handdator

Visa fullständig version : lång vila= ökning :s


vovlo
2009-01-10, 17:10
Hejsan jag har på många av mina ökningar stannat av nu men om jag helt omedvetet råkar vila någon muskel kanske 2 veckor och sedan träna igen så blir det ibland att jag har ökat flera kilo på vissa övningar.

detta händer dock väldigt sällan och bara vissa muskelgrupper på mig.
Men frågan är ju, varför blir det såhär?? :smash:

//Erik

ceejay
2009-01-10, 17:12
Övertränad ? muskeln hinner väl återhämta sig ordentligen. Brukar vara därför man kan köra hårt som fan ett tag, och sedan när man drar ned på träningen så kommer mer ökningar

vovlo
2009-01-10, 17:18
Hm det verkar ju grymt logiskt :) Att ja inte tänkt på det förut.
Antar att de finns olika grader av överträning då ja inte känner nå smärta lr liknande.

Commando1980
2009-01-10, 17:20
Hejsan jag har på många av mina ökningar stannat av nu men om jag helt omedvetet råkar vila någon muskel kanske 2 veckor och sedan träna igen så blir det ibland att jag har ökat flera kilo på vissa övningar.

detta händer dock väldigt sällan och bara vissa muskelgrupper på mig.
Men frågan är ju, varför blir det såhär?? :smash:

//Erik

detta ämne kan man skriva enormt mkt om.

du har realiserarat dina ökningar när du låtit kroppen vila. detta kan dock lätt leda till fel tänk, tex: HIT . försök istället att periodisera din träning så att du inte behöver ta hela viloveckor stup i kvarten.

Erik__
2009-01-10, 17:23
Vid vila omvandlas muskelfibrer till starkare typer :hbang:

(sen är det ju en fördel att tränat så tvätsnittsarean har ökat också så ingen får för sig att sluta träna)

Commando1980
2009-01-10, 17:28
Övertränad ? muskeln hinner väl återhämta sig ordentligen. Brukar vara därför man kan köra hårt som fan ett tag, och sedan när man drar ned på träningen så kommer mer ökningar

nä behöver inte vara övertränad utan kan vara (och är ganska säkert) en mer lindrig överansträngning ('over reaching'). har man kunskap om träningsplanering och sin kropp så kan man planera för denna överansträngning. behöver inte vara speciellt komplicerat, det kräver dock lite mer tankeverksamhet än vanlig 'gå i väggen träning'.

gbgkille19
2009-01-11, 03:21
Hej! Tänkte bara låna tråden. Ibland känner jag att jag varken ha någon ork eller motivation att träna en muskelgrupp och väntar med det tills nästa vecka.
Men tappar man styrka på en hel vecka? Om jag tar 150 kg i benpress 10x4 set. Kommer jag efter en vecka ta mindre? jag vet att man kan prova sig fram... men frågan handlar mer om man tappar styrka om man inte tränar i en vecka tex. Hur länge dröjer det innan man tappar styrka? :S
Ledsen för att posta det i denna tråden, men jag tycker det har ett sammanhang med tråden.
tack!

King Grub
2009-01-11, 09:42
Hej! Tänkte bara låna tråden. Ibland känner jag att jag varken ha någon ork eller motivation att träna en muskelgrupp och väntar med det tills nästa vecka.
Men tappar man styrka på en hel vecka? Om jag tar 150 kg i benpress 10x4 set. Kommer jag efter en vecka ta mindre? jag vet att man kan prova sig fram... men frågan handlar mer om man tappar styrka om man inte tränar i en vecka tex. Hur länge dröjer det innan man tappar styrka? :S
Ledsen för att posta det i denna tråden, men jag tycker det har ett sammanhang med tråden.
tack!

Om du tillbringar veckan immobiliserad i sängen, så ja. Annars inte. Äter du inga kolhydrater under vilan kan det hända att du presterar sämre pga låga glykogennivåer sedan.

C.E.J.
2009-01-11, 13:03
Om du tillbringar veckan immobiliserad i sängen, så ja. Annars inte. Äter du inga kolhydrater under vilan kan det hända att du presterar sämre pga låga glykogennivåer sedan.

