handdator

Visa fullständig version : Nyttigaste snabbmaten ?


Qvintus
2009-01-08, 18:32
Satt och funderade på vilken som är den "nyttigaste" snabbmaten.

Snabbmat är ju för mig Hamburgare med pommes. Kebab tallrik med pommes eller med ris. Pizza. Fallafel rulle. Taco tallrik.

Vad är det nyttigaste man kan stoppa i sig i snabbmats på väg hem egentligen. Finns ju mer snabbmat, men detta är väl det som finns mest tillgängligt. Skriv i om du vet någon nyttigare som finns i snabbmats affärer.

Mickeee?
2009-01-08, 18:55
Färdiggrillad kyckling, portionsförpackad ost, skivspill, mjölk...Bara att använda fantasin :)

mikaelj
2009-01-08, 19:11
Keso och en trea grädde.

Alfred Nobel
2009-01-08, 19:13
En kycklingburgare på grillad kyckling med lättare dressing och grönsaker istället för pommes. Ett glas mjölk! Går oftast att beställa på diverse resturanger/matställen om man vill vara "nyttig". Eller?

J.V
2009-01-08, 19:14
Nuggets på Max, med smältost till.
Mindre kcal och mer protein per 100g än hamburgarna, och samma med smältosten jämfört med i princip alla andra dippar.

20 bitar nuggets med tre smältostar till är guld, går på typ 75 spänn.

machine gun
2009-01-08, 19:14
Beror ju på vad man menar med "nyttig", men jag slår ett slag för sushi.

Nordenator
2009-01-08, 19:40
Nuggets på Max, med smältost till.
Mindre kcal och mer protein per 100g än hamburgarna, och samma med smältosten jämfört med i princip alla andra dippar.

20 bitar nuggets med tre smältostar till är guld, går på typ 75 spänn.

Nuggets i sig är inte så farligt, men suger inte paneringen upp en jävlarns massa fett? Tror att chicken nugget ligger på ~240 kcal/100g utan tillsatt fett. Jag gör dem alltid i stekpanna eller ugnen. Gör man strips i ugnen smakar de visserligen lite sämre än friterat, men vissa märken har så lågt som 3,5g fett / 100g vilket jag anser är rätt skapligt för en så snabbtillagad produkt. Då är det inte längre skräpmat i alla fall eftersom man käkar panerad kyckling med potatis, snarare än friterat med friterat.

Rätten ovan är min normala "nu orkar jag inte laga mat"-metod. In med skiten i ugnen och vänta en kvart.

Qvintus
2009-01-08, 19:54
Jag menar ju inte sådant man gör hemma själv. Nu menar jag klassisk snabbmat från pizzerian, hamburgar hacket, kebab baren, taco stället osv.

Inte det man köper på konsum och kan tillaga själv.

Handcuff
2009-01-08, 19:59
Pizza. Lätt :thumbup:

L-Sami
2009-01-08, 20:15
Hamburgare med bröd och pommes
Köttet- Zink och järn
Ost- Kalcium
Lök- Antioxidanter
Tomat - Vitaminer
Pommes (potatis)- Kalium

Transfetter: Inte nödvändigtvis beror på frityroljan
Kcal: Uppskattad, ca 1000kcal

vs

Pizza, vesuvio
Ost- Kalcium
Skinka- Zink

Transfetter: Nej
Kcal: Uppskattad, ca 1000-2000kcal.

Hamburgare är bättre alternativ enligt mig :thumbup:

Scratch89
2009-01-08, 20:16
Keso och en trea grädde.

1500 kcal per måltid är lite väl saftigt. Tycker du inte det?

Eddie Vedder
2009-01-08, 20:21
1500 kcal per måltid är lite väl saftigt. Tycker du inte det?

Alternativet verkar ju vara pizza, kebab etc. Då är ju kcalmängden däromkring ändå.

Om vi nu utgår från att du räknar rätt också, mikaelj går ju på LCHF så jag gissar att det inte är stora mängder keso heller.

