handdator

Visa fullständig version : Min tjocka pappa.


Frillan
2009-01-10, 15:03
Hej! Tycker faktiskt lite synd om farsan när det gäller hans vikt. Han är knappast *Fet* Men han har som sagt en hänging mage och lite överflödigt fläsk.

En vanlig dag brukar se ut;

05.00 - 1 - 2 Wasa sport knäckebröd med en skiva skinka eller ost. Inget smör.

09.00 - Filmjölk med knäckebrödsbitar.

12.00 husmanskost - köttfärsås, sås potatis lingon... ~ 400 kcal

17.00 husmanskost. ~ 400 kcal

18.00 - 20.00 Gym. Han förbränner vanligtvis 750 - 800 kcal totalt under ett pass (Crosstrainer, löpband) + styrketräning.


Han väger 90 KG och är 180 cm lång... varför går gubben inte ner i vikt? Detta har han gjort i säkert 4 år nu, och det har slutat + - 0. *screwy*

Han är 45 tror jag.

Kan hända att han dricker en öl eller lite whiskey på lördagen, men inget annat.

agazza
2009-01-10, 15:04
Säker på Kcal intaget?

King Grub
2009-01-10, 15:05
Underskattar du inte kalorimängden i måltiderna nu? Köttfärssås, sås, potatis och lingon t ex - 400 kcal? Hur stor är den portionen? Ett par skedar?

Tabbe
2009-01-10, 15:07
400 kcal husmanskost är väldigt lite och är han inte säker på mängderna tror jag att det är där det faller.

Annars kan han kolla körtelhormonerna så att allt står rätt till, han är ju endå gammal då är det vanligare.

Mental
2009-01-10, 15:07
Hej! Tycker faktiskt lite synd om farsan när det gäller hans vikt. Han är knappast *Fet* Men han har som sagt en hänging mage och lite överflödigt fläsk.

En vanlig dag brukar se ut;

05.00 - 1 - 2 Wasa sport knäckebröd med en skiva skinka eller ost. Inget smör.

09.00 - Filmjölk med knäckebrödsbitar.

12.00 husmanskost - köttfärsås, sås potatis lingon... ~ 400 kcal

17.00 husmanskost. ~ 400 kcal

18.00 - 20.00 Gym. Han förbränner vanligtvis 750 - 800 kcal totalt under ett pass (Crosstrainer, löpband) + styrketräning.


Han väger 90 KG och är 180 cm lång... varför går gubben inte ner i vikt? Detta har han gjort i säkert 4 år nu, och det har slutat + - 0. *screwy*

Din far är ett mirakel, man bör omedelbart forska på honom för att ta reda på hur han överlever utan ämnesomsättning...

Om han äter 800 kcal till lunch och middag och sedan tränar bort 800kcal så är det alltså en till två mackor + filmjölk som håller honom både vid liv och i energibalans. Halleluja! Ett mirakel! ;)

Nej, men någon räknar ordentligt fel någonstans...

Frillan
2009-01-10, 15:09
Ska kolla hans kalorier själv och se var skon klämmer. Återkommer när jag vet.

ceejay
2009-01-10, 15:10
tror du underskattar "husmanskost"

Jag kan med lätthet få i mig 2000kcal+ när jag äter pasta med carbonarasås och lite bacon till.

14K
2009-01-10, 16:07
Samma regel gäller ALLA.

Stoppa i sig mindre än vad de förbrukar = Gå ner i vikt

Tror du borde verkligen börja väga maten o kolla innehållsförtäckning på alla råvaror som används och sumera ihop under 1 dag, gör det i 1 vecka sen kan vi verkligen se var felet är. På så sätt kan man hitta felet till han inte går ner i vikt. Lycka till

Tolkia
2009-01-10, 19:47
Han äter för mycket i förhållande till vad han behöver, som flera redan sagt. För medelålders män är problemet ofta portionsstorleken. Är han dålig på att äta grönsaker (särskilt grova grönsaker, typ morötter, broccoli; inte bara gurka och tomater) och frukt är kanske ett bra grepp att få honom att äta mer av den varan, dels för att det är nyttigt och dels för att det är bra bukfylla för den som vill minska i vikt.

