste situation man som tjej (statistiskt sett) kan försätta sig i är att gå på en privat fest i en lägenhet med folk man känner/är bekant med där det förekommer alkohol. Risken att utsättas för ett övegrepp i den miljön är typ ziljoner gånger högre än att bli överfallen av random pucko i skogen, vill jag minnas.

Jag är själv inte det minsta orolig när jag är ute och springer. Min mammas kommentar när jag kom tillbaka (oattackerad och oskadd) var (suckande): "Ja, min tröst är att du är så snabb att du förmodligen springer ifrån den som försöker ge sig på dig...". Sen är det självfallet inga garantier för någonting, och risken att något otrevligt ska hända mig är naturligtvis större om jag ger mig ut på en joggingrunda kvällstid än om jag inte gör det.

Min mamma är i alla fall mycket nöjd med att få medhåll ;).

//Kristin

saab900
2009-01-10, 21:31
Ja, egentligen absolut inget att göra sig rolig över, men när man drar en runda i elljusspåret i mörkret och passerar en ung tjej blir hon oftast halvt vettskrämd av den flåsande/snorande/frustande skuggan som närmar sig. :D

Ännu värre med tjejer med lurar i öronen, det har hänt att tjejer hoppat en bra bit i luften när man passerat bakom. Oftast försöker jag utstöta lite ljud eller så en bit innan jag kommer upp bakom så att tjejen ifråga inte blir skrämd när hon helt plötsligt varsnar mig precis bredvid.

Men det finns väl tyvärr en anledning till att det är så här:(

Mantus
2009-01-10, 21:32
Du lär ju dra precis innan ni möts ett manligt vrål och springa med höjd näve för att se reaktionen :) (lite omoget kanske JA)

Jag mötte faktiskt en sådan joggare när jag cyklade igenom stadsskogen en gång. När jag kom cyklande bakom honom stannade han, vände sig om och skrek "hej!" för att se min reaktion. Han blev nog lite besviken när jag började skratta och hojtade hej tillbaks.

shut teh face
2009-01-10, 21:35
Jag bor på södermalm och det är mycket drägg ute på kvällarna här, men samtidigt så är det mycket vakter och poliser på gatorna. Springsligan vid vattnet och närmare naturen är det fullt med folk, jag kan gå 1 timme promenad och möter joggare varje minut i princip, minst 50% tjejer.

lectris
2009-01-10, 21:38
Ja risken är liten som tur är, men många tjejer tvekar nog också för att det är så himla ibankat sen barnsben att flickor går inte ensamma på kvällen därmed basta! I alla fall hos mig, alltid fått höra "du måste ringa när du är framme" "kan du inte gå med den och den" "du får bara vara där det är upplyst" osv.. inte undra på att man är misstänksam mot alla man möter i mörkret.

Klart att man ska vara försiktig men det får ju inte gå till överdrift :)

Tolkia
2009-01-10, 21:39
Nu springer inte jag så mycket, men när jag gör det är det sällan jag tänker på ev. överfallsrisk (men så bor jag i sömniga Umeå). Jag skulle inte springa på oupplyst område, liksom lectris vill jag ogärna krocka med träd - eller värre, snava i någon grop och stuka en fot, inte heller skulle jag jogga i centrum en fredag- eller lördagkväll. Det sista kanske dock mer för den uppenbara risken att stöta på störiga personer än för den att stöta på farliga personer. Jag misstänker dock att jag är aningslös intill idioti på den här fronten. Enda gångerna jag varit rädd har varit just på väg hem från krogen, på gängse hem-från-krogen-stråk. Åtminstone här sker betydligt fler ofredanden där än på cykelvägarna i stans utkanter.

Sedan finns det ju inget som säger att man måste välja att springa typ rakt genom stans värsta dräggområde eller så.

tp_88
2009-01-10, 21:44
Jag förstår, och håller nog med, din mor. Tyvärr.

shadowfire
2009-01-10, 21:53
Ja, egentligen absolut inget att göra sig rolig över, men när man drar en runda i elljusspåret i mörkret och passerar en ung tjej blir hon oftast halvt vettskrämd av den flåsande/snorande/frustande skuggan som närmar sig. :D

+1
o det är i sig lite trist, jag känner mig som värsta förövaren fast allt man vill är o bara springa förbi... *rolleyes*

Samtidigt som jag har förståelse för tjejen så blir jag lite halvskraj själv, en vacker kväll sliter väl en vettskrämd dam fram en tazer o voltför kulorna eller något.