Hur blir det om man är immobiliserad i datorstolen/tv-soffan?

snatch914
2009-01-11, 13:25
Blev med ökningar hos mig efter att ha tränat regelbundet från aug-dec, sen bestämde jag mig för att ta och vila mellan supandet och ätandet, (jul-nyår)

Sen när jag började fredag den andre januari tvåtusennio så kände jag att tyngderna gick lättare upp och jag fick in fler reps. Jag antar att jag var uttränad och inte fick tillräckligt med vila under tränings månaderna.

Så nu har jag tänkt att vart 4:e-6:e vecka lägga in en veckas vila...

wwraver
2009-01-11, 14:04
Jag kör alltid med en veckas vila var 4:e-6:e vecka beroende på hur fort jag når fram till det stadie där kroppen känns sliten. Det är med fyra/fem dagar i veckan på gymmet.
Efter vilan brukar jag också byta repsantal för att periodisera träningen.

4-6v lågreppare 5x5
1v vila
4-6v 6-8x3
1v vila
4-6v 10x3
1v vila
repeat

johanw
2009-01-13, 00:00
detta ämne kan man skriva enormt mkt om.

du har realiserarat dina ökningar när du låtit kroppen vila. detta kan dock lätt leda till fel tänk, tex: HIT . försök istället att periodisera din träning så att du inte behöver ta hela viloveckor stup i kvarten.

Don't go there!:)
Vila mycket och träna korta med satans tunga pass. Då blir du stark! Aldrig mer än tio set per pass!

Commando1980
2009-01-13, 15:03
Blev med ökningar hos mig efter att ha tränat regelbundet från aug-dec, sen bestämde jag mig för att ta och vila mellan supandet och ätandet, (jul-nyår)

Sen när jag började fredag den andre januari tvåtusennio så kände jag att tyngderna gick lättare upp och jag fick in fler reps. Jag antar att jag var uttränad och inte fick tillräckligt med vila under tränings månaderna.

Så nu har jag tänkt att vart 4:e-6:e vecka lägga in en veckas vila...


finns ingen anledning att helt vila så ofta.

Commando1980
2009-01-13, 15:04
Don't go there!:)
Vila mycket och träna korta med satans tunga pass. Då blir du stark! Aldrig mer än tio set per pass!

helt fel.

jwzrd
2009-01-13, 15:08
Don't go there!:)
Vila mycket och träna korta med satans tunga pass. Då blir du stark! Aldrig mer än tio set per pass!

Konstigt att hela SL-eliten tränar långt fler set då. De måste alla vara dumma i huvudet.

Commando1980
2009-01-13, 15:12
Konstigt att hela SL-eliten tränar långt fler set då. De måste alla vara dumma i huvudet.

HIT-fanatiker verkar inte förstå att man kan periodisera träningen, vilket möjliggör att man under perioder faktiskt går runt 'överansträngd'. (inte övertränad).

jwzrd
2009-01-13, 15:14
HIT-fanatiker verkar inte förstå att man kan periodisera träningen, vilket möjliggör att man under perioder faktiskt går runt 'överansträngd'. (inte övertränad).

Jag vet. HIT fungerar och är en ok träningsmetod. Men den är lååångt ifrån den bästa.

Commando1980
2009-01-13, 15:15
+att man faktiskt kan arbeta upp sin arbetskapacitet (och inte bara för sakens skull) men detta bör göras stegvis.

JFO
2009-01-13, 16:32
Hejsan jag har på många av mina ökningar stannat av nu men om jag helt omedvetet råkar vila någon muskel kanske 2 veckor och sedan träna igen så blir det ibland att jag har ökat flera kilo på vissa övningar.

detta händer dock väldigt sällan och bara vissa muskelgrupper på mig.
Men frågan är ju, varför blir det såhär?? :smash:

//Erik

Planar ut efter ett tag va?

vovlo
2009-01-13, 23:12
Planar ut efter ett tag va?

ja du har så rätt *cry* kan stå och stampa på samma vikter i månader, även fast ja e rätt ny (1år snart)

Slartibartfast
2009-01-15, 09:57
HIT-fanatiker verkar inte förstå att man kan periodisera träningen, vilket möjliggör att man under perioder faktiskt går runt 'överansträngd'. (inte övertränad).

jag har aldrig fattat detta med periodisering. och då menar jag inte att jag inte tror på det, utan att jag faktiskt inte förstår vad det betyder. Är det alltså att ibland gå till gymmet å veva på lite med päronvikter och sen gå hem innan man blivit svettig?

