handdator

Visa fullständig version : Hur mycket prottepulver skall jag käka?


BigKay
2003-07-17, 14:13
Hallå alla! Jag är ganska ny när det gäller styrketräning.
Här har ni lite bakgrundsinfo. Jag är 1.80 och vägde 115 kilo för ett halvår sedan. nu väger jag 78 kilo... Jag har RÅBANTAT, värstingdiet pratar vi nu. Onyttigt? Javisst, men nu är man medium :)
Jag har sedan 2, 3 månader tillbaks tränat och igår köpte jag för första gången Proteinpulver av fabrikatet EXELL, Vassle.
J
ag tränar på gym 3-4 ggr per vecka... Jag äter relativt sunt och kalorisnålt, men det slarvas ibland.
Jag vill bygga upp lite mer muskelmassa nu, men det är svårt då jag inte får i mig dom mängderna proteiner jag behöver, för då kommer gärna fett och kallorier på köpet.
Kort sagt så vill jag få i mig mycket proteiner, lite kalorier. Jag vill inte dricka proteindrinkar 4 ggr om dagen eller så, då jag är rädd för att jag kommer gå upp i vikt av det + det är för dyrt + jag blir FÖR mätt av det...

Jag vill altså inte blir stor, då jag varit stor, fett stor.... Jag vill liksom vara smal, men ha snygga muskler.. Så helt enkelt få lite större muskler, bränna underhudsfett.

Jag tränar styrke mån, ons och fre varje vecka.

Hur ofta skall jag inta proteinet? och NÄR?

Han i affären sa 2 ggr om dagen, även de dagarna jag inte tränar, sedan att jag skall äta det mellan måltiderna, tex 3 timmar efter lunch, 3 timmar efter frukost... Man skall också dricka direkt efter träningen. Nu tänkte jag såhär:

Kan jag inte dricka en portion som lunch? Tex. proteindrickan med mjölk, + ettpar äpplen eller en banan? Är inte det en stadig lunch? Man bli ju mätt som fan, så jag orkar inte äta frukost, proteindrink, lunch, proteindrink, middag..... Det är för mycket.

Jag vill kort sagt bygga LAGOM muskler, inte alls bodybuildarstil, bara en snygg, lagom "strandkropp"... Räcker det då att köra såhär:

Dagarna jag tränar: Proteindrink till lunch med exempelvis ettpar riskakor och ett äpple.
Sedan en drink efter träningen.

Dagarna jag INTE tränar: En drink 10 min efter middagen?

Och kom ihåg; Jag vill bara förhindra att jag bränner muskler istället för fett när jag tränar. Jag har egentligen lagom muskler som det är nu...

Tack på förhand!
/Kenneth

spas
2003-07-17, 14:27
Sikta på att käka mer vanlig mat, typ havregryn och ägg till frukost, kycklingfiler eller fisk med ris till lunch och middag. Släng in proteinet efter träning tillsamans med lite kolhydrater och kanske som mellanmål med frukt om du känner för det men se till att käka mycket riktig mat.

edit: grub kommer säkert med ett längre/bättre och mer föklarande svar inom någon minut :)

King Grub
2003-07-17, 14:34
Okej, nog för att det luktar ätstörningar lång väg, men först och främst: du skriver att du vill öka lite muskelmassa, men inte gå upp i vikt. Det går inte ihop. Du kan inte öka i muskelmassa utan att muskelmassan väger något. Ökar du ett kilo muskler visar vågen också 1 kilo mer.

För det andra: att bränna fett och bygga muskler samtidigt är näst intill omöjligt. Särskilt om man som du verkar ha gjort legat på en svältdiet. För att kunna öka i vikt (muskelmassa eller fett) måste du ligga på överskottskalorier, och om du har svultit dig under en såpass lång tid lär du få räkna med att du kommer att lägga på dig både fett och muskler. Du kommer att vara som en svamp, som suger åt sig all näring.

Ditt proteinpulver är vassleprotein. Det är ett protein med snabbt upptag, som passar direkt efter träningen och möjligen också direkt vid uppvaknandet. Alla andra gånger vill du ha ett med långsamt upptag. Läs: MAT.

