handdator

Visa fullständig version : sockerfritt godis i Uppsala?


manekin
2009-01-07, 16:45
Hallå!
Undrar om det finns någon uppsalabo som har tips på var man köper gott (gärna flera smaker) av sockerfritt godis i Uppsalaområdet.

Alla affärer har ju inte samma utbud, köpte colaflaskor och maskar på en ICA i stockholm och blev frälst... hittar inte fanskapet i uppsala. Här finns bara dom där jävla ansiktena och hallon/blåbären som man mår illa av... *gah!*

young_george
2009-01-07, 16:58
Maila kundinfo@candinavia.se och se om dom har några återförsäljare nära dig.

Onigiri
2009-01-07, 17:09
Läkerol tipsar jag om! Finns ju massor med smaker och former ;)

WHITEFOLKS
2009-01-07, 17:31
Brukar sockerfritt godis vara värt det? Är ju oftast inte så mycket mindre energi ändå.

kungconny
2009-01-07, 17:36
Brukar sockerfritt godis vara värt det? Är ju oftast inte så mycket mindre energi ändå.

Jag gissar att TS är diabetiker och kan därför inte äta godis som innehåller socker.

manekin
2009-01-07, 18:05
Jag gissar att TS är diabetiker och kan därför inte äta godis som innehåller socker.

nope, så är inte fallet..... jag tycker att det är värt det, men det beror nog på hur mycket man äter :naughty:

Läkerol är gott men inte som "tvgodis"...

KaptenKnäsvag
2009-01-07, 18:10
nope, så är inte fallet..... jag tycker att det är värt det, men det beror nog på hur mycket man äter :naughty:

Läkerol är gott men inte som "tvgodis"...

Köp vanligt godis och spotta ut bitarna när du tuggat färdigt?

Scratch89
2009-01-07, 18:37
Om du äter så pass mycket sockerfritt godis att du sparar, säg, 500 kcal, så kommer du få ordentliga problem med magen.

manekin
2009-01-07, 18:53
Om du äter så pass mycket sockerfritt godis att du sparar, säg, 500 kcal, så kommer du få ordentliga problem med magen.

och på vilket sätt är det en nackdel under deff?

Eddie Vedder
2009-01-07, 18:56
och på vilket sätt är det en nackdel under deff?

Av samma anledning som det är negativt annars också förstås. Om du sedan VILL få rännskita är det ju en annan sak men det negativa kvarstår.:)

manekin
2009-01-07, 19:15
Av samma anledning som det är negativt annars också förstås. Om du sedan VILL få rännskita är det ju en annan sak men det negativa kvarstår.:)

Okej vill då egentligen få tips om godiset primärt men i och med att min tjocktarmstömning verkar såpass intressant så är det en fördel att en gång i veckan under deff tömma magen... och NEJ det är inte rännskita utan vanligt halvmjuk brunval som för mig annars då är välkommen under deff när magavfallet är stenhårt....

Så, är det någon annan i uppsalaområdet som kan tipsa om ett sjysst godissortiment som har sockerfritt utbud?

tsp
2009-01-07, 19:29
Finns väl godis att köpa på internet? Har sett flera affärer. Prova att googla!

Eddie Vedder
2009-01-07, 19:45
Okej vill då egentligen få tips om godiset primärt men i och med att min tjocktarmstömning verkar såpass intressant så är det en fördel att en gång i veckan under deff tömma magen... och NEJ det är inte rännskita utan vanligt halvmjuk brunval som för mig annars då är välkommen under deff när magavfallet är stenhårt....


Ja då är det ju lite skillnad men hur skulle jag kunna veta dina tarmtömningsbekymmer om du inte nämnt dem?;)

On topic så vet jag inget mer än standardutbud, d.v.s. Viktväktarnas godis, vanliga halstabletter m.m. Jag vet att det finns typ EXTRA med smak av Caramell och choklad, har själv aldrig provat dom men de brukar finnas framme i kassan bland alla tuggumin.

frambogir
2009-01-07, 19:46
På ICA väst här i Flogsta finns det, eller åtminstone har det funnits, sockerfritt godis bland lösgodiset :)

manekin
2009-01-07, 19:57
Extra med smak av choklad??? interesting indeed..... (nej "problemen" var ju inte det primära dock en "bra" bieffekt... ;-) )

Då blire flogsta på fredag för att pröva, tack!

WHITEFOLKS
2009-01-07, 20:13
Hur mycket sockerfritt godis brukar du äta?

isterbuk
2009-01-07, 21:32
Vad innehåller sockerfritt godis som väger upp till nästan samma energimängd som vanligt godis? Sockeralkoholer? Man kan ju tycka att få bort sockret borde göra endel.

Efter att ha läst de flestas kommentarer så verkar det ju vara vilket som o äta godis med socker eller utan.

Eddie Vedder
2009-01-07, 21:50
Vad innehåller sockerfritt godis som väger upp till nästan samma energimängd som vanligt godis? Sockeralkoholer? Man kan ju tycka att få bort sockret borde göra endel.


Ja det är sockeralkoholerna, i regel brukar de ligga runt ca 2kcal/g men det varierar mellan olika sockeralkoholer och är mest en generell siffra som brukar nämnas.

Det primära syftet från början var sannolikt sötma men utan sockrets inverkan på dentalhälsan. Om dessutom sötma/g inte är lika hög som socker är det ju möjligt att mer måste tillsättas för att motsvara sockrets sötma och då blir ju energiinnehållet nästan detsamma.