handdator

Visa fullständig version : Kost/ träningsupplägg – ökad styrka utan överätning?


Anconeus
2009-01-08, 12:10
(Ursäkta mitt långa inlägg, ni får gärna flytta det vart ni vill - hittade ingen bättre plats än här att posta det)

Hej! Då jag tidigare gått in för styrketräning har jag överätit och fått hyfsat bra ökningar ( som givetvis såsats bort pga bristande aktivitet). Dock har jag varit dålig på konditionsträning samt stressat mycket vilket gjort att jag inte riktigt är nöjd med min form. Jag är 27 år, 176 cm (lång alltså, inte bred) och väger ca 75 kg samt är relativt deff för att inte deffa. Nu har jag bara tränat lite styrka och kondition under hösten men är laddad på att angripa frågan på ett nytt sätt.
Mål: Primärt: Få bättre kondition/bättre insulinkänslighet/ Mindre kroppsfett, Sekundärt: Mer styrka – öka i främst knäböj och marklyft

Träning styrka 3ggr/ vecka, kondition 3 ggr/ vecka:whipped:

Har tänkt byta ut så mycket näringsfattig mat som möjligt mot icke-processad mer näringsrik. Fettprocent/ kolhydratandel/ GI bortser jag helt ifrån utan försöker istället minska på näringsfattig mat. Troligtvis kommer det ändå bli en kost med högre protein-, fett- och fiberinnehåll.

EX: Mindre vetemjöl, pasta, vitt ris, socker, godis, snacks, läsk, saft, korv, bacon, salt, mättat fett
Mer pumpernickel, grönt/ rött te, bönor, linser, ägg, fisk, bär, frukt, rotsaker, grönsaker, råris, oliv/rapsolja, nötter, fröer, magert kött, nyponmjöl etc.

Troligtvis kommer jag följa denna ”diet” till ca 80%, mer känns svårt.
Jag kommer inte att bulka, och med tanke på hur mätt man blir på ett visst antal kcal pumpernickel och rotsaker i jämförelse med isokalorisk mängd frityrmunkar misstänker jag att jag kommer att ligga kring energibalans alternativt just under.

Vad kan förväntas ske med denna kost samt utan medveten överätning? Jag misstänker själv att jag kommer att gå ned något kg i vikt, företrädesvis från fett för att sedan stabilisera mig. Insulinkänsligheten bör ju också öka, men hur går det med konditionen och styrkan? Måste man periodisera ätandet? Hur länge kan jag köra så här? Finns det risk för överträning eller tror ni att det går bra? Har tänkt vila från styrkan ca var sjätte vecka. Tar gärna emot synpunkter.