handdator

Visa fullständig version : Grym smärta i levern efter drogbruk..

Ostbågen
2009-01-07, 19:15
Har ätit roaccutan i ca 1-2månader och bestäde mig för att prova på ett morfinliknande preparat i tablettform när en vän erbjöd det.
Fick iaf inte någon större verkan av tabletterna men däremot ca 30minuter efter intaget av sista tabletten fick jag sjuhelvetes ont i levern.
Grov smärta i ca 15minuter som gjorde att jag var beredd att söka upp närmsta sjukhus men den upphörde som tur var.

Ska snart göra blodprov för att se så att levern inte tagit skada av roaccutankuren. Tror ni det finns någon risk för försämrade levervärden efter den här händelsen? Antar att smärtan berodde på att levern helt enkelt blev överbelastad.

Ignatius72
2009-01-07, 19:17
Finns det inga gränser för idiotiska beteenden?
jag äter ett väldigt potent läkemedel, men om polaren kommer förbi med random vit tablett så är det klart att jag stoppar i mig det. Cheezuz.

Tabbe
2009-01-07, 19:17
Vet så klart inte om levern är skadad men gör det ont i levern så har det gått jävligt långt.

coxie
2009-01-07, 19:18
Tramadol?

Brian The Family Dog
2009-01-07, 19:18
Finns det inga gränser för idiotiska beteenden?
jag äter ett väldigt potent läkemedel, men om polaren kommer förbi med random vit tablett så är det klart att jag stoppar i mig det. Cheezuz.

+1 :bow:

coxie
2009-01-07, 19:20
Äta tabletter är ju roligt, speciellt när man inte vet styrka och vad det är för något...

Eller så tänker man sig lite för med vad man stoppar i sig.

sweet sixten
2009-01-07, 19:21
en sjuk grej att det är bara dråk klassat om det är över 400mg i varje kappsel:P men inget sånt skit är bra! droger=bajs!

Pudzianovski
2009-01-07, 19:21
Det här var bättre än pommestråden som någon startade....eller värre. :Virro

J.V
2009-01-07, 19:22
Skriv om det i kröjm-tråden så blir det bättre ;)

stevebc
2009-01-07, 19:34
Detta är förhelvete inget för kolozzeum. Leversmärta av en okänd drog? Bra att du åkte in till sjukhuset före du startade tråden, men du bör nog fortsätta ställa frågorna där istället för här. Har sett många "är jag dödligt sjuk?"-trådar på kolo som borde ställts på vårdcentraler/akuten men denna är nog den allvarligaste.

johan karlberg
2009-01-07, 19:41
om du läser på fass.se så kan du se innan du leker försökskanin..
vilket läkemedel var det?

Yankeee
2009-01-07, 19:43
Alla sanna byggare trycker naturligtvis i sin alla piller de kan komma över.

tuben
2009-01-07, 20:11
Alla sanna byggare trycker naturligtvis i sin alla piller de kan komma över.

Trycka en karta alvedon är HARDKÅR!

Manta
2009-01-07, 20:14
droger=bajs!

Droger måste ju vara motsatsen till bajs? Bajs är skönt att få ur sig, och droger är skönt att få i sig.

johan karlberg
2009-01-07, 20:18
Droger måste ju vara motsatsen till bajs? Bajs är skönt att få ur sig, och droger är skönt att få i sig.

hahaha

Trance
2009-01-07, 20:18
Trycka en karta alvedon är HARDKÅR!

Alvedon är inte direkt ofarligt.

Anton Fräs
2009-01-07, 20:19
Jag tycker du borde uppsöka läkare, direkt

stevebc
2009-01-07, 20:21
Det var det han gjorde, och snart ska han ta blodprov för att kolla vidare.

Hemi
2009-01-07, 20:26
Har ätit roaccutan i ca 1-2månader och bestäde mig för att prova på ett morfinliknande preparat i tablettform när en vän erbjöd det[...]

'Morfinliknande preparat' vad det än var, har vanligen en raaaaad bieffekter. Magont av grov kaliber är vanligt. I vissa länder är sådana de vanligaste att robba på apoteket. Tar man doser tätt inpå varandra blir effekten mkt större, inte bra att få av en ´vän´.

I övrigt kan jag väll stämma in i den övriga kören.

Kräket
2009-01-07, 20:33

Hahaha!

Dagens bästa...Solklart! :D

johan karlberg
2009-01-07, 20:42
om det är panocod så är det en jävla massa paracetamol i dem, där av levern tar stryk..

Buken
2009-01-07, 20:45
jag har hållt på en del med droger tidigare,(ren nu) Då har det varit Tjack samt Xanor. Det jag vet är att varenda jävla pundare som bjuder på något näst intill vägrar säga vad dom bjuder på.

Det är korkat som fan att prova droger, även mer korkat att stoppa i sig saker man inte vet vad det är.

Ostbågen
2009-01-07, 21:12
Det var 3dygn sedan och nej jag har inte uppsökt läkare eftersom smärtan gick över.
Ska dock kanske göra blodprov imorgon.

Det var fråga om en receptbelagd medicin mot svår smärta som min vän fått utskrivet efter en olycka.
Oxynorm, oxyform, doxyferm lr något hette det.
Var 2st snabbverkande tabletter(5mg, tror jag) och en långverkande.
Det var efter den långverkande jag fick smärtan.

Har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligare för levern än en ordentlig fylla så ni som tror att döden väntar runt hörnet kan ju sluta larva er. *whatever*

olander08
2009-01-07, 21:19
Ingen fara såvida det var något av ovannämnda preparat. Däremot så bör du ej stoppa i dig något utan att veta vad det är och i vilka mängder samt hur du reagerar på substansen.

haiduc
2009-01-07, 21:27
oxynorm ger vi tll gamlingarna på jobbet mot smärta...inget du dör av direkt.

Tolkia
2009-01-07, 21:41
Har svårt att tänka mig att det skulle vara skadligare för levern än en ordentlig fylla så ni som tror att döden väntar runt hörnet kan ju sluta larva er. *whatever*
Den enda som larvat sig är ju du. Knapra smärtstillande som knark när man har restriktioner p.g.a. medicinering som belastar levern. Begåvat värre.

Ostbågen
2009-01-07, 21:43
Den enda som larvat sig är ju du. Knapra smärtstillande som knark när man har restriktioner p.g.a. medicinering som belastar levern. Begåvat värre.Vet folk som supit ganska regelbundet vid roaccutanbehandling utan några komplikationer. Jag gjorde en chansning som slog fel helt enkelt.

jakke
2009-01-07, 21:52
Vet folk som supit ganska regelbundet vid roaccutanbehandling utan några komplikationer. Jag gjorde en chansning som slog fel helt enkelt.
Vad vill du få fram nu?
Jag har en släkting som rökte 40cigg om dagen i 70år och dog av ålder 89 år gammal.

Stoltz
2009-01-07, 21:53
Vet folk som supit ganska regelbundet vid roaccutanbehandling utan några komplikationer. Jag gjorde en chansning som slog fel helt enkelt.

Bra chansning! Random piller, det hugger vi på :D

PowPow
2009-01-07, 21:54
Vad vill du få fram nu?
Jag har en släkting som rökte 40cigg om dagen i 70år och dog av ålder 89 år gammal.

Att han gjorde en chansning helt enkelt. Och det slog fel. Det gör det ibland när man chansar.

Edit: Det var väl inte direkt ett random piller. Det var någon form av morfinpreparat hans polare hade fått utskrivet.

Dreas
2009-01-07, 21:58
Trycka en karta alvedon är HARDKÅR! Det dör massa folk av alvedon och liknande, fler än av många droger som är olagliga.

Vad var det för substans? Som någon innan sa så skulle du kollat upp på fass vad som kan hända då du blandar olika substanser med Roa. Jag skulle ju inte direkt leka runt med min egen lever då jag vet att Roa kan påverka den negativt.

edit: Såg att det var Oxy, jag är inte så insatt i det, sök på fass och se vad som kommer fram :)

Avesta
2009-01-07, 22:01
Det är troligt att du är överkänslig mot opiater. Framöver får du se till att undvika kodeinbaserade piller som citodon, samt morfin och morfinsynteser, eller ej drogklassade som tradolan.
Känner 2 personer som lider av samma problem, det har hittills resulterat i 2 akutbesök var tack vare läkarnas generösa utskrivningar.

shadowfire
2009-01-07, 22:09
Sådana här trådar är anledningen till att kolo är bannat från mitt jobb =/

Ostbågen
2009-01-07, 22:19
Bra chansning! Random piller, det hugger vi på :DJajamänsan! :D
Bara fick ett par piller av samma dos som min vän intog 4ggr dagligen i en månad efter operation utan några komplikationer och svalde dom, tänk så dum man kan vara. :D

Rahf
2009-01-07, 22:43
Ja, allas våra kroppar reagerar ju precis likadant på alla typer av läkemedel. *whatever*
Jag tycker det var ren idioti.

PowPow
2009-01-07, 22:51
Ja, allas våra kroppar reagerar ju precis likadant på alla typer av läkemedel. *whatever*
Jag tycker det var ren idioti.

Sen ska man väl inte överskatta läkares förundersökningar innan de skriver ut tabletter. Har fått både citodon och några andra dundertabletter som jag inte minns namnet på men som körde över mig som ett tåg på 20 minuter, och höll mig överkörd i en halv evighet. Utan några som helst frågor.

Men självklart är det inte bra att använda receptbelagd medecin som är utskriven åt någon annan (speciellt inte när man käkar roa). De är ju receptbelagda av en anledning.

hahavaffan
2009-01-07, 22:58
Det var det han gjorde, och snart ska han ta blodprov för att kolla vidare.Gjorde han?

Dreas
2009-01-07, 23:09
Sådana här trådar är anledningen till att kolo är bannat från mitt jobb =/ Ja, informativa trådar som hålls på en balanserad och bra nivå tack vare bra moderatorer.

Du ser ju knappast någon som propagerar väldigt mycket för, och inte så väldigt mycket emot heller som det kan vara på andra sidor, *host* flashback *host*.

Ifall Kolo är blockat så tror jag det beror på att det är en webshop och inget annat, så var det på vårat gymnasium för något år sen iaf :)

Ostbågen
2009-01-08, 12:08
Någon som har en fundering om vad smärtan kan ha berott på?
Eftersom att min vän som sagt intog samma dos jag fick i mig 4ggr dagligen i en månad utan några som helst komplikationer tvivlar jag på att preparatet skulle vara särskilt skadligt fysiskt. Jag tror det skulle vara grovt mycket större risk för överbelastad lever om jag drack alkohol istället för medicinen.

Någon nämnde överkänslighet mot opiater, det låter mer troligt än att jag skulle ha överbelastat levern tycker jag.

Avesta
2009-01-08, 12:58
Någon som har en fundering om vad smärtan kan ha berott på?
Eftersom att min vän som sagt intog samma dos jag fick i mig 4ggr dagligen i en månad utan några som helst komplikationer tvivlar jag på att preparatet skulle vara särskilt skadligt fysiskt. Jag tror det skulle vara grovt mycket större risk för överbelastad lever om jag drack alkohol istället för medicinen.

Någon nämnde överkänslighet mot opiater, det låter mer troligt än att jag skulle ha överbelastat levern tycker jag.
Överkänslighet som orsakar gallvägsspasm.

saab900
2009-01-08, 13:04
Du vet att droger inte är bra, och att mediciner kan vara livsfarligt i fel dos och så vidare, så varför skapar du den här tråden överhuvudtaget, det är den stora gåtan.

