handdator

Visa fullständig version : Deff el fettreducering för Vegetarianer?


Miss Loella
2009-01-09, 21:01
Ska nu verkligen gå in för att fettreducera el deffa mig.
Är 179 cm lång tjej
Väger runt 75-78 kg
Lägger på mig jättelätt muskler tyvärr eftersom jag inte vill se ut som
en manligtjej utan bara slimma till mig.

Min fråga är nu ni som kan det här med diet.

Finns det någon rar som kan hjälpa mig med ett
matschema som jag strikt kan följa nu när jag ska
köra igång men då för mig som är
VEGETARIAN?

Jag kan i nödfall äta ägg men absolut inge kött, kyckling (el fisk) nåja, kanske fisk i nödfall någon gång då.

HUR bär jag mig åt för att kunna deffa utan att äta kött och kyckling?

Snälla hjälp en stackare som INTE har koll på detta med maten.
Tränar kondition 3 ggr/v
spinning 1 gång/v
bodypump 1 gång/vecka

kör alltid på morgonen.

Please, kan någon förbarma sig över ett matschema för mig som inte kan hitta matschema här för vegetarianer. Har sökt med ljus och lykta.
Dricker proteinpulver dock för att få i mig något protein i alla fall.

Tack på förhand från
Miss Loella:thumbup:

WHITEFOLKS
2009-01-09, 21:09
En vegetarian deffar likadant som andra personer, genom att äta mindre energi än de gör av med.

Får väl hålla extra koll på näringsintaget för att se till att alla vitaminbehov och så blir tillfredställda men i stort sett är det samma sak som för köttätare.

trollduva
2009-01-09, 21:12
Här är en hel tråd med vegetariska recept ifall du behöver inspiration.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545

young_george
2009-01-09, 21:20
Lägger på mig jättelätt muskler tyvärr

Haha, hur ofta hör man inte det från tjejer? Tänk vad avundsjuka bodybuildartjejerna här skulle bli, som varje dag sliter stenhårt i gymmet för att få muskler.

I övrigt är det väl ingen skillnad på att deffa som vegetarian. Du får byta ut köttet mot ngn likvärdig proteinkälla helt enkelt

Nelli
2009-01-10, 00:11
Haha, hur ofta hör man inte det från tjejer? Tänk vad avundsjuka bodybuildartjejerna här skulle bli, som varje dag sliter stenhårt i gymmet för att få muskler.


hehe tankte just detsamma...

Det ar jatte svart att bygga den massa muskler du syftar pa, sa kor hart pa gymmet du. Inte en suck att du kommer se ut som en manlig tjej, det behover du olagliga preparat for att uppna

Puffar lite mer for styrketraning
Tung styrketraning for tjejer ar bland det basta du kan gora, bla kommer du forbranna mer hela tiden jamfort med nar du harvar pa lop bandet... du kommer fa battre sjalvfortroende, starkare core och en helt ny insikt / kansla for din kropp nar du styrketranar. Du kommer fa en helt annan kropps bild med, fastare och mer estetisk. Kor man bara kondition och dietar ar det latt att man bara blir en mindre variant av sitt nuvarande sjalv....

Miss Loella
2009-01-10, 21:36
Ok men VAR kan jag kopiera ett matschema med vad jag ska äta per dag och hur mkt vid tillfälle för att gå ner i fett?
Någon som har länk där det finns "färdigt" schema redan med gram/måltid av protein, kolhydrater och fett?

Hur lång tid tar det för mig tro att komma ner till "fit" form?

Hur många kalorier bör jag ligga på vid deff?

Tack alla för ert engagemang och lägger tid på att svara mig?

young_george
2009-01-10, 21:43
Vad är problemet med att göra ett eget? Vem vet, du kanske lär dig något på vägen.
Ta en proteinkälla, en fettkälla och en kolhydratskälla vid varje måltid. Ät när du är sugen och försök ligga på 2 gram protein per kroppskilo och 1 gram fett per kroppskilo om dagen ungefär.