Lillebror
2009-01-08, 20:45
Om du menar riktig snabbmat så som hamburgare pizza etc, så tippar jag på kebab med bröd utan vitlöksås. Litebröd,myckekött, hyfsat mycke sallad.

young_george
2009-01-08, 21:06
Ett par vanliga 10kronors hamburgare är inte så värst tokiga.
255kcal
13g protein
9g fett
11g kolhydrater (varav 7g socker)

Lägg till minimorötter och en lättmjölk så har du helt ok snabbmat i min mening

LindaS
2009-01-08, 21:12
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Kampanj&state=Kampanj_dynamic&viewid=2007343

isterbuk
2009-01-08, 21:29
Körde jämt på Falafel-rulle förut har gått över till Kebabtallrik utan strips med extra kött och sallad istället. Blir som en kebabsallad fast dom har inte det på mitt standardhak så då är det kebabtallrik utan strips med extra kött och sallad :)

Vet inte hur pass onyttigt det är, men köttet smakar gott och inte flottigt, sen är väl såsen gjord på majonäs & yohhurt eller nåt liknande och sallad på det.

Känner mig nyttigare än om jag skulle beställt en pizza iaf.

stevebc
2009-01-08, 21:53
Just nu skulle jag vilja citera ett inlägg av skaparn där han gör en ball jämförelse mellan pasta och pizza ang. nyttighet. Ett underbart inlägg som jag tyvärr inte kan hitta.

dannegavle
2009-01-08, 22:10
* Sushi
* Subway - mörkt bröd, mycket sallad, lite majonäs
* Max - Slim mål
* McDonalds - Cesar-sallad med grillad kyckling
* vilken resturang som helst - ost&skink-sallad med mindre ost och mindre dressing

Drick vatten (eller lättmjölk) till maten.

dj_fish
2009-01-08, 22:33
Utan tvekan

http://www.x-entertainment.com/articles/0744/

antingen frukost eller mellanmål
krävs dock lite hår på bröstet

jwzrd
2009-01-08, 22:39
1500 kcal per måltid är lite väl saftigt. Tycker du inte det?

Ganska lagom för en måltid tycker jag.

mikaelj
2009-01-08, 23:06
Alternativet verkar ju vara pizza, kebab etc. Då är ju kcalmängden däromkring ändå.

Om vi nu utgår från att du räknar rätt också, mikaelj går ju på LCHF så jag gissar att det inte är stora mängder keso heller.

Hm. Det kan bli lite väl mycket med 100g fett, risk att man mår illa om man inte är van. (3 dl grädde + 250g keso = 1300 kcal)

Det kanske är bättre med de där små 2 dl-gräddpaketen istället, då blir det bara 920 kcal inkl. 250g keso.

Snabt går det iaf! :-)

Kischen
2009-01-08, 23:20
Hm. Det kan bli lite väl mycket med 100g fett, risk att man mår illa om man inte är van. (3 dl grädde + 250g keso = 1300 kcal)

Det kanske är bättre med de där små 2 dl-gräddpaketen istället, då blir det bara 920 kcal inkl. 250g keso.

Snabt går det iaf! :-)

Snabbt går det ja, men det är inte snabbmat i den bemärkelsen.
Eller du kanske tycker att äta 100 gram torra havregryn är snabbmat också? *popcorn*

jompa
2009-01-08, 23:26
Själv så har jag blivit helt frälst på sushi (endast lax varianterna). 35kcal/bit i runda slängar och sjukt gott och fräsht på något sätt. Man upplever inte det där paltkomat som lätt dyker på efter en hamburgare, pizza eller annat flott.

Madame
2009-01-08, 23:29
Snabbt går det ja, men det är inte snabbmat i den bemärkelsen.
Eller du kanske tycker att äta 100 gram torra havregryn är snabbmat också? *popcorn*

haha lol :laugh:

OnTopic: Thaimat takeaway som i kycklingwok eller gryta med cocosmjölk+curry och ris till tycker jag om. Även Sushi, yakitorispett eller yakiniku är fina grejjer

Qvintus
2009-01-08, 23:31
Enligt Livsmedelsverket.
Allt är i 500gram...

Pizza Capricciosa.
Kcal:1242
Fett:50
protein:57
Kolhydrater:135

Kebab med pommes.
Kcal:868
Fett:44
protein:45
Kolhydrater:68

Hamburgare big mac + pommes
Kcal:1493
Fett:74
protein:65
Kolhydrater:125

Kebabpizza
Kcal:1137
Fett:64
protein:40
Kolhydrater:91

Chicken McNuggets
Kcal:1104
Fett:52
protein:83
Kolhydrater:71

Sushi blandning
Kcal:665
Fett:24
protein:43
Kolhydrater:67

Korv med bröd
Kcal:1275
Fett:70
protein:48
Kolhydrater:108

Wokgrönsaker m kyckling nudlar
Kcal:505
Fett:23
protein:30
Kolhydrater:43

Här är alltså lite siffror. Suschi är inte snabbmat för mig, inget jag tar på väg hem från krogen eller om jag är sugen på nått. Men enligt detta så är alltså kebab med pommes nyttigare än både pizza och hamburgare chicken nuggets..