Tjena grabbar och tjejer, jag svalde ett par lustiga piller jag fick av en kompis, sen fick jag ont i levern! Varför fick jag det? Kan det vara farligt att äta okända piller? *slap*

Det verkar ju i de senaste posterna som du tyvärr försöker avdramatisera det hela istället, med att det kanske inte var så farligt.Men nästa gång då? Du verkar behöva prata med någon professionell så du kan komma ur det här IMO, utan någon som helst erfarenhet av sånt här.

snej
2009-01-08, 13:11
Morfin dövar smärta i normala fall, inte tvärtom. Din lever kan inte må så bra av någon anledning om du får ont utav det. Doktorn ASAP hade jag gjort.. Har själv fått morfin utskrivet vid allvarligare skador (arbets), och det finns inget som dövar smärta som det när det funkar som det skall.

stevebc
2009-01-08, 13:15
Gjorde han?Läste fel. Herregud. Trodde detta var någon slags AAR efter sjukhusvistelsen. Herrejävlar...

Lellan
2009-01-08, 13:21
Jajamänsan! :D
Bara fick ett par piller av samma dos som min vän intog 4ggr dagligen i en månad efter operation utan några komplikationer och svalde dom, tänk så dum man kan vara. :D

Ja? Ursäkta frågan, men är du dum i huvudet? I all välmening. Det låter liksom.. opraktiskt. :( Jag är också ganska dum i huvudet, ibland. Men det finns ju grader i helvetet liksom.. Jösses.

Ostbågen
2009-01-08, 13:35
Skulle vilja veta hur ni som automatiskt dumförklarar mig p.g.a att det var just piller jag åt skulle reagera om jag skapade en exakt lika tråd fast med alkohol som berusningsmedel istället för piller. ;)

Lellan
2009-01-08, 13:37
Skulle vilja veta hur ni som automatiskt dumförklarar mig p.g.a att det var just piller jag åt skulle reagera om jag skapade en exakt lika tråd fast med alkohol som berusningsmedel istället för piller. ;)

Ok, jag fick svar på min fråga. Stackars.

Manta
2009-01-08, 13:44

Det är väl du och möjligen staten som skulle kunna slänga in opioider och alkohol under den diffusa benämningen "berusningsmedel".

Manta
2009-01-08, 13:48
Det är väl du och möjligen staten som skulle kunna slänga in opioider och alkohol under den diffusa benämningen "berusningsmedel".

EDIT: Det är väl du och möjligen staten som skulle kunna jämställa opioider och alkohol och slänga in dem under den diffusa benämningen "berusningsmedel".

(båda är ju berusningsmedel)

Ostbågen
2009-01-08, 14:13
EDIT: Det är väl du och möjligen staten som skulle kunna jämställa opioider och alkohol och slänga in dem under den diffusa benämningen "berusningsmedel".

(båda är ju berusningsmedel)Fel, opiodier är narkotikaklassade och får endast innehas om man fått det utskrivet av en läkare tillskillnad från alkohol som säljs fritt till alla som nått en viss ålder.

Att det är ofördelaktigt för mitt hälsotillstånd att kombinera berusningsmedel eller
annat som påverkar levern negativt tillsammans med min medicin är jag mycket väl medveten om. Det var nog det första min läkare nämnde i samband med att hon skrev ut medicinen.

Tanken med frågan var ju liksom för att se om det var just ordet piller som fick folk att döma mig som korkad eller om man hade reagerat exakt likadant om det var alkohol jag hade druckit.

Annars måste man ju känna sig väldigt dum om man automatiskt dömer folk utifrån vilket berusningsmedel man väljer när man egentligen inte vet ett skvatt om dess skadeverkningar.

Manta
2009-01-08, 14:40
Svar: Ja. Du hade fått en annan reaktion på om det hade varit alkohol än "morfinliknande preparat i tablettform" som du fick av en polare.

Tror du att det beror på ordet piller så borde du fundera på om ditt pillerintag kanske har haft en nedsättande effekt på din kognitiva förmåga.

Ostbågen
2009-01-08, 14:54
Svar: Ja. Du hade fått en annan reaktion på om det hade varit alkohol än "morfinliknande preparat i tablettform" som du fick av en polare.

Tror du att det beror på ordet piller så borde du fundera på om ditt pillerintag kanske har haft en nedsättande effekt på din kognitiva förmåga.Och anledningen till att reaktionen skulle bli annorlunda om det var frågan om alkohol och inte ett "morfinliknande preparat i tablettform" beror givetvis på att det sistnämnda måste vara farligare än alkohol?
Vad grundrar man det på? Man bör ha en god insikt kring substansens skadeverkan om man utifrån den enskilda faktorn ska kunna dumförklara någon. ;)

Min vän intog som sagt 4doser om dagen i en månad utan kompliktationer. Hur skulle man må om man drack sig berusad 4ggr om dagen i en månad?
Som sagt, ingenting tyder på att preparatet skulle vara farligare än alkohol så ni som automatiskt dumförklarar folk utan saklig grund bör nog komma ut från ert skal. ;)

olwe
2009-01-08, 15:03
Men allvarligt talat. Tror ni att han får ut något av att ni sitter och ropar "usch och fy!" likt ett mantra? Gjort är gjort, försök att hjälpa killen istället (om det är någon som sitter inne på värdefull information/kunskap).

Till er som känner er träffade.

lectris
2009-01-08, 15:04
Du verkar ju själv mycket övertygad om att ditt pillerintag inte gjorde någon skada men ändå startade du den här tråden.. det drar jag en slutsats av att du någonstans kanske möjligtvis var lite orolig över din hälsa när du även övervägde läkarbesök i ett svagt ögonblick.

Tycker att reaktionerna du får är de du skulle kunnat förvänta dig. Vad trodde du själv att folk skulle skriva? Ingen kan ju faktiskt avgöra hur just din lever påverkas förutom en läkare genom blodprov.

Man kan ju i alla fall hoppas att du inser att det inte är värt att riskera något. Potentiella leverskador är ju inte direkt något man hurrar över, små eller stora.

Hemi
2009-01-08, 15:06
Morfin dövar smärta i normala fall, inte tvärtom. Din lever kan inte må så bra av någon anledning om du får ont utav det. Doktorn ASAP hade jag gjort.. Har själv fått morfin utskrivet vid allvarligare skador (arbets), och det finns inget som dövar smärta som det när det funkar som det skall.

Morfin ja, men nu var det ´morfinliknande preparat´ i tablettform, gissar jag och de kan och har ofta en massa konstiga ibland otäcka bieffekter. Nu vet jag ju inte alls vad det var.

Manta
2009-01-08, 15:10
Och anledningen till att reaktionen skulle bli annorlunda om det var frågan om alkohol och inte ett "morfinliknande preparat i tablettform" beror givetvis på att det sistnämnda måste vara farligare än alkohol?

Nej, det är inte anledning, eftersom vi(och du) inte vet vad det är. *HINT*

Min vän intog som sagt 4doser om dagen i en månad utan kompliktationer. Hur skulle man må om man drack sig berusad 4ggr om dagen i en månad?
Som sagt, ingenting tyder på att preparatet skulle vara farligare än alkohol så ni som automatiskt dumförklarar folk utan saklig grund bör nog komma ut från ert skal. ;)

Din vän, du, din vän, du. Du anser att ingenting tyder på att preparatet är farligare än alkohol eftersom din kompis som har brukat det, enligt en läkares ordination, inte har haft några komplikationer? Det faktum att det inte får säljas fritt var inte en faktor?

Ostbågen
2009-01-08, 15:12
Men allvarligt talat. Tror ni att han får ut något av att ni sitter och ropar "usch och fy!" likt ett mantra? Gjort är gjort, försök att hjälpa killen istället (om det är någon som sitter inne på värdefull information/kunskap).

Till er som känner er träffade.+1. :)
Du verkar ju själv mycket övertygad om att ditt pillerintag inte gjorde någon skada men ändå startade du den här tråden.. det drar jag en slutsats av att du någonstans kanske möjligtvis var lite orolig över din hälsa när du även övervägde läkarbesök i ett svagt ögonblick.

Tycker att reaktionerna du får är de du skulle kunnat förvänta dig. Vad trodde du själv att folk skulle skriva? Ingen kan ju faktiskt avgöra hur just din lever påverkas förutom en läkare genom blodprov.

Man kan ju i alla fall hoppas att du inser att det inte är värt att riskera något. Potentiella leverskador är ju inte direkt något man hurrar över, små eller stora.Var väldigt orolig när jag fick magsmärtorna och vill givetvis höra folkssynpunkter.
Har fått vettig respons i den här tråden bortsett från vissa forumiter med noll kunskap om ämnet men som ändå väljer att skriva någonting om min dumhetet
samt att piller det är livsfarligt. *whatever*

Fatcan
2009-01-08, 15:18
Har ätit roaccutan i ca 1-2månader och bestäde mig för att prova på ett morfinliknande preparat i tablettform när en vän erbjöd det.
Fick iaf inte någon större verkan av tabletterna men däremot ca 30minuter efter intaget av sista tabletten fick jag sjuhelvetes ont i levern.
Grov smärta i ca 15minuter som gjorde att jag var beredd att söka upp närmsta sjukhus men den upphörde som tur var.

Ska snart göra blodprov för att se så att levern inte tagit skada av roaccutankuren. Tror ni det finns någon risk för försämrade levervärden efter den här händelsen? Antar att smärtan berodde på att levern helt enkelt blev överbelastad.

Hur många tog du och vet du vad det var för piller? Jag satsar på citodon eller tramadol, men troligen citodon då du fick ont i levern (citodon innehåller paracetamol och kodein)

Ostbågen
2009-01-08, 15:18
Nej, det är inte anledning, eftersom vi(och du) inte vet vad det är. *HINT*Jag vet vad det var, det är ni som inte gör det.

Din vän, du, din vän, du. Du anser att ingenting tyder på att preparatet är farligare än alkohol eftersom din kompis som har brukat det, enligt en läkares ordination, inte har haft några komplikationer? Det faktum att det inte får säljas fritt var inte en faktor?Anledningen till att jag ej bör kombinera min medicin med andra preparat är för att det kan överbelasta levern. Mediciner som man kan äta i rejäla doser under en längre period utan komplikationer tolkar jag som att de inte har någon större skadeverkning fysiskt. Som någon annan nämnde kan det troligtvis vara så att jag är överkänslig mot opiater vilket om i så är fallet inte har att göra med att jag intar en annan medicin samtidigt.

Huruvida en drog väljs att säljas fritt eller endast under vissa restriktioner har knappast bara att göra med vilka skadeverkningar den innebär fysiskt.

palme
2009-01-08, 15:31

Till er som känner er träffade.

Eller så visar killen lite eget ansvar och ta reda på vad det var han tog. Finns hur mycket info som helst att läsa om alla prepparat på nätet, eller så ringer han husläkarn. Ska man självmedicinera ska man iaf veta vad man gör. Sen dömer jag ingen om de väljer att testa grejer.

Han verkar vara lite överkänslig tycker jag.

Manta
2009-01-08, 15:36
Jag vet vad det var, det är ni som inte gör det.

Det faktum att du namngav det som "ett morfinliknande preparat" och sedan inte kunde namnge det tyder på att du inte riktigt har koll.

Anledningen till att jag ej bör kombinera min medicin med andra preparat är för att det kan överbelasta levern. Mediciner som man kan äta i rejäla doser under en längre period utan komplikationer tolkar jag som att de inte har någon större skadeverkning fysiskt. Som någon annan nämnde kan det troligtvis vara så att jag är överkänslig mot opiater vilket om i så är fallet inte har att göra med att jag intar en annan medicin samtidigt.