5 mål om dagen är inte alls för mycket, utan snarare ett måste, både för att komma i bra form och/eller att bygga muskler. Går det för lång tid mellan målen sjunker blodsockret med glukagonpåslag som följd. 3 timmar mellan målen är perfekt. Hellre många mindre mål än 3 stora.

Såg att du nämnde riskakor som lunch. Glöm alla sådana snabba kolhydrater, och spara dem till efter träningen, tillsammans med proteindrinken. Satsa på långsamma kolhydrater alla andra mål. Givetvis tillsammans med någon proteinrik mat som kött, fågel, fisk, ägg, kesella, skaldjur, osv. Och var INTE rädd för fett. Utan fett försämras din fettförbränning och muskeluppbyggnad kraftigt. Undvik istället snabba kolhydrater (högt GI) som ger kraftigt insulinpåslag med ökad fettinlagring som följd. Undantaget är efter träningen.

Om du inte tränar tidigt på morgonen kan du undvika eller dra ner på kolhydraterna vid dagens sista mål och istället basera det på protein och fett. En burk kesella är tydligen en klassiker, även om jag har svårt att se charmen med den. En slurk olja till och kvällen är räddad. Eller en burk tonfisk + olja eller en burk makrill i tomat, gärna med lite mjukt flerkornsbröd. Lite kolhydrater skadar inte alls, vad klockans visare än pekar på. Eller woka lite grönsaker till tonfisken så står du dig längre.

Som sagt, för att bygga måste du äta mer kalorier än du gör av med. Så är det bara. Därmed inte sagt att du behöver tokbulka. Ett par hundra kcal i plus per dag tillsammans med hård träning ser till att den vikt du går upp till största delen består av muskelmassa, om du baserar dieten på 5-6 proteinrika mål, med långsamma kolhydrater alla målen utom efter träningen, och bra fetter som oliv- raps- linfröolja, t ex. Och fet fisk. Ju fetare desto bättre. Och proteinet behöver inte vara i form av pulver. Efter träningen är det ett fördel med ditt proteinpulver, men vid de andra målen är mat bättre.

BigKay
2003-07-17, 15:11
Tack för svaren!

Det du King Grub skriver har jag hört många gånger förr, att man måste äta mer kalorier än man gör av med för att lägga på sig massa (muskler (många säger det, men jag tror inte att det är så....enlig en kille jag känner, som vägde 125 innan, så är detta bara en myt...om man äter nyttigt, och i synnerhet mycket PROTEINER så kan man både bygga och minska i fett, han är också ett bevis på detta, Nu vägar han 80 kg, typ inget fett, men muskler, breda axlar, rutor på magen, mycket synliga muskler, hur kan han ha gjort detta om det är omöjligt?

Sedan detta om att jag är som en svamp nu så har jag i 2 månader varit nere på denna vikten snart, och äter ganska så normalt + godis och annat lite då och då, och jag går inte upp i vikt. Om vi säger såhär då: Jag vill inte bygga muskler, utan jag tränar och äter prottepulver för att behålla befintliga muskelmassa, men endast bränna fett (ja jag kör fettförbränning i samband med styrketräningen), kan man inte göra som jag gör då?

Tänk på att jag har/har haft dålig ämnesomsättning, så jag KAN inte sätta i mig 2600 kcal om dagen utan att gå upp, även om jag tränar... De flesta verkar inte förstå att det fanns en anledning till att man vägt så mycket som man gjort... Det var INTE bara för man åt dålig mat.

King Grub
2003-07-17, 15:17
Om det nu fungerar så är det väl inga problem. Men om du nu lyckas behålla muskelmassa och deffa samtidigt med så pass "stadiga" mål som proteinpulver, ett par äpplen och några riskakor... ja, för mig är det högst tveksamt. Det är definitivt inte att "äta normalt" om man vill lägga på sig ett gram muskelmassa, och inte lär det vara en måltid som befrämjar fettförbränning heller.

Tänk på att jag har/har haft dålig ämnesomsättning, så jag KAN inte sätta i mig 2600 kcal om dagen utan att gå upp, även om jag tränar...