Hur lång tid tar det för mig tro att komma ner till "fit" form?

Beror på vad du anser vara fit form och på vilket kaloriunderskott du ligger.

Hur många kalorier bör jag ligga på vid deff?

Antal kalorier du använder på dagen - (din kroppsfettskilon * 70) ungefär.
500 kcal mindre än du gör av med brukar vara en bra siffra.

Scratch89
2009-01-11, 00:19
En erfarenhet som de flesta som tränat och ätit medvetet ett tag har, är att det inte går att följa någon annans matschema. De personliga preferenserna är betydligt viktigare än ett par hundra kalorier hit eller dit.

Nelli
2009-01-11, 00:55
En erfarenhet som de flesta som tränat och ätit medvetet ett tag har, är att det inte går att följa någon annans matschema. De personliga preferenserna är betydligt viktigare än ett par hundra kalorier hit eller dit.

+1
smak har mycket att gora med om du lyckas eller inte. (edit, med smak menar jag att du ater sant som DU tycker om)

KOlla in deff guiden
Du far jobba lite hardare eftersom du ar vegetarian. Men om du ater mjolkprodukter ar kesella (kvarg) ypperligt, agg om du ater det och sen far du gora lite efterforskningar sjalv.

Manga betalar en tranare for att lagga upp matschema osv.

Kunskap ar dock det basta och det gor att du vet vad du ska gora efter deffen sa du inte hamnar i samma sits igen.

Nelli
2009-01-11, 00:57
:) Lank! Ypperlig information!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

kalajset
2009-01-11, 12:12
Mycket bra råd har skrivits hittills.

Måste bara understryka hur viktigt det är att du får i dig tillräckligt med protein, det som kommer hjälpa till att bevara så mycket muskelmassa som möjligt under din viktnedgång. 2g protein per kroppskilo är som sagt en siffra att sikta mot. Detta är inte alltid helt lätt för en vegetarian, särskilt inte under deff, om man inte har bra koll på kosten. Du skriver att du äter ägg "i nödfall", det är absolut inget nödvändigt, men en väldigt bra källa till både protein och näring. Fisk behöver du inte ens fundera på om du inte vill. Däremot gör du klokt i att utnyttja att du äter mjölkprodukter, 250g kvarg om dagen tillsammans med en halvliter mjölk per dag gör att du täckt in en fjärdedel av ditt proteinbehov redan där, mycket enklare än så blir det knappast. Vad det gäller övriga proteinkällor så är det bara att äta bönor/linser, så mycket man orkar. Bra, proteinrika livsmedel. Quorn/och eller sojaprodukter är inte heller de att förakta, lite dyrare, men kan ha sin plats då och då. Mycket bra och så gott som fullvärdigt protein.

Var heller inte rädd för fett i själva maten, kosttillskott i form av Omega-3 kan vara att rekommendera. Annars behövs det inga särskilda tillskott som vegetarian, även om man inte har full koll på maten, så länge man äter rikligt med mjölkprodukter och ordentligt med vettiga grönsaker såsom; brocolli, spenat, vikål, etc etc. Det absolut värsta man kan göra är att basera sin kost på gurka, grönsallad, och några knäckebrödsskivor per dag, a la "fjortisvegetarian"-stilen. Ifall du känner att du vill bör du även köra en enkel proteindrink efter träning, inget måste dock, men gör du dessutom detta, samt käkar efter mina rekommendationer, behöver du inte oroa dig över ditt proteinbehov alls.

kalajset
2009-01-11, 15:07
Känner att jag behöver komplettera mig litet genom att ge ett exempel på ett i mitt tycke vettigt matschema för en dag, observera att siffrorna visserligen är tagna med din kroppsvikt i åtanke, men det behöver inte alls stämma för dig då jag först och främst inte känner till ditt energibehov, (kaloribehov), per dag.