Du är medveten om att man bygger upp en tolerans och kan då klara av högre doser?

Huruvida en drog väljs att säljas fritt eller endast under vissa restriktioner har knappast bara att göra med vilka skadeverkningar den innebär fysiskt.

Nej, men det kan vara en indikation på att man inte ska äta dessa preparat hur som helst.

Tolkia
2009-01-08, 15:40
Skulle vilja veta hur ni som automatiskt dumförklarar mig p.g.a att det var just piller jag åt skulle reagera om jag skapade en exakt lika tråd fast med alkohol som berusningsmedel istället för piller.
Jag skulle säga att det var a) sällsynt puckat att bryta mot alkoholrestriktionerna och b) ifrågasätta om du verkligen är så mån om att bli av med finnarna, när du äventyrar en hel Roaccutankur (har du för höga levervärden så måste du ju bryta kuren) för en enstaka fylla.

Seriöst, det finns ingen ursäkt du kan komma med som får det du har gjort att framstå som vettigt.

Ostbågen
2009-01-08, 15:41
Det faktum att du namngav det som "ett morfinliknande preparat" och sedan inte kunde namnge det tyder på att du inte riktigt har koll.Jag anser att substansen dosering och verkan är viktigare vetskap än just namnet. Oxynorm, doxyferm.. något åt det hållet var det iaf. ;)

Du är medveten om att man bygger upp en tolerans och kan då klara av högre doser?Eftersom att det var frågan om medicinering efter operation räknar man med att doseringen inte behöver höjas p.g.a att smärtan upphör i takt med att toleransen höjs.

Nej, men det kan vara en indikation på att man inte ska äta dessa preparat hur som helst.Men säger alltså ingenting om dess skadeeffekt.

Ostbågen
2009-01-08, 15:42
jag skulle säga att det var a) sällsynt puckat att bryta mot alkoholrestriktionerna och b) ifrågasätta om du verkligen är så mån om att bli av med finnarna, när du äventyrar en hel roaccutankur (har du för höga levervärden så måste du ju bryta kuren) för en enstaka fylla.

Seriöst, det finns ingen ursäkt du kan komma med som får det du har gjort att framstå som vettigt.+1.

palme
2009-01-08, 15:43
Hahahahahaha doxyferm!?!?!??!

Manta
2009-01-08, 15:43
Jag vet inte vart den här diskussionen är påväg och jag orkar inte med den heller. Anledning varför många tycker att det var väldigt korkat är för att du stoppar i dig något du inte riktigt vet vad det är. Folk reagerar olika på olika ämnen, av den anledningen är det dumt att stoppa i sig något som bara kan ordineras av en läkare.

Ostbågen
2009-01-08, 15:48
Jag vet inte vart den här diskussionen är påväg och jag orkar inte med den heller. Anledning varför många tycker att det var väldigt korkat är för att du stoppar i dig något du inte riktigt vet vad det är. Folk reagerar olika på olika ämnen, av den anledningen är det dumt att stoppa i sig något som bara kan ordineras av en läkare.Folk reagerar olika på olika ämnen, vare sig de är legala, illegala eller receptbelagda. ;)

Hemi
2009-01-08, 16:56
Det finns även en massa skitmediciner på marknaden som inte innehåller exakt det de skall. Mycket fusk nuförtiden, då kan det vara direkt farligt. Bra att vata vad man köper för märken.

Dreas
2009-01-08, 17:00
Fel, opiodier är narkotikaklassade och får endast innehas om man fått det utskrivet av en läkare tillskillnad från alkohol som säljs fritt till alla som nått en viss ålder Har för mig att upp till 400mg är lagligt och polisen inte kan göra något mot dig. "Första bilagan i förordning 1992:1554" Citerat ifrån FB :)

Jag kan böja mig ifall jag har fel dock.

Stoltz
2009-01-08, 17:03
Folk reagerar olika på olika ämnen, vare sig de är legala, illegala eller receptbelagda. ;)

Därför att det bra att veta vad man får i sig. Fan, du verkar inte helt sund i skallen om jag ska vara ärlig.

Ännu värre blir det ju när du gör en tråd och gnäller om det trots att du vägrar inse att du gjort felet själv.

Yes
2009-01-08, 17:08
Känner igen det där.

Visst, man går på tunga mediciner men man kan ju iaf chansa och kröka till lite, tänkte jag. Hittade någon flaska i garaget och det lukta typ sprit om den. Tror det var vanlig sprit, men kan ha varit T-röd... eller hostmedicin. Många dricker ju sånt där ofta och regelbundet, så kan inte direkt vara farligt...

Ignatius72
2009-01-08, 17:08
Troll, måste killen vara. Det kan väl inte vara möjligt att man är skrivkunnig men ändå så totalt bortkommen?

PowPow
2009-01-08, 17:15
Men vad fanken händer?

Killen spolare fick receptbelagda smärtstillande utskrivet, och tyckte de var balla och delade med sig till trådskaparen.

Visst, inget en eftertänksam 2-barnspappa hade gjort, men jag tycker det känns lite överdrivet att nästan brista ut i gråt- och panikattacker över hans beteende. Och ordinera proffesionell hjälpa för att "ta sig ur det"? Ta sig ur vad? Att ha testat sin polares smärtstillande?

Visst, det kan vara en väldigt liten del av ett i övrigt farligt beteende (viljan att berusa sig stannar väl sällan så snabbt), men det är en annan femma inget vi vet något om.

Som sagt. Jag tycker heller inte det var speciellt begåvat gjort, och hade inte gjort det själv (har förvisso käkat citodon som var utskrivna till någon annan [men mot smärta, och jag visste vad det var]). Som jag skrivit tidigare. Men någon måtta måste det väl ändå finnas i paniken?

Och han startade ju inte tråden för att gnälla. Han startade den för att han ville ha hjälp i sina spekulationer på hur det skulle påverka hans levervärden, som ju ska testas snart.

Dreas
2009-01-08, 17:18
Troll, måste killen vara. Det kan väl inte vara möjligt att man är skrivkunnig men ändå så totalt bortkommen?För att killen tog 1kapsel OXYxxx som hans polare knaprar varje dag 4kapslar om dagen? Tycker inte det luktar troll alls jag, har inte du druckit något ur en flaska på fest som du inte visste vad det var i?

Visste inte TS på ett ungefär vad det var?

petah
2009-01-08, 17:19
bra tänkt

Ostbågen
2009-01-08, 17:21
Därför att det bra att veta vad man får i sig. Fan, du verkar inte helt sund i skallen om jag ska vara ärlig.

Ännu värre blir det ju när du gör en tråd och gnäller om det trots att du vägrar inse att du gjort felet själv.Om du hade läst tråden hade du sett att jag visste vad det var jag fick i mig och att jag inte försöker lägga skulden på någon annan än mig själv. ;)
Det finns även en massa skitmediciner på marknaden som inte innehåller exakt det de skall. Mycket fusk nuförtiden, då kan det vara direkt farligt. Bra att vata vad man köper för märken.Jag förväntar mig att apoteket har god koll på vad det är dom säljer. :)
Troll, måste killen vara. Det kan väl inte vara möjligt att man är skrivkunnig men ändå så totalt bortkommen?Att du ens lyckades få igång en dator är ett mirakel. ;)

PowPow
2009-01-08, 17:22
Hahahahahaha doxyferm!?!?!??!

Jag sätter mina pengar på OnyNorm. Inte Doxyferm :D

Trance
2009-01-08, 17:25
Som sagt. Jag tycker heller inte det var speciellt begåvat gjort, och hade inte gjort det själv (har förvisso käkat citodon som var utskrivna till någon annan [men mot smärta, och jag visste vad det var]). Som jag skrivit tidigare. Men någon måtta måste det väl ändå finnas i paniken?

Det dumma var att han redan åt Roaccutan, vilket är en ganska stark medicin som belastar levern såpass hos vissa att man måste ta regelbundna blodprover för att kontrollera att den inte blir så skadad att det blir något permanent eller farligt. Så att äta okända receptbelagda piller är potentiellt ganska dåligt om man har otur.

Fast jag håller med dig att han fick höra det rätt mycket.

palme
2009-01-08, 17:26
Jag sätter mina pengar på OnyNorm. Inte Doxyferm :D

Men det är inte tabletter utan kapslar.

Dexofen kanske? Dock väldigt svag smärtstillande... Tror fortfarande vi pratar dexoferm moouhahahaha! Men hoppas det rensade i urinröret, smärta i testiklarna kan ju röra sig upp i magtrakten :P

Dreas
2009-01-08, 17:27
Det dumma var att han redan åt Roaccutan, vilket är en ganska stark medicin som belastar levern såpass hos vissa att man måste ta regelbundna blodprover för att kontrollera att den inte blir så skadad att det blir något permanent eller farligt. Så att äta okända receptbelagda piller är potentiellt ganska dåligt om man har otur.

Fast jag håller med dig att han fick höra det rätt mycket. Men killen visste väl vad det var eller?

PowPow
2009-01-08, 17:31

Dexofen kanske? Dock väldigt svag smärtstillande... Tror fortfarande vi pratar dexoferm moouhahahaha! Men hoppas det rensade i urinröret, smärta i testiklarna kan ju röra sig upp i magtrakten :P

Aha, då vet jag inte. Gick bara på namnen han skrivit och kollade mot fass. OxyNorm tycktes passa på beskrivningen.

Men det var kanske en hederlig klamydiakur :D

Trance
2009-01-08, 17:32
Men killen visste väl vad det var eller?

Jag antog att han visste namnet och vad det användes till men misstänker att han inte undersökte hur det reagerade i kombination med andra mediciner, rekommenderad dos vid redan belastad lever med mera. Visst känns det extra ofarligt men man kan alltid ha otur och vara extra känslig eller råka ut för en extra jobbig kombination.

Men jag kan självklart ha fel.

Ostbågen
2009-01-08, 17:39

Dexofen kanske? Dock väldigt svag smärtstillande... Tror fortfarande vi pratar dexoferm moouhahahaha! Men hoppas det rensade i urinröret, smärta i testiklarna kan ju röra sig upp i magtrakten :PVet att det var antingen någonting med oxy--- eller dexo---.
Min kompis kallade det helt enkelt för "morfin".
Tabletterna var avlånga och ovala samt tvefärgade har jag för mig, verkade efter ca 20-30min. Om nu det säger någonting.
Jag antog att han visste namnet och vad det användes till men misstänker att han inte undersökte hur det reagerade i kombination med andra mediciner, rekommenderad dos vid redan belastad lever med mera. Visst känns det extra ofarligt men man kan alltid ha otur och vara extra känslig eller råka ut för en extra jobbig kombination.

Men jag kan självklart ha fel.Det var en chansning, eftersom att folk klarar av att supa regelbundet på roaccutan utan komplikationer resonerade jag att en medicin som kan användas i stor dos dagligen under längre tid utan problem inte skulle innebära någon direkt överbelastning av levern.
Det är inte helt klart att det ens är levern som orsakade smärtan, som någon annan sade kan det bero på opiatintollerans.

Dreas
2009-01-08, 17:39
Ja ts var lite klumpig genom att inte titta upp hur Roa reagerade med andra droger eller tvärtom, men jag tvivlar på att han är efterbliven eller en idiot.

palme
2009-01-08, 17:50
Men käkade han inte lyckopiller oxå? Det i kombo med alkohol å smärtstillande...jippie.
Fast av en tab...känslig som sagt. Och buksmärtor är en vanlig bieffekt av blandmissbruk.
Men kolla upp namnet om du ska leka igen.