Det är just det jag menar med "svamp". Och genom att ligga på en svältdiet försämrar du bara ämnesomsättningen så du tvingas lägga dig lägre och lägre. Och din kompis har garanterat tappat muskler, det är bara att de han har kvar syns bättre. Ämnesomsättningen styrs av hur mycket muskler du har. Tappar du muskler sjunker den. I andra fall är det bara struntprat om "dålig ämnesomsättning".

Grahn
2003-07-17, 15:18
Förändrar man drastiskt sin situation så kan kanske kroppen temporärt öka i muskelmassa och minska fettmassan. Men det är ju en lyx som inte de som redan tränar hårt har.
Troligare dock att man minskar i fett medans muskelmassan står stilla i utvecklingen förutom att den lär sig arbeta bättre, lagra mer glykogen etc.
Eller så kan man ju alltid medicinera sig till den effekten om man är lagd åt det hållet.

Din kompis däremot droppade från 125kg till 80kg med kanske runt 10% kroppsfett och du tror han har ÖKAT i muskelmassa baserat på det?

Vilken 125kgs kille som helst tränad eller otränad har ju mer fettfri kroppsmassa än så, ergo han har bränt bort seriösa mängder muskler.

Dålig ämnesomsättning har jag själv skyllt på, det är skitsnack om du inte är diagnosticerad med ngn defekt. Det heter att du motionerar för lite och äter fel.
Ämnesomsättningen kommer att reagera därefter.

BigKay
2003-07-17, 15:25
OKej, men nu äter jag 3, 4 ggr om dagen, ganska normalt + motionerar och tränar; Sunt med andra ord.
Frågade bara om det var ide att ersätta lunchen med detdär vassel pulvret, men tydligen inte. Då kör jag bara proteindrinken en gång efter träning helt enkelt, aldrig annars? skall jag göra en extra stor shejk efter var gång jag tränat bara?

Grahn
2003-07-17, 15:30
*Ät fler ggr
*vassle kan tas på morgonen samt efter träning, efter träning tillsammans med kolhydrater av högt GI

Äter du bara 3 - 4 ggr så ska du definitivt inte ersätta ngt mål med pulver, däremot kan du ju köpa ngn MRP eller ngt kaseinprotein och lägga in som en extra måltid.

Bestäm dig för vad som är viktigast med, ner med fettmängden eller upp med muskelmassan och fokusera på ett av dem.

Förbränningen drar du helt enkelt upp genom att äta MER, vill du äta mer utan att bli spec fet så ät nyttigare.
Massa havregrynsgröt har nog aldrig gjort ngn fet ngnsin.

Om du ökar din muskelmassa och bara ökar små mängder i fett så kommer det visuella intrycket vara att du blir hårdare genom att fett% sjunker dessutom. Även om fettmängden ökas moderat.

King Grub
2003-07-17, 15:30
Originally posted by BigKay
OKej, men nu äter jag 3, 4 ggr om dagen, ganska normalt + motionerar och tränar; Sunt med andra ord.
Frågade bara om det var ide att ersätta lunchen med detdär vassel pulvret, men tydligen inte. Då kör jag bara proteindrinken en gång efter träning helt enkelt, aldrig annars? skall jag göra en extra stor shejk efter var gång jag tränat bara?

Japp, vassle är ett anabolt protein = passar bäst efter träningen, inte som mellanmål. Då är ett anti-katabolt protein bättre. Återigen, läs: mat. Direkt på morgonen finns det också möjlighet att lägga in en vassledrink, men det viktigaste tillfället är efter träningen. 50+ gram protein efter passet skadar inte.

Och jag tycker definitivt att du skall satsa på 5 mål istället. Bättre för både muskeluppbyggnad och fettförbränning.

BigKay
2003-07-17, 15:39
Originally posted by King Grub


Japp, vassle är ett anabolt protein = passar bäst efter träningen, inte som mellanmål. Då är ett anti-katabolt protein bättre. Återigen, läs: mat. Direkt på morgonen finns det också möjlighet att lägga in en vassledrink, men det viktigaste tillfället är efter träningen. 50+ gram protein efter passet skadar inte.

