handdator

Visa fullständig version : Dips- och chinsbälte


Arnoldski
2009-01-09, 12:37
Hej!

Jag har snokat runt lite i gamla trådar här på forumet och googlat lite -men en fråga står sig.

Jag hittar flera dipsbälten som verkar fina, men de allra flesta är av en typ som man inte fäster ihop. Om jag förstår bilderna rätt så vilar bältet liksom på svanken. Det ser ju så klart ut att funka på bilderna, men jag undrar om nån av er har erfarenhet av dylika?

Sen undrar jag vidare -även om dessa nu fungerar vid dips, vilket de ser ut att göra -funkar de faktiskt även vid chins?
Det känns rent spontant som att man inte alls har samma svank vid chins som vid dips och att det då skulle glida av om man inte spänner fast det.

Å andra sidan ska jag ju i ärlighetens namn säga att även fast detta är ett problem vid dips så räcker det i nuläget med ett mölkplaket extra så är chinsen tillräckligt jobbiga för mig -men man vill ju ändå handla för framtiden så att säga.

Tacksam för alla tips!



edit: Eller förresten, hur gör ni som kör viktade chins? Kniper ni fast vikten mellan knäna eller? Hur tungt kör ni då?

JJ
2009-01-09, 12:43
Hej!

Jag har snokat runt lite i gamla trådar här på forumet och googlat lite -men en fråga står sig.

Jag hittar flera dipsbälten som verkar fina, men de allra flesta är av en typ som man inte fäster ihop. Om jag förstår bilderna rätt så vilar bältet liksom på svanken. Det ser ju så klart ut att funka på bilderna, men jag undrar om nån av er har erfarenhet av dylika?

Sen undrar jag vidare -även om dessa nu fungerar vid dips, vilket de ser ut att göra -funkar de faktiskt även vid chins?
Det känns rent spontant som att man inte alls har samma svank vid chins som vid dips och att det då skulle glida av om man inte spänner fast det.

Å andra sidan ska jag ju i ärlighetens namn säga att även fast detta är ett problem vid dips så räcker det i nuläget med ett mölkplaket extra så är chinsen tillräckligt jobbiga för mig -men man vill ju ändå handla för framtiden så att säga.

Tacksam för alla tips!

edit: Eller förresten, hur gör ni som kör viktade chins? Kniper ni fast vikten mellan knäna eller? Hur tungt kör ni då?
Funkar för dips, har inte testat med chins (men jag är övertygad om att det också fungerar). Däremot körde jag ofta chins med en silverhantel klämd mellan fötterna, fungerar faktiskt bra.

dared
2009-01-09, 13:22
Inte fäster ihop? Jag har använt några olika viktbälten alla har då funkat både för dips/chins. Då har det varit av typen bälte+kedja som man drar genom motsidans ögla (sett från där kedjan ursprungligen sitter) sedan genom vikten och klämmer fast där man starta (dvs där kedjan ursprungligen sitter)

Svårt och förklara, men samtidigt har jag inte sett några andra typer av viktbälten.

tntballe
2009-01-09, 13:40
billigt och bra
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C34%5CLarge%5C34-2988_l.jpg
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=449&iItemId=77232

Arnoldski
2009-01-09, 15:01
:Virro Svårt att förklara förståss...

Ett exempel finns här: http://shop.powerfitness.se/product_info.php/products_id/154

det är alltså inget direkt spänne utan min gissning är att vikten som hänger drar ihop ögglorna tillräckligt. Jag inser som sagt att dte funkar på dips men efterlyser någon som testat det på chins.

Tack också för det lysande tipset från biltema! :laugh:

boris_jelzin
2009-01-09, 15:09
:Virro Svårt att förklara förståss...

Ett exempel finns här: http://shop.powerfitness.se/product_info.php/products_id/154

det är alltså inget direkt spänne utan min gissning är att vikten som hänger drar ihop ögglorna tillräckligt. Jag inser som sagt att dte funkar på dips men efterlyser någon som testat det på chins.

Tack också för det lysande tipset från biltema! :laugh:

ja den funkar att använda på chins med ;)

drakfelt
2009-01-09, 15:22
:Virro Svårt att förklara förståss...

Ett exempel finns här: http://shop.powerfitness.se/product_info.php/products_id/154

det är alltså inget direkt spänne utan min gissning är att vikten som hänger drar ihop ögglorna tillräckligt. Jag inser som sagt att dte funkar på dips men efterlyser någon som testat det på chins.

Tack också för det lysande tipset från biltema! :laugh:

funkar utmärk, finns ett sånt på gymet där jag tränar och jag använder det till både chins och dips utan problem, bara spänn det så högt du kan och knip med låren!

J.V
2009-01-09, 15:23
Såna där fungerar utmärkt att göra både dips och chins med.

young_george
2009-01-09, 15:35
Kan bara instämma. Det ser ut som att dom ska ramla ner, men när man tar på sig dom så fungerar det utmärkt, men det kanske bara är om man har en välskulpterad rumpa ;)

Arnoldski
2009-01-09, 16:04
Ålrajt!

Tack allihopa!

Nelo322
2009-01-09, 18:33
klart att det funkar med det bältet... men annars så brukar jag köra med mitt vanliga lyftarbälte där jag använder ett rep som jag öglar fast i vikten och sen sätter dit i bältet... typ 100 gånger bättre!

Ungrim
2009-01-09, 19:31
klart att det funkar med det bältet... men annars så brukar jag köra med mitt vanliga lyftarbälte där jag använder ett rep som jag öglar fast i vikten och sen sätter dit i bältet... typ 100 gånger bättre!

Instämmer, har testat bältet i fråga och vist fungerar det men ett vanligt lyftarbälte tycker jag funkar bra mycket bättre.

Rockhard
2009-01-10, 11:26
Funkar fint, iaf om man kör fina strikta chins "under stången". Troligen funkar det inte lika bra om man kör enligt spastisk-ryckande tekniken som många gör när dom blir trötta.