Trance
2009-01-08, 17:51
Det var en chansning, eftersom att folk klarar av att supa regelbundet på roaccutan utan komplikationer resonerade jag att en medicin som kan användas i stor dos dagligen under längre tid utan problem inte skulle innebära någon direkt överbelastning av levern.
Det är inte helt klart att det ens är levern som orsakade smärtan, som någon annan sade kan det bero på opiatintollerans.

Jag säger inte att du har skadat dig eller ens att det nödvändigtvis var farligt.

Men resonemanget att vissa klarar att supa håller inte riktigt, visst är det så att det finns ofta ganska stora marginaler men det är också så att alla får inte samma skador på levern. Roaccutan påverkar folk olika. Det är därför också man kollar att levern är ok, fall i fall man är en av de 15% (typ) som får förhöjda levervärden så brukar man avbryta. Om man vid det tillfället belastar den ytterliggare så finns risken.

Nu är det säkert extremt liten risk om ens någon men det kan som du sade värt att kolla upp dina blodvärden, för säkerhets skull.

Ostbågen
2009-01-08, 18:09
Jag säger inte att du har skadat dig eller ens att det nödvändigtvis var farligt.

Men resonemanget att vissa klarar att supa håller inte riktigt, visst är det så att det finns ofta ganska stora marginaler men det är också så att alla får inte samma skador på levern. Roaccutan påverkar folk olika. Det är därför också man kollar att levern är ok, fall i fall man är en av de 15% (typ) som får förhöjda levervärden så brukar man avbryta. Om man vid det tillfället belastar den ytterliggare så finns risken.

Nu är det säkert extremt liten risk om ens någon men det kan som du sade värt att kolla upp dina blodvärden, för säkerhets skull.Helt korrekt. Onödigt risktagande kallar jag det och kommer ej förtära några andra droger under resterande tid av kuren(om det blir någon fortsättning).
Blodvärdena skall kollas upp en gång i månaden. Egentligen skulle jag gjort ett blodprov precis innan jag åkte till min vän men p.g.a strul blev det uppskjutet.
Tur var väl det. :)

Ignatius72
2009-01-08, 20:13
För att killen tog 1kapsel OXYxxx som hans polare knaprar varje dag 4kapslar om dagen? Tycker inte det luktar troll alls jag, har inte du druckit något ur en flaska på fest som du inte visste vad det var i?

Visste inte TS på ett ungefär vad det var?

Du missar den lilla detaljen att han redan kränger ett ytterst potent läkemedel. Att då ploppa i sig ett annat medel som hans polare tar är osedvanligt korkat. Att ärtan dessutom försöker få kritiken mot hans intellekt till att handla om moralpanik över droger är bara pinsamt. Men å andra sidan så blir det för varje rad som pågasnöret skriver tydligt varför han gjorde det och varför han kommer att göra något lika korkat inom en snar framtid.

Ostbågen
2009-01-08, 20:30
Du missar den lilla detaljen att han redan kränger ett ytterst potent läkemedel. Att då ploppa i sig ett annat medel som hans polare tar är osedvanligt korkat. Att ärtan dessutom försöker få kritiken mot hans intellekt till att handla om moralpanik över droger är bara pinsamt. Men å andra sidan så blir det för varje rad som pågasnöret skriver tydligt varför han gjorde det och varför han kommer att göra något lika korkat inom en snar framtid.Vad har du för belägg för att det var kombinationen av roaccutan och smärtlindrande medicin som orsakade smärtan?
Vad har du för belägg för att medicinen som du inte vet vilken den är påverkar levern negativt?
Vad har du överhuvudtaget för belägg som stödjer att kombinationen på något sätt skulle kunna vara skadlig ur någon synvinkel och att det inte helt enkelt var det morfinliknande preparatet som enskild faktor som orsakade smärtan?

Att du utifrån din totala brist på kunskap sitter och uttalar dig om någon annans intelligens är att skjuta sig själv i foten. *whatever*

saab900
2009-01-08, 20:40
Jag tycker fortfarande att det är oroande att du avdramatiserar det här, du behöver hjälp!

Ignatius72
2009-01-08, 20:41
Vad har du för belägg för att det var kombinationen av roaccutan och smärtlindrande medicin som orsakade smärtan?
Vad har du för belägg för att medicinen som du inte vet vilken den är påverkar levern negativt?
Vad har du överhuvudtaget för belägg som stödjer att kombinationen på något sätt skulle kunna vara skadlig ur någon synvinkel och att det inte helt enkelt var det morfinliknande preparatet som enskild faktor som orsakade smärtan?

Att du utifrån din totala brist på kunskap sitter och uttalar dig om någon annans intelligens är att skjuta sig själv i foten. *whatever*

Inga alls
Inga alls
Inga alls

Du missar det idiotiska i själva laborerandet.

Ostbågen
2009-01-08, 20:41
Jag tycker fortfarande att det är oroande att du avdramatiserar det här, du behöver hjälp!Tack för din expertis! :D

Ostbågen
2009-01-08, 20:45
Inga alls
Inga alls
Inga alls

Du missar det idiotiska i själva laborerandet.Faktum är att vi inte vet om kombinationen var ett dugg farligare än roaccutan och alvedon.
Hade du kommit in och golat om jag hade ätit ett par huvudvärkstabletter?

Ignatius72
2009-01-08, 21:27
Faktum är att vi inte vet om kombinationen var ett dugg farligare än roaccutan och alvedon.
Hade du kommit in och golat om jag hade ätit ett par huvudvärkstabletter?

OM du får gissa, vilket tror du själv innebär större risk? Ett morfinliknande receptbelagt läkemedel som är utskrivet till din kompis eller ett receptfritt läkemedel?
Sen ska det nämnas att tex Alvedon är ett betydligt starkare läkemedel än vad många tror. Man blandar helt enkelt inte.

Men det handlar inte om vilka kombinationer som eventuellt skadar din lever eller ej. Du förstår helt enkelt inte att det är handlingen i sig som är idiotisk och det kommer att ta lång tid för dig innan du begriper det. Om någonsin.

Dreas
2009-01-08, 22:10
Men det handlar inte om vilka kombinationer som eventuellt skadar din lever eller ej. Du förstår helt enkelt inte att det är handlingen i sig som är idiotisk och det kommer att ta lång tid för dig innan du begriper det. Om någonsin. Väl talat! Huvudet på spiken måste jag nog säga :)

Saab900: Hans kropp, hans liv, hans val.

Ostbågen
2009-01-08, 23:45
OM du får gissa, vilket tror du själv innebär större risk? Ett morfinliknande receptbelagt läkemedel som är utskrivet till din kompis eller ett receptfritt läkemedel?
Sen ska det nämnas att tex Alvedon är ett betydligt starkare läkemedel än vad många tror. Man blandar helt enkelt inte.

Men det handlar inte om vilka kombinationer som eventuellt skadar din lever eller ej. Du förstår helt enkelt inte att det är handlingen i sig som är idiotisk och det kommer att ta lång tid för dig innan du begriper det. Om någonsin.Jo, det är just preparat som belastar levern som är korkade att inta i samband med roaccutan eftersom att det kan leda till överbelastning.
När jag läser om oxynorm och liknande smärtlindrande substanser ser jag ingenting om att det skadar levern.
Däremot påfrestar alvedon och panodil levern.

Stämmer detta är det alltså inte farligt att kombinera oxynorm med roaccutan medans det är farligare att kombinera roaccutan med alvedon. ;)

På vilket sätt skulle "handlingen i sig" d.v.s att kombinera olika droger samtidigt vara korkad om substanserna inte påverkar varandra?
"Jävla idioter som dricker kaffe när man nyss svalt en panodil asså.." *whatever*

Greven_2008
2009-01-08, 23:50
Jo, det är just preparat som belastar levern som är korkade att inta i samband med roaccutan eftersom att det kan leda till överbelastning.
När jag läser om oxynorm och liknande smärtlindrande substanser ser jag ingenting om att det skadar levern.
Däremot påfrestar alvedon och panodil levern.

Stämmer detta är det alltså inte farligt att kombinera oxynorm med roaccutan medans det är farligare att kombinera roaccutan med alvedon. ;)

På vilket sätt skulle "handlingen i sig" d.v.s att kombinera olika droger samtidigt vara korkad om substanserna inte påverkar varandra?
"Jävla idioter som dricker kaffe när man nyss svalt en panodil asså.." *whatever*

tycker folk överreagerar i den här tråden. e väl inte så jävla noga.. nåt morfin prep.. so what.. inget man dör av direkt.. lite piller hit o dit.

Hemi
2009-01-09, 00:03
Tror inte heller det är hela världen faktiskt, oxunorm, oxycontin heter de väl, kan som sagt ha en väldans massa bieffekter men det är så det är, det betyder inte att medicinen inte funkar som den skall. Fast det låter lite ruggigt med smärta i levern, vill man inte ha. Svårt att avdramatisera saker på internet. Själv skulle jag ringa den trevliga sjukvårdsuppysningen om jag var orolig, de brukar veta det mesta om det mesta. De är till för att hjälpa till.

Lellan
2009-01-09, 01:21

Men folk skriver ju varför? Handlingen i sig är korkad för att:
-din kompis tar receptbelagda piller utskrivet av läkare för visst syfte.
-du mumsar glatt i dig piller du får som du vet är receptbelagda utskrivet i visst syfte, för ett annat syfte
-detta trots att du går på en kur där du blivit informerad om riskerna för leverpåverkan
-och du inte innan du sväljer har kollat upp hur el om det pillret kan vara skadligt för din lever
-när du får ont ringer du inte sjukvårdsupplysningen, utan du går in på ett träningsforum och säger "aj, är det farligt med ett typ piller på min kur?"
-du skämtar bort det och drar igång fantasier om att vi suckar pga att det handlar om piller - inte alkohol
-och du har mig veterligen fortfarande inte bett Vårdcentralen om blodprov för att kolla utan sitter här och jämför att göra ovanstående i syfte att berusa sig med att ta kaffe och panodil i kombination.

Jag må ha glömt något men jösses...

Klart du gör vad du vill med din kropp, men jag kan inte få handlingen till något begåvat och skulle du bli sjuk så är det inte så kul att veta att skattepengar går till sånt larv.

/surtanten

saab900
2009-01-09, 11:47
[QUOTE=Ostbågen;3414355]Faktum är att vi inte vet om kombinationen var ett dugg farligare än roaccutan och alvedon.
QUOTE]

Och om man inte vet om det är farligt eller inte, då sväljer man okända tabletter och är glad?
Vi kanske bryr oss, det kanske är därför vi är så jobbiga.

Nåväl, det naturliga urvalet brukar kunna ta hand om sånt här så småningom...

Racso
2009-01-09, 11:53
Hans kropp, hans liv, hans val.

Det där är sånt skitsnack. Visst, om vi inte betalade för hans eventuella behandling av leverskador etc... Men just nu är det du och jag som betalar för det. Det borde vara som att köra olovligt, man förbrukar sin rätt till hjälp/ersättning om man orsakar skada.

Tolkia
2009-01-09, 11:56
Levern är korppens avgiftningsstation, och man kan lugnt utgå från att alla läkemedel belastar den. Belägg finnes i valfri bok i grundläggande fysiologi. Man kan diskutera det vettiga i att, när man vet med sig att man redan belastar den hårt, göra detta ytterligare i onödan (att skilja från om man faktiskt behöver ett preparat för att häva ett sjukdomstillstånd).

Manta
2009-01-09, 11:59
Det där är sånt skitsnack. Visst, om vi inte betalade för hans eventuella behandling av leverskador etc... Men just nu är det du och jag som betalar för det. Det borde vara som att köra olovligt, man förbrukar sin rätt till hjälp/ersättning om man orsakar skada.