Jag skulle aldrig kunna gå från gymmet utan att ha kännt att jag tagit ut mig.

Vill nån förklara det hela så vore det bra.

JFO
2009-01-15, 12:49
ja du har så rätt *cry* kan stå och stampa på samma vikter i månader, även fast ja e rätt ny (1år snart)

orkar inte läsa din träning, men har du periodiserat den?

Commando1980
2009-01-15, 16:54
jag har aldrig fattat detta med periodisering. och då menar jag inte att jag inte tror på det, utan att jag faktiskt inte förstår vad det betyder. Är det alltså att ibland gå till gymmet å veva på lite med päronvikter och sen gå hem innan man blivit svettig?

Jag skulle aldrig kunna gå från gymmet utan att ha kännt att jag tagit ut mig.

Vill nån förklara det hela så vore det bra.

gör en sökning så hittar du en massa trådar om periodisering. min fingeruthållighet är inte lika bra som för några år sedan.

JFO
2009-01-15, 18:23
jag har aldrig fattat detta med periodisering. och då menar jag inte att jag inte tror på det, utan att jag faktiskt inte förstår vad det betyder. Är det alltså att ibland gå till gymmet å veva på lite med päronvikter och sen gå hem innan man blivit svettig?

Jag skulle aldrig kunna gå från gymmet utan att ha kännt att jag tagit ut mig.

Vill nån förklara det hela så vore det bra.

Ett exempel på periodisering:

Period 1; du kör med 8-12 reps per set, perioden varar i 4-6 veckor.

Period 2: du kör med >15 reps per set, kanske t.om kör detta i ett helkroppsprogram till skillnad från period ett som oftast är splittad träning. perioden varar i 2 veckor.

Period 3: du kör splittat med vikter du klarar 4-6 reps på per set. Perioden varar i 4-6 veckor

Period 4: du kör alternativ träning, kanske simning, löpning, badminton..etc etc..Perioden är 2 veckor.

Börja om från början.
Den vanligaste periodiserningen.

Slartibartfast
2009-01-15, 18:55
Ett exempel på periodisering:

Period 1; du kör med 8-12 reps per set, perioden varar i 4-6 veckor.

Period 2: du kör med >15 reps per set, kanske t.om kör detta i ett helkroppsprogram till skillnad från period ett som oftast är splittad träning. perioden varar i 2 veckor.

Period 3: du kör splittat med vikter du klarar 4-6 reps på per set. Perioden varar i 4-6 veckor

Period 4: du kör alternativ träning, kanske simning, löpning, badminton..etc etc..Perioden är 2 veckor.

Börja om från början.
Den vanligaste periodiserningen.

Ok, men alltid lika nära fail?

Jag förstår inte vitsen med det hela.

JFO
2009-01-15, 19:07
Ok, men alltid lika nära fail?

Jag förstår inte vitsen med det hela.

Vitsen är att kroppen skall få vila, redusera risken för överträning och öka uppbyggnad. Aktivera olika muskelfiberstimuli.

Fail hir o dit....kör på med vikter du kan lyfta de antalet reps.

Klein
2009-01-15, 19:11
Ok, men alltid lika nära fail?

Jag förstår inte vitsen med det hela.

När en vanlig styrketränande person - vars primära målsättning än att få snyggare kropp - periodiserar så är det variation och stimulans för hjärnan, inte kroppen i övrigt. Ungefär som när folk experimenterar med nya ingredienser och kryddor i matlagningen. Rekreation helt enkelt.

