handdator

Visa fullständig version : Influensavaccination


mini
2009-01-09, 16:12
Är ni vaccinerade mot influensan? Jag funderar på att vaccinera mig nu, men funderar på om jag är onödigt sent ute. Är det värt det när man är relativt ung? Jag möter mycket folk i mitt jobb och har redan varit sjuk tre gånger i vinter så jag är inte sugen på att vara sjuk mer.

CiCoro
2009-01-09, 16:15
Är inte det till för gamlingar ? 35+?

Delta1
2009-01-09, 16:25
Är inte det till för gamlingar ? 35+?

Tja, allt är ju relativt...

Och ja, de som fortfarande får modersmjölk lär inte behöva vaccineras.

Annars tycker jag vaccination är bra, så kör på bara!

King Grub
2009-01-09, 16:26
Är inte det till för gamlingar ? 35+?

Yngre vill gärna ha influensa, eller?

Pensionärer får vaccinet gratis, medan yngre får betala.

Jag brukar vaccinera mig.

coxie
2009-01-09, 16:28
Brukar vaccinera mig och jag är 23.

Värt varenda krona, influensa är inte roligt.

mini
2009-01-09, 16:35
Frågan är om jag skulle vaccinerat mig i oktober redan, att det är bortkastat att göra det nu?

Tolkia
2009-01-09, 16:36
Jag blev toksjuk av vaccinet och vaccinerar mig sedan dess inte. Har dock annars inte haft influensa i vuxen ålder.

Är ju alltid svårt att säga när influensaomgången är slut; har man klarat sig fram tills nu kanske risken inte är så stor att drabbas, men det går ju inte att komma med några garantier.

coxie
2009-01-09, 16:38
Om jag minns rätt tar det ca 2 veckor innan man har ett bra skydd så det är rätt sent.

Å andra sidan kostar det inte mer än 200ish kr så det är inga stora summor man betalar.

King Grub
2009-01-09, 16:39
Så sent som förra veckan skrev Smittskyddsinstitutet:

ECDC varande igår för att ett kraftigt utbrott är på väg, och uppmanade till vaccination av personer som hör till riskgrupperna och sjukvårdspersonal. Detta gäller även i Sverige. Så länge man inte blivit sjuk kan det löna sig att vaccineras.

Det är först förra veckan som influensan tagit fart i Sverige.

mangs
2009-01-09, 16:41
Har inte haft influensa sedan barnsben vad jag kan minnas så för min del känns det mer riskfyllt att få vaccinet då jag hört att många blivit dåliga av det. I ditt fall vet jag inte vad jag gjort. Dock säger man ju bättre sent än aldrig.

mini
2009-01-09, 16:41
Mitt skäl att inte vaccinera mig är inte ekonomiskt utan för att jag är paniskt rädd för sprutor. :em:

palme
2009-01-09, 18:07
Känns som alla kompisar legat med influensa senaste veckorna.

Tänkte vaccinera mig för nåt år sen, men så sa nån att man kan få skiten iaf eftersom det rör sig om olika virussträngar...så då sket jag i det.

Mental
2009-01-09, 18:08
Mitt skäl att inte vaccinera mig är inte ekonomiskt utan för att jag är paniskt rädd för sprutor. :em:

Mm, men det sköna är att man alltid blir lika förvånad över hur lite det käns när de väl sticker en :)

shut teh face
2009-01-09, 18:12
Mm, men det sköna är att man alltid blir lika förvånad över hur lite det käns när de väl sticker en :)
Det beror på om man är mes och tar bedövning. :Virro:Virro

palme
2009-01-09, 18:14
Kom på en sak man fick ju hämta vaccinet själv på apoteket å sen gå tillbaka till sjuksyrran om man inte fick för sig att ta sprutan själv hehe.

johan karlberg
2009-01-09, 18:21
Känns som alla kompisar legat med influensa senaste veckorna.

Tänkte vaccinera mig för nåt år sen, men så sa nån att man kan få skiten iaf eftersom det rör sig om olika virussträngar...så då sket jag i det.

Blir man inte smittad om man ligger med influensan?

palme
2009-01-09, 18:22
Haha ;)

olander08
2009-01-09, 20:16
Nej, jag vill inte ha kvicksilver i min kropp.

gibb
2009-01-10, 19:23
Hmm hur handskas man med rädsla för sprutor månne? Finns säkerligen några tips, måste ha gått en himla massa rädda människor igenom vaccinationsavdelningarna.

jwzrd
2009-01-10, 19:26
Nej, jag vill inte ha kvicksilver i min kropp.

Hm?

Mental
2009-01-10, 19:34
Hm?