Och jag tycker definitivt att du skall satsa på 5 mål istället. Bättre för både muskeluppbyggnad och fettförbränning.

5 mål då... exempelvis:

Frukost: Gröt med en proteinshejk

Mellanmål: Joghurt med ett äpple

Lunch: Nåra knäckebröd med lättpålägg

Middag: Kykling, stek.. whatever.

Kvällen: ettpar knäckebröd till?

King Grub
2003-07-17, 15:41
Originally posted by BigKay


5 mål då... exempelvis:

Frukost: Gröt med en proteinshejk

Mellanmål: Joghurt med ett äpple

Lunch: Nåra knäckebröd med lättpålägg

Middag: Kykling, stek.. whatever.

Kvällen: ettpar knäckebröd till?

Något mer proteinrikt till mellanmålet.

Ersätt de snabba kolhydraterna i knäckebrödet med långsamma kolhydrater: parboiled ris, pasta, korngryn, flerkornsbröd, havregröt, allbranflingor t ex.

Kolhydrater till middagen.

På kvällen är protein och fett viktigare än kolhydrater, och knäckebröd är dessutom snabba kolhydrater.

Efter träningen: vassledrinken + snabba kolhydrater.

Grahn
2003-07-17, 15:44
Originally posted by BigKay


5 mål då... exempelvis:

Frukost: Gröt med en proteinshejk

Mellanmål: Joghurt med ett äpple

Lunch: Nåra knäckebröd med lättpålägg

Middag: Kykling, stek.. whatever.

Kvällen: ettpar knäckebröd till?

Frukost: Ser okej ut, unna dig gära ngt mer om du kan man ska äta en stabil frukost.

Mellanmål: Hoppas det är rejält med yogurth.

Lunch: Vafan..knäckebröd med lättpålägg?
M A T
Pasta eller ris med ngt kött....komigen nu...knäckebröd är inte ens nyttigt.

Mellanmål: Igen...kan likna ditt andra mellanmål.

Middag: låter vettigt lagomt med kokt potatis till oxå, eller ris, pasta etc

Kvällen: Inga jäkla knäckebröd...okej? :)
En tallrik havregrynsgröt och några ägg kanske?

BigKay
2003-07-17, 15:49
Originally posted by Grahn


Frukost: Ser okej ut, unna dig gära ngt mer om du kan man ska äta en stabil frukost.

Mellanmål: Hoppas det är rejält med yogurth.

Lunch: Vafan..knäckebröd med lättpålägg?
M A T
Pasta eller ris med ngt kött....komigen nu...knäckebröd är inte ens nyttigt.

Mellanmål: Igen...kan likna ditt andra mellanmål.

Middag: låter vettigt lagomt med kokt potatis till oxå, eller ris, pasta etc

Kvällen: Inga jäkla knäckebröd...okej? :)
En tallrik havregrynsgröt och några ägg kanske?

There we go... Skall försöka följa det! :) Kommer dock skippa kvällsmaten tror jag.. brukar vara mätt efter middage, rör mig inte mycket på kvällen heller...

King Grub
2003-07-17, 15:53
Originally posted by BigKay


There we go... Skall försöka följa det! :) Kommer dock skippa kvällsmaten tror jag.. brukar vara mätt efter middage, rör mig inte mycket på kvällen heller...

Bara du ser till att få i dig proteindrinken direkt efter passet, tillsammans med snabba kolhydrater. Ca 1 gram per kilo kroppsvikt, i form av skum- eller gelégodis, cornflakes, vitt bröd, riskakor, dextropur eller annat med högt GI.

60-90 minuter senare passar det fint med middagen.

Grahn
2003-07-17, 15:54
Det skulle jag avråda dig från av egen erfarenhet, kvällsmålet underlättar fettförbränningen under natten och skippar du det så kommer din förbränning att minskas vilket du inte vill.

Däremot om du vill köra lite extremare så ät inga kolhydrater på kvällen, bara fett och protein. Tex ett par tre kokta ägg, själv drack jag olja och protec innan läggdags oftast.