Fast å andra sidan så lär man inte leva lika länge med liknande levnadsvanor, så skattebetalarna sparar in pengar på äldreomsorg.

Racso
2009-01-09, 12:01
Fast å andra sidan så lär man inte leva lika länge med liknande levnadsvanor, så skattebetalarna sparar in pengar på äldreomsorg.

Sant. :) Men det som är ännu värre än det ekonomiska är att någon som "sköter sig" får vänta på/avstå behandling, för att någon åsna har lekt sönder sin lever.

Dreas
2009-01-09, 12:48
Det där är sånt skitsnack. Visst, om vi inte betalade för hans eventuella behandling av leverskador etc... Men just nu är det du och jag som betalar för det. Det borde vara som att köra olovligt, man förbrukar sin rätt till hjälp/ersättning om man orsakar skada. Så du påstår att varje människa har inte rätt att göra de val de vill här i livet? Ifall man gör ett val så får man vara beredd att ta konsekvenserna. Ja ifall personen blir tagen på bar gärning med att göra något dåligt så visst. Men sålänge personen sköter det snyggt och inga andra än han själv drabbas så tycker jag det är okej. Det är när hans bruk börjar skada andra på ett negativt sätt som man kan börja fundera på vart det är fel.

Racso
2009-01-09, 12:59
Så du påstår att varje människa har inte rätt att göra de val de vill här i livet? Ifall man gör ett val så får man vara beredd att ta konsekvenserna. Ja ifall personen blir tagen på bar gärning med att göra något dåligt så visst. Men sålänge personen sköter det snyggt och inga andra än han själv drabbas så tycker jag det är okej. Det är när hans bruk börjar skada andra på ett negativt sätt som man kan börja fundera på vart det är fel.

Läs om, läs rätt. Han får stoppa in nålar i ögonen, knarka, dricka piss eller vad han nu känner för. Däremot ska andra inte lida för hans gärningar. Knarkar han sönder sin lever ska han betala för den också.

Trance
2009-01-09, 13:02
Läs om, läs rätt. Han får stoppa in nålar i ögonen, knarka, dricka piss eller vad han nu känner för. Däremot ska andra inte lida för hans gärningar. Knarkar han sönder sin lever ska han betala för den också.

Ingen sköter sig perfekt.

jwzrd
2009-01-09, 13:03
Ingen sköter sig perfekt.

Bärs-retorik.

stevebc
2009-01-09, 13:05
Läs om, läs rätt. Han får stoppa in nålar i ögonen, knarka, dricka piss eller vad han nu känner för. Däremot ska andra inte lida för hans gärningar. Knarkar han sönder sin lever ska han betala för den också.Jag förstår din inställning men jag tycker ändå alternativet (det vi har nu) är bättre. Det kommer alltid finnas idioter som skadar sig och belastar vårt sjukvårdssystem (och därmed våra plånböcker) men den smällen är jag villig att ta.

Trance
2009-01-09, 13:08
Bärs-retorik.

Nej, men jag tycker inte något mer behövs mot argumentet att man skall betala för vården om man inte sköter sig.

jwzrd
2009-01-09, 13:09
Nej, men jag tycker inte något mer behövs mot argumentet att man skall betala för vården om man inte sköter sig.

Ser du ingen skillnad mellan att äta random piller och att "leva västerländskt"?

eleni
2009-01-09, 13:13
Jag förstår din inställning men jag tycker ändå alternativet (det vi har nu) är bättre. Det kommer alltid finnas idioter som skadar sig och belastar vårt sjukvårdssystem (och därmed våra plånböcker) men den smällen är jag villig att ta.

Det är inte jag (som sjuksköterska) däremot.
Sluta upp med dumheterna.

Racso
2009-01-09, 13:14
Jag förstår din inställning men jag tycker ändå alternativet (det vi har nu) är bättre. Det kommer alltid finnas idioter som skadar sig och belastar vårt sjukvårdssystem (och därmed våra plånböcker) men den smällen är jag villig att ta.

Kanske drog jag på lite hög växel á la 40-talets Tyskland, men jag tycker att man inte borde gå ostraffad, eller snarare att andra ska straffas för någras jävelskap. (För man kan ju dra det så långt att vissa kanske är mer benägna att hamna i missbruk och att det då är samma sak som om någon "skötsam" får cancer i levern etc...)

Men exempelvis rökare som fortsätter röka efter transplantationer och ingrepp kan man ju faktiskt inte försvara. (Där rökningen varit orsak till ingreppet.)

Ett bättre alternativ vore kanske någon slags priolista, ungefär som unga går före gamla i donationer eller där en transplantation ges där den gör större nytta.

Trance
2009-01-09, 13:16
Ser du ingen skillnad mellan att äta random piller och att "leva västerländskt"?

Vad om man kör för fort och kör av vägen? Betala full kostnad?

Dricker alkohol så man får permanta skador? Betala full kostnad?

Skadar ryggen när man tränar marklyft med tunga vikter? Betala full kostnad?

Rökare som får lungcancer? Betala full kostnad?

jwzrd
2009-01-09, 13:19
Vad om man kör för fort och kör av vägen? Betala full kostnad?

Dricker alkohol så man får permanta skador? Betala full kostnad?

Skadar ryggen när man tränar marklyft med tunga vikter? Betala full kostnad?

Rökare som får lungcancer? Betala full kostnad?

Man _får_ betala om man kör av vägen och det visar sig att det är ditt eget fel. På försäkringen.

Ja, om man super, lyfter eller röker skiten ur sin kropp så att man kostar mycket mer för samhället så ja. Då bör man betala mer för det själv. Eller se till att hålla med försäkring som täcker det.

Bör vi avskaffa försäkringar för bilolyckor Trance och låta staten täcka alla kostnader?

stevebc
2009-01-09, 13:22
Kanske drog jag på lite hög växel á la 40-talets Tyskland, men jag tycker att man inte borde gå ostraffad, eller snarare att andra ska straffas för någras jävelskap. (För man kan ju dra det så långt att vissa kanske är mer benägna att hamna i missbruk och att det då är samma sak som om någon "skötsam" får cancer i levern etc...)

Men exempelvis rökare som fortsätter röka efter transplantationer och ingrepp kan man ju faktiskt inte försvara. (Där rökningen varit orsak till ingreppet.)

Ett bättre alternativ vore kanske någon slags priolista, ungefär som unga går före gamla i donationer eller där en transplantation ges där den gör större nytta.Givetvis inte, man begår ju ett brott om man sabbar sin lever med olagliga droger.

Sen är frågan var man ska dra gränsen mellan idiotiskt beteende. Hur prioriterar man följande tre fall: en smällfet snubbe som skadat sin lever av överätning (vi teoretiserar att detta är möjligt), en alkoholist som supit sönder sin lever och slutligen en knarkare som genom olaglig konsumtion knarkat sönder levern? Jag tycker alla tre bör behandlas på lika villkor, men den sistnämnde ska givetvis straffas för sitt olagliga beteende, dock inte genom sämre vård utan genom vad nu för straff det finns för "knarkande" i Sverige.

Trance
2009-01-09, 13:23
Man _får_ betala om man kör av vägen och det visar sig att det är ditt eget fel. På försäkringen.

Ja, om man super, lyfter eller röker skiten ur sin kropp så att man kostar mycket mer för samhället så ja. Då bör man betala mer för det själv. Eller se till att hålla med försäkring som täcker det.

Bör vi avskaffa försäkringar för bilolyckor Trance och låta staten täcka alla kostnader?

Jag pratar om personskador när man kör av vägen. Jag anser att sjukvård bör vara skattefinansierat och att börja säga vem som skall få betala mer är fel väg att gå.

stevebc
2009-01-09, 13:25
Det är inte jag (som sjuksköterska) däremot.
Sluta upp med dumheterna.Med all respekt för ditt jobb, hur anser du att man bör bemöta och behandla folk som skadat sin kropp genom olagliga droger?

Tolkia
2009-01-09, 13:25
Jag håller med Trance i den principiella frågan om vem som skall betala för vad. Det blir omöjligt att dra en gräns som inte är essensen av godtycke.

Detta hindrar mig dock inte från att tycka att man är en jävla idiot och gärna kunde ha sig en spark i nötterna om man lever som om man går in för att skada sig, t.ex. genom att som trådskaparen för kuls skull trycka i sig piller när man vet att man inte borde.

qwerty1
2009-01-09, 13:29
Vem har inte tryckt i sig den sista ölen fast man inte borde?

Låt han göra vad han vill nu era moralfiiiiiiiiiiii****

Kör hårt!

Racso
2009-01-09, 13:32
Givetvis inte, man begår ju ett brott om man sabbar sin lever med olagliga droger.

Sen är frågan var man ska dra gränsen mellan idiotiskt beteende. Hur prioriterar man följande tre fall: en smällfet snubbe som skadat sin lever av överätning (vi teoretiserar att detta är möjligt), en alkoholist som supit sönder sin lever och slutligen en knarkare som genom olaglig konsumtion knarkat sönder levern? Jag tycker alla tre bör behandlas på lika villkor, men den sistnämnde ska givetvis straffas för sitt olagliga beteende, dock inte genom sämre vård utan genom vad nu för straff det finns för "knarkande" i Sverige.

Ja det är ju inte lätt. Just pengar struntar jag egentligen i, om en hundring extra per månad i skatt räddar en pundare/alkis/fetto som vill ändra sitt liv, kan jag lätt betala det. Däremot är det ju brist på organ, som mer pengar tyvärr inte kan frambringa.

Och att göra allt som kan vara skadligt olagligt är ju lite dumt, bla eftersom det inte funkar (finns pundare med trasiga levrar).

Mescreant
2009-01-09, 13:35
Haha vem taggade tråden? :)

Jag håller med Trance. Om vården ska vara skattefinansierad eller inte kan diskuteras, men så länge den är det ska den täcka alla. Ett mellanting där man bedömer varje fall enskilt blir inte nödvändigtvis rättvist och förmodligen väldigt krångligt och kostsamt i praktiken.

eleni
2009-01-09, 13:54
Med all respekt för ditt jobb, hur anser du att man bör bemöta och behandla folk som skadat sin kropp genom olagliga droger?

Jag vet inte. Finns en anledning varför jag inte arbetar inom psykiatrin.

Det som gör mig mest ledsen är att det finns folk som utsätter sig själva för idiotgrejer och "stjäl" pengar och tid från sjukvården när det finns så många andra grupper inom sjukvården som skulle behövt de där pengarna och framför allt tid. Framför allt äldrevården, jag ser inte fram emot att bli gammal.

stevebc
2009-01-09, 13:58

Det som gör mig mest ledsen är att det finns folk som utsätter sig själva för idiotgrejer och "stjäl" pengar och tid från sjukvården när det finns så många andra grupper inom sjukvården som skulle behövt de där pengarna och framför allt tid. Framför allt äldrevården, jag ser inte fram emot att bli gammal.Förstår frustrationen. Blir själv jävligt förbannad när jag läser tråden.

Stoltz
2009-01-09, 13:59
haha vem taggade tråden? :)

Haha :D

D Andersson
2009-01-09, 14:02
Haha vem taggade tråden? :)

Jag håller med Trance. Om vården ska vara skattefinansierad eller inte kan diskuteras, men så länge den är det ska den täcka alla.

Iom att man anser att den ska det accepterar man även att staten sätter upp en mängd förbud mot allt mellan mellan himmel och jord.

jwzrd
2009-01-09, 14:03
Iom att man anser att den ska det accepterar man även att staten sätter upp en mängd förbud mot allt mellan mellan himmel och jord.

