handdator

Visa fullständig version : Ketodiet - hur ofta "boosta" med kolisar?


Jacky
2009-01-09, 00:01
Hej.

Idag diskuterade vi olika dieter på träningen.
Jag har en fundering...
Låt oss säga att en person tränar 3-4 styrkepass + 1-2 konditionspass per vecka och går på en keto-diet. För att få ut bästa effekten av dieten måste kroppen då "chockas" med extra kolhydrater efter ett antal dagar (hur många i så fall?).
Själv så tänker jag att ketosisen ju då rubbas, men samtidigt kan det ju inte vara effektivt att vara i ketosis hela tiden...
En kille sa till mig att han kom i ketosis efter cirka 12 timmar och att han körde kolhydrater var 5:e dag för att få bästa effekt? HM?

Scratch89
2009-01-09, 00:36
Han kan inte ha kommit i ketos efter 12 timmar, om han inte fastade och tränade intensiv konditionsträning under den tiden.

Och nej, det behövs inga kolhydratsladdningsdagar.

Jacky
2009-01-09, 08:11
Så kolhydraterna kanske mest är till för psyket och att orka vidare?
Eller är det så att kroppen så småningom fixar att träna ganska tungt i ketosis?

14K
2009-01-09, 08:29
Jag kör Atkins och det tar tid.. 12 timmar låter väldigt lite. Första 2-3 veckor ligger man lågt på kolhydrater sendan ökar man vid 2:a eller 3:e veckan 5g per vecka. Så har jag läst det men jag kan ha fel.

Scratch89
2009-01-09, 08:29
Så kolhydraterna kanske mest är till för psyket och att orka vidare?
Eller är det så att kroppen så småningom fixar att träna ganska tungt i ketosis?

Kolhydratsladdningar tror jag är en kombination av att kunna äta sånt man har varit sugen på, samt kunna ladda så man klarar av nästa vecka. Vanlig styrketräning klarar kroppen av rätt så bra i ketos, men jag skulle inte vilja träna backintervaller utan kolhydrater.

Jacky
2009-01-09, 09:01
Då fattar jag :)
Tack!

Ola Wallengren
2009-01-09, 11:52
Kolhydratuppladdning var 7 dag ungefär. Alternativt lite kolhydrater i samband med träning.

Jacky
2009-01-09, 13:35
Kolhydratuppladdning var 7 dag ungefär. Alternativt lite kolhydrater i samband med träning.

TackaR!