Mål 1: 2dl havregryn, (till havregrynsgröt), en äggvita knäckt över, kanel och ett skivat äpple, 0.5l mjölk, omega-3 tabletter. (Ca 30g protein)

Mål 2: Matlåda från igår, bestående av bönsallad, (200g bönor, rödlök och rapsolja), 100g spaghetti, samt ett knäckebröd (Ca 25g protein)

Mål 3: Efter träning - 20g vassleprotein.

Mål 4: 200g quornbitar i cremé fraiche, 150g ris, vitkål (ca 30g protein)

Mål 5: 250g kvarg. (ca 30g protein)

Totalt ca 135g protein, m ao 1.8g protein per kroppskilo, lågt räknat, vilket är helt OK. Beroende på bönsort etc etc, ligger man redan här garanterat strax över 2g protein per kroppskilo. Kalorimängden i detta, väldigt "generellt gällande" matschema, uppgår till ca 1500-2000kcal, helt beroende på mjölksort, mängd rapsolja, etc etc. Siffrorna låter rätt rimliga även för dig beroende på hur fysiskt aktiv du är, men för att kunna räkna ut ditt energibehov så bra det bara går behöver du göra det själv, står hur man gör i deffguiden som redan är länkad till. Helt omöjligt att skriva ett vettigt matschema utan att vet sitt kaloribehov, det är A och O :). (Såvida man inte går på känn, det vill säga, vilket faktiskt kan fungera det med).

WHITEFOLKS
2009-01-11, 15:12
Finns ingen anledning att känna sig tvungen att slänga in massa mjölkprodukter bara för att man deffar.

Sojabönor innehåller gott om kvalitetsprotein och man får fina fetter på köpet. Äter man 200g sojabönor om dagen så får du i dig runt 70g högkvalitativt protein BILLIGT pengamässigt och för endast runt 750 kcal.

kalajset
2009-01-11, 15:42
Finns ingen anledning att känna sig tvungen att slänga in massa mjölkprodukter bara för att man deffar.

Sojabönor innehåller gott om kvalitetsprotein och man får fina fetter på köpet. Äter man 200g sojabönor om dagen så får du i dig runt 70g högkvalitativt protein BILLIGT pengamässigt och för endast runt 750 kcal.

Helt sant, sojabönor ligger alltid på sin trofasta hylla hemma i skåpet, fast det är nog inget man vill äta dagligen, iallafall inte jag själv. :) Äter man däremot mjölkprodukter finns det en miljard, (nåja), anledningar till att även äta de under deff. Otroligt näringsrikt, proteinrikt, billigt, samt verkar även kunna ha en positiv effekt vid viktnedgång. Som vanligt finns det ju risker med att överdriva sin konsumtion, men som i mitt exempel med 0.5 mjölk per dag, och 250g kvarg, kan man knappast kalla konsumtionen för överdriven. Det är snarare detta jag syftade på, att mjölkprodukter verkligen skulle vara ett absolut måste under deff är naturligtvis inte sant, går utmärkt ändå, men äter man mjölkprodukter i sin vanliga kost finns det all anledning att fortsätta göra det under deff.

WHITEFOLKS
2009-01-11, 15:47
Mjölkprodukter är givetvis väldigt bra. Är mest jag som är anti att använda vegetarian om man nu äter mjölkprodukter och även att tro att det skulle krävas någon sorts speciellt schema om så är fallet.

Äter man mjölk och äggprodukter så skulle jag påstå att man i princip inte har någon anledning alls att behöva någon sorts speciell vägledning.

Miss Loella
2009-01-11, 17:39
Känner att jag vill TACKA er allihopa för era råd, matschemor och tips till mig vad jag ska äta för att reducera i fettmassa. Har som ni förstår ingen koll alls på detta och det är därför jag bad/ber er om råd. Tusen TACK som sagt för att ni hjälper mig. Ni är för underbara allihopa som sagt. Medmänskliga och hjälpsamma delar ni med er av era tips och råd till mig och andra. Jag blir så glad och känner att det finns en hjälpsamhet här på forumet som är enorm.
Puss på er alla fina med tränare där ute.

