handdator

Visa fullständig version : Dricka kallt vatten?


DataM
2009-01-08, 21:33
Okok... 1 kcal är energin det kostar för att värma 1 liter vatten 1 grad.

Om vi nu antar att jag har en liter 0 gradit vatten och dricker de, då måste detta värmas till 37 grader. Eftersom energi kan inte bara puffa upp sådär måste energin tas från kroppen. Nu e frågan...

Om jag dricker 1 liter vatten, temp 0 grader, kommer detta kosta mig 37 kcal?

Och om jag nu gör det 1 gång i timmen, på mina 14 vakna timmar, kommer detta ge mig ett underskott på 37*14= 514 kcal?

Det verkar logiskt... men är det så? För så vitt jag vet så pissar jag inte ut vattnet samma temperatur som jag drack de, och värmen måste komma någonstans ifrån? Eller?

King Grub
2009-01-08, 21:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112215&highlight=kallt+vatten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102954&highlight=kallt+vatten

DataM
2009-01-08, 21:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112215&highlight=kallt+vatten

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102954&highlight=kallt+vatten

Tack och bock, nu jävlar ska de drickas kallt vatten ;D

Snobbe
2009-01-08, 21:49
Kan det inte vara farligt att dricka 14liter vatten om dan? Har hört om folk som typ fått vatten i hjärnan osv vet ju inte om detta bara e skumma rykten osv. Men kan väl inte vara bra o dra i sig 14liter vatten om dan?

DataM
2009-01-08, 21:52
Kan det inte vara farligt att dricka 14liter vatten om dan? Har hört om folk som typ fått vatten i hjärnan osv vet ju inte om detta bara e skumma rykten osv. Men kan väl inte vara bra o dra i sig 14liter vatten om dan?

Ingen aning faktiskt... de ända jag kan tänka på är en störning i saltbalansen, men detta kompenseras ju genom att dra i sig lite salt när man känner för de :)

ceejay
2009-01-08, 21:56
1 kalori för 1 g vatten att höjas 1 grad

inte 1 kcal = 1000 kalorier.
Det blir inga märkvärda mängder kalorier.

DataM
2009-01-08, 21:58
1 kalori för 1 g vatten att höjas 1 grad

inte 1 kcal = 1000 kalorier.
Det blir inga märkvärda mängder kalorier.

mm, och 1 liter = 1000g, alltså 1 kcal per liter/grad...

jwzrd
2009-01-08, 21:59
Hur långt måste du gå för att bränna lika mycket mycket som kroppen gör för att värma en liter vatten?

Lillebror
2009-01-08, 22:01
Okok... 1 kcal är energin det kostar för att värma 1 liter vatten 1 grad.

Om vi nu antar att jag har en liter 0 gradit vatten och dricker de, då måste detta värmas till 37 grader. Eftersom energi kan inte bara puffa upp sådär måste energin tas från kroppen. Nu e frågan...

Om jag dricker 1 liter vatten, temp 0 grader, kommer detta kosta mig 37 kcal?

Och om jag nu gör det 1 gång i timmen, på mina 14 vakna timmar, kommer detta ge mig ett underskott på 37*14= 514 kcal?

Det verkar logiskt... men är det så? För så vitt jag vet så pissar jag inte ut vattnet samma temperatur som jag drack de, och värmen måste komma någonstans ifrån? Eller?


Det är så man deffar hardcore utan att träna, dra bara i dig rejält med salt också så du inte dör av obalans av salt.

DataM
2009-01-08, 22:02
Hur långt måste du gå för att bränna lika mycket mycket som kroppen gör för att värma en liter vatten?

Ca 500 meter med en snitthastighet på 6 km/h.

Så mycket enklare att dra 1 liter vatten, tycker jag personligen. Bara gå till frysen och klunka :)

DataM
2009-01-08, 22:08
Det är så man deffar hardcore utan att träna, dra bara i dig rejält med salt också så du inte dör av obalans av salt.

Varför inte göra så OCH träna... ännu mer kalorier som försvinner *drool*

johan karlberg
2009-01-08, 22:17
drick 28 liter iställlet.. dubbelt så bra!!

vem fan kan dricka en liter 0 gradigt vatten igentligen? måste ju göra skit ont


går inte deffandet till överdrift vissa gånger? :D

Tolkia
2009-01-08, 22:19
Jag får fortfarande känslan av att du inte greppat att energin i mat, och energin man gör av med genom aktivitet, mäts i KILOkalorier (kcal) och inte i enstaka kalorier.

jwzrd
2009-01-08, 22:22
Ca 500 meter med en snitthastighet på 6 km/h.

Så mycket enklare att dra 1 liter vatten, tycker jag personligen. Bara gå till frysen och klunka :)

Det är uppvärmning av 1 gram vatten från 14.5 till 15.5 grader som kostar en kalori att värma.