shut teh face
2009-01-10, 21:56
Ja, man går ofta förbi någon tjej som ser vettskrämd ut. Man skulle hoppa framför och skrika BUUU någon dag. Men då kanske man får en spark på pungen. *flex*

LindaS
2009-01-10, 22:00
Ja, man går ofta förbi någon tjej som ser vettskrämd ut. Man skulle hoppa framför och skrika BUUU någon dag. Men då kanske man får en spark på pungen. *flex*Och du skulle förtjäna det också, eller vad tycker du?

ceejay
2009-01-10, 22:01
Och du skulle förtjäna det också, eller vad tycker du?

bara vi killar som verkar tycka det är kul :devil:

saab900
2009-01-10, 22:03
+1
o det är i sig lite trist, jag känner mig som värsta förövaren fast allt man vill är o bara springa förbi... *rolleyes*

Samtidigt som jag har förståelse för tjejen så blir jag lite halvskraj själv, en vacker kväll sliter väl en vettskrämd dam fram en tazer o voltför kulorna eller något.


+1 på den, känns inte bra. Och jag hoppas innerligt att kulorna får vara ifred.

Viktor_Balck
2009-01-10, 22:25
Nu springer inte jag så mycket, men när jag gör det är det sällan jag tänker på ev. överfallsrisk (men så bor jag i sömniga Umeå)

Sömniga Umeå med hagamannen.

Till trådskaparen så är jag nog inne på hennes mors linje faktiskt.

KlopFer
2009-01-10, 22:47
Morgonen/kvällen är ju skönaste tiden att springa :) kör hårt.

Scratch89
2009-01-10, 22:52
Skulle jag ha en dotter skulle jag aldrig släppa ut henne att springa ensam på kvällen om jag vet om att det finns oroligheter.

Eventuellt skulle vi köra boxarstuket; jag cyklar efter, i en för trång träningsoverall. :D

Snobbe
2009-01-10, 22:58
Detta är väl något som massa tror händer mer än vad det gör. Som någon skrev så är det ju större chans att något händer me folk man har fester med osv.

johan karlberg
2009-01-10, 23:00
Nu springer inte jag så mycket, men när jag gör det är det sällan jag tänker på ev. överfallsrisk (men så bor jag i sömniga Umeå). Jag skulle inte springa på oupplyst område, liksom lectris vill jag ogärna krocka med träd - eller värre, snava i någon grop och stuka en fot, inte heller skulle jag jogga i centrum en fredag- eller lördagkväll. Det sista kanske dock mer för den uppenbara risken att stöta på störiga personer än för den att stöta på farliga personer. Jag misstänker dock att jag är aningslös intill idioti på den här fronten. Enda gångerna jag varit rädd har varit just på väg hem från krogen, på gängse hem-från-krogen-stråk. Åtminstone här sker betydligt fler ofredanden där än på cykelvägarna i stans utkanter.

Sedan finns det ju inget som säger att man måste välja att springa typ rakt genom stans värsta dräggområde eller så.

höhöhö, sömniga umeå, haga mannen då för ett par år sen? minst en anledning till att hålla sig inne :)

Tolkia
2009-01-10, 23:04
höhöhö, sömniga umeå, haga mannen då för ett par år sen? minst en anledning till att hålla sig inne :)
Han sitter ju inne, så jag kan inte se någon anledning till att hålla mig inne för att jag är rädd för honom? Annars är en galning på de år jag bott här ganska lite, med tanke på folkmängden.

Scratch89: Om man vet att det finns oroligheter är det väl en sak, men ofta vet man väl inte det. Föräldraoro är inte nödvändigtvis helt logiskt den heller.

Scratch89
2009-01-10, 23:09
Scratch89: Om man vet att det finns oroligheter är det väl en sak, men ofta vet man väl inte det. Föräldraoro är inte nödvändigtvis helt logiskt den heller.

Jag tänkte mest på det hon skrev här:
"tänk på att det är lördagkväll; det HAR faktiskt skett överfall här" osv.
Jag antar att du håller med mig, när jag säger att föräldrar ser och hör vad de vill, och förstorar alltid upp saker när det passar.

Inge Enveten
2009-01-10, 23:11
Om jag hade varit kvinna hade jag aldrig gett mig ut på en löprunda i mörker. Tänk att bli våldtagen, fyfan.

