handdator

Visa fullständig version : Kul fundering


Eddie_ja
2009-01-09, 11:38
Satt i bilen igår efter träningen o fundrade lite....

Låt säga att man tränar 4 pass i veckan a 2 timmar ( tidsåtgång ink dusch o lite annat) detta leder till att man mellan 20 o 80 års ålder lägger 4,2 år av sin vakna tid på träning.

skulle va lite intresant att jämföra om det finns någon statestik på hur mycket längre en vältränad man/kvinna lever än en som ej tränar något ?

Sedan så lär det ju finnas en stor skillnad på hur man mår osv. Men skulle va kul om man kunde "räkna" hem träningen i ett tidsekonomiskt perspektiv. Om man nu kan säga så.

boris_jelzin
2009-01-09, 11:41
menar du att om man lägger 4,2 år på träning, så kanske man lever 6 år längre än normalt, att man då tjänat 1,8 år ?

King Grub
2009-01-09, 12:07
Styrketräning på den nivån tror jag inte innebär någon längre förväntad levnadslängd. Styrketräning är kopplat till ökad frisättning av anabola hormoner, och det i sin tur är snarare kopplat till kortare livslängd än längre. Kombinerar man sedan träningen med överätning för muskeltillväxt blir förutsättningarna än sämre.

Hade det handlat om konditionsträning och kronisk underätning kanske, men knappast tvärtom.

Dan S
2009-01-09, 13:00
Men sedan får du ju även tänka på den höjda livskvalitén av att inte underäta och ha redigt med muskler i vardagliga livet, att inte bli begränsad där.

Och att man är bra mycket friskare än icke tränande är ju också ett +

Wikzen
2009-01-09, 13:03
Ja det är en förbannat bra fundering och lite roligt också :) Bra där.

z_bumbi
2009-01-09, 13:39
Det är omöjligt att göra en jämförelse men klart är att styrketräning inom rimliga mängder (4x60-90 min är rimligt) förbättrar en rad hälsofaktorer och om man fortsätter hela liven också ökar livskvalitet och minskar risken för en rad problem som kan uppstå på ålderns höst. Benbrott är t ex en av de vanligaste orsakerna till att kvinnor läggs in för vård och att rehabilitera det när någon är 70-90 år är inte så lätt. Anledningen att benbrotten uppstår är fall och detta ofta i kombination med benskörhet, när styrketräning tränar balansen, muskelstyrkan och även skelettet är det ett ganska givet kort för att förebygga sådana problem.

C.E.J.
2009-01-09, 13:48
Men sedan får du ju även tänka på den höjda livskvalitén av att inte underäta och ha redigt med muskler i vardagliga livet, att inte bli begränsad där.

På vilket sätt blir man begränsad i vardagen av att inte ha redigt med muskler?

Eddie_ja
2009-01-09, 14:08
Oj måste formulerat mig fel eller snarare missat viss information. Sedan så är det ju naturligtvis statistiskt sett som man får tänka. Inte enskild individ.

Intresant det där inlägget av king krub att en övermusklig kropp ( om man nu kan säga så) skulle snarare förkorta livet.

Träningen ska i första hand leda till en sund kropp med mycket konditionsträning och lite styrketräning som kompliment.

Men det kanske inte finns några belägg att man faktiskt med den utgångspunkten ligger bättre till mot ålderns höst ?

Tänkte bara på hjärt/kärl sjukdommar. Förmågan att klara div andra åkommor bättre med en stark kropp.

Tolkia
2009-01-09, 14:19
När det gäller hjärt-kärlsjukdom är nog konditionsträning (och för den delen att inte röka eller väga alltför mycket) mer effektivt än styrketräning.

fdsl
2009-01-09, 14:43
Satt i bilen igår efter träningen o fundrade lite....

Låt säga att man tränar 4 pass i veckan a 2 timmar ( tidsåtgång ink dusch o lite annat) detta leder till att man mellan 20 o 80 års ålder lägger 4,2 år av sin vakna tid på träning.

skulle va lite intresant att jämföra om det finns någon statestik på hur mycket längre en vältränad man/kvinna lever än en som ej tränar något ?

Sedan så lär det ju finnas en stor skillnad på hur man mår osv. Men skulle va kul om man kunde "räkna" hem träningen i ett tidsekonomiskt perspektiv. Om man nu kan säga så.

det ekonomiska perspektivet törs man inte ens tänka på jag skulle tro att jag lagt ner i snitt 20 timmar i veckan i 25 år på egen idrott sl fotboll innebandy +barnenens fotboll innebandy + massor med mil i bil till träningar matcher tävlingar+ inköp av skor klubbor kläder utrustning jag vill nog inte ens veta vad vad det kostat men skulle säkert tycka att det var värt det

Mourten
2009-01-09, 14:44
Jag får ligga mer sen jag började tanka mer muskler, vilket ger mer ökat välbefinnande vilket leder till ett längre leverne ?

Eddie_ja
2009-01-09, 14:58
Absolut håller med er att den ökade livskvaliten är overderbar och det är inte som ett argument till att träna som funderingen va utan endast en kul fundering.

nico
2009-01-09, 18:39
Så, hur vill du dö?

Som en vältränad 70åring på gymmet när du kör knäböj eller som ett 73 års kollo på långvården efter 756 dagar i sjuksängen med liggsår och en fullskiten blöja.

PiNG.
2009-01-10, 00:53
Så, hur vill du dö?

Som en vältränad 70åring på gymmet när du kör knäböj eller som ett 73 års kollo på långvården efter 756 dagar i sjuksängen med liggsår och en fullskiten blöja.

Haha....fan bra vinkel :thumbup:

Vinter
2009-01-10, 01:01
Man lever längre om man generellt är positiv och mår fysiskt och psykiskt bra, livskvalitet kallas det.

Dan S
2009-01-10, 01:18
På vilket sätt blir man begränsad i vardagen av att inte ha redigt med muskler?

Exempelvis att behöva ringa efter hjälp då man behöver det för att lägga i båten i sjön, eller hjälp med att bära möbler. Begränsad är fel ord, fördelar är bättre.
Var de nå mer?

JG_81
2009-01-10, 03:45
De flesta av oss som styrketränar brukar ju säga att vi rent psykiskt mår bättre av det - och det det om något borde ju kunna förlänga livet genom ökad livskvalitet. Det känns som att det borde finnas både en direkt effekt av träningen på det psykiska välmåendet (exempelvis hormonutsöndringen vid träning) och en indirekt effekt (att man känner sig större/starkare/vackrare.).

Träning av olika slag är även ett erkänt bra verktyg för att hantera psykosocial stress och denna typ av stress har ju sedan länge kopplats till hjärtkärlsjukdomar, en av dagens största folkdödare.

sloshed
2009-01-10, 11:04
Bara för att du är frisk och vältränad idag så betyder de inte att du kanske lever imorgon? :confused:

Dan S
2009-01-10, 18:58
Men större sannolikhet att jag lever imorrn om det är så, eller hur? Än om jag skulle vara sjuk menar jag.

EkarN
2009-01-10, 21:26
Jag tänker som Nico. Hellre att jag är stark och frisk när jag dör och då dör av att kroppen helt längre inte orkar med och att det går fort, än att jag lever längre men istället får leva flera år i sjuksängen.

ceejay
2009-01-10, 21:29
jak ska bli 100+ med muckler 100kg+

sloshed
2009-01-10, 21:30
Men större sannolikhet att jag lever imorrn om det är så, eller hur? Än om jag skulle vara sjuk menar jag.

Det vet man aldrig, allting hänger på ditt öde. :)