Asian mat slår allt, sen beror det väl vad dom har för såser osv i också iof.

Madame
2009-01-08, 23:38
Enligt Livsmedelsverket.
Allt är i 500gram...
mat
mat
mat
...


Här är alltså lite siffror. Suschi är inte snabbmat för mig, inget jag tar på väg hem från krogen eller om jag är sugen på nått. Men enligt detta så är alltså kebab med pommes nyttigare än både pizza och hamburgare chicken nuggets..

Så vad som är nyttigt eller inte baserar du bara på innehållet av P F och K och hur kaloririkt nånting är?? Enligt dig så borde man isåfall kunna bygga sin diet på wienerbröd, gelehallon och prottepulver sålänge man räknar sina kalorier, eller hur tänkte du där?

Cohen
2009-01-09, 01:53
Så vad som är nyttigt eller inte baserar du bara på innehållet av P F och K och hur kaloririkt nånting är?? Enligt dig så borde man isåfall kunna bygga sin diet på wienerbröd, gelehallon och prottepulver sålänge man räknar sina kalorier, eller hur tänkte du där?

Talar man om ett enstaka mål (och inte en hel diet eller ett allmänt kostupplägg) är sådana näringsvärden helt relevanta.

OnT: Om sushi kan räknas som snabbmat röstar jag för det. Annars känns det spontant som om Subway kan vara ett bra alternativ. Gott och lätt att anpassa efter egen smak, lite dyrt bara.

Greven_2008
2009-01-09, 01:57
brukar känna mig någorlunda nyttig när ja tar en kebabtallrik med ris o nån sås som är yoghurt-baserad... brukar dock inte gluffsa i mig allt ris eftersom det ibland ligger typ ett halvt kilo i lådan... om jag nu inte är fyllehungrig,.. fast då tar ja aldrig en ris-kebab ändå :cool:

Emil.o
2009-01-09, 04:01
kebab tror jag inte mycket på, att dom ens får kalla det kött? det är bara en massa slaggprodukter och dåligt kött mosat tillsammans. sämsta varianten av "kött" man kan äta.


vilken olja kan man ha i fritösen för att slippa transfetter?
vanlig frityrolja innehåller inga transfetter från början men transfetter bildas vid upphettning eller hur var det?

Nelli
2009-01-09, 04:18
Så vad som är nyttigt eller inte baserar du bara på innehållet av P F och K och hur kaloririkt nånting är?? Enligt dig så borde man isåfall kunna bygga sin diet på wienerbröd, gelehallon och prottepulver sålänge man räknar sina kalorier, eller hur tänkte du där?

det var val snarare sa att Qvintus valde det som var nyttigast/kalorisnalast nar fragan var vad som ar bast av snabbmats alternativen?

Tabbe
2009-01-09, 06:39
ojdå, statoil var oväntat bra :D

Annars skulle jag säga subway/sandys och lite allmänt vett.

Scratch89
2009-01-09, 08:05
Alternativet verkar ju vara pizza, kebab etc. Då är ju kcalmängden däromkring ändå.

Om vi nu utgår från att du räknar rätt också, mikaelj går ju på LCHF så jag gissar att det inte är stora mängder keso heller.

De som skriver pizza tar jag inte seriöst heller. Men, jag menar... tre deciliter grädde?

Scratch89
2009-01-09, 08:07
Ganska lagom för en måltid tycker jag.

Möjligen om det baseras på potatisgratäng och ostfyllda kycklingfiléer; inte tre deciliter grädde. ;)

Slartibartfast
2009-01-09, 08:23
Ett par vanliga 10kronors hamburgare är inte så värst tokiga.
255kcal
13g protein
9g fett
11g kolhydrater (varav 7g socker)

Lägg till minimorötter och en lättmjölk så har du helt ok snabbmat i min mening

+1

Donkkens cheeseburgers är opti! Tre såna och lite mjölk. *flex* Billigt och bra!

PS87
2009-01-09, 10:21
Vad tror ni om en tunnbrödsrulle med en max 2 kokta korvar och ingen räksallad utan bara potatismos och lök sallad etc. Det borde väl vara ett hyfsat alternativ..?

Yankeee
2009-01-09, 10:28
Vad tror ni om en tunnbrödsrulle med en max 2 kokta korvar och ingen räksallad utan bara potatismos och lök sallad etc. Det borde väl vara ett hyfsat alternativ..?