WHITEFOLKS
2009-01-10, 23:18
Jag brukar hyfsat ofta vara ute och springa/gå på kvällen/natten och ganska ofta ser man tjejer som är ute och går.

Inte för att man ska sluta göra saker av rädsla för puckon men ibland undrar jag hur de tänker när de blastar full volym på mp3spelaren och går i så mörka områden så man knappt ser de (man hör de innan) innan man springer in i de.

jocke12
2009-01-10, 23:39
Varför inte bara springa lite tidigare eller vänta till nästa dag? Oddsen är ju minimala, men något KAN ju hända. Måste iofs säga att jag tycker synd om den som lever sitt liv efter den principen.

Tråkigt att höra, Lellan. :(:(

wintersnowdrift
2009-01-10, 23:39
Skulle jag ha en dotter skulle jag aldrig släppa ut henne att springa ensam på kvällen om jag vet om att det finns oroligheter.

Eventuellt skulle vi köra boxarstuket; jag cyklar efter, i en för trång träningsoverall. :D

Om du hade en dotter; skulle du släppa iväg henne på en fest där manliga bekanta till henne troligen befinner sig?

Om jag hade varit kvinna hade jag aldrig gett mig ut på en löprunda i mörker. Tänk att bli våldtagen, fyfan.

Om du var kvinna, skulle du gå på en fest där manliga bekanta till dig troligen kommer befinna sig? Skulle du dricka under kvällen?

//Kristin

Kwon
2009-01-10, 23:44
Om jag vore kvinna skulle jag varken jogga på natten eller gå på fest där manliga bekanta höll till.

Usch och Fy för män!

Ikari
2009-01-11, 00:10
Nu springer inte jag så mycket, men när jag gör det är det sällan jag tänker på ev. överfallsrisk (men så bor jag i sömniga Umeå).
+1
Promenader, enstaka joggingturer, cykelturer. Dag eller natt kvittar, jag vill kunna gå dit jag vill, när jag vill. De som är räddast är de som faktiskt råkat ut för något (väldigt få) och de som sitter inne och fantiserar ihop de "monster" som kan tänkas finnas utanför dörren (ganska många).

Carolinew
2009-01-11, 00:18
Jag är kanske aningens naiv men jag springer precis när jag känner för det. Även om det nu skulle råka vara mitt i natten.

När jag bestämde mig för att ge mig ut mitt i natten en gång för nåt årsedan så slutade det med att vi (jag mötte upp en kompis) hittade en gammal kvinna som låg på trottoaren och legat där i flera timmar. Hade vi inte råkat komma då hade hon förmodligen frusit ihjäl.

Det går att vända åt andra hållet med :)

WHITEFOLKS
2009-01-11, 00:20
Ja vi som är ute på natten får se till att vända det från ett samhälle där folk är rädda för att vara ute på natten till ett samhälle känner sig fria att göra vad de vill, när de vill.

Scratch89
2009-01-11, 00:27
Om du hade en dotter; skulle du släppa iväg henne på en fest där manliga bekanta till henne troligen befinner sig?


Jag vet vart du är på väg med det här. ;)

Jag skulle nog svara ja. (Men jag skulle inte byta låda i trelåds-räknetänket, dock [jag refererar till tråden som Trance skapade, som handlar om sannolikhetslära ]). :D

Det handlar inte om statistik eller sannolikhet i det här fallet, tycker jag, utan om vad man själv känner sig säker med. Jag sitter hellre i en bil än i ett flygplan, även fast risken för död är betydligt större i bilen än i planet. På samma sätt känns det orimligare att det ska hända något farligt hemma hos en bekant.

Mantus
2009-01-11, 00:42
Jag vet vart du är på väg med det här. ;)

Jag skulle nog svara ja. (Men jag skulle inte byta låda i trelåds-räknetänket, dock [jag refererar till tråden som Trance skapade, som handlar om sannolikhetslära ]). :D

Det handlar inte om statistik eller sannolikhet i det här fallet, tycker jag, utan om vad man själv känner sig säker med. Jag sitter hellre i en bil än i ett flygplan, även fast risken för död är betydligt större i bilen än i planet. På samma sätt känns det orimligare att det ska hända något farligt hemma hos en bekant.

