handdator

Visa fullständig version : Polisdrömmar men..


jaaaaag
2009-01-08, 15:19
Jag har sedan jag var 15 år velat bli polis. Men när jag var 17 blev jag diagnostiserad med den kroniska tarmsjukdomen ulcerös kolit.

Saxat från polisen.se:

Om du lider av en kronisk sjukdom blir du i normalfallet inte antagen till polisutbildningen.
Polisyrket innebär att du utsätts för stressande och uttröttande situationer där det ställs stora krav på både kropp och psyke. Du ska kunna fungera i olika miljöer och kunna utföra ansvarsfulla arbetsuppgifter. Det kan vara svårt att bli avlöst och få vila och du ska ändå vara den som fattar rätt beslut. Om du har en sjukdom eller skada som kan utsätta dig själv, din kollega eller andra för fara eller förvärrande av situationen är det inte ett lämpligt yrkesval.

Exempel på sådana sjukdomar:

Diabetes som fordrar medicinering
Epilepsi
Kroniska tarmsjukdomar
Svårare astma och allergi mot pälsdjur
Psykiska sjukdomar som schizofreni, depression, mani

Alla läkare som jag har varit hos säger att det inte finns några som helst bevis på att stress utlöser skov hos patienter med kroniska tarmsjukdomar. Man antar att det kan vara en utlösande faktor hos vissa patienter, men sålänge det inte finns bevis, kan de då neka min ansökning pga min sjukdom?

Hur idiotiskt är det att hålla inne med att man har ulcerös kolit om man kommer till uttagningarna? Min läkare har sagt att han helt klart hade skrivit ett intyg till mej att han inte ser något problem i att jag söker.. det borde ju göra skillnad?

De som känner mej säger att jag ska söka i vilket fall som helst, vad hade ni gjort? Det känns du praktiskt taget som om de på polisen.se skrivit att Linn ****** inte får söka. Man känner sej ju fett trög om man söker fast att de tydligt skriver att folk med kroniska tarmsjukdomar i normalfallet inte kommer att antas.

Vet att det finns en massa kunniga människor här inne, någon som sitter på något smart? Någon som kanske tom känner någon polis med någon av de här sjukdomarna som polisen.se listat som ändå lyckas bra med sitt yrke? Ska jag testa i vilket fall som helst?

Behövde ventilera.

Rahf
2009-01-08, 15:21
Säger läkaren att det är ok borde väl en dialog åtminstone kunna hållas. Försök!

Lycka till!

Manta
2009-01-08, 15:24
Utan erfarenhet inom varken medicin eller polisyrket, antar jag att dessa regler finns för att polisen vill ta det säkra före det osäkra. Med tanke på att det finns så många sökande försöker de väl gallra bort allt som KAN vara ett problem.

L-Sami
2009-01-08, 15:31
Jag skulle söka ändå med läkarintyg om jag vore du.

Stoltz
2009-01-08, 15:31
Det jag funderar mest på är säkerheten för både dig och framtida kollegor. Är inte ulcerös kolit när man plötsligt får buksmärtor och måste gå på toaletten för att lindra dessa, och de kan verkligen få en att stanna av och tappa fokus?

Jag kanske har fel, men ifall det är så så är det en stor säkerhetsrisk.

Kabuto
2009-01-08, 15:34
Vad jag har läst på detta forum så kan polishögskolan välja och vraka bland helt friska människor. Tydligen väldigt populärt att vilja bli polis.

Men prova söka, det gör absolut ingen skada. Jag skulle inte hoppas på så mycket dock..

jaaaaag
2009-01-08, 15:39
Det jag funderar mest på är säkerheten för både dig och framtida kollegor. Är inte ulcerös kolit när man plötsligt får buksmärtor och måste gå på toaletten för att lindra dessa, och de kan verkligen få en att stanna av och tappa fokus?

Jag kanske har fel, men ifall det är så så är det en stor säkerhetsrisk.