Miss Loella*love*

Madame
2009-01-11, 20:12
Ok men VAR kan jag kopiera ett matschema med vad jag ska äta per dag och hur mkt vid tillfälle för att gå ner i fett?
Någon som har länk där det finns "färdigt" schema redan med gram/måltid av protein, kolhydrater och fett?

Hur lång tid tar det för mig tro att komma ner till "fit" form?

Hur många kalorier bör jag ligga på vid deff?

Tack alla för ert engagemang och lägger tid på att svara mig?

Om du känner att du vill och orkar väga och räkna på all din mat så finns en mycket bra excelfil här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177) (senaste versionen ligger i slutet av tråden) med livsmedelsverkets livsmedelsdatabas inlagd i. Där kan du fylla i, sammanställa och få en översikt över allt du äter.

Ladda hem den och sätt igång att fylla i allt som du äter i dagsläget några dagar, då kommer du se vad du får i dig och hur mycket kalorier det blir och även balansen mellan P, F och K. Sen kan du bestämma dig för hur mycket du vill sänka kalorierna och börja planera in vad du ska äta, och alltså räkna ut i förväg. Man lär sig jättemycket på det, efter ett tag har du fått in en känsla för vad och hur mycket du ska äta så då behöver du inte räkna varje dag.

Kom gärna tillbaka sen och fråga typ "min kost ser ut såhär och såhär, jag får i mig si och såhär mycket protte/fett/kolisar, mest från den och den källan, ser det bra ut, vad kan jag ändra, är balansen okej?"

r3mpuh
2009-01-11, 21:49
Om du känner att du vill och orkar väga och räkna på all din mat så finns en mycket bra excelfil här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177) (senaste versionen ligger i slutet av tråden) med livsmedelsverkets livsmedelsdatabas inlagd i. Där kan du fylla i, sammanställa och få en översikt över allt du äter.

Ladda hem den och sätt igång att fylla i allt som du äter i dagsläget några dagar, då kommer du se vad du får i dig och hur mycket kalorier det blir och även balansen mellan P, F och K. Sen kan du bestämma dig för hur mycket du vill sänka kalorierna och börja planera in vad du ska äta, och alltså räkna ut i förväg. Man lär sig jättemycket på det, efter ett tag har du fått in en känsla för vad och hur mycket du ska äta så då behöver du inte räkna varje dag.

Kom gärna tillbaka sen och fråga typ "min kost ser ut såhär och såhär, jag får i mig si och såhär mycket protte/fett/kolisar, mest från den och den källan, ser det bra ut, vad kan jag ändra, är balansen okej?"


Funkar den excelen nu? Testade förut (med openoffice såklart) och den fungerade inte så bra =/

Madame
2009-01-11, 22:12
Funkar den excelen nu? Testade förut (med openoffice såklart) och den fungerade inte så bra =/

Nepp, den funkar inte med OO

r3mpuh
2009-01-14, 22:41
Nepp, den funkar inte med OO

Vad värdelöst,*mini

Miss Loella
2009-01-15, 23:18
Hur många kapslar ska jag ta av Omega 3 vid deff?

Bör jag överhuvudtaget äta Omega 3 för att få i mig fett?
Hjälper Omega 3 till att förbränna bättre än om jag inte tar el byter ut mot annat bra fett?
Hur räknar man in det i fett ransonen?
Går det inte lika bra med avokado el linfröolja?

Har nu kört i 4 dagar och gör ALLT för att få i mig mest protein men nog tusan är det svårt att nå över kolhydrater när jag är vegetarian. Linser, bönor innehåller ju en hel del kolhydrater.

Någon som har förslag på mkt proteinrik veg mat mer än keso, tofu etc?