Och ändå är det ju som sagt där allting händer. Hur många kvinnor har blivit våldtagna av en galning på en cykelväg, jämför det med hur många kvinnor som blir våldtagna av fulla eller drogpåverkade bekanta på en fest. Det är delvis därför våldtäkt är ett så svårt brott att utreda.
Jag skulle nog bli mer orolig för att bryta foten mitt i ingenstans eller få en hjärtattack under en springtur på natten än att bli våldtagen om jag var kvinna.

Scratch89
2009-01-11, 00:43
Och ändå är det ju som sagt där allting händer. Hur många kvinnor har blivit våldtagna av en galning på en cykelväg, jämför det med hur många kvinnor som blir våldtagna av fulla eller drogpåverkade bekanta på en fest. Det är delvis därför våldtäkt är ett så svårt brott att utreda.

Hur många är det som är ute och joggar en fredagkväll? Jämför det med hur många det är som är på en hemmafest.

Mantus
2009-01-11, 00:45
Hur många är det som är ute och joggar en fredagkväll? Jämför det med hur många det är som är på en hemmafest.

Hur många väldtäkter innehåller alkohol? Hur många män (och kvinnor) är fulla i ett joggingstråk en fredagkväll.

Scratch89
2009-01-11, 00:49
Hur många väldtäkter innehåller alkohol? Hur många män (och kvinnor) är fulla i ett joggingstråk en fredagkväll.

Det säger jag ju inte emot, och det skrev jag ju i mitt förra inlägg. Det handlar ju fortfarande om att man, ologiskt nog, är räddare när man är ute i spåret och springer än när man sitter och är rödrosig om kinderna hos en kompis.

Stoltz
2009-01-11, 01:02
Jag avstår. När jag var 16 var det en utekväll med tivoli och grejer, en kille jag nobbade snodde min väska, jag följde efter för att ta väskan, blev våldtagen och sedan dess har jag olika strategier för att öka min säkerhet.




Beklagar verkligen.

Ontopic:
Jag skulle råda dig till att undvika det. Jag cyklar/springer/går ut och går helt spontant själv, när jag vill. Jag förstår dock att det är riskabelt och att mina föräldrar alltid velat att jag undviker de mörkaste timmarna.
Dock anser jag inte att jag agerar för mitt eget bästa, vilket jag egentligen skulle råda dig att göra.

shadowfire
2009-01-11, 01:09
Det säger jag ju inte emot, och det skrev jag ju i mitt förra inlägg. Det handlar ju fortfarande om att man, ologiskt nog, är räddare när man är ute i spåret och springer än när man sitter och är rödrosig om kinderna hos en kompis.

har ett antal bekanta av motsatt kön som har blivit drogade på fester med sina kompisar.... lite killkompisar o någon som har lite roligt o doppa i glaset o vips.
Finns tyvärr en del bilder ute på websites osv på de tjejerna hur de såg ut sedan då drogen slagit till, men tyvärr går det inte o bevisa vem/vilka förövarna var. Det enda de vet är att det är någon av deras kill- eller tjejkompisar som har drogat dem.

Givetvis blev de antastade, inte våldtagna dock, men kladdade, tafsade o en av dem kom hem utan trosor. Inte samma fest, helt olika människor utan någon inbördes relation, men samma fenomen.

Vore skönt om vi någon gång kunde slå hål på myten att alla våldtäktsmän o badboys ser ut som Christer Pettersson.

Trance
2009-01-11, 01:12
Nu säger jag inte hur det var i detta fallet men om man tittar på USA och rädslan för alla date rape drugs så har det visat sig (i den undersökning som jag läste) i så gott som alla fallen så handlade det "bara" om alkohol.

Alkohol är en rätt potent drog den med.

hultman
2009-01-11, 01:16
I Sthlm vet jag inte men i Uppsala är det nog inga bekymmer. Jag är visserligen man men jag springer ofta i stadsskogen vid tiotiden på kvällen och har då aldrig sett några skumma typer.

Finns en del mystiska typer här också. Gått hem sent från tåget flera gånger och känt att någon förföljer mig eller planerar att råna mig. En gång gick jag uppför gatan vid snerikes när en snubbe ~100 meter framför mig vänder huvudet över axeln flera gånger och spanar in mig medan han saktar in farten. Går mot honom och när jag är runt 10 meter från honom så stampar jag några gånger i backen för att se hur han reagerar. Då får han för sig att springa allt vad han kan...

