handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver/Gravid?


Mishaa
2009-01-07, 22:45
Hej! Jag är ny här och vet inte riktigt om jag hamnat rätt men jag försöker ändå så får ni bara hojta till om jag skulle vara "fel ute". Jag är nyfiken på det här med proteinpulver. Jag vet inte vilket som är bäst men har fått för mig att jag ska testa TWINLAB VEGE FUEL av rent sojaprotein. Dock är jag gravid och jag vet inte om det är någon av er som har koll på om det skulle vara skadligt? Har försökt söka på det men inte hittat något. Jag har typ aldrig tränat i hela mitt liv men går på "tantiga" powerwalks varje morgon, och till frukost brukar jag dricka en smoothie och vill nu tillsätta proteinpulver i det. Är det någon som kan hjälpa mig med lite fakta om vilket proteinpulver jag kan välja?

Evigt tacksam för svar!

young_george
2009-01-07, 22:51
Måste det vara sojaprotein?

Eftersom marknad för det är mkt mindre så är det också mkt dyrare

Rahf
2009-01-07, 23:09
Är det direkt eller indirekt skadligt för ett foster om man har ett högt proteinintag? Om inte så borde man väl kunna välja vilket proteinpulver som helst?

dannegavle
2009-01-07, 23:16
Jag är nyfiken på det här med proteinpulver.

Varför är du nyfiken? Får du inte i dig tillräckligt med protein idag, eller går du på nån diet (isodieten?) som förespråkar högt proteinintag?

Mishaa
2009-01-08, 00:24
Hej, tack för alla svar. Jag går inte på någon diet, överhuvudtaget. Det behöver inte vara sojaprotein men jag läste på någon annan site där det var debatt om olika proteiner, t.ex vassle, ägg, sojaprotein och kasein (?) och då var det någon som hade skrivit vad de olika proteinerna var bra för och så stod det att sojaprotein skulle vara bäst. Jag är nyfiken på proteinpulver just för att jag inte får i mig tillräckligt med protein i min vardagliga kost. Det får inte vara någon aspartam i proteinpulvret och helst inga färgämnen heller. På en "gravid-sida" så tipsade de om Whey 80 naturell, vad kan ni säga om den? Är det någon som har något annat bra tips så får ni jättegärna skriva ner det också!

Tack igen ;)

Mishaa
2009-01-08, 00:26
Justja, det ska tilläggas att jag inte är ute efter att bygga muskler, utan det som också stod var bra med sojaproteinet var att det var fettförbrännande och bra vid viktminskning. om jag har missförstått något så är det bara att "tillrätta" visa mig, jag är ju som sagt helt ny på det här ;p

young_george
2009-01-08, 00:31
Varför inte äta något där du får i dig mer protein istället? Pulver ska inte ersätta mat
Det finns ju så många goda källor! Ägg, fisk, hamburgarkött, räka, kyckling, keso, lättmjölk är några exempel.

Om du trots detta känner att du måste stoppa i dig pulver istället för mat så fungerar whey-80 naturell bra.

Mishaa
2009-01-08, 00:43
Hej igen! Nej absolut inte, jag hade mer tänkt att dricka det i en smoothie som frukost på morgarna efter att jag varit ute och rört på mig. Men om ni tror eller tycker att jag borde satsa på att ta in mer protein i kosten istället så kanske jag borde göra det? Har bara alltid varit nyfiken på det här med proteinulver men det kanske inte är just rätt för mig!

young_george
2009-01-08, 00:49
Ja, pulver är bara näringsfattig mat på burk och smakar i ärlighetens namn rätt unket.

Enda gången det är bra är när du av någon särskild helt enkelt inte kan få i dig tillräckligt med protein genom kosten.
Stek upp en skön burgare och svälj ner med ett glas nyttigt mjölk! Godare, nyttigare, roligare

Nelli
2009-01-08, 01:30
Om det ar sa att du har svart att ata pa morgonen och du vill ha smoothie kan du blanda med kvarg, farsk frukt och vad du vill. Mjolk om du vill ha den mer lattflytande. Prova dig fram!

Kinsei
2009-01-08, 10:03
Det finns inget som skulle göra varken soja- kasein- eller vassleproteinpulver i sig skadligt för gravida. Det ena kommer från soja och de andra från mjölk! På så sätt är det inte någon direkt skillnad mot att äta sojabönor eller dricka mjölk, särkilt om man undviker pulver med sötningsmedel och färgämnen. Och betraktar det som ett kosttillskott så klart, inte en ersättning för mat.

Sedan är ju frågan i vilken mån tillverkarnas innehållsförteckningar är tillförlitliga, eller om pulvren kan innehålla något annat än det som står på förpackningen. Jag vet faktiskt inte. För att vara på den säkra sidan hade jag nog i så fall handlat från någon "känd" tillverkare (som funnits länge på marknaden). Känns som att det är lite tryggare, men deet har jag så klart inga belägg för.

