handdator

Visa fullständig version : Först bulk, sen deff?


Schrodz
2009-01-07, 14:37
Hej

Jag skulle vilja gå upp i vikt, samt även få till en "brad pitt kropp" (fightclub)..

Jag har för mig att jag har läst att man inte kan uppnå båda samtidigt, utan måste först bulka, sedan deffa osv :)

Då känns det som det är rätt tidpunkt för att börja bulka nu, och sen deffa till sommarn då man vill vara i toppform..

Känns som jag är sjukt undernärd, då jag äter så lite..

177 cm lång, och nu till min stora förvåning, har jag även tappat 2 kilo, så jag väger 65 kilo..

Jag har tränat hockey ganska hårt och ofta i en månads tid nu, så det kan nog vara anledningen till min viktminskning..

Jag har iallafall börjat dricka en portion whey-80 efter varje is pass.. För att kunna gå upp i vikt..

Har inte blivit så mycket gym senaste 2 veckorna, men innan det låg jag på ungefär 3 gympass/vecka

Så, jag tränar normalt gym 3 ggr/vecka och hockey 3 ggr/vecka + 1-2 matcher..


Jag äter tyvärr inte fisk, har försökt att lära mig, men det går verkligen inte, vilket är synd då det är nyttigt och bra..

Många brukar ju ha fisk i sina måltider, är det bara för dom som ska deffa, eller vad är bäst och äta om man ska upp i vikt?


Vad är det för mat jag borde försöka få i mig?

Jag jobbar också på Mcdonalds*bs* och, där går det ju fort att äta, skulle man kunna göra sig någonting där som är bra för viktökning? Har ju tillgång till och göra helt egen hamburgare så jag kan ju få vad som helst på utan att krångla =)

Vore kanonkul om några ville hjälpa mig! :D


Sen en sak till bara,

när jag sedan ska börja deffa, när är det dags för att börja för att komma i form till sommarn?

Och eftersom jag nog kommer jobba kvar på mcdonalds då, så vore det ju bra om någon har någon idée till mat även för att komma i form :)


*cupid*

Scratch89
2009-01-07, 15:02
Hej!

Du får, som du säger, ta en sak i taget. Om du är underviktig nu, är det dumt att börja tänka på en framtida viktminskning redan nu. Se till att du kommer igång med träningen först, och att du får in bra matvanor i ryggmärgen.

McDonalds har faktiskt rätt så bra mat. Vanliga hamburgare med lite sallad till funkar bra att äta, och om du har tillgång till det är det inga problem att äta ett par extra. ;)
Börja dock inte äta som en gris; det finns det ingen anledning till. Börja smått, och se vad som händer. Det kan räcka att du lägger till ett par, tre mackor och ett stort glas oboy efter träningen. står du fortfarande still i vikt, kanske du kan lägga till något annat och liknande.

Problemet med att börja grisäta (eller hetsbanta) är att man inte lär känna sin kropp, och man får svårt att uppskatta hur stor ens förbrukning är.

Kräket
2009-01-07, 15:09
Ganska intressant egentligen. Jag tillåter mig att extrapolera utifrån din frågeställning;

Experimentgrupp 1) Styrketräning med överätning. Låt säga det klassiska + 500 kcal under 6 månader. Därefter deff, - 500 kcal i 6 månader.

Experimentgrupp 2) Styrketräning med "näringstajming". Alltså ett konstant intag av energi (även om detta nog är omöjligt i praktiken) under 12 månader. Låt säga att 2/3 av energin intas direkt efter träning (under efterföljande timmar).

Därutöver är båda grupperna relativt erfarna gymbesökare. Alltså inga nybörjare, utan vid det stadiet där fortsatt muskulär utveckling kräver "kraftig" överätning och risken för förtjockning är större.

Även om experiment-uppställningen är omöjlig att utreda i praktiken, så vore det intressant att höra lite spekulationer om utfallen. Vilken grupp skulle vid 12-månadersuppföljningen ha mest muskelmassa? (låt oss tänka att grupperna utgörs av identiska tvillingar :D). Spekulera!

För TS: Du skriver inget om ålder och träningserfarenhet (på gymmet då). Jag utgår ifrån att du är relativt ung och tillhör en sorts "nybörjargrupp" på gymmet (denna grupp tillhör man länge).

Om mina antaganden stämmer så är mitt förslag att överäta. Skippa brad-pitt ambitionen till kommande sommar, och sikta på 2010 istället. Läs "deff-guiden" och lär dig vad som är bra näringskällor. Av dessa ser du sedan till att äta mer av. Har du svårigheter med att äta tillräckligt p.g.a. höga energi-utkomster, så kan du köpa/blanda gainer och supplementera med i samband med träning.

aelgen
2009-01-07, 15:18
Jag har iallafall börjat dricka en portion whey-80 efter varje is pass.. För att kunna gå upp i vikt..

Whey-80 är bara whey protein, så bara det kommer inte göra så att du går upp i vikt. Däremot är det rätt att du dricker det och du bör även försöka dricka det efter träningspass samt dagar då du inte får i dig tillräckligt med protein.

