handdator

Visa fullständig version : Windows 7 Officiella Betan

Mr.Cosybear
2009-01-10, 16:06
Någon som lyckats få tag på en Windows 7 Beta nyckel (lagligt)? Ni som provat Windows 7, vad tycker ni om det?

Själv tycker jag inte det är någon gigantisk skillnad från vista förutom att det känns lite snabbare och att de fixat till sökfunktionen, underbart. Sen gillar jag dock inte deras försök till att kopiera macos "aktivitetsfält", gillar inte alls deras docka. Sen att just det området är värdelöst på att "customiza" är ju också en annan dålig grej, trotsallt en beta.

Har refreshat microsofts hemsida i två timmar och fick efter det på en gång tag på 4 st cdkeyn då jag hade fyra tabbar som refreshade automatiskt. Så de som vill ha en 64bitars windows 7 beta cdkey som gäller fram till augusti 2009 får PMa mig, har tre över.

e150d
2009-01-10, 16:18
Nice initiativ !

Du har PM

hahavaffan
2009-01-10, 16:25
Har inte testat, och kommer inte göra det heller. Ska dock bli intressant och se om den färdiga produkten klarar sig bättre än Vista.

Mr.Cosybear
2009-01-10, 16:29
Efter att ha provat windows 7 ett tag nu är jag ganska övertygad om att det kommer "klara sig" bättre än vista. Denna episod påminner ändå lite om ME/2000/XP eran, där windows 7 då blir lite som XP.

hahavaffan
2009-01-10, 16:33
Efter att ha provat windows 7 ett tag nu är jag ganska övertygad om att det kommer "klara sig" bättre än vista. Denna episod påminner ändå lite om ME/2000/XP eran, där windows 7 då blir lite som XP.Gött. Funkar allt, med drivrutiner osv för dig?

jakke
2009-01-10, 16:37
Förlåt att jag inte orkat läsa in mig på Windows 7 Betan. Jag har en fråga: Följer det nya filsystemet med?

Mental
2009-01-10, 16:52
Förlåt att jag inte orkat läsa in mig på Windows 7 Betan. Jag har en fråga: Följer det nya filsystemet med?

WinFS? Nix

jakke
2009-01-10, 16:58
WinFS? Nix

Intressant. Vad hände egentligen med detta filsystem som från början skulle släppts samtidigt som Vista.

ocelot
2009-01-10, 18:50
Jag undrar om någon har en länk som fungerar att ladda ner det ifrån, nerladdningen bara hänger sig efter ett tag där jag laddar ifrån nu, har key och allt.

Larsson85
2009-01-10, 18:55
Har inte förstått varför dom spottar ut nya operativsystem hela tiden, xp fungerar fortfarande bra.

Tjuckot
2009-01-10, 19:07
Har inte förstått varför dom spottar ut nya operativsystem hela tiden, xp fungerar fortfarande bra.

Ja, jag förstår inte varför vi måste utveckla saker egentligen. Jag menar, vad var det för fel på T-fordar egentligen? För att inte prata om atari..

Trance
2009-01-10, 19:12
Sen gillar jag dock inte deras försök till att kopiera macos "aktivitetsfält", gillar inte alls deras docka.

Den är väl inte vidare lik deras dock alls?

Guybrush
2009-01-10, 19:14
Ja, jag förstår inte varför vi måste utveckla saker egentligen. Jag menar, vad var det för fel på T-fordar egentligen? För att inte prata om atari..

Amiga var bättre...

Jag vet inte varför så många hackar på Vista egentligen. Det har floppat pga att väldigt många stora företag inte har gått över till XP förrän senaste två åren. Windows 2000 var väldigt bra och många företag har hållt fast vid det länge och inte uppgraderat. Nästa naturliga steg var XP och det kommer att stanna kvar en lång tid framöver. Vista kom olägligt och hoppas helt enkelt över tror jag. Inte för att det är kass, utan pga timing.

Manta
2009-01-10, 19:14

Det är den onda kapitalismens fel.

Larsson85
2009-01-10, 20:09

Ok, det jag menade var att jag förstår inte att det finns en marknad för det.

