handdator

Visa fullständig version : jag bulkar på!


wo0b9n
2009-01-07, 18:23
Kan börja med att säga jag är 192cm och väger just nu 88kg. När jag började träna för 1.5 år sedan vägde jag 70kg och nu börjar jag få enligt mig en ganska bra figur tänkte bara höra med er. Vad tippar ni är lagom för mig att väga innan jag påbörjar en deff med samma träning som jag kör nu dvs 4-5dagar i veckan på gymmet...jag är lite inne på 100kg men det är svårt jag vill gärna ha ett mål att sträva efter. Någon annan med min längd som eventuellt har deffat eller är på väg mot något speciellt mål? tacksam för svar!

young_george
2009-01-07, 18:37
Nästintill omöjligt att svara på. Jag är 190cm och vände på 93kg, ska ner till 84 cirka. Men mina siffror säger ju 0 om din kroppsammansättning och vilken figur du vill ha.

Bulka tills du skämms och deffa tills tjejerna tittar en gång extra är väl en bra tummregel ;)

ceejay
2009-01-07, 20:12
jag är 2m och väger runt 89-90 atm, jag själv vill helst gå upp till runt 105kg iaf, sen kommer jag nog säkert ändra mig på vägen dit! men 100+ iaf!

wo0b9n
2009-01-07, 21:22
tack boys vilket jag hoppas på dom vikterna! tacksam för fler svar :)

wo0b9n
2009-01-08, 00:00
satt och funderade lite..väga 100kg kan jag göra om 2-3 månader men då kan det väll inte finnas nån meninge med att deffa med tanke på att det kommer vara till största delen fett och dyl..hur fan vet jag när det är dags? Är det hur mycket jag lyfter hur jag ser ut när jag är bulkad? När brukar ni känna när det är dags för bulk?

young_george
2009-01-08, 00:13
Ingen annan kan svara på det åt dig. Ta ett kilo i taget och lyssna på kroppen

När magrutorna bara finns kvar i långtidsminnet kanske det är dags att börja tänka kcal-.

ceejay
2009-01-08, 01:54
Äh spela roll med magrutorna?
Försök sätta lite mål med styrkan, när de är nådda kan du försöka behålla den medan du deffar..

kalajset
2009-01-08, 02:12
Du har redan fått bra svar, men kan inflika detta:

Det finns absolut ingen mening ur ett muskelbyggaperspektiv av den mer längre skolan att överbulka dig upp till t ex 25%+ i kroppsfett. Ju fetare man blir, desto sämre förutsättningar för muskeltillväxt. (M ao kommer procentuellt mer och mer av din viktuppgång besto i fett ju mer du går upp, allt eftersom ditt kroppsfett ökar). Vad som sedan är rätt eller fel för var och en får som sagt just var och en svara på. Själv tycker jag ca 20% kroppsfett är absolut max, och har man 20% kroppsfett så ser man garanterat "lite småfet" ut, även om man självklart ser riktigt grov ut samtidigt, (jämförelsevis). Några rutor vid 20% är det då rakt inte tal om, det kan jag garantera, snarare väl begynnande kagge. Kort och gott: Känner du att kaggen börjar komma finns det all anledning att deffa så snart som möjligt. I praktiken borde du dock ha några kg'n till ogjorda innan du behöver oroa dig över detta.

jocke12
2009-01-08, 02:12
Jag är lika lång som du och började träna för snart ett år sen. Vägde då någonstans runt 88 kg. Åt dåligt i början och gick ner något kilo, men sen började jag läsa på mer och snart for vikten iväg uppåt. Vid runt 93 kg bestämde jag mig för att satsa på 100 kg för att sedan vända ner och deffa. Klarade av de där 100 för någon månad sen och ska alldeles snart börja min första deff. Siktar på runt 90, men det är hur det ser ut mer än vad som står på vågen som spelar roll.

Att sätta viktmål sådär som jag gjorde är nog ingen bra idé. Bulka tills du inte tycker om vad du ser och deffa sedan. Så kommer jag göra i fortsättningen. Det sägs ju vara optimalt att bygga med ganska låg andel kroppsfett och med tanke på att du ändå började på en så pass låg vikt tycker jag inte du ska lägga på dig 12 kg till. Om du sätter det som mål tror jag det ganska lätt blir många kilo fett. Man vill ju gärna klara av sina mål och 12 kg är inget man snart går upp i fettfri massa.

Att sätta upp styrkemål är väl ganska roligt, men frågan är väl vad du egentligen tränar för (styrka eller utseende) och om det då egentligen skulle gynna dina (pågående?) mål att fortsätta bulka.

Hur som helst får du nog lägga ut en bild om du vill veta vad vi tycker angående om du ska fortsätta bulka eller börja deffa. Och lycka till!

wo0b9n
2009-01-08, 06:34
okej tack för svaren igen! Jodå jag tränar såväl för styrkan också och tycker det låter som en god idé med mål. Har bara just ett mål nu det är att bänka 110-115kg i sommar ligger på 100kg nu.

ceejay
2009-01-08, 17:19
Kör ett mm2k-bänkprogram så ligger du nog 110 plus, det tar 7 veckor

Mickeee?
2009-01-08, 17:40
Personligen skulle jag inte gå efter vikt som mål, kör efter spegeln och sluta bulka när det börjar bli för mycket fleeeb :)