Detta är inte lätt för jag är hungrig mest hela tiden. *gah!*
Vad ska jag äta då för att känna mig mätt? Ni som vet?

14K
2009-01-15, 23:27
Hur många kapslar ska jag ta av Omega 3 vid deff?

Bör jag överhuvudtaget äta Omega 3 för att få i mig fett?
Hjälper Omega 3 till att förbränna bättre än om jag inte tar el byter ut mot annat bra fett?
Hur räknar man in det i fett ransonen?
Går det inte lika bra med avokado el linfröolja?

Har nu kört i 4 dagar och gör ALLT för att få i mig mest protein men nog tusan är det svårt att nå över kolhydrater när jag är vegetarian. Linser, bönor innehåller ju en hel del kolhydrater.

Någon som har förslag på mkt proteinrik veg mat mer än keso, tofu etc?

Detta är inte lätt för jag är hungrig mest hela tiden. *gah!*
Vad ska jag äta då för att känna mig mätt? Ni som vet?


Ok... nu vet jag inte SÅ mycket om vegetarisk mat men du har hela internet till dig själv där du kan leta upp olika varor som passar dig. jag tex när jag äter min mat, kött, kyckling osv använder jag alltid broccoli, eller kikärtor, sparris... finns massor, jag personligen tycker broccoli ger mycket bra hungerkänsla... Den dämpar. sen istället för gå hungrig köp hem lite nyttiga nötter, kanske valnötter, paranötter, torkad sötmandel, cashew (utan salt) som du kan äta som mellan mål. Du kan även göra en sallad och länga in lite nötter.

Sen hade jag inte rekommenderat FÖR mycket linfrö olja, läs detta här http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Lycka till

WHITEFOLKS
2009-01-16, 00:29
Hur många kapslar ska jag ta av Omega 3 vid deff?

Bör jag överhuvudtaget äta Omega 3 för att få i mig fett?
Hjälper Omega 3 till att förbränna bättre än om jag inte tar el byter ut mot annat bra fett?
Hur räknar man in det i fett ransonen?
Går det inte lika bra med avokado el linfröolja?

Har nu kört i 4 dagar och gör ALLT för att få i mig mest protein men nog tusan är det svårt att nå över kolhydrater när jag är vegetarian. Linser, bönor innehåller ju en hel del kolhydrater.

Någon som har förslag på mkt proteinrik veg mat mer än keso, tofu etc?

Detta är inte lätt för jag är hungrig mest hela tiden. *gah!*
Vad ska jag äta då för att känna mig mätt? Ni som vet?

Kolhydrater är inte din fiende och speciellt inte de som kommer från bönor och linser. Du behöver inte överdriva ditt proteinintag heller, kolhydrater är proteinsparande. Fokusera inte alltför mycket på proteinet, äter du linser, bönor, ägg och mjölkprodukter så kommer du få i dig tillräckligt utan problem.

Nelli
2009-01-16, 01:31
Hur många kapslar ska jag ta av Omega 3 vid deff?

Bör jag överhuvudtaget äta Omega 3 för att få i mig fett?
Hjälper Omega 3 till att förbränna bättre än om jag inte tar el byter ut mot annat bra fett?
Hur räknar man in det i fett ransonen?
Går det inte lika bra med avokado el linfröolja?

Har nu kört i 4 dagar och gör ALLT för att få i mig mest protein men nog tusan är det svårt att nå över kolhydrater när jag är vegetarian. Linser, bönor innehåller ju en hel del kolhydrater.

Någon som har förslag på mkt proteinrik veg mat mer än keso, tofu etc?

Detta är inte lätt för jag är hungrig mest hela tiden. *gah!*
Vad ska jag äta då för att känna mig mätt? Ni som vet?

