handdator

Visa fullständig version : Cola zero, kaloribomb?


billanpillan
2009-01-07, 22:56
tjenare, sak försöka gå ner i vikt nu och jag dricker cola zero ofta ;> det är ju så sjuuukt gott att det inte finns _NÅGOT_ godare


Nu undrar jag om det verkligen är sant att man kan dricka hur mycket som helst utan att gå upp i vikt?

Så nu undrar jag om det påverkar negativt att dricka Cola zero /light när jag ska gå ner i vikt?


Har en till fråga ;> något tips om go frukost/kvällsmat som är mycket kalorsnålt=)?


tack på förhand


Har förresten läst på deffguiden och det står inget om det jag frågar.:hbang:

rolf
2009-01-07, 23:03
Eftersom det innehåller knappt någon energi alls så kan man ju dricka i princip hur mycket som helst av det utan att det bidrar till energiintaget, ja.

ceejay
2009-01-07, 23:04
Det står 1kcal / 100ml så det finns inget som gör att man går upp i vikt

young_george
2009-01-07, 23:05
Titta på innehållsförteckningen. All info finns där.

Cocla Cola Zero inhåller som namnet antyder inga kalorier. 0.3 kcal/dl tror jag det är.

Det kommer inte resultera i något direkt negativt för din vikt under nedgång.

Det innehåller aspartam, koffein och en del smakämnen om du bryr dig om sånt.

Edit: too slow

Nordenator
2009-01-07, 23:25
Dessutom får man ta koffein och kylan i beakting. Om man utgår ifrån att man dricker en 5 grader varm cola om 500g som ska värmas till 37 grader.

Temperaturförändringen utgör 32 gradar, massan är 500g.

1 kalori krävs för att värma 1 g vatten 1 grad.
500 kalorier krävs för att värma 500g vatten 1 grad.
32 x 500 kalorier krävs för att värma 500g vatten 32 grader.

16 kcal förlust och 5 kcal innehåll. 11 kcal backar man av ren uppvärmning.

Exhale_
2009-01-07, 23:29
Det är aldrig bra att ösa i sig aspartamsötad dryck. Det är min åsikt. Energimässigt spelar det ingen roll som de tidigare har skrivit.

billanpillan
2009-01-08, 00:15
skönt ;> men det är inte heller några kemikalier lr andra produkter i Cola zero som gör att min viktnedgång går sämre? på något vänster, t.ex att det minskar ämnesomsättning lr ngt.


En kille i klassen säger oxå att man får fett som inte _GÅR_ att förbränna men det måste vara bullshit antar jag när jag ser era kommentarer =D




Ceejay, från fragbite?

Scratch89
2009-01-08, 00:41
Din klasskompis pratar strunt.

Lillebror
2009-01-08, 01:37
Dessutom får man ta koffein och kylan i beakting. Om man utgår ifrån att man dricker en 5 grader varm cola om 500g som ska värmas till 37 grader.

Temperaturförändringen utgör 32 gradar, massan är 500g.

1 kalori krävs för att värma 1 g vatten 1 grad.
500 kalorier krävs för att värma 500g vatten 1 grad.
32 x 500 kalorier krävs för att värma 500g vatten 32 grader.

16 kcal förlust och 5 kcal innehåll. 11 kcal backar man av ren uppvärmning.

Källa? låter ju helt sjukt om man dricker 1 liter vatten som är säg 15 gradigt, så används 2200kalorier?.. tror du har fått något kring bakfoten.

Mental
2009-01-08, 01:43
Källa? låter ju helt sjukt om man dricker 1 liter vatten som är säg 15 gradigt, så används 2200kalorier?.. tror du har fått något kring bakfoten.

Se till att skilja på kilokalori och kalori bara ;D

1 Kcal är 1000 kalorier

ceejay
2009-01-08, 01:46
Källa? låter ju helt sjukt om man dricker 1 liter vatten som är säg 15 gradigt, så används 2200kalorier?.. tror du har fått något kring bakfoten.

blir 22kcal :P

1000g vatten 15 gradigt
1000kalorier / grad

1000x22 = 22000kalorier = 22kcal

Lillebror
2009-01-08, 01:52
Sant, kopplar det direkt till kcal när man är trött :P

Aja då kan man fortsätta o dricka sin kanna kallt vatten dårå..

Eddie Vedder
2009-01-08, 05:52
skönt ;> men det är inte heller några kemikalier lr andra produkter i Cola zero som gör att min viktnedgång går sämre?