Ät och njut av maten för fanken istället för att grina över vilken snabbmat som gör någon promille av något hit eller dit.

jwzrd
2009-01-09, 10:37
Ät och njut av maten för fanken istället för att grina över vilken snabbmat som gör någon promille av något hit eller dit.

+1

shut teh face
2009-01-09, 10:42
Det finns ingen onyttigt snabbmat. Jag lever efter filosofin att ska man äta "onyttigt" så ska man äta det. Jag tror man i slutändan tjänar på att byta ut sina vardagsprodukter till fina råvaror istället för att utgöra sin vardag med halvfabrikat och sen ändå springa runt och tro att man ska äta "nyttig" snabbmat. Nej nej.

christofer79
2009-01-09, 15:08
laxfile i mikron tar 5min på högsta effekt med kidneybönor o broccolli.. 3 gånger så snabbt som en pizza o miljoner gånger bättre *popcorn*

gorillan11
2009-01-09, 15:17
är väl egentligen skit samma vad man tar om man inte äter det så ofta, är man inne i en period där det har blivit mycket skräpmat, försöker jag då undvika friterat, och pizza med salami/mycket dressing på.
Skrovmål med mos är en helt ok måltid enligt mig.

Ignatius72
2009-01-09, 18:15
+1 på Yank, de är inte så många som behöver vara så super optimala att det märks någon skillnad. Men om man som jag käkar ute varje dag, ibland två ggr om dagen så kanske det blir lite skillnad. Min klassiker är hamburgare med grovt bröd, inga pommes och mjölk istället för läsk.

barabanon
2009-01-09, 19:47
bästa snabbmaten? blir nog en pizza med tonfisk sen begär man extra tonfisk! de är grejjer

stridis
2009-01-09, 19:56
Sushi är ju nyttigt. Är bara saltmängden som är åt helvete om man skulle få för sig att äta denna rätt ofta.

Cohen
2009-01-10, 02:22
kebab tror jag inte mycket på, att dom ens får kalla det kött? det är bara en massa slaggprodukter och dåligt kött mosat tillsammans. sämsta varianten av "kött" man kan äta.


vilken olja kan man ha i fritösen för att slippa transfetter?
vanlig frityrolja innehåller inga transfetter från början men transfetter bildas vid upphettning eller hur var det?

Kebab innehåller inga slaggprodukter. Nog för att man kanske kan kalla det för lågkvalitativt kött, men knappas är det slaggprodukter och dåliga råvaror.

isterbuk
2009-01-10, 08:32
Stressig dag igår så mitt enda mål bestod av en Kebabsallad: Isbergssallad, tomat, gurka, lök, pepperoni, kebabkött och stark kebabsås.

Snabbt gott och enkelt :)

Greven_2008
2009-01-10, 11:56
laxfile i mikron tar 5min på högsta effekt med kidneybönor o broccolli.. 3 gånger så snabbt som en pizza o miljoner gånger bättre *popcorn*

ska tänka på det nästa gång ja e sugen på pizza. sen går ja o köper pizzan direkt! :hbang:

KaptenKnäsvag
2009-01-10, 15:01
I min mening är väl nästan all snabbmat rätt vettig, sålänge man hoppas över pommen...

Emil.o
2009-01-10, 18:18
Kebab innehåller inga slaggprodukter. Nog för att man kanske kan kalla det för lågkvalitativt kött, men knappas är det slaggprodukter och dåliga råvaror.

såg nått program på tvn om kebabkött, ICA-skandalen är inget i jämnförelse,
men det finns säkert bättre och sämmre kebabtillverkare också.

Cohen
2009-01-11, 00:34
såg nått program på tvn om kebabkött, ICA-skandalen är inget i jämnförelse,
men det finns säkert bättre och sämmre kebabtillverkare också.

Klart att det finns skamfläckar, men i allmänhet är kebab i Sverige av helt ok kvalitet. Inte kobekött, men inte slaktavfall heller.

G_lund
2009-01-11, 21:01
2 chickenwraps o en mjölk på donken :thumbup:

manekin
2009-01-11, 21:12
jag tycker att en Delifreshkycklingburgare på Max (med extra kött) utan dressing är great helgmat under deff... Mycket protein!

ceejay
2009-01-11, 22:35
hamburgaren i sig självt är väl okej, likaså själva kebaben, det är sakerna omkring som brukar vara lite sisådär