För en elitidrottare är det ju dock en helt annan sak och i synnerhet om sporten är väldigt allsidig. Svagheter att stärka. Skador att jobba sig förbi. Prehab/rehab. Teknik att förbättra. Spänst. Grundstyrka. Uthållighet. Mjölksyratålighet osv.

Three pigs
2009-01-15, 21:58
När en vanlig styrketränande person - vars primära målsättning än att få snyggare kropp - periodiserar så är det variation och stimulans för hjärnan, inte kroppen i övrigt. Ungefär som när folk experimenterar med nya ingredienser och kryddor i matlagningen. Rekreation helt enkelt.

För en elitidrottare är det ju dock en helt annan sak och i synnerhet om sporten är väldigt allsidig. Svagheter att stärka. Skador att jobba sig förbi. Prehab/rehab. Teknik att förbättra. Spänst. Grundstyrka. Uthållighet. Mjölksyratålighet osv.

Vad menar du, utsätter man inte musklerna för annan sorts stress vid periodisering, tex. byte av schema, repetitionsintervaller osv?

Slartibartfast
2009-01-16, 10:34
Vitsen är att kroppen skall få vila, redusera risken för överträning och öka uppbyggnad. Aktivera olika muskelfiberstimuli.

Fail hir o dit....kör på med vikter du kan lyfta de antalet reps.

Men på vilket sätt låter man kroppen vila om man en period tränar 4-6 reps, andra perioden 6-8 reps och tredje 8-12 reps, om man ändå tar alla set till ett rep innan failure?

Det är det jag inte fattar.

jwzrd
2009-01-16, 10:36
Ett exempel på periodisering:

Period 1; du kör med 8-12 reps per set, perioden varar i 4-6 veckor.

Period 2: du kör med >15 reps per set, kanske t.om kör detta i ett helkroppsprogram till skillnad från period ett som oftast är splittad träning. perioden varar i 2 veckor.

Period 3: du kör splittat med vikter du klarar 4-6 reps på per set. Perioden varar i 4-6 veckor

Period 4: du kör alternativ träning, kanske simning, löpning, badminton..etc etc..Perioden är 2 veckor.

Börja om från början.
Den vanligaste periodiserningen.

Den vanligaste periodiseringen för vad? Du har ju inte sagt något om hur belastningen ska förändras. Lägg undan Body och Flex och kom in i matchen.

jwzrd
2009-01-16, 10:37
När en vanlig styrketränande person - vars primära målsättning än att få snyggare kropp - periodiserar så är det variation och stimulans för hjärnan, inte kroppen i övrigt. Ungefär som när folk experimenterar med nya ingredienser och kryddor i matlagningen. Rekreation helt enkelt.

För en elitidrottare är det ju dock en helt annan sak och i synnerhet om sporten är väldigt allsidig. Svagheter att stärka. Skador att jobba sig förbi. Prehab/rehab. Teknik att förbättra. Spänst. Grundstyrka. Uthållighet. Mjölksyratålighet osv.

Första gången jag ser dig skriva ett vettigt inlägg. Jag delar helt din syn på det här.

JFO
2009-01-16, 15:50
Den vanligaste periodiseringen för vad? Du har ju inte sagt något om hur belastningen ska förändras. Lägg undan Body och Flex och kom in i matchen.

Läs om så ser du det. Du missa nog viktiga ord.

Commando1980
2009-01-16, 16:00
Läs om så ser du det. Du missa nog viktiga ord.

det upplägget tycker inte jag är speciellt bra ur byggarsynpunkt.

sen som jwzrd skriver så saknas det nödvändig information i det upplägget du skrivit ut (även om det bara var ett schematiskt exempel).

JFO
2009-01-16, 16:04
det upplägget tycker inte jag är speciellt bra ur byggarsynpunkt.

sen som jwzrd skriver så saknas det nödvändig information i det upplägget du skrivit ut (även om det bara var ett schematiskt exempel).

Ni vill ha %av RM och tjosan i det. Ellerhur! Onödigt i detta fallet.

Vad är det som inte är bra med det för en byggare?