6km/t är mycket långsamt och 500 meter är inte särskilt långt. 3 liter kallt vatten är mycket plågsamt att hinka i sig och säkerligen snudd på ganska farligt. 1500 meter pensionärsskridande i parken är... inte farligt. Att ens överväga detta får mig att vilja nominera till Darwin-awards.

Lillebror
2009-01-08, 22:37
Varför inte göra så OCH träna... ännu mer kalorier som försvinner *drool*

Mindre hardcore, det ska vara sjukt idiotiskt och nästan försumbart resultat för att det ska räknas som hardcore!

Exempel : Vid invägning inför tävling måste en hardcore person alltid andas in helium.

Lillebror
2009-01-08, 22:40
drick 28 liter iställlet.. dubbelt så bra!!

vem fan kan dricka en liter 0 gradigt vatten igentligen? måste ju göra skit ont


går inte deffandet till överdrift vissa gånger? :D

Du.. du verkar inte riktigt förstå vad en deff är.. Asså hela poängen med en deff är att få kroppen att ta emot så mycket stryk som möjligt!

Under en deff är det högst optimalt att sova utan lakan och öppet fönster eftersom kylan ökar din ämnesomsättning med ett par procent, om du sedan tar igen de kalorier genom att dricka fiskleverolja då och endast då har du förstått poängen med deff.

Ps: Kolla in vår journal

DataM
2009-01-08, 22:56
Jag får fortfarande känslan av att du inte greppat att energin i mat, och energin man gör av med genom aktivitet, mäts i KILOkalorier (kcal) och inte i enstaka kalorier.

Jo det har jag. Att värma en GRAM vatten kräver en KALORI. För att värma 1000 GRAM vatten krävs 1000 KALORIER = KILOKALORI.

Hur svårt känns de?. Och nej jag vill inte utsätta min kropp för stryk, men förfan, att dricka e väl inte så jäkla svårt. Liksom varför anstränga sig när man kan deffa utan?

AmericanDragon
2009-01-08, 23:16
Ja precis, vafan ska man anstränga sig för? Onödigt ju!

Lycka till.

DataM
2009-01-08, 23:19
Blev lite fel där nu när jag tänker efter.

Jag har inget emot att träna och anstränga sig. Jag gör de själv regelbundet och gillar de stort. Men ibland så känner man att man vill deffa lite extra... lite över kanten liksom, och då börjar jag tänka utanför lådan... och kommer fram med sådana sjuka ideer.

En annan sjuk idee jag hade ett tag sen var att fixa salmonella för att få feber+andra symptom som gör att man äter mindre, men det blev inget av de.

Kischen
2009-01-08, 23:25
Blev lite fel där nu när jag tänker efter.

Jag har inget emot att träna och anstränga sig. Jag gör de själv regelbundet och gillar de stort. Men ibland så känner man att man vill deffa lite extra... lite över kanten liksom, och då börjar jag tänka utanför lådan... och kommer fram med sådana sjuka ideer.

En annan sjuk idee jag hade ett tag sen var att fixa salmonella för att få feber+andra symptom som gör att man äter mindre, men det blev inget av de.

Tycker det är dax för jwzrd att nominera nu, no offence;)

Madame
2009-01-08, 23:57
Blev lite fel där nu när jag tänker efter.

Jag har inget emot att träna och anstränga sig. Jag gör de själv regelbundet och gillar de stort. Men ibland så känner man att man vill deffa lite extra... lite över kanten liksom, och då börjar jag tänka utanför lådan... och kommer fram med sådana sjuka ideer.

En annan sjuk idee jag hade ett tag sen var att fixa salmonella för att få feber+andra symptom som gör att man äter mindre, men det blev inget av de.


Ja det gäller att ta vara på varje tillfälle att bränna en extra kalori. Boosta din deff med att knapra ren habaneropepparfrukt, starka kryddor höjer ju ämnesomsättningen. Många bäckar små!

PiNG.
2009-01-09, 00:19
Vinterkräksjukan sätter sprätt på lite kalorier. Är du riktigt hardcore så spyr du i en spann, tvättar den aldrig, och när du börjar känna dig frisk så tar du ett slick på botten.

Du behöver ALDRIG tänka på övervikt/deffproblem igen.

Ett dumt förslag. Men det kommer att funka. Och det var väl huvudsaken.

