handdator

Visa fullständig version : Efter influensa när börja träna igen


fabiansthlm
2009-01-08, 11:02
Är feberfri sedan 4 dagar men hostar och snyter fortfarande gult/färgat slem. Känner mig tröttare än normalt vilket efter en influensa man väl kan göra i några veckor?!

Är det ok att börja träna lite smått trots att man hostar och snyter upp färgat slem? Är inte detta tecken på att infektionen fortfarande finns kvar i kroppen?

Lyssna på kroppen, feberfri är ju det man hört men hur är det med just slem i luftrören?
Tänker att trött efter influensan är jag ju trött pga den ett tag till men kanske ändå så pass kroppsligt frisk att jag kan träna.

Efter en förkylning känner man ju rätt fort att man är som vanligt igen.

Hur gör ni efter en seg influensa? Vilar i veckor eller kör på lite smått?

LadyG
2009-01-08, 11:39
Jag brukar kolla morgonpulsen, är den fortfarande förhöjd är det ingen idé att planera in träning. I normala fall ska jag ligga mellan 50-54 slag per minut på morgonen, men vid förkylning eller influensa hamnar jag lätt över 60-65 om jag forfarande är sjuk (även om jag är feberfri). Det och den allmäna känslan i kroppen (man känner sig sjuk helt enkelt) får avgöra om det blir träning alls eller inte för mig. "Lite smått" finns inte i min värld däremot :)

Hur det är för dig däremot är ju svårt att säga om du inte vet vilken morgonpuls du har i friskt tillstånd. Då får du gå på känslan helt enkelt.

saab900
2009-01-09, 12:25
Hur tränar du? Styrketräning är bättre än att ta en hård mil i löparspåret när du nyss varit sjuk. Träna aldrig med någonting med feber däremot!

Exhale_
2009-01-09, 12:55
Som LadyG skriver är pulsen en bra indikator, om man har koll på den det vill säga.

Annars tycker jag att du ska vänta tills du känner dig någorlunda pigg i kroppen. Visst kan man vara trött efter en influensa men så länge den där piggheten uteblir skulle jag vänta med träningen. Nu säger jag inte att man ska känna sig som en Duracell-kanin och vilja ge sig ut och springa i fyra mil utan mer att man känner sig fräsch. Ingen muskelvärk, inte slut efter att ha fixat i ordning frukosten, ingen huvudvärk, ont i halsen osv.

Ge det någon dag till. Finns ju inget jävligare än att åka dit på någon ny infektion efter att ha varit sängliggandes så länge. Du kan ju börja med en längre promenad. Unna dig sen lite lyxig mat och se hur du mår dagen efter.

fabiansthlm
2009-01-10, 13:39
Tack för alla svar.
Jag väntar lite till.
Febern är ju borta sen 5-6 dagar men satan vad segt slem och snor som är kvar. Känner mig inte alls frisk ännu och det känns som en träning bara skulle stjälpa än hjälpa.
Haft en hjärtmuskelinflammation för 10 år sen och dit vill jag inte igen.


Vet ngn om gult snor och slem, som kan tyda på en infektion, är ett skäl att vila ytterliggare även OM man känner sig bra nog att träna?
Är inte där rent kroppsligt vad gäller piggheten ännu men snart hoppas jag.

Akta er för årets flunsa den verkar vara av segare sort.