handdator

Visa fullständig version : Onyttigaste snabbmaten ?

KaptenKnäsvag
2009-01-10, 15:53
Vad sägs om den onyttigaste snabbmaten då :) ?

Beställde Fish 'n Chips när jag var i London senast, och det var nog tammefan det onyttigaste jag sett. Det såg ut som om de hade lagt fisk och potatis på en tallrik och doppat hela tallriken i fritösen.

Kross
2009-01-10, 16:01
Friterat grisfett kanske? Ska tydligen vara vanligt i öststaterna. Låter hursomhelst långt ifrån aptitretande.

Mickeee?
2009-01-10, 16:01

Beställde Fish 'n Chips när jag var i London senast, och det var nog tammefan det onyttigaste jag sett. Det såg ut som om de hade lagt fisk och potatis på en tallrik och doppat hela tallriken i fritösen.

med....sås? *drool*

Brooklyn
2009-01-10, 16:02
kebabpizza?

eller sån där pizza som man har pommes på...

Degpekka
2009-01-10, 16:19
fish and chips?

Edit: Såg inte att du nämnt det redan.

young_george
2009-01-10, 16:27
I Frankrike serverde dom pommes frites i en vit baguette med fet sås på. Mycket värre än så blir det väl inte.

CrazyJoeDavola
2009-01-10, 16:39
kebabpizza?

Eller med chips på, det är ju en klassiker också :)

coxie
2009-01-10, 16:46
En flötig kebabpizza med pommes på är nog rätt illa för att vara i Sverige.

Dock tycker jag personligen att det är värt varenda kalori.

Einar
2009-01-10, 16:47
I Holland och Belgien säljs det pappstrutar med pommes frites och majonnäs. De fyller först upp botten med lite majonnäs, sen ner med pommesen och sen toppar de upp med mer majonnäs och sticker ner en gaffel i struten. Nyttigt! :)

King Grub
2009-01-10, 16:49
http://www.cancerproject.org/media/news/cheapeats_findings.php

stevebc
2009-01-10, 16:51
Vad är det för fel på fish and chips? Potatis och fisk, och det är väl inte nödvändigtvis dåliga fetter? Förutsatt att restaurangen inte kör på nåt jävla skit fullt med transfetter då.

Nitrometan
2009-01-10, 16:55
Vad är det för fel på fish and chips?
De bor i en fritös?

stevebc
2009-01-10, 16:56
De bor i en fritös?Vad är felet på en fritös? Jag vet att en del fettsyror sönderdelas osv vilket inte är så nyttigt, men har man bra fett och lite transfett så återstår det att vi har potatis, fisk och mycket (i bästa fall) omättat fett.

regus
2009-01-10, 16:57
Vad är det för fel på fish and chips? Potatis och fisk, och det är väl inte nödvändigtvis dåliga fetter? Förutsatt att restaurangen inte kör på nåt jävla skit fullt med transfetter då.

Friterad fisk med strips.

ceejay
2009-01-10, 17:07
äta på heart attack grill :S

Koka
2009-01-10, 17:19
Bacon fyllda med mjukost...Lånar tråden. Hur många gåger är det okej att äta sådanhär mat då?

MrDiet
2009-01-10, 17:28
Beware! The Duuuke Burger!

Specialité i Minnesota, USA...

maaherra
2009-01-10, 17:44
Makkaraherkku som serveras på Grilli just utanför Ylitornio i Finland; Friterad korv med strips, sedan toppas det med dressing, vitlök och lök. Mumma *drool*

CrazyJoeDavola
2009-01-10, 17:56
Bacon fyllda med mjukost...Lånar tråden. Hur många gåger är det okej att äta sådanhär mat då?

3ggr, den 4e ggn dör du *cry*

WHITEFOLKS
2009-01-10, 17:59
För att något ska vara onyttigt så tycker jag det borde ha en direkt negativ påverkan annat än kcal-innehållet.

Snorkelfarsan
2009-01-10, 19:39
kebabpizza?