Commando1980
2009-01-16, 16:15
Men på vilket sätt låter man kroppen vila om man en period tränar 4-6 reps, andra perioden 6-8 reps och tredje 8-12 reps, om man ändå tar alla set till ett rep innan failure?

Det är det jag inte fattar.

periodisering syftar inte enbart till att lägga in lättare perioder av träning utan syftet är ju ofta att även träna olika egenskaper under olika träningsblock.

själv så föredrar jag (ur byggarsynpunkt) att man köra olika repsintervall i samma schema och efter 4-6 'tunga' veckor lägger in 1-2 veckor med lättare träning. med lättare träning menas i detta fall att man sänker vikterna med 10-20% men fortfarande kör med samma repsantal mao kör man inte i till failure under dessa lättare veckor. även frekvens och volym kan justeras nedåt. här får man pröva sig fram.

JFO
2009-01-16, 16:50
periodisering syftar inte enbart till att lägga in lättare perioder av träning utan syftet är ju ofta att även träna olika egenskaper under olika träningsblock.

själv så föredrar jag (ur byggarsynpunkt) att man köra olika repsintervall i samma schema och efter 4-6 'tunga' veckor lägger in 1-2 veckor med lättare träning. med lättare träning menas i detta fall att man sänker vikterna med 10-20% men fortfarande kör med samma repsantal mao kör man inte i till failure under dessa lättare veckor. även frekvens och volym kan justeras nedåt. här får man pröva sig fram.

Trail and Error metoden låter det som när du skriver. Och det är viktigt på ett egenplan, där man känner sin egen kropp. jag håller med! Men detta är inte frågan i tråden, utan frågan var att ge ett exempel på en periodisering, inte att ge den bästa eller den mest korrekta. Men okej lite enkla saker att tänka på.....

Enkelt gäller för byggare: "For loading, it is recommended that loads corresponding to 1-12 RM be used in periodized fashion, with emphasis on the 6-12 RM zone using 1- to 2-min rest periods between sets at a moderate velocity."

Där 8-12 kan vara bäst vid en bulk och 4-6 är bättre vid diet. Men 8-12 vecka efter vecka är inget att eftersträva. Att köra Muskeluthållighet ser jag inte som ett problem.

Failure hit o dit, ja failure är bra att köra ibland. Men då oftast i undersökningar där styrkan mättes som ett resultat."Furthermore, training to failure should not be performed repeatedly over long periods, due to the high potential for overtraining and overuse injuries. Therefore, the training status and the goals of the lifter should guide the decision-making process on this issue". Så visst om man skall tolka mitt inlägg som till failure alltid så skulle det vara en dålig grej.


För STYRKEtränande: "For initial resistances, it is recommended that loads corresponding to 8-12 repetition maximum (RM) be used in novice training. For intermediate to advanced training, it is recommended that individuals use a wider loading range, from 1-12 RM in a periodized fashion, with eventual emphasis on heavy loading (1-6 RM) using at least 3-min rest periods between sets performed at a moderate contraction velocity (1-2 s concentric, 1-2 s eccentric). " Och här är det bättre att göra programförändringar varje träningsdag istället för var 4:e vecka.


J Strength Cond Res. 2007 May;21(2):628-31
J Strength Cond Res. 2002 May;16(2):250-5
Med Sci Sports Exerc. 2002 Feb;34(2):364-80
Eur J Appl Physiol. 2002 Nov;88(1-2):50-60. Epub 2002 Aug 15

JFO
2009-01-16, 17:15
Men detta är inte frågan i tråden, utan frågan var att ge ett exempel på en periodisering, inte att ge den bästa eller den mest korrekta.

Eller rättare; utvecklades till......

Commando1980
2009-01-16, 17:16
Trail and Error metoden låter det som när du skriver. Och det är viktigt på ett egenplan, där man känner sin egen kropp. jag håller med! Men detta är inte frågan i tråden, utan frågan var att ge ett exempel på en periodisering, inte att ge den bästa eller den mest korrekta. Men okej lite enkla saker att tänka på.....