Det finns en mängd förbud mot allt mellan himmel och jord. Sådana som berör precis det som pundats i tråden bland annat.

D Andersson
2009-01-09, 14:04
Det finns en mängd förbud mot allt mellan himmel och jord. Sådana som berör precis det som pundats i tråden bland annat.

Jaha..?

Trance
2009-01-09, 14:06

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

jwzrd
2009-01-09, 14:13
Jaha..?

Eller ah, som den liberal du är accepterar du inte dessa?

D Andersson
2009-01-09, 14:13

Det som gör mig mest ledsen är att det finns folk som utsätter sig själva för idiotgrejer och "stjäl" pengar och tid från sjukvården när det finns så många andra grupper inom sjukvården som skulle behövt de där pengarna och framför allt tid. Framför allt äldrevården, jag ser inte fram emot att bli gammal.

Vad jag förstått är det väl även många som tar resurser av sjukvården som egentligen inte har någon anledning att göra det? D.v.s. idiotgrejen är just själva handlingen att besöka sjukvården.

Folk är mest "sjuka" på måndagar o.s.v.

jwzrd
2009-01-09, 14:17
Vad jag förstått är det väl även många som tar resurser av sjukvården som egentligen inte har någon anledning att göra det? D.v.s. idiotgrejen är just själva handlingen att besöka sjukvården.

Folk är mest "sjuka" på måndagar o.s.v.

Måndagssjukdomar täcks av karensdagen, D Andersson.

palme
2009-01-09, 14:18
Att ni orkar!!!

D Andersson
2009-01-09, 14:24
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Bara att om vården ska gälla alla så medför det att staten vill styra och kontrollera sina medborgare så att de inte gör vilka dumheter som helst. Poängen var bara att man då accepterar den ökade styrning och kontroll det oundvikligen ger upphov till.

D Andersson
2009-01-09, 14:33
Måndagssjukdomar täcks av karensdagen, D Andersson.

Det är bara om man har ett jobb som dessutom inte är skattefinansierat karensdagen spelar någon jättestor roll. Lejonparten av de som uppsöker sjukvården av idiotskäl kommer nog från andra grupper i samhället, men vad vet jag. Vi får invänta Angel och/eller någon sjuksköterska för ett expertutlåtande.

Vad betyder jwzrd för övrigt?

eleni
2009-01-09, 14:56

Det du snackar om är folk som inte kan skilja på vilken vård de ska söka. Akutmottagning, vårdcentral eller rentav bara ringa sjukvårdsrådgivningen. Jag snackar om folk som söker sjukvården just på grund av idiotgrejer, typ intoxikationer, trafikolyckor till följd av rattfylla, fylleslagsmål osv, listan kan göras lång.

Det är bara om man har ett jobb som dessutom inte är skattefinansierat karensdagen spelar någon jättestor roll. Lejonparten av de som uppsöker sjukvården av idiotskäl kommer nog från andra grupper i samhället, men vad vet jag.

Jag förstår inte vad det är du vill säga. Det är folk utan jobb som söker sjukvården i onödan? Eller?

Tolkia
2009-01-09, 14:59
Det är bara om man har ett jobb som dessutom inte är skattefinansierat karensdagen spelar någon jättestor roll.
Hur menar du här?

Frillan
2009-01-09, 15:28
Vad var det för tabletter? Har ätigt både citadon och trammadol för ryggsmärta och det kändes ej i levern.. dock blir jag fruktansvärt illamående av trammadol..

D Andersson
2009-01-09, 21:19
Det du snackar om är folk som inte kan skilja på vilken vård de ska söka. Akutmottagning, vårdcentral eller rentav bara ringa sjukvårdsrådgivningen. Jag snackar om folk som söker sjukvården just på grund av idiotgrejer, typ intoxikationer, trafikolyckor till följd av rattfylla, fylleslagsmål osv, listan kan göras lång.

Mm, det jag menade med idiotgrejer var mer folk som egentligen inte behöver vård men kontaktar vården för att de är ensamma eller vill ha uppmärksamhet och synas, bli utredda för diffusa och oklara symtom, det kan vara psykiskt sjuka, folk som egentligen är ute efter morfin och andra droger. o.s.v. Listan kan göras lång, men sådana idiotgrejer. De du pratar om behöver ju faktiskt vård, även om det absolut också rör sig om idiotgrejer.

Jag förstår inte vad det är du vill säga. Det är folk utan jobb som söker sjukvården i onödan? Eller?

Det rör sig säkert om alla sorters människor, men jag tänkte att det inte är något som det man kallar "vanligt folk" ägnar sin tid åt, utan mer udda typer.

Hur menar du här?

Ja det blev lite rörigt, ta bort "inte". Förstår du då?

Tolkia
2009-01-09, 22:14
Nej. Ett hål i kassan p.g.a. karensdag måste väl rimligtvis kännas oavsett om ens arbete är skattefinansierat eller inte? Om man inte tjänar obscena mängder pengar.

Sedan tycker jag att du verkar ha skapliga fördomar kring vårdsökandebeteende. Vad baserar du dem på, och hur bedömer du vad som är "nödvändigt" och "onödigt"? Man kan t.ex. av ditt inlägg få intrycket att du tycker att vård av psykisk sjukdom/ohälsa är onödig; varför?

dude
2009-01-09, 23:03
Om de ar nat pa oxy kanske de ar oxycontin eller oxycodon?

Kanske har kommit fram vad de var.

PowPow
2009-01-10, 00:33
Ha, man blir nästan mörkrädd i sin egna lilla värld.

Mm, det jag menade med idiotgrejer var mer folk som egentligen inte behöver vård men kontaktar vården för att de är ensamma eller vill ha uppmärksamhet och synas, bli utredda för diffusa och oklara symtom, det kan vara psykiskt sjuka, folk som egentligen är ute efter morfin och andra droger. o.s.v. Listan kan göras lång, men sådana idiotgrejer. De du pratar om behöver ju faktiskt vård, även om det absolut också rör sig om idiotgrejer.

Vad menar du? Att folk som bara är psykiskt sjuka inte ska ha rätt till vård?

Du kan nog vara den värsta sjuksköterskan jag någonsin inte har träffat. En sjuksköterska som inte anser att folk som kommer in är värda att behandlas, om de kommer in till följd av olycka i rattfyllescenario, fylleslagsmål, intoxikationer eller andra idiotgrejer. Jag hoppas med hela mitt hjärta att du är relativt ensam i om dina åsikter i din yrkeskår.

Edit: Eller jag missförstod kanske?

Vinter
2009-01-10, 00:58
Du kan nog vara den värsta sjuksköterskan jag någonsin inte har träffat. En sjuksköterska som inte anser att folk som kommer in är värda att behandlas, om de kommer in till följd av olycka i rattfyllescenario, fylleslagsmål, intoxikationer eller andra idiotgrejer. Jag hoppas med hela mitt hjärta att du är relativt ensam i om dina åsikter i din yrkeskår.

Ja du missförstod.

Det är dags för en liten anekdot från vården tror jag.
På morgonen kommer en kille in med ambulans, han har ramlat på fyllan och stukat handen. Det fixeras och han skickas hem.
Senare på kvällen kommer samma kille in igen med ambulans(han har fortfarande sjukhusrocken på sig), han har fortsatt supa och hamnat i gräl med en kompis som slår honom på näsan som går av.

Det är lätt att man blir lite trött...

Racso
2009-01-10, 01:00

Om ditt femåriga barn dör för att det inte finns resurser nog att ta hand om ditt påkörda barn och rattfylleristen som körde på ditt barn, lovar jag av hela mitt hjärta att du ändrar åsikt.

Det handlar inte om att inte behandla folk, utan att fatta att det inte finns resurser att göra det.

PowPow
2009-01-10, 01:01
Ja du missförstod.

På morgonen kommer en kille in med ambulans, han har ramlat på fyllan och stukat handen. Det fixeras och han skickas hem.
Senare på kvällen kommer samma kille in igen med ambulans(han har fortfarande sjukhusrocken på sig), han har fortsatt supa och hamnat i gräl med en kompis som slår honom på näsan som går av.

Trött på att behandla folk som skadat sig? Då är det nog dags att byta yrke.

Sjuksköterskor ska avgöra behov av tillsyn uteslutande med utgånspunkt i hur grov skadan är. Inte med utgångspunkt i vad sjuksköterskan tycker om personen i fråga, eller dennes leverne.

Racso
2009-01-10, 01:02
Ja du missförstod.

Borde fan skickas till veterinär istället...

PowPow
2009-01-10, 01:04
Om ditt femåriga barn dör för att det inte finns resurser nog att ta hand om ditt påkörda barn och rattfylleristen som körde på ditt barn, lovar jag av hela mitt hjärta att du ändrar åsikt.

Det handlar inte om att inte behandla folk, utan att fatta att det inte finns resurser att göra det.

Börjar vi avgöra hur folk bör behandlas på akutmottagningarna med utgångspunkt i hur sjuksköterskorna värderar olika samhällsmedborgare så tror jag vi är på väg på fel håll.

Racso
2009-01-10, 01:07
Börjar vi avgöra hur folk bör behandlas på akutmottagningarna med utgångspunkt i hur vi värderar olika samhällsmedborgare så tror jag vi är på väg på fel håll.

Jag skulle exempelvis välja offret före gärningsmannen alla dagar i veckan (förutsatt att skadorna är lika eller icke livshotande.)

Vinter
2009-01-10, 01:09
Trött på att behandla folk som skadat sig? Då är det nog dags att byta yrke.

Sjuksköterskor ska avgöra behov av tillsyn uteslutande med utgånspunkt i hur grov skadan är. Inte med utgångspunkt i vad sjuksköterskan tycker om personen i fråga, eller dennes leverne.

Japp ska bli tolk, trött på katastrofen vi kallar vård. ;)

PowPow
2009-01-10, 01:12
Jag skulle exempelvis välja offret före gärningsmannen alla dagar i veckan (förutsatt att skadorna är lika eller icke livshotande.)

Jag skulle exempelvis gått hem och käkat, eftersom jag inte är sjuksköterska. Vinter hade exempelvis bytt yrke.

Det är väldigt långtdraget nu. I ett fall med en gärningsman och ett offer med identiska skador hade nog de flesta sympatiserat mer med offret. Men det var inte riktigt det vi diskuterade.

palme
2009-01-10, 01:12
Börjar vi avgöra hur folk bör behandlas på akutmottagningarna med utgångspunkt i hur sjuksköterskorna värderar olika samhällsmedborgare så tror jag vi är på väg på fel håll.

Exakt.

Även om personalen vet att den skadade är ett rattfyllo som precis kört ihjäl ett barn kan de inte låta det påverka deras jobb som är att rädda liv. Även om fanskapet inte förtjänar det.

Barn är prioterade rasco, men sen har du inte lyx att välja.

Racso
2009-01-10, 01:15
Barn är prioterade rasco, men sen har du inte lyx att välja.

Det visste jag faktiskt inte, trodde man i akutsituationer enbart gick efter skadans beskaffenhet.

palme
2009-01-10, 01:25
Det visste jag faktiskt inte, trodde man i akutsituationer enbart gick efter skadans beskaffenhet.

Borde varit tydligare.

Givetvis går inte ett barn med brutet ben före en vuxen som har hjärtattack. Men har du ett barn å en vuxen med livshotande skador kommer barnet alltid först + att de gör lite mer för ett barn innan de dödförklarar.