Detta då givet att han själv tycker att hans vikt är ett problem, och att det inte bara är du som stör dig.

Guddi
2009-01-11, 12:17
Rent allmänt om hans upplägg så borde han verkligen äta något (med protein) efter träningen.

johan karlberg
2009-01-11, 12:43
är det inte så att han går å småäter å inte säger något till dej då?

jag vet min egen pappa, visst han har gått ner i vikt nu, men när det stannar av så undrar han varför, å hans verklighetsuppfattning på sina portioner är inte av denna värld, han tror han äter jätte lite men i själva verket är det rätt saftigt

joriice
2009-01-11, 12:45
Låter som min moster, hon kan äta hur lite som helst säger hon, leva på måltidsersättare under långa perioder och går inte ner något i vikt tydligen.

Ett fullständigt mirakel. :)

Lefnart
2009-01-11, 12:49
Ja, husmanskost 400 kcal låter inte direkt rimligt så länge han inte äter en pluttinuttportion. T ex en portion med pasta och köttfärssås kommer hur lätt som helst upp i 1000 kcal om man räknar med sakerna runtomkring, olja eller fett till färsen, fet färs, mjölk eller grädde, mjöl etc i såsen. Mjölk till maten, kanske nåt knäckebröd eller mjukmacka. Skulle kunna gissa att en del gånger om det är extra god sås som man kanske tar lite extra mycket av så är bara den såsen 400 kcal. Personligen satte jag i mig ett oändligt antal portioner husmanskost bortom 2000+ kcal utan problem när jag var riktigt fet.

Andra saker som glöms bort kanske? T ex en tjej jag känner knaprade i sig ett paket gröna vindruvor och kände sig nyttig eftersom hon skulle gå ner i vikt. "Vadå måste man räkna dem med? Det är väl bara vatten?" sa hon när vi började prata om det. Ett sånt 500g paket innehåller ~375 kcal som glömts bort att räknas och är ruskigt lätt att sätta i sig.

Även om många kan tycka det är drygt och "löjligt" att väga mat etc. så kan det ju vara bra att göra en sån lite utredning en gång för alla och ta några dagar där ni verkligen väger upp allt som äts och sedan räknar ut hur mycket det egentligen innehåller i kcal. Några dagar som sen kanske kommer till hjälp resten av livet!

tsp
2009-01-12, 01:54
Farsgubben äter mycket större portioner än vad han påstår/du uppskattar dem till samt att han äter i "smyg". Min far försöker också gå ner i vikt och redovisar så stolt för mig "idag har jag bara ätit det här och det här" men då kommer mor in och fyller i med en mängd matvaror och måltider som han "glömt bort". :D

Nattljus
2009-01-12, 06:38
min mammas sambo är ganska fet (närmare 110kg skulle jag tro, på ungefär 170cm. och det är inte muskler :D). han påstår ofta att han "knappt äter nånting men går inte ner ändå".

senast jag var hemma hos morsan på middag uppskattade jag min portion till cirka 700kcal. hans var ungefär dubbelt så stor, och sen tog han om också. medelålders karlar har uselt ögonmått när det kommer till små och stora portioner mat :)

enzodiac
2009-01-12, 06:53
medelålders karlar har uselt ögonmått när det kommer till små och stora portioner mat :)

Alla människor som inte vägt mat och räknat kcal har uselt ögonmått. Hur ska man veta om man aldrig tagit reda på något ?

Nattljus
2009-01-12, 12:50
Alla människor som inte vägt mat och räknat kcal har uselt ögonmått. Hur ska man veta om man aldrig tagit reda på något ?

fasen också, nu har jag uttryckt mig otydligt igen *grr*

det jag syftade på var inte kalorimängden i sig, utan det faktum att han slevade upp två stora tallrikar fulla med potatis och köttgryta och sedan påstod att det var "lite" mat. rent volymmässigt så tror jag vem som helst skulle kalla det för rätt så mycket mat :)

att jag nämnde kalorimängden var bara ett försök att belysa att han får i sig massor med energi fast han tycker att han inte äter så mycket.