handdator

Visa fullständig version : Vad är rimligt att gå ner i fett?


Hönke
2009-01-09, 12:01
Har börjat deffa(första gången), hållt på en vecka nu. Har gått ner 0,7kg o -3cm i midjan.

Men vad är rimligt o gå ner? Min stora mage är 103cm i omkrets nu. Är 172cm lång. Är de rimligt o satsa på -10cm på magen/månad? Vill ju såklart få fram magmusklerna lite.. Hur mycke behöver jag gå ner för o få fram magmusklerna tro?

Nordenator
2009-01-09, 12:16
edit. nvm. tänkte galet.

Slartibartfast
2009-01-09, 12:16
Vad väger du?

Att gå ner ett visst antal cm under en viss tidsperiod är inget vidare bra strategi. Satsa hellre på att gå ner ett visst antal kg under en viss tidsperiod. :thumbup: Är du överviktig kan du nog gå ner ett kg i veckan. När du blir slimmare kan du minska till 0,5 kg/veckan.

L-Sami
2009-01-09, 12:21
En bild på dig skulle underlätta så man kan uppskatta mängden av kroppsfett. Om du har mycket fett på kroppen, så kan du gå ner i vikt snabbare utan att tappa muskelmassa, än en person som har mindre fett på kroppen. Finns givetvis andra faktorer som spelar in när det gäller att bibehålla muskelmassan, hormoner, enzymer osv.

Nordenator
2009-01-09, 12:23
Det känns som om fettförbränningen kommer variera rätt kraftigt över tiden om du använder din mage som referens till fettminskning. Vikten talar om hur mycket fett du tappat, men om du använder omkretsen som referens måste fettet brännans jämnt över hela kroppen för att du ska på något vis kunna upphålla ens nära en jämn förbränning. Sen borde ju fettmängden som krävs för att bränna fett motsvarande en viss omkrets variera över tiden. Arean för en cirkel som ger x omkrets är mycket större än vad arean som ger x/2 omkrets. Halva diametern ger bra mycket mindre än hälften av arean. Borde det även inte återspegla att de första centimeterna du bränner kommer vara BETYDLIGT mycket mer fett än de sista du bränner?

edit: mitt resonemang känns lite far fetched.. nu ska jag nog dricka kaffe och vakna till.

Hönke
2009-01-09, 12:26
Vad väger du?

Att gå ner ett visst antal cm under en viss tidsperiod är inget vidare bra strategi. Satsa hellre på att gå ner ett visst antal kg under en viss tidsperiod. :thumbup: Är du överviktig kan du nog gå ner ett kg i veckan. När du blir slimmare kan du minska till 0,5 kg/veckan.

Ja väger nu 84kg. Skulle inte säga att ja är speciellt överviktigt, bara magen som står ut för mycket.