Enkelt gäller för byggare: "For loading, it is recommended that loads corresponding to 1-12 RM be used in periodized fashion, with emphasis on the 6-12 RM zone using 1- to 2-min rest periods between sets at a moderate velocity."

Där 8-12 kan vara bäst vid en bulk och 4-6 är bättre vid diet. Men 8-12 vecka efter vecka är inget att eftersträva. Att köra Muskeluthållighet ser jag inte som ett problem.

Failure hit o dit, ja failure är bra att köra ibland. Men då oftast i undersökningar där styrkan mättes som ett resultat."Furthermore, training to failure should not be performed repeatedly over long periods, due to the high potential for overtraining and overuse injuries. Therefore, the training status and the goals of the lifter should guide the decision-making process on this issue". Så visst om man skall tolka mitt inlägg som till failure alltid så skulle det vara en dålig grej.


För STYRKEtränande: "For initial resistances, it is recommended that loads corresponding to 8-12 repetition maximum (RM) be used in novice training. For intermediate to advanced training, it is recommended that individuals use a wider loading range, from 1-12 RM in a periodized fashion, with eventual emphasis on heavy loading (1-6 RM) using at least 3-min rest periods between sets performed at a moderate contraction velocity (1-2 s concentric, 1-2 s eccentric). " Och här är det bättre att göra programförändringar varje träningsdag istället för var 4:e vecka.


J Strength Cond Res. 2007 May;21(2):628-31
J Strength Cond Res. 2002 May;16(2):250-5
Med Sci Sports Exerc. 2002 Feb;34(2):364-80
Eur J Appl Physiol. 2002 Nov;88(1-2):50-60. Epub 2002 Aug 15

va?

varför citerar du och övertolkar mitt svar till optimannen? mitt svar var inte ett försök till en helttäckande förklaring till vad periodisering innebär.

när det gäller upplägget du tidigare skrivit så saknas det information om höjningsschema, antal set och viss mån intensitet (även om man kan utläsa det delvis från repsangivelser)

sen vidare så anser jag att det är för lite tid i 5-8 repsintervallet. ligger man så många veckor på 8-12 och 15+ så driver man upp styrkan onödigt sakta. därför bättre att kombinera hög och lågrep i samma schema.

JFO
2009-01-16, 17:26
va?

varför citerar du och övertolkar mitt svar till optimannen? mitt svar var inte ett försök till en helttäckande förklaring till vad periodisering innebär.

när det gäller upplägget du tidigare skrivit så saknas det information om höjningsschema, antal set och viss mån intensitet (även om man kan utläsa det delvis från repsangivelser)

sen vidare så anser jag att det är för lite tid i 5-8 repsintervallet. ligger man så många veckor på 8-12 och 15+ så driver man upp styrkan onödigt sakta. därför bättre att kombinera hög och lågrep i samma schema.


Citar någons svar till någon annan gör vi alla någon gång. :)

Styrka och muskeltillväxt går inte alltid hand i hand. Hypertrofiträning har den nackdelen, att äta upp styrke även om du kan bli stark av denna träning. Man får välja lite vad man vill bli, stykelyftare eller byggare.

Och som sagt var det ett exempel på en periodisering, inte en program givelse. Övertolking av ett exempel kanske? Då skulle man som du skriver fått gå in och skriva övningar, antalset, repsomfång mm. mm. mm. För mycket jobb för att lägga ut på Kolo. :thumbup:

Commando1980
2009-01-16, 17:45
Citar någons svar till någon annan gör vi alla någon gång. :)

Styrka och muskeltillväxt går inte alltid hand i hand. Hypertrofiträning har den nackdelen, att äta upp styrke även om du kan bli stark av denna träning. Man får välja lite vad man vill bli, stykelyftare eller byggare.