Tjuckot
2009-01-10, 20:20
Det är den onda kapitalismens fel.

Ja, fy skäms på kapitalismen.

Ok, det jag menade var att jag förstår inte att det finns en marknad för det.

Det är väl inte så konstigt att förstå, det finns ett antal miljarder datorer i världen. En jäkligt stor procent använder windows som operativsystem. windows vidareutvecklar sin produkt och eftersom de har ett jäkligt starkt varumärke så kommer folk att köpa.

Eller något i den stilen, låter relativt vettigt tycker jag. Med den utvecklingen det är på datorer så har jag svårt att se en mättad marknad.

Mr.Cosybear
2009-01-10, 20:22
Gött. Funkar allt, med drivrutiner osv för dig?

Ska väll inte säga att allt fungerar klockrent med drivrutiner, tänker då på extrasaker som webcams och annat mindre nödvändigt. Men allt det essentiella har jag inte haft några problem med än iallafall, vistadrivrutinerna verkar ändå vara hyffsat kompatibla, vilket kanske inte är så konstigt egentligen.

Jag undrar om någon har en länk som fungerar att ladda ner det ifrån, nerladdningen bara hänger sig efter ett tag där jag laddar ifrån nu, har key och allt.

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/beta-download.aspx

Ska fungera.

Den är väl inte vidare lik deras dock alls?

Ne inte utseendemässigt men det är ändå enligt mig väldigt likt den dockan funktionsmässigt, de har gjort ett bra försök i att härma osx med tanke på lagda patent.

Scratch89
2009-01-10, 20:26
Nu låter jag också gnällig, men det var ju inte länge sedan Vista släpptes. Varför görs det en ny version redan nu? Jag har ju inte ens bytt till Vista än. :D

Var det alldeles för buggigt? För mycket säkerhetsrisker?

shut teh face
2009-01-10, 20:32
Windows var inte nöjda med att släppa Vista så sent efter Xp. De planerar därför i framtiden att släpppa OS mer frekvent.

Larsson85
2009-01-10, 20:36
Det är väl inte så konstigt att förstå, det finns ett antal miljarder datorer i världen. En jäkligt stor procent använder windows som operativsystem. windows vidareutvecklar sin produkt och eftersom de har ett jäkligt starkt varumärke så kommer folk att köpa.

Eller något i den stilen, låter relativt vettigt tycker jag. Med den utvecklingen det är på datorer så har jag svårt att se en mättad marknad.

Ja, uppenbarligen har du rätt eftersom dom nu väljer att göra det. Men för mig låter det inte vettigt. Precis som Scratch89 så har jag inte bytat till vista än, och vad jag har sett av vista så är det inte särskilt många fler features som har kommit till. Alla som jag har pratat med som har kört vista har tyckt att xp har varit bättre.

Scratch89
2009-01-10, 23:06
Windows var inte nöjda med att släppa Vista så sent efter Xp. De planerar därför i framtiden att släpppa OS mer frekvent.

Men vad är poängen? Det var väl precis till nyligen som drivrutiner till ens saker började fungera ordentligt, och så kommer det ett nytt OS. Det måste vara svårt att bli standardoperativsystemet för stora företag, som måste köpa licenser för två tusen kronor styck per dator. Det är ju sånt här som får folk att leta efter alternativa lösningar.

Trance
2009-01-10, 23:09
Men vad är poängen? Det var väl precis till nyligen som drivrutiner till ens saker började fungera ordentligt, och så kommer det ett nytt OS. Det måste vara svårt att bli standardoperativsystemet för stora företag, som måste köpa licenser för två tusen kronor styck per dator. Det är ju sånt här som får folk att leta efter alternativa lösningar.

Steget är inte lika stort som från xp till vista utan drivrutiner till vista skall fungera bra till sjuan.

Scratch89
2009-01-10, 23:10
Steget är inte lika stort som från xp till vista utan drivrutiner till vista skall fungera bra till sjuan.

Ah, lite mer förståeligt i så fall. Men vad är de stora skillnaderna då? Kan det inte bara bli nedladdningsbart material, som ett service pack eller liknande?