Jag vet inte hur andra har det med sjukdomen men jag får aldrig buksmärtor. Jag får gå på toaletten oftare men det är fruktansvärt sällan så akut att jag inte kan hålla mej timmar om det skulle vara så. När jag har skov tränar jag som vanligt och är ute, är aldrig beroende av att jag måste ha en toa nära.

z_bumbi
2009-01-08, 15:41
Jag tror delen om avlösning har minst lika stor betydelse som stressbiten, det är inte så hejsanhoppsan att göra ett arbetspass på 5 timmar om man var tvungen att gå på toa redan efter 60 min men inte kunde gå ifrån. Om inte annat så kan lukten vara irriterande.

L-Sami
2009-01-08, 15:45
Är inte ulcerös kolit när man plötsligt får buksmärtor och måste gå på toaletten för att lindra dessa, och de kan verkligen få en att stanna av och tappa fokus?

Jag kanske har fel, men ifall det är så så är det en stor säkerhetsrisk.

Buksmärtor är ingen symptom vid Ulcerös Kolit. Det är en kronisk inflammation som uppträder oftast i rectum, den sista biten av tjocktarmen.

Trance
2009-01-08, 15:45
Buksmärtor är ingen symptom vid Ulcerös Kolit. Det är en kronisk inflammation som uppträder oftast i rectum, den sista biten av tjocktarmen.

Jo, det kan det vara.

Officer
2009-01-08, 15:47
Tyvärr är alla inte lika lyckligt lottade med fysiska och psykiska förutsättningar vad gäller såna här speciella yrken.

När jag var på mina uttagningar fanns det en kille med någon tarmsjukdom som jag dessvärre inte kommer ihåg vad det var, men jag vill minnas att efter läkarundersökningen (han var ärlig) så gick det bra.
En annan kille däremot, som var färgblind, fick packa ihop och återvända hem, för på den fronten finns det ingen chans att få komma vidare.

Jag tror helt enkelt att det kan göras en särbedömning från fall till fall. Vill du verkligen detta ska du ta med ditt läkarintyg med ett utlåtande från din läkare om att han eller hon inte anser att det är så pass allvarligt så att det borde orsaka problem i yrket. Funkar det så funkar det.
Finns folk i polisyrket som har värre sjukdomar men som ändå klarar sig på något sätt. Du ska dock naturligtvis veta med dig att din sjukdom inte kan vara till tydligt och viktigt hinder för varken dig eller dina kollegor i framtiden.

Samtidigt ska du veta att det är ca 7500 sökande på 350 platser så det finns gott om fullt friska människor att välja och vraka emellan.

Lycka till!

ManuelIT
2009-01-08, 16:10
Sök ändå, med intyget.
Det är ju så otroligt olika hur mkt man blir påverkad av sin tarmsjukdom. Vissa har ju konstanta smärtor, oregelbundna toalettbesök, jobbiga biverkningar från medicin och andra komplikationer. Andra lever ju i princip som vanligt utan några som helst problem.

Blev diagnoserad med crohns sjukdom för drygt 10 år sedan och det mesta av tiden har jag kunnat fungera normalt utan några större komplikationer, medan man har hört/läst skräckhistorier från andra patienter...

rQx
2009-01-08, 16:35
Om det dyker upp en med det så ser de att du i alla fall är väldigt motiverad att bli polis iom att du gick på uttagningen i alla fall! Testa! Live your dream!

Mpet
2009-01-08, 16:52
Jag tycker att du ska fixa ditt intyg från läkaren och sedan åka och prata med den rekryterare som jobbar i din myndighet med just dessa frågor. Varje polismyndighet har en. Bara ringa 114 14 och fråga efter. Åtminstone ringa och prata med den personen.

Good Luck!!

Handcuff
2009-01-08, 17:12
Vad du än gör...ljug eller mörka INTE!

Försök få ett intyg. Var ärlig mot dig själv, klarar du arbeta under press på omöjliga tider och oregelbundet matintag?