Kallskrove.. Pommes och cheeseburgare i en Calzone. Ett norrländskt påhitt tydligen. Har en gammal lumparpolare från Skellefteå som konstant pratade om denna "pizza" på fältveckorna osv

isterbuk
2009-01-10, 20:48
När jag var i tonåren så käkade jag ganska så ofta Kebabpizza med pommes och massa isbergssallad, så sjukt jävla god är den. Men idag är det forbidden fruit för mig, lär ju vara runt 3500kcal i den godbiten alltså :)

ceejay
2009-01-10, 21:47

Det bestämmer du själv
jag citerar magnus samuelsson
"man lever bara en gång"

Alexton
2009-01-10, 22:01
Såg ett reseprogram där de var på Irland för att prova deras specialrätt "friterad mars/snickers bar" , det serverades på snabbmatställen som ett alternativ till vanliga rätterna.

LaaBwe
2009-01-10, 22:04
Kallskrove.. Pommes och cheeseburgare i en Calzone. Ett norrländskt påhitt tydligen. Har en gammal lumparpolare från Skellefteå som konstant pratade om denna "pizza" på fältveckorna osv

Haha Jaaa det e från mina hemtrakter ..;)
Har aldrig smakat det men det var iaf ett påhitt av en pårökt snubbe som jobbade på en pizzeria...=)

skaparn
2009-01-10, 23:00
Haha Jaaa det e från mina hemtrakter ..;)
Har aldrig smakat det men det var iaf ett påhitt av en pårökt snubbe som jobbade på en pizzeria...=)

Det är nog en skräna. Eftersom jag har hört minst två andra varianter på hur det uppstod. Det kan mycket väl ha varit så att det inte är en singulär punkt i rumtiden i vilken Calskrove uppfanns. Det är ganska naturligt att man testar bara in ett skrov i en pizza tycker jag.

J.V
2009-01-10, 23:07
äta på heart attack grill :Shttp://www.cbsnews.com/video/watch/?id=4632991n
Vill ha.

Scratch89
2009-01-10, 23:20
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=4632991n
Vill ha.

Jag tyckte att det såg gott ut.
Tror du man kan beställa den lilla halvasiatiskan istället?

Excite!
2009-01-11, 01:04
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=4632991n
Vill ha.

Wow! Quad-bypass med 8000kcal, vilken dröm!

skaparn
2009-01-11, 07:11
En flötig kebabpizza med pommes på är nog rätt illa för att vara i Sverige.

Dock tycker jag personligen att det är värt varenda kalori.

Mmmm, Dorados och pizzan "Kungen".

Det absolut bästa med Göteborg. Någon från väst som vet ifall det stället fins kvar? Låg ungefär mellan Gibraltargatan och Mölndalsvägen, fast mer åt Gibraltargatan. Ehhhh, ja, ni fattar.

JMRA
2009-01-11, 10:48

Perfekt måltid *drool*

Scratch89
2009-01-11, 10:55
Mmmm, Dorados och pizzan "Kungen".

Det absolut bästa med Göteborg. Någon från väst som vet ifall det stället fins kvar? Låg ungefär mellan Gibraltargatan och Mölndalsvägen, fast mer åt Gibraltargatan. Ehhhh, ja, ni fattar.

Mossens pizzeria? http://hem.fyristorg.com/mossensbk/pizza.htm
Göteborgs största pizzor. Ligger lägligt precis utanför Fysiken. ;)

z_bumbi
2009-01-11, 10:56
Friterad snickers (Skottland)

Alfred Nobel
2009-01-11, 11:54
Pizza Hut friterar väl brödet? Kanske inte det nyttigaste i samband med pepperonikorv och ost.

Koka
2009-01-11, 11:55
Friterad snickers (Skottland)

appropå det, syrran bodde i usa och studerade där. Hon berättade att de fick friterad pepsi i skolan

Onigiri
2009-01-11, 12:35
Ostkantspizza (med pommes och kebab + skinka på) med bearnesås (stavning) finns här. Senast jag åt den fick jag ont i hjärtat/bröstet och benen somnade. Aldrig mer.