Om du ar hungrig hela tiden kan du forsoka ha en hogre andel av fett, det brukar hjalpa. Tyvarr ar det sa att protein mattar ganska mycket mer an kolhydrater... Broccoli mattar mest for mig, aven pumpa (brukar gora pumpa mos) spenat (fiber rika kraftiga/kalori snala gronsaker helt enkelt)
Alla mjolk produkter innehaller protein, fast det visste du ju redan. Ar agg helt uteslutet? kanske kan tumma lite ;) annars om du vill hoja protein intaget skaffa en protein shake, mattar inte mycket men da behover du inte fundera pa om du far i dig tillrakligt. du kan ju mixa protein pulver i groten eller i bakverk. Ang omega 3 ar det bland det basta du kan ta! och ja de raknas in i fett andelen men de vager bara 1 g (9kcal) sa om du ater 6 st far du i dig 54kcal...

Miss Loella
2009-01-17, 23:15
För att gå ner maximalt på min deff som ligger runt 1400-1800 kcal/dag beroende på aktivitet.

Har hört att jag ska ligga 500 kcal/dag under det jag gör av med för att nå mina mål utan att gå vrålhungrig. Tycker ni jag ligger på fel kaloriintag?

Jag är 1.78 lång och väger mellan 75-80 kg.

1. Hur ska önskad energimål fördelning (%) / dag vara för att jag ska gå ner maximalt i fett snabbast möjligt nu vid min deff? (Fett, kolisar och protte)

2. Ideal BF för mig vad tror ni det bör ligga på för att se slimmad ut?

3. Tror någon sig veta vad jag nu ligger på för BF utan att ha sett mig? Är fast i kroppen men har lite väl mkt "fluff" på baken och överarmar.

4. Hur lång tid tror ni det kommer att ta för mig att deffa för att nå "fit for fight vikt"?

5. Vad händer om jag äter mkt fett en dag trots att jag håller mig inom gränsen för maxkaloriintag/dag? Det är här procent över protein, kolhydrat och fettprocent kommer in.

För övrigt går det bra för mig. Har varit extremt duktig hittills den här veckan mycket tack vare ER hjälp. Tack igen!

Hoppas någon orkar svara nybörjar deffan.

kalajset
2009-01-18, 04:20
Först och främst, har du fått fram den där energiförbrukningen genom "deffguiden", (som länkades tidigare), för det där låter nämligen väldigt lågt?. OK, 1800kcal kanske jag kan köpa, men 1400kcal per dag låter helt enkelt lite väl lite. Bara att följa exemplet i guiden, och du har din förbrukning där. Sedan är det bara att dra av 500kcal från ditt slutgiltliga resultat, men det kanske är detta du har gjort, så då är det jag som håller tyst istället. :)

1. Smaksak, ser bara till dig att få i dig ca 2g protein per kroppskilo, och minst 1g fett per kroppskilo, och sedan kan energifördelningen se ut lite hursomhelst för enkelhetens skull. Man behöver inte ens hålla sig inom dessa siffror, men lite förenklat fungerar det så att proteinet är det som hjälper dig behålla muskelmassa, och som dessutom håller dig mätt länge. Man ska inte heller skära ner för mycket på fett, fett är livsviktigt. Egentligen är frågan väldigt komplex, då det är just detta "de lärde" tvistar om än i dag. Själv tycker jag ca 50% kolhydrater, 30% protein, och 20% fett funkar bra för mig, men då tränar jag en hel del, och vill kunna utnyttja kolhydraterna så mycket det bara går. Tränar man inget större, eller mer "normal", (t ex medelintensiv styrketräning två-tre ggr i veckan), för tillfället kan man i mitt tycke gott och väl skära ner på kolhydraterna ännu mer. "En tredjedel av varje" verkar vara en bra kompromiss, och är ganska enkel att följa utan att gå till någon form av extremdiet. Vill du gör det inget att skära ner på kolhydraterna ännu mera, men eftersom du är vegetarian blir det bara onödigt i mitt tycke. Är ju kolhydrater i de mesta "baslivsmedel" för vegetarianer, så en ren lågkolhydratsdiet som vegetarian får nog räknas som något svårare än för en allätare.