Sen så har ju scratch rätt i att man bör undvika att börja grisbulka direkt eftersom det är rätt svårt att hålla koll på hur mycket man egentligen bör äta när man väl grisat klart.

Sen verkar det ju som att du är genetiskt small vilket underlättar när du ska bulka för då bör iallfall större delen av det du lägger på dig vara muskler. (utgår från detta eftersom tvärtom gäller om man är/har varit tjock). McDonalds är väl ok att käka så länge det är hamburgarna och inte pommes o muffins etc. Sen bör du väl kanske inte äta det varje dag eftersom variation är bra.

Det är inte bara folk som deffar som käkar fisk! Fisk är ett av de allra bästa näringsämnena samt innehåller de mycket Omega 3 fetter vilket i princip bara har fördelar. Fisk är även proteinrikt vilket är nyckeln till att lyckas lägga på sig muskler. Sen tycker jag även att du ska försöka käka så mycket fullkornsprodukter som möjligt eftersom de är såkallade långsamma kolhydrater som leder till en mer kontrollerad insulin utsöndring vilket resulterar i jämnare blodsocker nivåer.

Sist men inte minst: surfa runt här på forumet. Finns hur mycket information som helst!

Schrodz
2009-01-07, 15:24
Hej!

McDonalds har faktiskt rätt så bra mat. Vanliga hamburgare med lite sallad till funkar bra att äta, och om du har tillgång till det är det inga problem att äta ett par extra. ;)
Börja dock inte äta som en gris; det finns det ingen anledning till. Börja smått, och se vad som händer. Det kan räcka att du lägger till ett par, tre mackor och ett stort glas oboy efter träningen. står du fortfarande still i vikt, kanske du kan lägga till något annat och liknande.




Tack, super bra svar, ska se över det :)



För TS: Du skriver inget om ålder och träningserfarenhet (på gymmet då). Jag utgår ifrån att du är relativt ung och tillhör en sorts "nybörjargrupp" på gymmet (denna grupp tillhör man länge).

Om mina antaganden stämmer så är mitt förslag att överäta. Skippa brad-pitt ambitionen till kommande sommar, och sikta på 2010 istället. Läs "deff-guiden" och lär dig vad som är bra näringskällor. Av dessa ser du sedan till att äta mer av. Har du svårigheter med att äta tillräckligt p.g.a. höga energi-utkomster, så kan du köpa/blanda gainer och supplementera med i samband med träning.


Jag visste att jag glömt att nämna något..

Jag är 19 år, och har tränat gym i ungefär 2 år.. Dock lite oregelbundet, men 1½-2 år kan man nog säga! :)

Jag gör rätt i att köpa tex Gainer pro istället för whey 80 nästa gång jag ska inhandla något?

Kräket
2009-01-07, 15:32
Jag visste att jag glömt att nämna något..

Jag är 19 år, och har tränat gym i ungefär 2 år.. Dock lite oregelbundet, men 1½-2 år kan man nog säga! :)

Jag gör rätt i att köpa tex Gainer pro istället för whey 80 nästa gång jag ska inhandla något?

...Eller så skaffar du lite maltodextrin eller dextropur och blandar egna gainers. Det är vilket som...

Tror dock du långsiktigt kommer vinna mycket genom att satsa på en måttlig överätning en tid framöver. Du är både och ung och tillhörandes "nybörjargruppen" (läs gör stora framsteg i träning) så du kan utnyttja ditt energiöverskott till fullo!

Satsa på b.pitt-looken sommaren 2010!

aelgen
2009-01-07, 15:38
Nja, det är nog bättre att göra som kräket säger. kör maltodextrin och häll i 50-60g i din whey 80 nästa gång du tar den efter träning. Anlednignen är att whey 80 kan du ta som ett mellanmål med någon kolhydrat källa för att kompletera ditt dagliga protein behov, att ta en gainer flera gånger om dagen är inget jag personligen skulle göra eftersom den innehåller snabba kolhydrater vilket bör undvikas förutom just efter träning. (maltodextrin är snabba kolhydrater och är därför bra att ha i din whey efter träning men inte under resten av dagen).

Schrodz
2009-01-07, 16:04
Satsa på b.pitt-looken sommaren 2010!

Okej, det får bli så!

Men när ska jag börja deffa då inför sommaren? Vill ju inte vara mitt i bulken under sommarn, vill ju inte se ut som en småtjockis då :(

Nja, det är nog bättre att göra som kräket säger. kör maltodextrin och häll i 50-60g i din whey 80 nästa gång du tar den efter träning. Anlednignen är att whey 80 kan du ta som ett mellanmål med någon kolhydrat källa för att kompletera ditt dagliga protein behov, att ta en gainer flera gånger om dagen är inget jag personligen skulle göra eftersom den innehåller snabba kolhydrater vilket bör undvikas förutom just efter träning. (maltodextrin är snabba kolhydrater och är därför bra att ha i din whey efter träning men inte under resten av dagen).


Ska se över det, låter som en bra idé..