Trytter
2009-01-11, 12:52
appropå det, syrran bodde i usa och studerade där. Hon berättade att de fick friterad pepsi i skolan
Med tanke på att det är läsk är jag inte säker på att det är fysiskt möjligt att fritera pepsi.
Såvida det inte är soppa man gör.
Eller att det är själva burken som är friterad?

shut teh face
2009-01-11, 12:58
Kanske kan va nåt: http://www.topix.com/com/coke/2008/10/deep-fried-soda

Trytter
2009-01-11, 13:03
Kanske kan va nåt: http://www.topix.com/com/coke/2008/10/deep-fried-soda
Hrm, host... hur var det nu den där låten gick...
"Jag sa du kan om du vill, du vill så du kan"
Jag får väl dra tillbaka mitt tidigare inlägg.
Fick nån bild av människor som går runt och dricker pepsi ur 33cl burkar indränkta i frityrsmet.
Men det är klart gör man kaka av det hela...
Blir det inte mycket mindre vidrigt :D

Koka
2009-01-11, 13:28
Hrm, host... hur var det nu den där låten gick...
"Jag sa du kan om du vill, du vill så du kan"
Jag får väl dra tillbaka mitt tidigare inlägg.
Fick nån bild av människor som går runt och dricker pepsi ur 33cl burkar indränkta i frityrsmet.
Men det är klart gör man kaka av det hela...
Blir det inte mycket mindre vidrigt :D

det sjuka är att det finns någon som har gjort detta och tycker det är gott...kan man bli hur onyttig som helst?

Lefnart
2009-01-11, 13:31
Jag såg nåt på Jay Leno för några år sedan, en gäst där som visade det onyttigaste man kunde få i hans restaurang.

En fet korv med en stor burgare runtom, sen bacon såklart, och sist var allting runtvirat av en massa deg! Ner med den i fritösen tills allt var extra knaprigt och Voila! Minns inte precis exakt men nåt sånt var det. Nog bäst man tar en Diet Coke till det...

shut teh face
2009-01-11, 13:52
:D

Det är underbart hur kreativa människan är att skapa alla dessa "rätter".

Jag skulle inte direkt vilja förkasta dessa personer och deras verk, det är ju mat och mat är alltid nyttigt i rätt mängder. Har man problem med dessa rätter och vikten så skulle man nog kunna bygga bra fetma på vanlig mcdonalds ändå.

Scratch89
2009-01-11, 13:59
:D

Det är underbart hur kreativa människan är att skapa alla dessa "rätter".

Jag skulle inte direkt vilja förkasta dessa personer och deras verk, det är ju mat och mat är alltid nyttigt i rätt mängder. Har man problem med dessa rätter och vikten så skulle man nog kunna bygga bra fetma på vanlig mcdonalds ändå.

Fast det här är ju inte nyttigt, alls. Friteringen i sig förstör väldigt mycket näringsämnen, och det blir en del transfetter när oljan ligger där och bubblar.

skaparn
2009-01-11, 14:09
Mossens pizzeria? http://hem.fyristorg.com/mossensbk/pizza.htm
Göteborgs största pizzor. Ligger lägligt precis utanför Fysiken. ;)

Nej, Mossens är Mossens, Dorados är Dorados. Den är dessutom inte åt Mölndalsvägen till från Gibraltar, utan snarare åt andra hållet. Men där fanns också mycket flottigt att äta.

shut teh face
2009-01-11, 16:35
Fast det här är ju inte nyttigt, alls. Friteringen i sig förstör väldigt mycket näringsämnen, och det blir en del transfetter när oljan ligger där och bubblar.
Okej, men det är mat och ger energi, och kan ge mycket tillfredsställelse för en tränade individs smaklökar. Eller vem som helst.

Man kan äta vad man vill så länge man tar hand som sin kropp genom att reglera kosten utanför "den onyttiga cirkeln".

Excite!
2009-01-11, 17:33
Ingen som skulle uppskatta friterad pizza då?

http://www.youtube.com/watch?v=tbEjSI6JmWY

Scratch89
2009-01-11, 17:49
Okej, men det är mat och ger energi, och kan ge mycket tillfredsställelse för en tränade individs smaklökar. Eller vem som helst.

