handdator

Visa fullständig version : Vad är detta?


tsp
2009-01-07, 23:41
:confused: http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html

Detta kände jag inte till! Blaj eller sanning?

aelgen
2009-01-07, 23:54
Om du menar de olika kropps typerna så är det såvitt jag vet sant. Sen ska man väl inte övertolka det heller.

Tom Venuto snackar en del om detta i sin bok 'Burn the fat, feed the muscle'. Hade ingen anning om det själv förrän jag läste den.

C.E.J.
2009-01-08, 00:23
Det är ett slags test man kan göra hemma för att avgöra om man ska fortsätta träna eller lika gärna kan ge upp. Varför göra nåt om man inte kan bli bäst på det?

Tricklev
2009-01-08, 00:33
Personligen är jag rätt skeptisk emot dessa kroppstyper, känns som att dom överläses rätt rejält, och det känns som att dom är rätt utdaterade. Märk väll att detta endast är mina personliga reflekteringar, och att jag inte har orkat sätta mig in för att läsa på mer om detta. Men tills jag får höra mer om att dessa kroppstyper är biologiskt bundna (till den grad som dessa kroppstyper brukar läggas fram) och inte sociologiska faktorer så tänker jag utgå ifrån att dom till största delen är BS.

pellepedal
2009-01-08, 13:56
Klart man kan dela upp alla i olika kroppstyper. Vi människor älskar att sätta alla och allt i olika fack om ni förstår....
Däremot tror jag inte att olika typer behöver träna på olika sätt.
En lång person måste däremot lägga på sig mer mängd muskelmassa jämfört med en kort person för att han ska se grov ut...
Ganska självklara saker..

ceejay
2009-01-08, 16:36
Klart man kan dela upp alla i olika kroppstyper. Vi människor älskar att sätta alla och allt i olika fack om ni förstår....
Däremot tror jag inte att olika typer behöver träna på olika sätt.
En lång person måste däremot lägga på sig mer mängd muskelmassa jämfört med en kort person för att han ska se grov ut...
Ganska självklara saker..


indeed... dessutom blir det inte bättre för att man har svårt att gå upp i vikt med :)

väger 90kg~men jag tycker jag är rätt smal för jag är 2m ;) Har alltid varit smal också, vägde ner emot 70 en gång i tiden

Commando1980
2009-01-08, 21:29
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppstyper_(styrketr%C3%A4ning)