handdator

Visa fullständig version : Hantelträning hemma


Bamse_ar_bast
2009-01-08, 22:43
Hejsan!

Vill börja med att skriva att det finns otroligt mycket kunnigt folk här och att man lär sig otroligt mycket av att läsa andra trådar.
Keep up the good work!

Jag är en 22 år gammal kille som väger alldeles för lätt (176/64) och vill skaffa mig lite mer muskler på kroppen. Jag har inte tid att ta mig till gym och har därför bestämt mig för att träna hemma.

Jag förstår att jag inte kommer att bli nån bodybuilder, men det är inte mitt primära mål. Efter att ha luskat runt har jag förståt att jag kan komma rätt långt med ett par hantlar. Fokus kommer, åtminstone till en början att ligga på överkroppen. Efterhand kommer jag säkert att lägga till ben, men jag tränar både fotboll och squash och känner att överkroppen behöver prioriteras.

Nu kommer frågan om hur ett program ska se ut. Jag har själv knåpat ihop ett helkropp/överkroppspass för 3 dagar/vecka, men vore mycket tacksam för kritik. Något som bör ändras, eller något speciellt att tänka på?

Kanske någon som har tips på bra bröst- eller tricepsövning då jag saknar bådadera i 3:e passet.

Dag 1

Hantelpress (axlar)
Hantel Flies (bröst)
Hantel Shrugs (rygg)
French Press Hantel (triceps)
Koncentrationscurl (biceps)
Crunches

Dag 2

Hantellyft Åt Sidan (axlar)
Hantelpress (bröst)
Ryggresningar (rygg)
Kickback (triceps)
Hammercurl (biceps)
Crunches

Dag 3

Hantellyft Framåt (axlar)
- (bröst)
Hantelrodd (rygg)
- (triceps)
Hantelcurl (biceps)
Crunches


Tackar på förhand! :)

C.E.J.
2009-01-08, 23:06
Om du inte redan har köpt hantlar tycker jag du ska köpa en skivstång istället. Och konditionsträning (fotboll & squash) bygger inte benmuskler, så träna benen från början istället.

Guddi
2009-01-09, 08:47
Köp hem ett hjul, en skivstång alt hantlar och en bobathboll så kommer du klara dig hur länge som helst.

Om du har ont om tid så behöver du inte köra 6 övingar per träningspass. chins, armhävningsvarianter, rodd, hjulet, nån twist variant för obliquerna är allt du behöver. Se till att köra varje övning minst två gånger i veckan. Sen efter 2-3 månader kan du byta ut eller variera någon övning.