Vinter
2009-01-10, 01:25
Det finns en hel del saker som kan få en person att välja bort vården som arbetsplats, saker man inte ens kan drömma om som studerande. Tex akutsjukvårdare som ofta kommer till olyksplatserna inna polisen, återupplivningsförsök, demenshem, palliativ vård.
Man gör dock sitt jobb, oavsätt vad man känner för. Man vet nästan aldrig vem personen är, bara vad han/hon blivit utsatt för. Känslorna kommer senare.

eleni
2009-01-10, 01:51

Jag kan skilja på personliga åsikter och mitt ansvar gentemot patienten som sjuksköterska (lagar, författningar, etiska koder osv osv). Så kom inte och racka ner på mig och tro att jag inte sköter mitt jobb, för det gör jag och jävligt bra dessutom.

KlopFer
2009-01-10, 01:54
Gillar taggarna denna tråd fått :)

Tolkia
2009-01-10, 10:48
Jag tycker att du förstvarar din ståndpunkt ganska dåligt här; med en jämförelse på samma nivå som "det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk". Vad skulle du välja att rädda, ett oskyldigt barn eller den slemme mördaren, typ. Det är, vågar jag lova, INTE ett prioriteringsproblem som vårdpersonal ofta. Dessutom är inte den typen av akutsituationer något bra exempel om man vill diskutera resursfördelning, eftersom akutvården är det som prioriteras högst, och bantas sist.

Ostbågen
2009-01-10, 11:08
Nu har vi kommit av oss från ämnet lite grann känner jag, men jag kan väl säga såhär:

Självklart skall jag få vård om jag är i behov av den oavsett om det var ren otur(som i mitt fall med morfinet) eller om det var helt självvållat.
Jag har precis som alla andra "friska" människor betalat skatt år in och år ut till vården utan att haft något vårdbehov tills nu.

Ni som oroar för att ni ska behöva betala för min behandling behöver alltså inte oroa er, jag har redan betalat mångdubbla summan själv genom att inte nyttja vården.

Och visst vore det väl sjukt om man inte fick vård ens när man betalat för den? ;)

Ignatius72
2009-01-10, 11:35
Självklart skall jag få vård om jag är i behov av den oavsett om det var ren otur(som i mitt fall med morfinet) eller om det var helt självvållat.

Det är inte otur att inte tänka.

Ostbågen
2009-01-10, 11:41
Det är inte otur att inte tänka.
Att få en allergichock av ett ämne man ej tidigare förtärt har ingenting med "tänka" att göra.
Fast när du ser ett litet barn som aldrig smakat nötter förut få i sig det och kort efter trillar ned på golvet och kippar efter andan tänker du väl säkert "suck, vad ska det bli av den där pojken egentligen.." ;)

frambogir
2009-01-10, 11:42
Nötter - starkt smärtstillande läkemedel... När du säger det på DET sättet så....

Trance
2009-01-10, 11:46
Att få en allergichock av ett ämne man ej tidigare förtärt har ingenting med "tänka" att göra.
Fast när du ser ett litet barn som aldrig smakat nötter förut få i sig det och kort efter trillar ned på golvet och kippar efter andan tänker du väl säkert "suck, vad ska det bli av den där pojken egentligen.." ;)

Nu gick det sådär när du tänkte.

Ostbågen
2009-01-10, 11:46
Nötter - starkt smärtstillande läkemedel... När du säger det på DET sättet så....Nu var det ju intoleransen som var poängen. Man är inte en dummare människa för att man är intolerant mot opiater än hasselnötter.

frambogir
2009-01-10, 11:49
Om vi fortsätter på inslagen bana. Om jag dricker en liter spolarvätska och det visar sig att jag inte alls tål spolarvätska, är det bara otur?

Ostbågen
2009-01-10, 11:52
Om vi fortsätter på inslagen bana. Om jag dricker en liter spolarvätska och det visar sig att jag inte alls tål spolarvätska, är det bara otur?Om det är ofarligt att dricka en liter spolarvätska så är du såklart otursam om du får en allergichock utav den. ;)

frambogir
2009-01-10, 11:55
Spolarvätska är farligt i den mängden jag angav, men never mind.
Poängen är att opiater och nötter är en konstig jämförelse.

Ostbågen
2009-01-10, 12:01
Spolarvätska är farligt i den mängden jag angav, men never mind.
Poängen är att opiater och nötter är en konstig jämförelse.Varför är den det?

frambogir
2009-01-10, 12:06
Att jämföra läkemedel och livsmedel blir för mig konstigt. Svårt att sätta fingret på vad det är. Kanske att det i fallet läkemedel rör sig om... läkemedel? Nu lägger jag ner att skriva i den här tråden, tur att du verkar ha klarat dig hyfsat ok trots allt.

Ostbågen
2009-01-10, 12:09
Att jämföra läkemedel och livsmedel blir för mig konstigt. Svårt att sätta fingret på vad det är. Kanske att det i fallet läkemedel rör sig om... läkemedel? Nu lägger jag ner att skriva i den här tråden, tur att du verkar ha klarat dig hyfsat ok trots allt.Poängen är att jag intog en relativt ofarlig dos morfin och det visade sig att jag var intolerant. Det var alltså ingenting man kunde förutspå.
Precis som att någon som aldrig ätit nötter innan inte kan veta om han tål dom eller inte förrens han testat.

PowPow
2009-01-10, 12:28
Jag kan skilja på personliga åsikter och mitt ansvar gentemot patienten som sjuksköterska (lagar, författningar, etiska koder osv osv). Så kom inte och racka ner på mig och tro att jag inte sköter mitt jobb, för det gör jag och jävligt bra dessutom.

Då tycker jag inte alls att du är den sämsta sjuksköterskan jag inte har träffat :)

stevebc
2009-01-10, 12:51
Nu har vi kommit av oss från ämnet lite grann känner jag, men jag kan väl säga såhär:

Jag har precis som alla andra "friska" människor betalat skatt år in och år ut till vården utan att haft något vårdbehov tills nu.

Ni som oroar för att ni ska behöva betala för min behandling behöver alltså inte oroa er, jag har redan betalat mångdubbla summan själv genom att inte nyttja vården.

Och visst vore det väl sjukt om man inte fick vård ens när man betalat för den? ;)Det spelar ingen roll om du betalat in "din" del eller ej. Vård ska du ha. Sen att du nu betalar in skatt regelbundet är ju kul att höra.

stafh
2009-01-10, 12:55
Om det är ofarligt att dricka en liter spolarvätska så är du såklart otursam om du får en allergichock utav den. ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etylenglykolf%C3%B6rgiftning

saab900
2009-01-10, 13:18
Ok Ostbågen:

En liten unge som käkar nötter och får en allergisk reaktion, är att jämställa med en vuxen? dock misstänkt sinnessvag man som trycker okända piller för att det är kul?

Jag tror inte att du är dum, du har bara otur när du tänker*slap*

Stafh; om du har etylenglykol i spolarvätskan rinner lacken av, därför innehåller den ofta denaturerad etanol istället, men du har rätt i att det är mycket giftigt.

stafh
2009-01-10, 13:22
Aha oj, läste fel. Trodde de menade kylarvätska. Denaturerad alkohol är väl egentligen inte så farligt... man spyr ju bara av det.

saab900
2009-01-10, 13:31
Och mellan vändorna till toaletten hinner du ju förhoppningsvis starta en tråd om det på kolo;)

EDIT: Du spyr för att den innehåller tillsätt kräkmedel, utan detta skulle jag vilja påstå att du dör.

stafh
2009-01-10, 13:36
Det är ju tillsättningen av kräkmedel som utgör själva denatureringen, så bortser man från den så är det ren etanol (och vatten). Så det är väl lika farligt som att dricka "riktig" sprit ungefär. Fast det förutsätter ju att det faktiskt är denat. etanol som används som frostskydd, och inget annat.

saab900
2009-01-10, 13:46
Sorry, skrev lite för snabbt, jag har t o m kemiutbildning:em:

Jo du har naturligtvis rätt, och jag googlade runt lite

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spolarv%C3%A4tska

Det verkar även som att det inte är självklart att all spolarvätska innehåller denaturerad etanol, eftersom en del märken är polpulära bland alkoholister.

Ostbågen
2009-01-10, 14:35
Ok Ostbågen:

En liten unge som käkar nötter och får en allergisk reaktion, är att jämställa med en vuxen? dock misstänkt sinnessvag man som trycker okända piller för att det är kul?

Jag tror inte att du är dum, du har bara otur när du tänker*slap*
På vilket sätt spelar åldern in när det gäller allergiska reaktioner menar du? Har man aldrig provat en viss sorts föda vet man inte hur man reagerar på den heller, oavsett hur gammal man är.

Varför är det mindre rättfärdigat att knapra piller för njutning än att dricka alkohol menar du?

Pillrena var inte okända. ;)

Tom Warrior
2009-01-10, 14:43
oxynorm ger vi tll gamlingarna på jobbet mot smärta...inget du dör av direkt.
Bara för ni ger det till gamlingarna på jobbet behöver det inte vara icke-potent. Oxykodon, det verksamma ämnet i exempelvis Oxynorm hör till de absolut mest potenta opioiderna. Det orala upptaget av Oxykodon är högst bland alla opioider, ligger på ca 80 procent, morfins orala upptag är i jämförelse ca 25 procent. Morfin, diacetylmorfin (heroin, som inte används inom den svenska vården) och fentanyl är de opioider som antagligen är starkare, och då vid intravenöst bruk. Skillnaden är dock inte enorm, utan ganska marginell. Tänk även på att en människa som inte är i behov av opioider pga. smärta/beroende har mycket lägre tolerans.

Tom Warrior
2009-01-10, 14:49
EDIT: Fentanyl är extremt starkt hur det än brukas. Väldigt svårt att dosera om man inte har väldig koll.

Tom Warrior
2009-01-10, 14:54
tycker folk överreagerar i den här tråden. e väl inte så jävla noga.. nåt morfin prep.. so what.. inget man dör av direkt.. lite piller hit o dit.
Gällande oxykodon så brukar det komma i styrkor mellan 10 och 160 mg per tablett. En människa utan tolerans som tar runt 20 mg lär få ett rejält rus av denna mängd, och en mängd som 80 mg kan vara riktigt farligt i detta fall, och leda till döden, även lägre doser såklart.

Tom Warrior
2009-01-10, 14:56
Och f.ö. hoppas jag att jag inte blir bannad eller dyl. när jag informerar om ungefärligen vilka doser som ger ungefärligen vilken sorts reaktion, då detta är oerhört potenta substanser som lätt kan leda till ödesdriga konsekvenser. Bara för att det är läkemedel och inte gatuheroin betyder det inte att man bara kan ta dom hur som helst.

Allan
2009-01-10, 15:43
Vi har överseende med den informationen efter som det är i vällovligt syfte.

saab900
2009-01-10, 16:23
På vilket sätt spelar åldern in när det gäller allergiska reaktioner menar du? Har man aldrig provat en viss sorts föda vet man inte hur man reagerar på den heller, oavsett hur gammal man är.

Varför är det mindre rättfärdigat att knapra piller för njutning än att dricka alkohol menar du?

Pillrena var inte okända. ;)

Därför att det är väl en viss skillnad på en liten unge som käkar nötter och får en allergisk reaktion och en vuxen individ som testar sin kompis medicin som han inte vet något om förutom att det eventuellt är morfinbaserat. Fattar du inte? Du som vuxen antas kunna räkna ut att det kan vara riskabelt. Knappast otur!

saab900
2009-01-10, 16:26
Dessutom har en unge som käkar nötter ingen som helst relevans. Vet inte ungen att han är allergisk mot nötter varför skulle han då inte inta ett vanöligt födoämne? Och även om en tre-femåring vet om en nötallergi är det ett litet barn, som kanske inte alltid vet sitt bästa.