(Om du nu är en av de 20 % som inte kan få vinterkräksjukan, ja då får du bälja ditt vatten)

Ungrim
2009-01-09, 08:48
Inte för att jag tror att du (trådskaparen) är serriös med din fråga, men har du prövat dricka 1 liter 0° vatten??? Gick det bra?? Hur länge tog det??

martikainen
2009-01-09, 08:57
Jag vill inte ens försöka dricka så kallt vatten, räcker med att dra i sig några klunkar med vatten som stått i kyylskåpet i natten, det är inte skönt någonstans

Ungrim
2009-01-09, 09:08
Jag vill inte ens försöka dricka så kallt vatten, räcker med att dra i sig några klunkar med vatten som stått i kyylskåpet i natten, det är inte skönt någonstans

Precis! Det är ju mer idioti än VM i att dricka Ice Slush

Liliaceae
2009-01-09, 09:19
Att dricka nollgradigt vatten i överdrivna mängder för att höja sin energiförbrukning är säkert otroligt fiffigt ifall man känner på sig att njurskador är det nya svart. Att fryspunkten för vatten ligger vid 0 grader ger ju dessutom projektet ytterligare en utmaning!

Lycka till!

/L

trebby
2009-01-09, 12:47
Det åtgår alltså 4,18 kJ/(kg*K) för vatten medan det specifika smältvärmet för is är 332 kJ/kg Så måste det vara bra mycket mer effektivt att bara äta is.

332+(4,18*37)/(4,18*37)=3,15

Då behöver du äta 3 ggr så lite massa för samma kaloriförbrukning, smart va?

DataM
2009-01-09, 21:11
Det åtgår alltså 4,18 kJ/(kg*K) för vatten medan det specifika smältvärmet för is är 332 kJ/kg Så måste det vara bra mycket mer effektivt att bara äta is.

332+(4,18*37)/(4,18*37)=3,15

Då behöver du äta 3 ggr så lite massa för samma kaloriförbrukning, smart va?

Jaha... då får jag äta lite is då... de e ju bättre... tack och bock :D

trebby
2009-01-10, 00:29
Jaha... då får jag äta lite is då... de e ju bättre... tack och bock :D


ironi är bäst när den inte är förstådd

Nattljus
2009-01-10, 06:18
hrm... jag äter ju faktiskt is ibland. började knapra på en isbit någon gång när jag var liten när jag ville ha isglass och bara vanlig glass fanns hemma, tyckte om det och har fortsatt ända upp i vuxen ålder. då kan jag ju alltid säga att jag försöker förbränna ett par extra kalorier nästa gång någon påstår att jag är knäpp som äter is :D

fast det vete tusan om den kommentaren skulle få mig att verka mindre knasig... får antagligen motsatt effekt... får väl fortsätta mina fruktlösa försök att förklara för den oförstående omgivningen att jag tycker is är gott :)

Ungrim
2009-01-10, 09:02
fast det vete tusan om den kommentaren skulle få mig att verka mindre knasig... får antagligen motsatt effekt... får väl fortsätta mina fruktlösa försök att förklara för den oförstående omgivningen att jag tycker is är gott :)

Ha ha, det skulle nog som du säger knappast få dig att verka mindre knasig :)

Scratch89
2009-01-10, 09:43
Nu får du väl ta och skärpa dig? Att dricka tre liter på mindre än ett par timmar är farligt. Om du inte blir dålig eller dör av elektrolytrubbningen, kommer du bli urologens stamkund.

Cidersson
2009-01-10, 10:05
När man höjer vätskan inför tävling får man i sig en hel del liter vatten per dygn, jag drack själv mellan 10-15 liter om dagen och vet folk som dricker ännu mer. Jag kände inte av det ett dugg dock, förutom att jag fick springa på toaletten lite oftare.

Kanske krävs lite längre tids "överdosering" för man ska känna av nackdelarna dock.

Scratch89
2009-01-10, 10:14
När man höjer vätskan inför tävling får man i sig en hel del liter vatten per dygn, jag drack själv mellan 10-15 liter om dagen och vet folk som dricker ännu mer. Jag kände inte av det ett dugg dock, förutom att jag fick springa på toaletten lite oftare.

Kanske krävs lite längre tids "överdosering" för man ska känna av nackdelarna dock.

Då är man ju uttorkad från början. De där 10-15 litrarna är ju både en återställning och en superkompensation. Sen har jag för mig att byggare går och snuttar på vatten under hela dagen (eller två dagar). Det blir inte lika otäck effekt då, än om du hade hällt i dig allt på två timmar.

Man behöver hålla på ett tag, ja. Dock anser jag att folk dricker alldeles för mycket vatten helt i onödan. På varenda föreläsning sitter alla där med sina vattenflaskor och fyller på dem i varje paus.

Cidersson
2009-01-10, 10:16
Det är ju INFÖR tävling man gör det, inte efter. I övrigt kan jag väl hålla med.

Ja vattenhysteri råder ju inte minst bland aftonbladetbantarna som springer runt med sin vattenflaska och räkna points överallt :)