Och som sagt var det ett exempel på en periodisering, inte en program givelse. Då skulle man som du skriver fått gå in och skriva övningar, antalset, repsomfång mm. mm. mm. För mycket jobb för att lägga ut på Kolo. :thumbup:

jo men varför citerar du mitt svar till en annan person för att sedan föra en copy and paste-diskussion med dig själv?

jag har inte föreslagit ngt utpräglat trial and error förfarande. lika lite som jag diskuterat elitprogram som ofta kräver mer tankeverksamhet än program till den stora massan. failure har jag heller inte diskuterat i denna tråd mer än att jag nämnt det i det upplägget jag föreslog. jag har heller inte påstått att korrelationen mellan styrka och hypertrofi är 100%-ig men blir du inte starkare så växer du inte på lång sikt.

att lalla en massa veckor med enbart högreppare är att skjuta sig i foten för de flesta byggare (förutom absoluta nybörjare). tittar man endast på några forskningsrapporter då är det lätt att tro att man endast ska köra 8-12 för maximal massa. det tror jag är helt fel. enligt mig bör en byggare mestadels lyfta i 5-8 repsintervallet kryddat med några set med 8-15 reps (i samma schema). detta ger enligt mig mkt snabbare volymökningar pga man driver upp styrkan snabbare samtidigt som man även kör några set i den traditionella 'hypertrofizonen' (8-12)

vovlo
2009-01-17, 00:57
orkar inte läsa din träning, men har du periodiserat den?

ja det gör jag men det händer att jag glömmer det också :smash: men jag brukar köra någon veckan t ex 12 reps och en annan 8-10 m.m.

jwzrd
2009-01-17, 01:03
Läs om så ser du det. Du missa nog viktiga ord.

Ja. Flera stycken. Men de finns inte i ditt inlägg. Du har räknat upp något många byggare kanske drömmer att träna efter. Men ingenstans ser jag angivet något om viktiga saker som: hur snabba repetitioner (essentiellt för att styra vilken kvalite man vill utveckla: teknik, snabbhet, hypertrofi, maxstyrka), hur stor intensitet (samma anledningar). Du har inte skrivit något om när/om man byter övningar; man kan tänka sig (om det är byggari vi snackar om) att man i en fas fokuserar på kroppsstorlek och i en senare på smal midja och svagheter. Omedelbart nära tävlingsscenen tränar man kanske hellre på ett sätt än ett annat. Du nämner inte någon sport däremot så man vet inte. Vad är målet?

JFO
2009-01-17, 13:07
Vad är målet? Att ge ett exempel på hur man kan göra, inte ge ett helt årsprogram. Att ge ett helt och fullt korrekt årsprogram med dess periodisering skulle kräva en intevju av den som programet är tänkt för. Här handla det om generella "riktlinjer". Sluta tjafsa om ett "exempel".

jwzrd
2009-01-17, 13:35
Att ge ett exempel på hur man kan göra, inte ge ett helt årsprogram. Att ge ett helt och fullt korrekt årsprogram med dess periodisering skulle kräva en intevju av den som programet är tänkt för. Här handla det om generella "riktlinjer". Sluta tjafsa om ett "exempel".

Målet med din "periodisering".

z_bumbi
2009-01-17, 19:58
Alla som styrketränar kan ha nytta av att periodisera, att motionstränande inte periodiserar är t ex något som jag upplever bidrar väldigt mycket till uteblivna resultat och/eller att de tröttnar. Skillnaden ligger bara i hur genomtänkt och/eller avancerat det behöver vara.
Ungefär +99% av alla som styrketränar behöver inte köra mer än en något så när linjär periodisering t ex att börja på en lägre vikt första passet i en period och sen öka upp till maxansträngning med samma antal reps för att sen börja om. Står de ut med att den enda variationen som finns är vikten så räcker det gott och väl för att de ska bli starkare och, om maten finns i tillräckligt mängd, även större.
Resultatinriktade motionärer bör lägga till rotation av övningar för att undvika överbelastningskador pga för ensidig träning, det innefattar inte att man måste byta övning, repsantal och offra till en ny gud var fjärde vecka utan någon gång då och då så byter och/eller roterar man ordningen på övningarna.
Sen finns det tävlande och elitmotionärer och då avgörs det av målen och även resultaten vad som kan göras för att skapa en nödvändig variation, jag tror dock många skulle bli förvånande över hur lite variation över tid som finns i många program som används.g