En annan gång får jag för mig att en snubbe förföljer mig uppför gatan mellan snerikes och universitet. Stannar när jag kommer runt hörnet till kyrkogatan och hoppar fram när han kommer runt hörnet, som han för övrigt sprang mot när jag var förbi. Även han springer iväg allt vad han kan. Så hänger man på fel stället sent på natten så kan man nog råka ut för en del skit.

Ekman_
2009-01-11, 01:17
Tycker det är tråkigt att man inte ska våga sig ut :(

Kommer ihåg när jag var ute på en promenad, gick förbi en full tjej som blev livrädd.
Alla kanske inte är vana med någon som går kl 2 på natten med helsvarta kläder där det dessutom står XXXL på hela ryggen

jocke12
2009-01-11, 01:19
Haha. Studier på hur Uppsalabor reagerar på att bli terroriserade om nätterna har jag saknat fram till nu. Suveränt.

ceejay
2009-01-11, 01:21
Finns en del mystiska typer här också. Gått hem sent från tåget flera gånger och känt att någon förföljer mig eller planerar att råna mig. En gång gick jag uppför gatan vid snerikes när en snubbe ~100 meter framför mig vänder huvudet över axeln flera gånger och spanar in mig medan han saktar in farten. Går mot honom och när jag är runt 10 meter från honom så stampar jag några gånger i backen för att se hur han reagerar. Då får han för sig att springa allt vad han kan...

En annan gång får jag för mig att en snubbe förföljer mig uppför gatan mellan snerikes och universitet. Stannar när jag kommer runt hörnet till kyrkogatan och hoppar fram när han kommer runt hörnet, som han för övrigt sprang mot när jag var förbi. Även han springer iväg allt vad han kan. Så hänger man på fel stället sent på natten så kan man nog råka ut för en del skit.

skön du e :cool:
Har inte råkat ut för ngt speciellt, brukar heller inte vara ut mitt i natten :S

Scratch89
2009-01-11, 01:33
Jag tycker så synd om tjejer som är tvungna att gå hem ensamma. Jag har eskorterat en okänd flicka hem, och flera av mina tjejkompisar. Nu när jag har körkort och nästan aldrig dricker kör jag hem dem om de är för fulla och måste hem. Jag skulle aldrig kunna leva med att något hände för att jag inte orkade skjutsa.

shut teh face
2009-01-11, 01:36
Det finns så mycket idioter, man undrar ju varför de tillåts leva. Våldtäksmän är nog längst ned bland avskum, efter pedofiler.

Manta
2009-01-11, 01:37
Jag tycker så synd om tjejer som är tvungna att gå hem ensamma. Jag har eskorterat en okänd flicka hem, och flera av mina tjejkompisar. Nu när jag har körkort och nästan aldrig dricker kör jag hem dem om de är för fulla och måste hem. Jag skulle aldrig kunna leva med att något hände för att jag inte orkade skjutsa.

Jag har också följt flera tjejekompisar hem för att jag vet att jag skulle må skitdåligt ifall något hände och jag hade lämnat dem. Jag tror dock vi killar ibland överskattar våran egen säkerhet; det är inte bara tjejer som blir påhoppade i mörkret.

Musselmos
2009-01-11, 02:05
En sen kväll tog jag ett varv i elljusspåret. Naturligtvis hinner jag inte hem innan ljuset släcks så jag får springa vidare i mörkräddet. Efter en stund kommer jag ikapp två tjejer som hör mig komma älgstövlande och flåsande bakom dom. Tjejerna hoppar åt sidan, börjar gallskrika och skrämmer så smått ihjäl mig. - Eh, hej? flämtar jag skärrat, springer mellan dom och därifrån så fort jag kan.

ceejay
2009-01-11, 02:18
En sen kväll tog jag ett varv i elljusspåret. Naturligtvis hinner jag inte hem innan ljuset släcks så jag får springa vidare i mörkräddet. Efter en stund kommer jag ikapp två tjejer som hör mig komma älgstövlande och flåsande bakom dom. Tjejerna hoppar åt sidan, börjar gallskrika och skrämmer så smått ihjäl mig. - Eh, hej? flämtar jag skärrat, springer mellan dom och därifrån så fort jag kan.

jag kan tänka mig hur de asgarvar efteråt :D

Mantus
2009-01-11, 03:23
Finns en del mystiska typer här också. Gått hem sent från tåget flera gånger och känt att någon förföljer mig eller planerar att råna mig. En gång gick jag uppför gatan vid snerikes när en snubbe ~100 meter framför mig vänder huvudet över axeln flera gånger och spanar in mig medan han saktar in farten. Går mot honom och när jag är runt 10 meter från honom så stampar jag några gånger i backen för att se hur han reagerar. Då får han för sig att springa allt vad han kan...