Man kan äta vad man vill så länge man tar hand som sin kropp genom att reglera kosten utanför "den onyttiga cirkeln".

Om jag hällde ner arsenik eller råttgift i din cola, skulle det vara ok, om du bara drack det ibland, eller om du motionerade efter att du druckit?

Jag håller med dig i ditt resonemang till viss del, men vissa saker kan man faktiskt avfärda som onyttiga, och transfetter är en av de sakerna.

cosmic_dancer
2009-01-11, 18:15
Såg ett reseprogram där de var på Irland för att prova deras specialrätt "friterad mars/snickers bar" , det serverades på snabbmatställen som ett alternativ till vanliga rätterna.

snickers som en matträtt...*screwy* Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur. Såg på den där dokumänterserien "generation fett" då de var i texas och där serverades det också¨friterad snickers, men dock som godis/snack.

z_bumbi
2009-01-11, 18:53
det sjuka är att det finns någon som har gjort detta och tycker det är gott...kan man bli hur onyttig som helst?

I jämförelse med friterad pepsi räknas friterad snickers som hälsokost, snickers har mer fibrer och det innehåller t o m en del näring. :D

cosmic_dancer
2009-01-11, 20:18
I jämförelse med friterad pepsi räknas friterad snickers som hälsokost, snickers har mer fibrer och det innehåller t o m en del näring. :D

ja och nyttiga fetter från nötterna.

WHITEFOLKS
2009-01-11, 20:41
Ska man vara dryg så innehåller inte snickers nötter och det fettet du får från jordnötterna kan man väl knappast kalla "nyttigt".

skaparn
2009-01-11, 20:48
Ska man vara dryg så innehåller inte snickers nötter och det fettet du får från jordnötterna kan man väl knappast kalla "nyttigt".

Ska man vara dryg så är det inte så fräscht att komma dragandes med "jordnötter är inte en nöt".

Trytter
2009-01-11, 20:49
Inte en nöt nej, men fettet från jordnötter är väl inte direkt fy skam?

WHITEFOLKS
2009-01-11, 20:50
Ok Snickers innehåller väl nötter då. Men jag skulle inte kalla det nyttigt fett.

Mickeee?
2009-01-11, 20:59
Pommespizza med extra sås....min favorit :)

Trytter
2009-01-11, 21:26
Ok Snickers innehåller väl nötter då. Men jag skulle inte kalla det nyttigt fett.
Mjo den delen av fettet som kommer från nötterna är det väl....:thefinger
Eller icke-nötterna förresten.......

hampfuz
2009-01-11, 21:47
Det bestämmer du själv
jag citerar magnus samuelsson
"man lever bara en gång"

Jag förstår mig inte riktigt på folk som använder "man lever bara en gång" som argument för att vara hur ohälsosamma som helst/göra korkade farliga grejer. Borde det inte användas på andra hållet, ie man lever bara en gång - alltså borde man ta hand om sig så att man lever så länge och så bra som möjligt?

Beware! The Duuuke Burger!
Specialité i Minnesota, USA...
Omg, ser sjukt gott ut! *drool*

young_george
2009-01-11, 22:11
Jag förstår mig inte riktigt på folk som använder "man lever bara en gång" som argument för att vara hur ohälsosamma som helst/göra korkade farliga grejer. Borde det inte användas på andra hållet, ie man lever bara en gång - alltså borde man ta hand om sig så att man lever så länge och så bra som möjligt?

Det går väl åt båda hållen, om man gillar sitt liv som tränande/hälsosam människa så vill man ju ha det så länge det går.

Är man mer intresserad av att göra grejor som är farliga så finns det ju ingen mening att hälsosam/tränad, eftersom man då går miste om dom sakerna man verkligen vill göra.

Hellre ett kort roligt liv, än ett långt tråkigt antar jag att dom resonerar.

shut teh face
2009-01-11, 22:15
Om jag hällde ner arsenik eller råttgift i din cola, skulle det vara ok, om du bara drack det ibland, eller om du motionerade efter att du druckit?