2. Frågan får nog räknas som ganska oväsentlig, då det dels är svårt att mäta kroppsfett utan riktiga grejer, (läs: alltså inte en våg avsedd för ändamålet köpt på Rusta), och dels för att alla ser olika ut helt enkelt. Hursomhelst, jag utgår ifrån att du är tjej, och tjejer ligger naturligt betydligt högre i kroppsfett än killar. Med detta i åtanke brukar de flesta tjejer se riktigt bra ut vid ca 20% kroppsfett, under det, och det brukar tyvärr se alldeles för skrant ut, så länge man inte har en stor mängd muskelmassa.

3. Återigen, omöjligt att svara på p ga i stort sett samma orsaker i grund och botten som i punkten ovan, får man se en bild är det något lättare, men inte ens då är det särskilt tillförlitligt. Låter ju iaf inte som du har särskilt mycket extrakilon att plocka bort, ditt BMI är bra, så, tjaa, kanske någonstans mellan 27-30%? - Men det är som sagt en gissning, som egentligen helt saknar grund.

4. Tja, ännu en gång svårt att svara på av samma orsaker som förut, anas ett mönster? ;) - Men men, utgår man ifrån att man går ner tre kg i månaden, så bör det ju knappast ta längre tid än två månader? - Din "övervikt" låter ju inte särskilt extrem, så jag betvivlar att det rör sig om särskilt mycket mer än 5-6 kilon med tanke på ditt goda BMI, vilket man bör klara på två månader, tre om man väljer att ta det riktigt lugnt.

5. Ingenting särskilt, något förenklat. Det är hursomhelst inget du kommer behöva oroa dig över. (Finns dieter där man äter merparten av sin energi ifrån just fett, dagligen, och ändå går ner utmärkt i vikt, t ex).

Skönt att höra att det går bra för dig iaf, låter ju verkligen inte som har du någon större mängd fett att bli av med, så är helt övertygad om att resten kommer gå lika fint!.

Miss Loella
2009-01-18, 15:50
Jag har räknat ut min energiförbrukning
(olika beroende på vad jag gör på resp dag)
på Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open)
1. Kan den stämma tro?

2. Bränner jag mindre fett om jag ligger på mer kolisar än protte? Är fortf osäker på hur jag ska ligga för att fettförbränna max nu när jag är på G?
Vill att det ska gå fort så jag slipper tröttna men jag VET att jag inte har extremt mkt fett att bli av med men vill få fram musklerna på armarna lite mer så de ser mer slimmade ut när jag ändå tränar.

3. Är det var 3:dje timme som gäller att äta något för max förbränning?
Kan det vara en Bar också eftersom jag är ute och reser mkt och ibland inte kan fixa "riktig" mat så ofta som jag borde? Känner att jag hellre tar en bar med 54% protein än kämpar mig till en måltid där det är mest kolhydrater. Är det osmart av mig? Som ni ser så är det "Fokus MAX fettförbränning" nu som gäller i var enda fråga jag har.

4. Ett "lättare" BodyPump på Sats under 1 tim. Hur många sådana pass bör jag lägga in i veckan?

5. Har fått till en bra vecka som sagt och lärt mig mkt på kort tid även fast jag hade lite koll sedan innan men tack för alla kloka, raka svar från er som kan det här. Det både värmer, underlättar och gör att jag orkar fortsätta min kamp för att få fram de kvinnliga slanka linjerna på min lekamen!;)

6. Egna Proteinbars (hög proteinhalt men låg fett och kolhydrat innehåll)verkar vara lite knöligt att få till ser jag när jag googlar runt. Finns det någon som har hittat på något nytt superduper recept?:naughty:

kalajset
2009-01-19, 01:50
1. Ja, din energiförbrukningen borde stämma någorlunda i ett sådant fall, även om det naturligtvis är svårt att uppskatta aktivitetsnivå. Men det får man helt enkelt acceptera, finns ingen annat sätt. Bara att justera intaget av energi upp/ner allteftersom.