En annan gång får jag för mig att en snubbe förföljer mig uppför gatan mellan snerikes och universitet. Stannar när jag kommer runt hörnet till kyrkogatan och hoppar fram när han kommer runt hörnet, som han för övrigt sprang mot när jag var förbi. Även han springer iväg allt vad han kan. Så hänger man på fel stället sent på natten så kan man nog råka ut för en del skit.


Ja, helt klart. De ställen jag faktiskt slappnar av på mitt i natten är vid backen till slottet vid Slottstullsgrillen och kyrkogården. Det vill säga de dåligt upplysta ställena med i princip inget folk. Detta gör det hemskt ointressant för rånare o.dyl. att stå där. Självklart säger en primitiv del av hjärnan att det är farligt att gå i mörkret(för mycket skräckfilmer) men om man ser den krassa verkligheten för vad den är så kommer man snabbt fram till att ställen som är bra upplysta och har lagom mycket folk (som vid Snerikes) är de farligaste ställena tillsammans med innerstan.
Pantade folk finns det för övrigt gott om i Uppsala. Kommer fortfarande ihåg när en kille kommer fram till mig klockan 02.00 på natten på Ekonomikum ser mina juridikböcker och börjar ställa frågor om man får importera fruar från Thailand samt om hur man iscensätter ett mord och kommer undan. Killen såg ut att vara lagom tiltad i huvudet så jag stack rätt snart och blev förföljd i några minuter innan jag vek in på kyrkogården och blev av med honom. Han var dock mer äcklig än farlig.

Nattljus
2009-01-11, 03:43
att döma av varningarna i den här tråden är det ju nästan ett mirakel att jag klarade mig oskadd även idag. jag joggar konsekvent vid tretiden på nätterna på helgerna :)

på vardagarna är jag ute på min tidningsrunda så här dags, så då får jag jogga tidigare, vid midnatt ungefär.

dessutom knallar jag runt på nätterna annars också, med skissblock eller kamera när jag letar efter inspiration. mycket mer inspirerande på nätterna, på dagarna är det för mycket folk ute som ställer sig och glor över axeln när man försöker teckna.

kan inte påstå att jag blivit antastad någon gång. det är inte så mycket folk i rörelse i lilla Helsingborg på nätterna. mest enstaka fyllon och ett och annat gäng av unga tonårskillar som nervöst gömmer sina sprejburkar när man kommer och hoppas att man inte ska ringa efter polisen när de vandaliserar allmän egendom.

det är rätt lugnt i mitt område. bortsett från sysslolösa ungdomar som driver runt ibland, och de syns inte så ofta sedan polisen och vaktbolagen började cirkla runt ett par gånger per natt.

a, och rent generellt känner jag att det är helt snett att någon, någonsin ska behöva känna sig nervös för att röra sig på allmänna platser oavsett tidpunkt. själv har jag aldrig reflekterat över min säkerhet utan jag bara går dit jag vill.

bear.flowertwig
2009-01-11, 03:45
Jag är mest nyfiken på om du ofta "dryftar" saker med din "moder" och om du med tanke på ditt namn har bilder hemma på vargar som ylar mot en måne som bakgrund, alternativ tvillingpar med delfiner som bryter ytan på ett stilla hav (också med en måne i bakgrunden).

On topic: Jag har den äran att eskortera en vacker flicka från jobbet i spåren i Ursvik kvällstid när mörkret lagt sig. Tror iofs att det är fullständigt skit samma om jag är med eller ej men mår hon bättre av det så... Statistiken visar väl att det varken visar sig varulvar eller våldväktsmän i mörkret. De fega asen dyker väl tyvärr upp i hemmen där vi bra killar inte kan göra så mkt åt saken.

z_bumbi
2009-01-11, 09:36
Bland det första som lärs ut på en bra självförsvars eller -skyddsutbildning är att man inte ska söka sig till ev riskområden om man inte måste. Att springa ensam i mörkret i närheten av samhällen är en typisk sådan grej som det väldigt sällan finns något måste för och därför kan man undvika den. Iofs är det synd att någon måste anpassa sig på det sättet men det är bra naivt att tro att det inte finns något fog för det och det gäller oavsett hur lugnt samhället är. Därmed inte sagt att man måste sitta innan efter mörkets inbrott men det går oftast ganska enkelt att t ex välja en annan löpväg och/eller ha någon som följer med som sällskap/kontroll.
Iofs tror jag inte risken är så mycket större att springa i mörkret med full uppmärksamhet vs att springa på kvällen när det fortfarande är ljust och ha dumlurar av något slag i öronen. (Någonstans i södra Sverige var en stor del av profilen på överfallsoffren att de hade lurar i öronen).