Jag håller med dig i ditt resonemang till viss del, men vissa saker kan man faktiskt avfärda som onyttiga, och transfetter är en av de sakerna.
Du får hälla ned arsenik och råttgift i min cola om det inte skulle påverka mig. :) Men jag håller med dig om transfetterna, vi får mötas halvägs här. :)

747
2009-01-11, 22:50
Nej, Mossens är Mossens, Dorados är Dorados. Den är dessutom inte åt Mölndalsvägen till från Gibraltar, utan snarare åt andra hållet. Men där fanns också mycket flottigt att äta.

Vet vart båda dom ligger, men det är alltså en tredje du menar som du inte vet namnet på? Eller vadå :D

Mantus
2009-01-11, 23:01
Jag tycker nästan allt som nämnts här i tråden är lovlig fyllemat.*drool*

skaparn
2009-01-12, 08:46
Vet vart båda dom ligger, men det är alltså en tredje du menar som du inte vet namnet på? Eller vadå :D

Nej, jag bara undrade om Dorados fanns kvar, och fortfarande tillreder "Kungen". Den var mäktig.

eop
2009-01-12, 17:42

med onyttigaste menar du den som innehåller mest kcal eller? lr menar du mest ohälsosamt? det är inte speciellt nyttigt att äta 1 kg spik även om det är 0 kcal :)

L-Sami
2009-01-12, 18:37
Quadruple Bypass Burger + en gigantisk jolt cola + Flatliner Fries (djupfriterade pommes i isterflott) ... säkerligen över 10 000kcal innehåller den menyn.

http://www.heartattackgrill.com/kill2.php

young_george
2009-01-12, 19:09
Ja fyfan, quadruple bypassen var 8000kcal bara den sägs det.

Cohen
2009-01-13, 00:01
Hur sjutton är det tänkt att man ska äta den där Quadruple Bypass-burgaren? Känns lite slibbigt att ta en skiva kött i taget i handen, samtidigt känns bestick bara fel.
De borde haft en extra brödskiva mellan varje hamburgare (modell Big Mac).

Mantus
2009-01-13, 00:19
Nu blev jag faktiskt lite ledsen, jag såg just att quadruple bypass enbart hade 2 pound kött d.v.s. 900gram. Det är inte så satans mycket ändå.

ThisIsTheOne
2009-02-02, 12:05
Hur dåligt är det egentligen att direkt efter ett pass och en gainer* innan duschen hoppa in på McDonalds och käka ett par McChicken-burgare och minimorötter som post-after work-mål? Innehållet i en styck McChicken-burgare står på donkens hemsida (http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/ourmenu.jsp), men jag hittade dessvärre ingen information om vad färgkoderna betyder...

*25 gr protein, 50 gr kolhydrater

skaparn
2009-02-02, 13:26
Hur dåligt är det egentligen att direkt efter ett pass och en gainer* innan duschen hoppa in på McDonalds och käka ett par McChicken-burgare och minimorötter som post-after work-mål? Innehållet i en styck McChicken-burgare står på donkens hemsida (http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/ourmenu.jsp), men jag hittade dessvärre ingen information om vad färgkoderna betyder...

*25 gr protein, 50 gr kolhydrater

Lite hjälp till självhjälp: Vad skulle vara dåligt med det?

Börja med att ställ dig den frågan och sedan försöka besvara den med innehållsförteckningen i handen.

ThisIsTheOne
2009-02-02, 13:32
Lite hjälp till självhjälp: Vad skulle vara dåligt med det?

Börja med att ställ dig den frågan och sedan försöka besvara den med innehållsförteckningen i handen.

Mycket fett i förhållande till övrigt innehåll? Jag vet inte... Om kost och näring var ett ämne jag var bevandrad i hade jag aldrig ställt frågan.

kaysim
2009-02-02, 13:46
Mycket fett i förhållande till övrigt innehåll? Jag vet inte... Om kost och näring var ett ämne jag var bevandrad i hade jag aldrig ställt frågan.