2. Detta är ingenting att oroa sig över i praktiken. Hur fördelningen mellan protein/fett/kolhydrater ska se ut för "maximal fettreducering" är som sagt starkt omdebatterat. Det viktigaste är att få i sig mycket protein, (som sagt ca 2g protien per kroppskilo, m ao funkar både 1.8g och 2.2g bra, så noga är det inte). Bara att tänka lite extra på proteinet, inte skippa fetterna helt, och sedan köra efter behag. :)

3. Även detta finns det inget specifikt svar på. Att man måste äta tre timmar för att t ex "hålla uppe förbränningen" och annan dylikt är bara myter, och har inget att göra med verkligheten. Däremot upplever en hel del personer att de lättare kan kontrollera sin hunger på ett sådant sätt. Man ifall du hellre käkar endast två-tre måltider per dag kommer det säkert fungera minst lika bra, finns för/nackdelar med allt. Framförallt är inte heller detta något att lägga vikt vid/oroa sig över.

Vad det gäller "barsen", så visst, klart att "riktig mat" är s as bättre i de flesta fall, men absolut inget fel med en bar då och då, kör på om det inte finns någon annan vettig möjlighet.

4. Egetligen bör man styrketräna tungt, (som i tunga vikter/få repetitioner), under diet för maximal behållning av muskelmassa. Men inte heller detta är något du behöver oroa dig över egentligen. Kör på så många pass du orkar med du, ju fler, desto mer kan du ju äta, (p ga det ökade energibehovet såklart), vilket i sin tur för de allra flesta gör att de håller sig mättare under diet. Dessutom är själva träningen som sådan aptitsänkande. Två-tre pass i veckan låter lagom, för att generalisera.

5. Låter bra, bara att fortsätta!. :thumbup:

6. Med extremt lite kolhydrater/fett kan det kanske bli svårt att hitta recept, annars finns ju t ex dessa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106144&highlight=proteinbars

Fett/kolhydrater är i mitt tycke sällan något att oroa sig över i dessa bars, då de oftast används som någon typ av måltidsersättning.

Miss Loella
2009-02-09, 13:52
Nu har jag gjort ett BF test med både "maskin man håller i" samt "mätt på 3 olika ställen" med hjälp av en snäll PT.
"Maskinen" gav 24% och "mätningen" gav 19% BF vilket jag fick höra är "rätt bra för min ålder" (45 år) men skulle vilja få fram mina muskler el tajta upp mig lite mer bla på midjan, rumpan och "gäddhänget".

1. Vad anser ni om mina 178 cm och BF runt 19-24%?
2. Hur mkt fett bör jag försöka bli av med för att se tajt ut tycker ni?
3. Om jag ligger runt 1500 kcal/dag. Hur lång tid bör det ta att gå ner en del så musklerna kommer fram mer och ser snyggt ut tror ni?
4. Har fasta magmuskler men hur gör jag för att bli av med "fluffet" runt midjan och på rumpan? Övningar som är bra att göra?

Tacksam för hjälp med detta.

young_george
2009-02-09, 14:10
1. Vad anser ni om mina 178 cm och BF runt 19-24%?

Ingen åsikt

2. Hur mkt fett bör jag försöka bli av med för att se tajt ut tycker ni?

Omöjligt att veta

3. Om jag ligger runt 1500 kcal/dag. Hur lång tid bör det ta att gå ner en del så musklerna kommer fram mer och ser snyggt ut tror ni?

Beror på hur kcal mycket du gör av med

4. Har fasta magmuskler men hur gör jag för att bli av med "fluffet" runt midjan och på rumpan? Övningar som är bra att göra?

Du går ner i vikt