wintersnowdrift
2009-01-11, 10:17
Det säger jag ju inte emot, och det skrev jag ju i mitt förra inlägg. Det handlar ju fortfarande om att man, ologiskt nog, är räddare när man är ute i spåret och springer än när man sitter och är rödrosig om kinderna hos en kompis.

Precis, och det är irrationaliteten i graden av rädsla för olika situationer som jag vill angripa. Med det inte sagt att jag militant förespråkar löpning i mörker, men det är ganska intressant att många (tjejer) tycks undvika detta samtidigt som de gladeligen häller i sig alkohol på fester. Nu har många kanske en livsstil som gör löpning i mörker lätt att avvara och alkohol svårt, medan det för mig personligen snarare är tvärt om. Till viss del tror jag dock att den (överdrivna?) rädslan för överfallsvåldtäkter bottnar i att det är dessa vi genom Aftonblaskan och Beckfilmer med dov ljussättning skrämts upp mest av.

Jag är mest nyfiken på om du ofta "dryftar" saker med din "moder" och om du med tanke på ditt namn har bilder hemma på vargar som ylar mot en måne som bakgrund, alternativ tvillingpar med delfiner som bryter ytan på ett stilla hav (också med en måne i bakgrunden).

On topic: Jag har den äran att eskortera en vacker flicka från jobbet i spåren i Ursvik kvällstid när mörkret lagt sig. Tror iofs att det är fullständigt skit samma om jag är med eller ej men mår hon bättre av det så... Statistiken visar väl att det varken visar sig varulvar eller våldväktsmän i mörkret. De fega asen dyker väl tyvärr upp i hemmen där vi bra killar inte kan göra så mkt åt saken.

Haha. Jovars, jag talar rätt frekvent med min mor om diverse ting. Efter denna helg ska det dock bli omåttligt skönt att åka hem till mitt eget boende och slippa ha diskussioner om vilka tider på dygnet jag bör göra vad. Vad det gäller bilderna så har jag inga hemma som överrensstämmer med det du efterfrågan. Däremot hade jag när jag var runt 10 en t-shirt med en varg som ylar mot en måne. Den älskade jag oerhört högt och använde ofta, tills den var helt urtvättad och blev nedgraderad till sovplagg.

//Kristin

blaki
2009-01-11, 10:31
bilderna så har jag inga hemma som överrensstämmer med det du efterfrågan. Däremot hade jag när jag var runt 10 en t-shirt med en varg som ylar mot en måne. Den älskade jag oerhört högt och använde ofta, tills den var helt urtvättad och blev nedgraderad till sovplagg.
//Kristin

När jag var liten hade jag en Michael Jackson t-shirt som var too cool for school. När jag hade den i kombination med min gröna mockaväst och ett par tights var jag hippast i klassen *cupid*

Tur att ingen jag kände då hade en digitalkamera eller internet.

Eldhroka
2009-01-11, 10:34
Ja, jag joggar när det är mörkt.
Det skulle inte bli så mycket springande annars...
Jag kan inte säga att jag oroar mig speciellt mycket för
att bli överfallen trots att jag bor i ett område som inte
har världens bästa rykte. Jag har dock aldrig hört talas
om att någon skulle ha blivit överfallen i området heller...
Det finns mycket som är farligt som sagt och skulle man börja
undvika allt så blir man nog snabbt väldigt paranoid.

Muskelbyggaren
2009-01-11, 10:49
Min första tanke är densamma som du är inne på wintersnowdrift, surfade runt i 10 minuter på BRO men tröttnade efter att inte ha kommit fram till något särskilt specifikt om överfallsvåldtäkter... Men nedanför har ni lite torftiga siffror i ett Google Docs-diagram.