Det finns diskussioner om att sötningsmedel skulle kunna ha en potentiellt aptitstimulerande effekt men det finns inga konkreta bevis ännu. Vissa upplever kanske att hunger stimuleras och/eller att sötsuget bara triggas ytterligare samtidigt som andra inte gör det. Tillhör du de sneare är ju inte det ett problem oavsett vad forskning skulle säga om saken.:)

Angående din fråga om konkreta kosttips så behöver du bara titta lite snabbt bland trådar i den här forumdelen, du kommer ju hitta hur mycket som helst direkt. Och tipsen du läser där kommer utan problem kunna appliceras även på dig.:thumbup:

Greven_2008
2009-01-08, 05:57
är det inte mkt snack från o till om att kroppen ser sötningsmedlet i cola zero som vanligt socker... har de gjorts nåra tester t.ex ett par personer som dricker massa vanlig cola vs nåra som bara dricker cola zero och ev. viktuppgång?

Eddie Vedder
2009-01-08, 06:53
Blodsockerpåvekan och insulinutsöndring från vanlig lightläsk verkar vara minimal (jag vet att King Grub har refererenser så håll ut;)) dock är det mer tveksamt på befolkningsnivå hur effektivt det faktiskt är praktiken för viktkontroll. Det finns flera epidemiologiska studier där det visat sig att högkonsumenter av lightläsk är lika (och ibland även mer) feta och sjuka som de som påstår sig dricka vanlig läsk i samma utsträckning. Detta kan man ju förstås inte direkt översätta till att man "blir fet av lightläsk" (vilket vore en lämplig kvällspressrubrik) men det förefaller som sagt inte vara så väldigt effektivt på vefolkningsnivå. Människor med viktproblem ha viktproblem trots läskval helt enkelt.:)

Abstract
Replacing sugar with low-calorie sweeteners is a common strategy for facilitating weight control. By providing sweet taste without calories, intense sweeteners help lower energy density of beverages and some foods. Reduced dietary energy density should result in lower energy intakes – but are the energy reduction goals, in fact, achieved? The uncoupling of sweetness and energy, afforded by intense sweeteners, has been the focus of numerous studies over the past two decades. There are recurring arguments that intense sweeteners increase appetite for sweet foods, promote overeating, and may even lead to weight gain. Does reducing energy density of sweet beverages and foods have a measurable impact on appetite and energy intakes, as examined both in short-term studies and over a longer period? Can reductions in dietary energy density achieved with intense sweeteners really affect body weight control? This paper reviews evidence from laboratory, clinical and epidemiological studies in the context of current research on energy density, satiety and the control of food intake.


[...]

The present review of clinical and laboratory studies on sweeteners and satiety suggests that the human ability for exact energy homeostasis is limited (Jordan, 1969; Mattes et al., 1988; Blundell and King, 1996). The success of diet beverages and foods depends on imprecise systems of control and the absence of powerful compensatory mechanisms. The results of many studies are, in fact, compatible with such a notion. Diet beverages have the advantage of reducing energy density of the product down to zero, something that is not easily achieved with solid or semi-solid foods. As a result, diet beverages might represent the optimal use of intense sweeteners in the context of a weight control strategy. Although they have been shown to be associated with some modest weight loss in RCTs (De La Hunty et al., 2006), intense sweeteners are not appetite suppressants. Their ultimate effects will depend on their integration within a reduced energy diet.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n6/full/1602649a.html

Intense sweeteners, energy intake and the control of body weight. European Journal of Clinical Nutrition (2007) 61, 691–700

Nordenator
2009-01-08, 10:48
Källa? låter ju helt sjukt om man dricker 1 liter vatten som är säg 15 gradigt, så används 2200kalorier?.. tror du har fått något kring bakfoten.

Källan är bara kemi och termodynamik. En kalori är ~4,18 joule. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie

Definitionen är dock rätt generaliserande eftersom energimängden är beroende av temperatur på vattnet. Det krävs mer energi att värma 1 grad vid lägre temperaturer. Att byta aggergationsform borde vidare vara svårare (Smälta, förånga).

King Grub
2009-01-08, 10:50
är det inte mkt snack från o till om att kroppen ser sötningsmedlet i cola zero som vanligt socker... har de gjorts nåra tester t.ex ett par personer som dricker massa vanlig cola vs nåra som bara dricker cola zero och ev. viktuppgång?

Det är kalorifritt. Även om det skulle vara så (vilket det inte är), kan kalorifritt inte bidra med viktökning.

ingster
2009-01-08, 14:28
Druckit en del light läsk under min viktminskning, 105-90, inga problem med light läsken iaf.

Bra fukost: Gröt på rågflingor (axa), 1,5dl och sen dra på 150g kvarg med lite frysta bär. Toppa med kanel.

Kvällsmål: Kvarg o frysta bär, kanske 250-300g eller keso 250-300g blandat med mandarin/apelsin toppa med kanel igen ;). Smarrigt!

Kolla de andra trådarna, finns massa bra tips!

billanpillan
2009-01-08, 16:36
Tack för alla svar =) väldigt tacksam!