handdator

Visa fullständig version : Grumligt dricksvatten.


gorillan11
2009-01-08, 11:05
Hej,

Har en fråga angående mitt kranvatten.
Det är nämligen grumligt, när jag fyllt glaset och efter cirka 10sekunder blir vattnet helt grumligt, låter glaset stå cirka 1 minut så har halva glaset blivit klart och sen tillslut efter ytterliggare 1 minut är det helt vanligt. Givetvis kallvatten jag pratar om nu.

Varför blir det grumligt? Jag har druckit vattnet hela tiden och mår inte dåligt av det, men det är inte så fräscht känns det som.

En sak som har slagit mig är att det kanske är för mycket syre eller liknande i vattnet?

Förövrigt bor jag i en rätt gammal lägenhet, där vars stambyte inte varit på länge.

Toby Asp
2009-01-08, 11:13
Det är inte smutsgrumligt iaf? Är nog bara små små luftbubblor som tar sig upp till ytan efter en stund.

Tolkia
2009-01-08, 11:21
Klarnar det på en minut låter det som om det är fråga om luftbubblor.

gorillan11
2009-01-08, 11:25
Okej , tackar!

TheGredde
2009-01-08, 11:26
Jag vet ju inte hur länge det har hållit på, men jag minns att för ett par år sedan så hade rören frusit sönder/gått av till lägenheterna där jag bor och innan det fixades var vattnet grumligt och då undvek jag att dricka vattnet.

Det är ju som så att gamla fastigheter har oftast galvade rör som rostar sönder med tiden (gäller kallvatten), medan varmvatten alltid haft kopparrör och därför slipper man rostproblemet.

saab900
2009-01-08, 13:12
Man bör dock inte ställa in varmvatten i kylen och sedan dricka det eller liknande, just för att varmvattnet löser upp koppar ur rören.

TheGredde
2009-01-08, 13:28
Man bör dock inte ställa in varmvatten i kylen och sedan dricka det eller liknande, just för att varmvattnet löser upp koppar ur rören.

Men frågan är hur mycket koppar man egentligen få i sig? jag menar det att vattenrör byts inte särskilt ofta ut och det borde innebära ganska säker förtäring av varmvatten, visst att i stora mängder kan risken för "farlighet" öka, men det är inget jag vet något om, men en kort period spelar det nog inte så stor roll.

saab900
2009-01-08, 14:17
Nej, jag vet inte var gränsvärdena går, däremot vet jag att varmvatten kan innehålla ca 4-10 ggr så mycket koppar som kallvatten om båda ledningarna är kopparrör.

ceejay
2009-01-08, 17:12
På vissa ställen ser vattnet ut så en stund för att det är syresatt :) d.v.s luftbubblor som många andra sagt

Upptaget
2009-01-08, 18:37
Syre i vattnet, helt ofarligt!

Emil.o
2009-01-09, 16:50
Häll upp vattnet i en flaska, efter det klarnat skaka om igen och se om det blir grumligt igen eller häll upp vattnet sakta. det bör vara bubblor och inget smuts om det är kommunalt vatten.

vill du veta hur mycket koppar det finns i ditt vatten kan du köpa test för akvarievatten i någon zooaffär eller lämna in ett vattenprov.