Uppsala kommun har runt 190.000 invånare. Läser man på http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=2&id=37 så uppger de att 12% av alla våldtäkter år 2006(i hela landet) var av överfallstyp, då 60 våldtäkter anmäldes. Om man antar att alla dessa riktades mot kvinnor och att 12% gäller för hela landet innebär det att 8 av 10.000 kvinnor i Uppsala blev utsatt för överfallsvåldtäkt år 2006.

http://img511.imageshack.us/img511/897/anmldasexualbrottuppsalqq6.png

von huff
2009-01-11, 10:55
På finska landsbygden behöver man inte vara rädd:)

Muskelbyggaren
2009-01-11, 10:56
Precis, och det är irrationaliteten i graden av rädsla för olika situationer...
Instämmer, har haft liknande diskussioner hemma under jullovet med en uppskrämd farmor som fruktar den dötsbjörn som skymtats i trakterna. Men trots det har hon modet att både köra bil, äta fet mat och virka med vassa pinnar.

machine gun
2009-01-11, 10:58
Om jag inte skulle springa i mörker, skulle jag ju inte kunna springa annat än på helgerna under hela vinterhalvåret. Det är ju mörkt både innan och efter jobbet.

Tolkia
2009-01-11, 11:18
Precis, och det är irrationaliteten i graden av rädsla för olika situationer som jag vill angripa. Med det inte sagt att jag militant förespråkar löpning i mörker, men det är ganska intressant att många (tjejer) tycks undvika detta samtidigt som de gladeligen häller i sig alkohol på fester. Nu har många kanske en livsstil som gör löpning i mörker lätt att avvara och alkohol svårt, medan det för mig personligen snarare är tvärt om. Till viss del tror jag dock att den (överdrivna?) rädslan för överfallsvåldtäkter bottnar i att det är dessa vi genom Aftonblaskan och Beckfilmer med dov ljussättning skrämts upp mest av.
Riskuppfattning är väldigt sällan rationell - även om vi kanske inbillar oss att den är det. De fall där vi gör den bästa bedömningen är förmodligen de som ligger längst bort från oss själva, även personer som dagligen arbetar med riskvärdering åker bil hellre än flyg och förbjuder sina döttrar att fara ut och jogga i mörkret. Ett annat problem är att vår bedömning av risken i den aktuella situationen påverkas mycket av hur stor kontroll vi bedömer att vi själva har, och den bedömningen i sig är ofta gaaaanska skev (bilkörning är ett klassiskt exempel, men även våldtäkt-på-fyllefest-hos-polare).
Om jag inte skulle springa i mörker, skulle jag ju inte kunna springa annat än på helgerna under hela vinterhalvåret. Det är ju mörkt både innan och efter jobbet.
Jag kan bara plusetta på den. För att inte tala om frågan hur man tar sig till och från jobbet, affären, bekanta, gymmet ...

Scratch89
2009-01-11, 11:23
+1 på Tolkia. Sen får man inte glömma "Äsch, det händer inte mig!".

MaF
2009-01-11, 11:40
Finns en del mystiska typer här också. Gått hem sent från tåget flera gånger och känt att någon förföljer mig eller planerar att råna mig. En gång gick jag uppför gatan vid snerikes när en snubbe ~100 meter framför mig vänder huvudet över axeln flera gånger och spanar in mig medan han saktar in farten. Går mot honom och när jag är runt 10 meter från honom så stampar jag några gånger i backen för att se hur han reagerar. Då får han för sig att springa allt vad han kan...

En annan gång får jag för mig att en snubbe förföljer mig uppför gatan mellan snerikes och universitet. Stannar när jag kommer runt hörnet till kyrkogatan och hoppar fram när han kommer runt hörnet, som han för övrigt sprang mot när jag var förbi. Även han springer iväg allt vad han kan. Så hänger man på fel stället sent på natten så kan man nog råka ut för en del skit.

Tänk om dessa snubbar berättar för sina polare om hur rädda de blev för någon mystisk galning som hoppade fram framför dem när de skulle hem efter någon nationsrunda. De sprang livrädda hela vägen hem hehe!

Prisman
2009-01-11, 11:43
För mig varierar det. Beror på hur jag ätit under dagen och hur upptagen jag varit.
I veckan var jag ut runt kl 21 och det var inga problem. Var knappt någon människa ute då, kanske inte så konstigt när jag bor i Pite. :P

Audrey
2009-01-11, 12:48
8 våldtäckter inom 3månader i området jag bor i. Ingen tjej vågar gå ut här.

maaherra
2009-01-11, 12:54
8 våldtäckter inom 3månader i området jag bor i. Ingen tjej vågar gå ut här.

Vart bor du?