Du antyder ju själv att vi ska betrakta dig som en liten bebis när du skyller på "otur" och jämför med en unge som stoppar i sig nötter*screwy*

Ostbågen
2009-01-10, 18:54
Är vi överens om att man inte vet om man är allergisk mot något förrens man provat det, och får man det har man otur, saab? ;)

saab900
2009-01-10, 19:00
Du vet ju inte ens om det var en allergisk reaktion eller inte, du tar den av alla förklaringar här som ger dig själv minst ansvar för händelsen, och skyller sedan på otur och jämställer dig med en femåring.

Bra så...

Tolkia
2009-01-10, 19:04
Är vi överens om att man inte vet om man är allergisk mot något förrens man provat det, och får man det har man otur, saab? ;)
Vet du att det är fråga om en allergisk reaktion (d.v.s har du fått allergi konstaterat av proffs?)? Magsmärtor och illamående är en inte alltför ovanlig biverkning av opiater generellt, som någon redan skrivit, och det låter i mina öron mer som just biverkningar än som allergi. Allergi mot den här typen av preparat är nog ovanligt.

Det kan vara intressant att FASS anger att opioider generellt måste dostitreras p.g.a. den stora individuella variationen i vad man tål/behöver. Ännu mindre läge att stoppa i sig kompisens piller, med andra ord.

Tolkia
2009-01-10, 19:05
Tillägg: Det är VÄLDIGT DUMT att gå till personangrepp när man får slut på argument. Bara som information.

Ostbågen
2009-01-10, 19:08
Vet du att det är fråga om en allergisk reaktion (d.v.s har du fått allergi konstaterat av proffs?)? Magsmärtor och illamående är en inte alltför ovanlig biverkning av opiater generellt, som någon redan skrivit, och det låter i mina öron mer som just biverkningar än som allergi. Allergi mot den här typen av preparat är nog ovanligt.

Det kan vara intressant att FASS anger att opioider generellt måste dostitreras p.g.a. den stora individuella variationen i vad man tål/behöver. Ännu mindre läge att stoppa i sig kompisens piller, med andra ord.Allergi som i intolerans menar jag. Överkänslighet.

Använde samma dosering som min vän men fick tillskillnad från han inget jätterus. Bara en liten avdomnad effekt vilket jag tolkar som att det verkligen inte var frågan om för stor dos. Jag skulle nog säga att för rusets skull hade jag behövt dubblera dosen för att få en vettig effekt.

Tolkia
2009-01-10, 19:11
Allergi som i intolerans menar jag. Överkänslighet.
Nästa fråga: Har du fått intolerans konstaterad? Obs. att både intolerans och allergi är definierade tillstånd, att man får biverkningar räknas inte hit.

Ostbågen
2009-01-10, 19:13
Nästa fråga: Har du fått intolerans konstaterad? Obs. att både intolerans och allergi är definierade tillstånd, att man får biverkningar räknas inte hit.Nix. Jag säger bara att den förklaringen verkar mer rationell än att det skulle bero på överbelastning av levern.

Tolkia
2009-01-10, 19:15
Nix. Jag säger bara att den förklaringen verkar mer rationell än att det skulle bero på överbelastning av levern.
Båda förklaringarna suger. Störst trovärdighet har, vad jag kan se, förklaringen att du fått biverkningar. Det är väl tveksamt om du ens kan avgöra att du haft ont i levern, skulle jag säga, det är inte så lätt. Troligare att du haft ont i magen.

Ostbågen
2009-01-10, 19:17
Båda förklaringarna suger. Störst trovärdighet har, vad jag kan se, förklaringen att du fått biverkningar. Det är väl tveksamt om du ens kan avgöra att du haft ont i levern, skulle jag säga, det är inte så lätt. Troligare att du haft ont i magen.Smärtan utgick starkt från en punkt långt ut på höger sida av magen under revbenen.
Står dock inget om magont på sjukvårdsrådgivningens sida om oxynorm.

Hemi
2009-01-10, 21:25
Jag pratar just nu med en neurolog som säger att man inte borde kunna levern, finns inga nerver där just. Bara spekulationer.

palme
2009-01-11, 05:10
Smärtan utgick starkt från en punkt långt ut på höger sida av magen under revbenen.
Står dock inget om magont på sjukvårdsrådgivningens sida om oxynorm.

Varför läser du om oxynorm? Oxynorm är kapslar inte tabletter och finns inte i 100mg, som väl du skrivit att du tog?

Hemi förstog inte vad du mena, har du pratat med en neurolog som hävdar att man inte kan känna smärta i levern? Epic fail isf.

Ostbågen
2009-01-11, 11:23
Varför läser du om oxynorm? Oxynorm är kapslar inte tabletter och finns inte i 100mg, som väl du skrivit att du tog?

Hemi förstog inte vad du mena, har du pratat med en neurolog som hävdar att man inte kan känna smärta i levern? Epic fail isf.det var 2st 5mg tabletter. Avlånga, tvefärgade, ovala.

Fatalist
2009-01-11, 11:41
Levern är korppens avgiftningsstation, och man kan lugnt utgå från att alla läkemedel belastar den. Belägg finnes i valfri bok i grundläggande fysiologi. Man kan diskutera det vettiga i att, när man vet med sig att man redan belastar den hårt, göra detta ytterligare i onödan (att skilja från om man faktiskt behöver ett preparat för att häva ett sjukdomstillstånd).

Jag blev faktiskt chockerad av att se dig, som brukar skriva så genomtänkta inlägg, skriva något sånt här! Självklart kan vi inte utgå från att alla läkemedel belastar levern, eftersom vi inte har belägg för ett sådant påstående, eller hur?

Hemi
2009-01-11, 13:30
Hemi förstog inte vad du mena, har du pratat med en neurolog som hävdar att man inte kan känna smärta i levern? Epic fail isf.

Det kan vara andra närliggande saker som gör ont.

Trance
2009-01-11, 13:51
Ja, man känner inte smärta i levern.

jwzrd
2009-01-11, 13:55
Jag blev faktiskt chockerad av att se dig, som brukar skriva så genomtänkta inlägg, skriva något sånt här! Självklart kan vi inte utgå från att alla läkemedel belastar levern, eftersom vi inte har belägg för ett sådant påstående, eller hur?

Sånt här gör mig så jävla förbannad. Du själv har aldrig öppnat en bokjävel en gång, en mindre en om biokemi. Vadå "eftersom vi inte har belägg" osv. Du lägger dig till med en fet von oben-stil trots att du inte har en aning. Jo, du kan räkna med alla alla läkemedel du stoppar i dig på ett eller annat sätt belastar din lever.

Du och så många andra i tråden måste skilja på fakta och vad för piller ni själva gillar att äta. Det är inte samma sak att ni vill äga rätten att stoppa vad som helst djupt ner i halsen och svälja, och att det skulle vara helt ofarligt att göra det. Lär er skillnaden!

Lellan
2009-01-11, 14:33
det var 2st 5mg tabletter. Avlånga, tvefärgade, ovala.

Vet du eller vet du inte, vad det var du tog?

Är inte helt säker ens på om du vet skillnaden på en tablett och en kapsel.. Du har ju fått rådet att ringa sjukvårdsupplysningen, men tydligen är det mer givande att prata med oss. En får tacke.. ;)

Ostbågen
2009-01-11, 14:38
Vet du eller vet du inte, vad det var du tog?

Är inte helt säker ens på om du vet skillnaden på en tablett och en kapsel.. Du har ju fått rådet att ringa sjukvårdsupplysningen, men tydligen är det mer givande att prata med oss. En får tacke.. ;)Kapslar har ett lager med plast som skyddar innehållet medans i en tablett utgör innehållet ytan.
Vet ej om det var en kapsel eller tablett. Trodde mitt roaccutan var tabletter men såg för någon dag sedan att det var kapslar. :cool:

stafh
2009-01-11, 14:44
Ja, man känner inte smärta i levern.

Får man en smäll på levern gör det VÄLDIGT ont sägs det. Såg en UFC-match för nån vecka sen när en kille fick en spark på levern. Han sjönk som en sten.

PowPow
2009-01-11, 14:54
Är kapsal sådana tabletter som har massa pyttetabletter i sig? HAr för mig att jag käkat det någon gång.

Lite Xzibit över det. Yo dawh, I heard you liked pills, så we put pills in your pills så you can pop pills while you're popping pills.

Trance
2009-01-11, 14:57
Kapslar är oftast gjorda av gelatin och har medicinen inom sig i någon form. Jag som trodde att alla här käkade omega 3-kapslar och var allmänt optimala.

Trance
2009-01-11, 14:58
Får man en smäll på levern gör det VÄLDIGT ont sägs det. Såg en UFC-match för nån vecka sen när en kille fick en spark på levern. Han sjönk som en sten.

Ja, men det säger ingenting om man kan känna smärta i levern eller inte. Det kan handla om andra ömtåliga områden där eller att det gör ont när levern flyttar på sig genom slaget och trycker på annat.

PowPow
2009-01-11, 14:59
Kapslar är oftast gjorda av gelatin och har medicinen inom sig i någon form. Jag som trodde att alla här käkade omega 3-kapslar och var allmänt optimala.

Ah. Tror jag käkade sådana back in the dizay. Det var genomskinligt skal och massa små vita korn i sig.

Omega-3 kapslar. Fnys.

Hemi
2009-01-11, 15:10

Jo, sådana erfarenheter har jag själv, men det här är lite annorlunda, samt, jag vet inte helt säkert exakt vad och varför saker gör ont inne i kroppen när någon får in en träff.

Rahf
2009-01-11, 15:21
Någon snubbe försöker förklara fenomenet om att ta en smäll så att levern påverkas:

What exactly happens when a person gets KO-ed by way of liver shot? What physiological things occur?.

As far as a "knock-out" due to liver shot goes, this is how I explain it:

In the body, there are many nerves running down from the brain, and branching off at various locations. One of these is the Vagus nerve plexus; probably thee most important nerve plexus in the body. It extends from the brainstem all the way down to the colon.

Along this plexus are "pressure sensors", if you will, that regulate arterial blood pressure. These areas are HIGHLY sensitive to physical stimulation. One of these areas is near the carotid artery---carotid sinus massage is a technique used to stimulate the vagus nerve on purpose. So what happens?

When the vagus nerve is stimulated (irritated), you get:

* A rapid decrease in heart rate, and
* A rapid decrease in blood pressure

So where does the "liver shot" fit into all this? Part of the Vagus Nerve Plexus runs past the inner most portion of the liver; the left tip of the liver actually runs quite far into the midline of the body, towards the right side of the heart. If substantial trauma takes place (Read: Bas laying a wicked left hook into your side), vagal stimulation happens. In a person that's at rest, with no sympathetic fight-or-flight CNS stimulation, having massive vagal stimulation will make you feel like shit, to say the least.

But imagine in the middle of a fight, your cardiovascular system being taxed to the max, and getting vagal stimulation. Yeah, REAL bad time for your blood pressure to drop into your boots. Coming up next on the sports highlights, KO via liver shot. And later, the same fighter will be shown turbo-puking for 30 minutes. Don't miss it, folks!

So there, in a totally unofficial explanation, is the pathophysiology behind the liver shot.

Hope this clears up the liver shot. If my explanation has been clear as mud, just scream a few profanities, and I'll try to make sense for you.

Greven_2008
2009-01-11, 15:34

ja men snart kanske man måste lägga ner det. vill ju inte äta rutten fisk.. :cool:

Trance
2009-01-11, 15:41
ja men snart kanske man måste lägga ner det. vill ju inte äta rutten fisk.. :cool:

Vad spelar det för roll?