BigKay
2003-07-17, 15:55
Originally posted by King Grub


Bara du ser till att få i dig proteindrinken direkt efter passet, tillsammans med snabba kolhydrater. Ca 1 gram per kilo kroppsvikt, i form av skum- eller gelégodis, cornflakes, vitt bröd, riskakor, dextropur eller annat med högt GI.

60-90 minuter senare passar det fint med middagen.

1 gram kolhydrater per kilo efter träningen, eller 1 gram proteiner?

Nuförtiden äter jag middag 90 min INNAN täningen, fel?

+Är exempelvis en halv påse ahlgrens bilar bättre att äta efter träningen än en banan?

King Grub
2003-07-17, 16:00
Originally posted by BigKay


1 gram kolhydrater per kilo efter träningen, eller 1 gram proteiner?

Nuförtiden äter jag middag 90 min INNAN täningen, fel?

1 gram kolhydrater per kilo, 50+ gram protein.

Du behöver ett rejält mål mat efter träningen, inte snack om den saken. Annars är träningen bortkastad. Att äta 60-90 minuter innan träningen är helt rätt, men du måste äta rejält efter passet också, oavsett vad klockan är. Tränar du såpass sent att du bara hinner ett mål till efter skall du inte dra ner på kolhydraterna det målet.

Ät 60-90 minuter innan passet, ta proteindrinken+snabba kolhydrater, och ät sedan ett middagsliknande mål när du kommer hem. Ett måste för resultat! Efter träningen har du ett "näringsfönster" på cirka 90 minuter där det du äter, förenklat uttryckt, används till muskeluppbyggnad istället för fettinlagring. Så passa på!

BigKay
2003-07-17, 16:04
Originally posted by King Grub


1 gram kolhydrater per kilo, 50+ gram protein.

Du behöver ett rejält mål mat efter träningen, inte snack om den saken. Annars är träningen bortkastad. Att äta 60-90 minuter innan träningen är helt rätt, men du måste äta rejält efter passet också, oavsett vad klockan är. Tränar du såpass sent att du bara hinner ett mål till efter skall du inte dra ner på kolhydraterna det målet.

Ät 60-90 minuter innan passet, ta proteindrinken+snabba kolhydrater, och ät sedan ett middagsliknande mål när du kommer hem. Ett måste för resultat! Efter träningen har du ett "näringsfönster" på cirka 90 minuter där det du äter, förenklat uttryckt, används till muskeluppbyggnad istället för fettinlagring. Så passa på!

Såhär du: En banan och shejk en timme innan träningen, sedan en shejk och ahlgrens bilar efter träningen, sen en rejäl middag 70 min efter träningen?

Åh, underbart! Bara att kränga då ju! :D

King Grub
2003-07-17, 16:07
Originally posted by BigKay


Såhär du: En banan och shejk en timme innan träningen, sedan en shejk och ahlgrens bilar efter träningen, sen en rejäl middag 70 min efter träningen?

Åh, underbart! Bara att kränga då ju! :D

Ersätt bananen och shaken innan passet med en tallrik gröt eller all-bran och en burk tonfisk eller kesella, så är det :thumbup: En liten banan duger inte.

BigKay
2003-07-17, 16:08
Originally posted by King Grub


Ersätt bananen och shaken innan passet med en tallrik gröt eller all-bran och en burk tonfisk eller kesella, så är det :thumbup: En liten banan duger inte.

Kanon! Det är ju lite kalorier i det också så det är perfekt om man vill räkna kalorier me som jag :)

King Grub
2003-07-17, 16:10
Lite kalorier? I vad? Gröt och all-bran? Nej du, det är riktigt kaloririk mat. Men det är bra kalorier, med långsam energi, och det är därför du skall välja dem framför fjuttig banan.

BigKay
2003-07-17, 16:19
Originally posted by King Grub
Lite kalorier? I vad? Gröt och all-bran? Nej du, det är riktigt kaloririk mat. Men det är bra kalorier, med långsam energi, och det är därför du skall välja dem framför fjuttig banan.

:eating: Tackar... skall ta med mig min nyvunna kunskap!