Snobbe
2009-01-10, 23:12
Windows 7 ska ju tydligen funka bättre än vad vista gör atm. Vilket känns väldigt lovande. Jag är nöjd med Winxp men om Win 7 visar att de e bra så lär man väl köra på det.

Mental
2009-01-11, 02:10
Ah, lite mer förståeligt i så fall. Men vad är de stora skillnaderna då? Kan det inte bara bli nedladdningsbart material, som ett service pack eller liknande?

Windows 7 känns som Vista 1.5, ett stort servicepack typ

Jag kör vista på alla mina datorer sedan ca 1 år tillbaka och trivs utmärkt med det. Men windows 7 ska bli kul det med

Dreas
2009-01-11, 03:24
Nu låter jag också gnällig, men det var ju inte länge sedan Vista släpptes. Varför görs det en ny version redan nu? Jag har ju inte ens bytt till Vista än. :D

Var det alldeles för buggigt? För mycket säkerhetsrisker? Microsoft har släppt operativsystem med ca 2års mellanrum. Efter XP tog det dock länge innan Vista kom, men nu ska de bättra sig har de sagt.

Albatross
2009-01-11, 10:50
Man kan ju hoppas att även Windows 7 floppar, så det blir den sista spiken i kistan. Ser ut som Windows Vista + KDE4...

Trance
2009-01-11, 12:39
Ne inte utseendemässigt men det är ändå enligt mig väldigt likt den dockan funktionsmässigt, de har gjort ett bra försök i att härma osx med tanke på lagda patent.

Du ser nog lite vad du vill se också, den nya "superbar" är en rätt naturlig evolution av den vanliga taskbar i och med upplösningar förändras. Om man ser till funktionalitet är de inte i direkt lika heller.

Trance
2009-01-11, 12:40
Man kan ju hoppas att även Windows 7 floppar, så det blir den sista spiken i kistan. Ser ut som Windows Vista + KDE4...

Kommer inte vara någon spik i kistan. KDE4 har mycket riktigt varit bra på att imitera Windows och lagt till häftiga effekter och utvecklat det lite mer, enda problemet är att det fungerar så fruktansvärt dåligt.

Albatross
2009-01-11, 15:00
Kommer inte vara någon spik i kistan. KDE4 har mycket riktigt varit bra på att imitera Windows och lagt till häftiga effekter och utvecklat det lite mer, enda problemet är att det fungerar så fruktansvärt dåligt.

Nu handlar ju tråden om nåt annat, men... KDE 4.2 kommer nog fixa en hel del av problem som finns med KDE4. Med det sagt så kör jag ändå Gnome :)

Windows 7 känns så ointressant utan WinFS eller en helt ny kernel.

jwzrd
2009-01-11, 15:02
Nu handlar ju tråden om nåt annat, men... KDE 4.2 kommer nog fixa en hel del av problem som finns med KDE4. Med det sagt så kör jag ändå Gnome :)

Windows 7 känns så ointressant utan WinFS eller en helt ny kernel.

Vad är problemet med kerneln?

skaparn
2009-01-11, 15:32

Jag hoppas att det blir riktigt bra, så kan jag hoppa över Vista och gå direkt till 7 (eller vad det nu kommer heta .. eller är 7 mer än bara ett projektnamn?) på jobbet. Jag bävar ett OS-kaos några år om inte Windows har kvar sitt grepp, men det vore iofs ett kul exepriment att realisera din vision. Men vi väntar tills dess jag flyttat till ett varmt land utan IT och driver en liten skivbutik bortom datta-anarkin som råder i restn av världen.

skaparn
2009-01-11, 15:34
Vad är problemet med kerneln?

Det låter ganska 1337 att säga "det är ingen bra kernel". Toppar nog listan, tätt följt av några högteknologiska interface-variationer.

Trance
2009-01-11, 15:47
Jag hoppas att det blir riktigt bra, så kan jag hoppa över Vista och gå direkt till 7 (eller vad det nu kommer heta .. eller är 7 mer än bara ett projektnamn?) på jobbet. Jag bävar ett OS-kaos några år om inte Windows har kvar sitt grepp, men det vore iofs ett kul exepriment att realisera din vision. Men vi väntar tills dess jag flyttat till ett varmt land utan IT och driver en liten skivbutik bortom datta-anarkin som råder i restn av världen.