Vet att det var 20 sökande till varje plats senaste omgången så jag tror inte det är till ens fördel med kroniska sjukdomar men lycka till.

Rooobiin
2009-01-12, 17:43
Testa med ditt intyg.

Ska du ha en chans att komma in så måste du helt enkelt se till att du kan konkurera ut dom andra, är ni likställda så åker ju du före någon som inte har detta problem. Så kämpa på!=)

Bubban
2009-01-12, 18:32
Kämpa på att kunna göra testerna exceptionellt och väg upp det med ditt intyg. Låt inte dina drömmar stoppas av nån paragrafryttare.

Däremot förstår jag inte hur stress inte påverkar din mage i någon grad alls. Men det kanske är som du säger, det är individuellt.

När jag har skov tränar jag som vanligt och är ute, är aldrig beroende av att jag måste ha en toa nära. Är du säker att du har UC? ;)

Nej men, best of luck. Hoppas verkligen du kan slå de där regulationerna.

Hemi
2009-01-12, 21:23
...
Samtidigt ska du veta att det är ca 7500 sökande på 350 platser så det finns gott om fullt friska människor att välja och vraka emellan.

Lycka till!

Ett bra inlägg men de där siffrorna var inte så väldigt avskräckande ändå om man tittar på många bransher, :/ det gäller att visa sina bästa sidor. Jag vet inget om polisyrket men kan man visa att man sticker ut på ett bra och intelligent sätt kan man nog komma undan med vissa problem.

Hur är det i övrigt, söker folk flera gånger, år i rad?

norlund
2009-01-12, 21:44
Många söker flera gånger innan dom kommer in ja.

Peanut
2009-01-12, 22:03
Som sagt, söka kan man alltid göra. Många som är friska får söka flera gånger innan de kommer in. Men jag tycker inte att du ska låta något stoppa dig från att söka in på utbildningen, bara du är ärlig hela vägen. Att man har kroniska sjukdomar som kan ställa till det i oväntade situationer är ju såklart inte så bra om tex du och en kollega är ute på ett jobb och något händer som har med sjukdomen att göra och du sätter kollegan i fara.

Men jag tycker absolut att du ska söka. Det kostar inget, sen får ju rekryteringen avgöra vad dom tycker om den sjukdomen som du har.

Lycka till!

Delta1
2009-01-12, 23:18
kan de då neka min ansökning pga min sjukdom?


Man kan nog vända på frågeställningen, då det inte är allas rätt att få bli polis. Polisen har ingen "skyldighet" att acceptera den ena eller den andra.
Polis är, av någon outgrundlig anledning ett väldigt populärt karriärval bland de med lämplig ålder. Detta innebär att RPS har väldigt många kandidater att välja mellan. Det blir då som en poängjakt där alla negativa aspekter självklart genererar minuspoäng. Sedan kan man alltid diskutera vad som är negativt. I detta fall är jag, utan att vara informerad eller upplyst om sanningen, säker på att det är för att skydda personen. Polis är i många fall ett stress och magproblemframkallande yrke i sig, för folk med helt friska magar. Oregelbundna tider, oregelbunden och många gånger mat av tvivelaktig karaktär, oregelbunden sömn och bruten dygnsrytm är inte idealt för någon.
Vidare är alla faktorer som KAN påverka tjänsteutövningen negativt. En polis arbetar oftast i par och ens kollegor får inte hamna i den situationen att den lämnas ensam. De är backup och skydd och säkerhet åt varandra.

Självklart kan du, och jag tycker att du skall söka.
Du kommer troligen gräma dig under lång tid annars att du inte försökte.
Lycka till!

The Swedish Oak
2009-01-12, 23:50
Du kan ju alltid söka i något annat land som kanske inte är lika känsliga mot dessa sjukdomar, om du verkligen vill bli polis och inte kommer in i Sverige dvs.

Någon som vet om man kan få arbetstillstånd i USA för Polisjobb? Där borde det ju vara relativt lätt att hitta någon stat som söker poliser, sen testar man på yrket i några år.