Sniggel
2009-01-08, 10:54
Vasslepulver är inte näringslöst som någon påpekade, det innehåller en uppsjö av olika mikronutrienter, iaf om det inte är för processat (vilket whey-80 t ex inte är). Jämför välling eller vetemjöl som också är pulver men som ingen tvekar att kalla för mat. Vassle har också fettförbrännande egenskaper (precis som sojaproteinet) vad det nu ska spela för roll i din situation.
När det gäller spår av ämnen som inte ska vara i vassle så är det nog ganska obefintlig risk i Sverige, speciellt när det gäller etablerade märken (såsom t ex whey 80).
I USA är kosttillskottsmarknaden mycket stor och det tillverkas både det ena och det andra, både lagligt och olagligt, ibland efter vartannat i samma maskiner, vilket kan innebära kontaminering av produkter, ex prohormoner i proteinpulver.

Scratch89
2009-01-08, 11:30
Whey 80 naturell borde funka jättebra för dina mål. Räkna med att det inte smakar särskilt bra bara, men om du blandar det tillsammans med annat i din smoothie så borde det fungera.

Mishaa
2009-01-08, 18:50
Hej! Tack för alla svar, verkligen jättesnällt. Det känns som att jag kanske har varit på lite fel bana med att "äta" proteinpulver nu. Jag tror nog att det gynnar mig bättre efter graviditeten, när jag har kommit igång med riktig träning, om jag nu skulle behöva mer protein. Men tack för alla svar, det är en sån djungel där ute med kosttillskott, olika pulver och alger och allt vad det heter men nu vet jag vart jag ska vända mig i fortsättningen iallfall, tack så mycket :)

En sista fråga bara och det känns verkligen jättedumt att fråga, men att använda sig av proteinpulver är alltså något man bara gör om man inte får i sig tillräckligt med protein i den vardagliga kosten? Är det så att proteinpulver i form av en shake eller smoothie bara gynnar dem som verkligen tränar och behöver den extra energi eller påfyllning efter träningen?

Sverker
2009-01-08, 18:57
Det finns fördelar med att äta ett snabt protein kring träningen. Inte för återhämtningen för då ska det vara kolhydrater men för att ge proteinsyntesen en skjuss uppåt och minska muskelnedbrytningen som kommer av hård och tung träning.

Givetvis så har en gravid en enorm proteinsyntes och barnet växer så det knakar, men i 99 fall av 100 så behöver ingen gravid proteintillskott.
För att det ska vara motiverat måste mamman äta mycket lite, väldigt ensidigt eller med uppenbart dåliga proteinkällor.

Ät allsidigt och rejält så är det lugnt:thumbup:

lectris
2009-01-08, 19:14
Fråga din barnmorska :) Jag jobbar själv på en mvc och vet att barnmorskorna brukar vara duktiga på kostråd och har en uppsjö med broschyrer osv som du kan få ta del av.

mamawi
2009-01-08, 19:24
Att äta allsidigt och rejält är ju det bästa. Men många föredrar ju en smoothie på morgonen och jag kan inte se något olämpligt i att berika denna med proteinpulver.
Protein i pulverform är ju inte skadligt på något sätt så länge det är ett komplement till "vanlig" mat. Visst kan man mixa i kvarg i sin smoothie eller dricka mer mjölk, alternativt käka mer mager ost. Men visst får man väl hålla med om att det är rätt smidigt att mixa ner 1 dl pulver tillsammans med frukt, mjölk och havregryn (eller vad man nu väljer att ha i sin smoothie).
Många gravida, speciellt en bit in i graviditeten, har dessutom svårt att äta mycket mat, speciellt att äta mycket vid vid få tillfällen, då utrymmet för magsäcken är lite begränsat.

Mishaa
2009-01-08, 21:14
Jag förstår. Jag kör på att äta ordentligt och allsidigt sålänge jag känner att det går. Tack så jättemycket för alla svar, verkligen. Nu känns allting så mycket klarare ;) STOR KRAM!

PiNG.
2009-01-11, 23:28
http://www.expertpanelen.se/blogg/tag/gravid/

Läste lite snabbt på sidan, verkar inte vara nån fara.

Men om de inte är nödvändigt att blanda extra protein så hade jag nog hoppat över det. Som det är sagt, vanlig mat är nog bättre.

Kinsei
2009-01-12, 09:53
[QUOTE=caronessan;3420844]

Annars tycker jag att man bör anlita en nutritionist eller dietist. Det kan vara vanskligt att själv mixtra med pulver osv. Helst med tanke på att det finns professionella människor som kan kost. Dessutom när du är gravid.

QUOTE]

Varför skulle det vara vanskligt att "mixtra med pulver"?
Om man utgår från att pulvret i fråga innehåller t.ex. vassleprotein och inga förbjudna substanser, vad är det då som skulle göra det farligt eller "vanskligt"? Och varför gäller detta särskilt om man är gravid? På vilket sätt skulle vassle eller soja vara farligt för fostret?

En annan sak är om vi diskuterar behovet av proteinpulver. Självklart är det så att man inte behöver pulver om man äter en allsidig kost. Ytterligare en annan sak är att det kan vara skadligt att ha matfixeringar som gör att man väljer att äta pulver i stället för vanlig mat.

Men det betyder inte att proteinpulver i sig är farligt!