Den faktiska versionen av Windows är 6.1 men kommer heta 7.

astrodog
2009-01-11, 15:49
Kerneln verkar ju fin-fin, utmanar er alla att nämna en annan kernel och 10 saker som den klår Windows 7 med. Går även bra med in-production, så klart.

astrodog
2009-01-16, 20:59
Dåligt med uppslag? : )

johan karlberg
2009-01-18, 17:48
nån som provat att installera office 2003 på windows 7? jag får det inte att fungera.. vägrar starta installations programmet.. likadant med acrobat reader

pellepedal
2009-01-18, 21:21
Jag har testat 7:an lite nu, och jag måste säga att jag är lite imponerad.
Den kräver mindre av datorn än Vista. Går snabbare än både Visa och XP.
Gillar en del av de nya funktionerna.
Jag tror att 7:an kommer slå rätt bra när de blir klara med den. Den kommer nog ta en del användare från Vista i alla fall.

Tack för mig.. Nu återgår jag till mitt älskade gamla Linux.

kalle_banan
2009-01-18, 22:04
Vad är poängen att göra ett OS som kräver mer än ett OS som kräver mindre och är nyare? De utvecklade sig bakåt, men varför?

Durre
2009-01-18, 23:01
Jag har testat 7:an lite nu, och jag måste säga att jag är lite imponerad.
Den kräver mindre av datorn än Vista. Går snabbare än både Visa och XP.
Gillar en del av de nya funktionerna.
Jag tror att 7:an kommer slå rätt bra när de blir klara med den. Den kommer nog ta en del användare från Vista i alla fall.

Tack för mig.. Nu återgår jag till mitt älskade gamla Linux.

Knappast snabbare än XP, visst de beror ju helt på vad för program som är igång men minnesanvändningen är hyffsat lika. Jag tror ej du benchat OSet =S.

Yes
2009-01-18, 23:04
Vilka nyheter finns det i 7;an?

Durre
2009-01-18, 23:04
Vad är poängen att göra ett OS som kräver mer än ett OS som kräver mindre och är nyare? De utvecklade sig bakåt, men varför?

Bra fråga, det enda jag begär är att min nya dator går snabbare än den gamla, men då kommer Vista och gör dem precis lika snabba när jag tababr runt bland mappar och webläsaren osv. Jag bryr mig itne om utseendet, jag vill att det ska gå snabbt, me nvisst dagens datorer hänger väldigt bra med i Vista men hade det varit mindre krävande så hade det ju varit bättre, me nde ska alltid jaga ikapp dagens prestanda så ökningarna inte blir maximala, dåligt uttryckt men men.

drakfelt
2009-01-19, 00:02
Funkar det att köra parallellt med vista, alltså jag får upp en meny efter biosmenyn där jag sedan väljer vista / win 7?

Durre
2009-01-19, 00:04
Funkar det att köra parallellt med vista, alltså jag får upp en meny efter biosmenyn där jag sedan väljer vista / win 7?

Ja det går bra. Iaf när jag installerade på 2 separata HDDs.

drakfelt
2009-01-19, 00:05
Ja det går bra. Iaf när jag installerade på 2 separata HDDs.

trevligt, då ska jag ha lite roligt med 7an ikväll

pellepedal
2009-01-19, 10:58
Knappast snabbare än XP, visst de beror ju helt på vad för program som är igång men minnesanvändningen är hyffsat lika. Jag tror ej du benchat OSet =S.

Det har jag inte gjort. Men XP är sällan snabbt längre. Det är ju bara ett stort virrvarv med patchar och försök till lappa igen alla säkerhetshål.

Trance
2009-01-19, 11:30
Det har jag inte gjort. Men XP är sällan snabbt längre. Det är ju bara ett stort virrvarv med patchar och försök till lappa igen alla säkerhetshål.

Som alla andra operativsystem?

pellepedal
2009-01-19, 14:13
Som alla andra operativsystem?

XP är värre än de flesta andra OS på den punkten.