Du behöver inte känna ångest för att du ibland går in på mcdonalds efter ett gympass. Men det är ju mer hälsosamt att svepa gainern, o sedan hem och äta "bra" mat.

young_george
2009-02-02, 13:49
Skulle likagärna gå till McDonalds som att svepa en gainer om det inte var för kostnaden.

skaparn
2009-02-02, 16:10

Det var därför jag skrev att du skulle ha näringsinnehållet framför dig. Hur mycket fett är det totalt i målet du avsåg?

kaysim
2009-02-02, 16:26
Skulle likagärna gå till McDonalds som att svepa en gainer om det inte var för kostnaden.

ja, och om det inte vore för att det är väldigt mycket fett i mcdonalds-maten. (bortsett från typ morötterna, salladen osv...)

Yankeee
2009-02-02, 17:00
Du behöver inte känna ångest för att du ibland går in på mcdonalds efter ett gympass. Men det är ju mer hälsosamt att svepa gainern, o sedan hem och äta "bra" mat.

Varför är inte mat från McD "bra"?

skaparn
2009-02-02, 17:18
ja, och om det inte vore för att det är väldigt mycket fett i mcdonalds-maten. (bortsett från typ morötterna, salladen osv...)

Men är det så mycket fett då?

[...]hoppa in på McDonalds och käka ett par McChicken-burgare och minimorötter som post-after work-mål?

Låter som tämligen fettsnål mat i mina öron

young_george
2009-02-02, 17:25
McChicken 405kcal 18g fett 22g protein 39g kolisar
10kr burgare: 255kcal 9g fett, 13g protein, 30g kolhydrater

Knappast extremt fettrikt

ceejay
2009-02-02, 17:35
Förmodligen menyn från Heart Attack Grill i Arizona.
Sådant med mycket olja, typ friterade saker, skulle jag säga var onyttigast

Trance
2009-02-02, 17:39
En Big King XXL + meny från Burker King är nog närapå optimalt efter träning.

Gislason
2009-02-02, 19:28
Varför är inte mat från McD "bra"?

Det är väl inte fördelaktigt med så mycket fett efter träning med tanke på den långsamma magsäckstömningen det ger? Efter träning vill man väl gärna ha så snabb näringstransport som möjligt för att optimera glukogeninlagringen och därmed ge bättre förutsättningar för en snabb återhämtning?

Jag kanske är ute och cyklar?

stevebc
2009-02-02, 19:32
Det är väl inte fördelaktigt med så mycket fett efter träning med tanke på den långsamma magsäckstömningen det ger? Efter träning vill man väl gärna ha så snabb näringstransport som möjligt för att optimera glukogeninlagringen och därmed ge bättre förutsättningar för en snabb återhämtning?

Jag kanske är ute och cyklar?Fast kör man byggarträning 3 gånger i veckan är det med glykogen inte så viktigt. Ingen stress heller att få i sig protein, såvida det inte är esapro på tom mage eller liknande.

Eddie Vedder
2009-02-02, 20:28

Jag kanske är ute och cyklar?

Nej du är inte ute och cyklar men dels är det som stevebc säger, att det är tveksamt om det spelar någon roll för en som bara styrketränar ett par gånger i veckan, samt att du glömmer gainern.

ThisIsTheOne nämnde ju att det först blir en gainer och då är ju den akuta tillförseln antagligen redan "fixad". Sist men inte minst tror jag ärligt talat att blodsockerstigning och insulinpåslag blir ganska rejält från ett hamburgermål, både hamburgare och pommes frites är i mina ögon "kolhydratmat" och inte "fettmat".

Frillan
2009-02-02, 20:31
Kan man kontrollera sitt ätande och inte stoppa i sig skiten varje dag är det helt okej.

Dan S
2009-02-03, 14:55

Skrev han att det var råttgift och arsenik i maten eller? jag tror det är någon slags begreppsförvirring här, för mat är alltså INTE arsenik eller råttgift :) :smash: Sålänge vi pratar om mat som inte är direkt giftigt med en lethal dose så kan man göra precis som shut the face säger antar jag.