Vaccin konserveras med kvicksilver för att få bra hållbarhet.

MaF
2009-01-10, 19:34
Hmm hur handskas man med rädsla för sprutor månne? Finns säkerligen några tips, måste ha gått en himla massa rädda människor igenom vaccinationsavdelningarna.

Överraskningsmetoden !hehe

Mental
2009-01-10, 19:35
Hmm hur handskas man med rädsla för sprutor månne? Finns säkerligen några tips, måste ha gått en himla massa rädda människor igenom vaccinationsavdelningarna.

Jag började ge blod. Efter det så käns alla andra nålar så futtiga att rädslan var obefintlig.

Att våga börja lämna blod krävdes en jävla massa mod och dessutom sällskap av en till lika spruträdd stackare :D

eleni
2009-01-10, 19:41
Vaccinerade mig inte vintern 06/07 och blev toksjuk i flunsan. Vaccinerade mig vintern 07/08 och blev inte sjuk. Tur? Ingen aning.

Har inte tagit något vaccin nu. Vi får väl se hur det går denna gången.

Brukar få det gratis genom jobbet.

saab900
2009-01-10, 19:48
Brukar få det gratis genom jobbet.

Infuensan;)

stevebc
2009-01-10, 20:12
Gäller vaccinet bara för den aktulla säsongen? Alltså om jag tar vaccin nu, skyddar det mot influensan den här vintern eller flera år framåt också?

eleni
2009-01-10, 20:17
Infuensan;)

Haha :D Sist jag fick flunsan bodde jag på studentkorridor. En som var nyinflyttad lyckades smitta 10 av 13 pers. Vi låg däckade i över en vecka allihopa. Elakt virus det där :/

Gäller vaccinet bara för den aktulla säsongen? Alltså om jag tar vaccin nu, skyddar det mot influensan den här vintern eller flera år framåt också?

Aktuella säsongen bara.

saab900
2009-01-10, 21:51
Om jag kommer ihåg det här någorlunda bra, enkelt uttryckt:

Viruset omges av specifika ytstrukturer för varje stam aom används för att koppla viruset till värdcellen och importeras genom cellmembranet. Influensavaccinet består av avdödade viruskroppar, så att immunförsvaret lär sig reagera på dessa ytstrukturer och börja bilda antikroppar mot dessa.

Den första omgången av antikroppar tar mellan en och två veckor att bilda, och bildas alltså i det här fallet mot de avdödade viruskropparnas ytstrukturer. Därför kan man också få en immunrespons på vaccinet, man blir mer eller mindre sjuk med influensasymptom om man har otur.

När kroppen sedan utsätts för influensaviruset finns redan antikroppar mot dess ytsrukturer representerade immunförsvaret, som kan gå igång i full produktion av antikroppar på bara ett par dagar jfr med de 1-2 veckor det skulle tagit annars.

Problemet är att influensaviruset muterar, och förändrar sina ytstrukturer. Den stora influensavågen som sveper över världen varje år utgörs av en ny stam, med nya ytstrukturer, som förra årets vaccinering inte biter på.

emmzan
2009-01-10, 22:59
Fick gratis vaccination via jobbet vilket jag tacksamt tog emot efter ha varit däckad 2 ggr under hösten.

johan karlberg
2009-01-10, 23:01
Vaccin konserveras med kvicksilver för att få bra hållbarhet.

eller så ville han inte få kvicksilver termometern penetrerad i rektum

ryssen
2009-01-10, 23:44
jag kommer alltid att ta det när det är dax. varför chansa.
skönt och å en spruta me.

ETK_TIS
2009-01-11, 13:16
Har tagit sprutan en gång , på farbror vitrocks inrådan , så sjuk jag blev efter det, har jag aldrig varit :( till saken hör att jag gick på cellgifter och nog kanske inte hadde det bästa immunförsvaret , men man ska ju lita på vitrockarna ? , vilket jag har slutat göra nu .

Shajjn
2009-01-11, 13:47
Problemet är att influensaviruset muterar..

Mja, det sker mutationer i vanlig ordning, bl a insertion av en eller flera nukleotider, men den stora saken är att det sker en genetisk "rearrangering" när två stammar av influensa infekterar samma cell.
De swappar genetiska segment (genome reassortment) med varandra under sammanfogningen. Detta gör att nya virus uttrycker ett annorlunda proteinhölje jämfört med tidigare stammar: anledningen till varför man kan bli infekterad igen av en ny stam, "nästa säsong", och varför det måste göras nytt vaccin varje gång.

Vaccinet man tar idag skyddar mot den subtyp som härjar nu.

Edit: Oj, såg att denna post var överflödig precis.