Vart kan man få tag i Maltodextrin då? Efter lite sökningar på nätet verkade som det finns på lite alla möjliga ställen, men skulle vara smidigare om man kunde köpa det i någon butik, kan det finnas på ett ställe som Maxi? Eller ska man besöka en hälsokost butik?

Kräket
2009-01-07, 16:17
Okej, det får bli så!

Men när ska jag börja deffa då inför sommaren? Vill ju inte vara mitt i bulken under sommarn, vill ju inte se ut som en småtjockis då :(

Alltså jag tror du långsiktigt tjänar på att vara lite "rund i kanterna" även under sommaren. Du ska alltså inte gå till någon överdrift, men inte heller gå runt med idén om att vara någon beach-modell.

Är knepigt att definiera "bulk/deff"-tillstånd då ju dessa är så individuella. Jag har tränat såpass länge att jag inte tillhör "nybörjargruppen" (eller den erfarna för den delen) och under denna period har jag genomfört 1 deff vilket innebar att jag gick ner drygt 12 kg.

wo0b9n
2009-01-07, 16:37
ät havregröt till frukost, middag 2h innan träning middag efter träningen och försöktrycka i dig en gainer också så ska du se att du går upp i vikt, du kan ju gärna äta lunch och kvällsmål med det är upp till dig men så kör jag och det fungerar perfekt!

aelgen
2009-01-07, 19:25
Jag vet faktiskt inte var du kan köpa malto i butik. Bor inte i sverige så har aldrig behövt göra det. Men webshop funkar väl alltid?

Har du testat att gå upp i vikt tidigare? Du kanske har svårt för det? I sånt fall tycker jag du ska försöka gå upp i vikt först och se vad som händer samt glömma bort deff tankarna. Om du nu märker att du går upp snabbt i vikt så kan du försöka bulka försiktigt med typ 100-200 kcal överskott istället för 500-700. Detta borde ju resultera i muskel tillväxt och samtidigt begränsad fett ökning.

Om du nu är nojjig inför att vara tjock till sommaren så kan du ligga på lätt överskott fram till någonstans i April (beroende på när sommaren börjar för din del) och sedan deffa lite grann. Du kommer ju inte få brad looken men du bör ha lagt på dig lite muskler och samtidigt inte se tjock ut (vilket jag för övrigt tror krävs ett grisbulkande av guds nåde om det är det du oroar dig för).

FreePlopp
2009-01-07, 20:16
Innan min nuvarande vikt, (81 kg.), så vägde jag ungefär 68 kg. för nästan exakt ett år sedan. Det kändes riktigt jävla motigt att börja bulka som en gris när man var van vid att småäta lite då och då, äta pizza en dag, på HELA dagen, och dagen efter typ husmanskost och godis. Detta är orsaken till att jag ser ut som jag gör idag. Då jag alltid har haft svårt att gå upp i vikt så var bulkningen en ren pers, fast ändå RIKTIGT SKÖNT då jag fick bättre självförtroende efter varje vägning under hela perioden. Jag började att äta tonvis med havregrynsgröt, mycket mycket pasta och kolhydratsspäckad Gainer efter varje pass.

Efter ungefär två månader så kändes det som att jag inte hade gått upp ett enda kilo. (Vägde mig ingenting första två månaderna. Rätt bra knep!) Jag ställde mig på vågen, och whipps så låg vikten på 73 kg. Under sommaren levde jag på som vanligt, tog ett uppehåll i två månader från intensivgymmandet och körde bara lite cirkelträning någon gång ibland. Under den här tiden så började jag dock småäta igen och la på mig alldeles för mycket fett på magen på andra "obekväma" ställen, AKTA DIG FÖR DETTA! Ät på som vanligt med gröt och pasta och annat bra som behövs vid bulkning. Du får inte sluta äta mitt i bara för att du drar ner på gymmandet. Jag kan tänka mig att du blir större mer generellt på kroppen istället för på magen om du äter rätt istället för McDonalds var och varannan dag.

Efter sommaren drog jag igång igen, åt på som vanligt, tog lite kreatin för att öka på explosiviteten och kände att jag ökade i vikt för varje vecka som gick. Höst blev snabbt vinter och jag vägde nu 80 kg. Jag tränade mest cirkelträning under hela hösten för att få en "jämn kropp" istället för discomuskler, som ser rent för jävligt ut enligt min mening. Nu har det gått ett år sedan min bulkning och nu kan jag lägga fokus på att få fram musklerna så att de syns. Du behöver inte oroa dig för att dina muskler inte syns i början, det kommer så småningom. Nu är det dags för min deffperiod. Varje muskelgrupp ska förfinas och slipas fram.

Hade jag inte bulkat på min kropp under det senaste året så hade jag aldrig kunnat få fram de resultat som jag hoppas på att få. Disciplin gäller och SJÄLVFÖRTROENDE. Det är så jävla gött när folk kommer fram och säger; "Fan vad du har blivit stor." Då blir man ännu mer taggad på att fortsätta träna. Fastna inte i att gå till gymmet, tokträna biceps och mage, och sedan gå till McD och vräka i dig Big Mac's. Det är inte enbart för syns skull som du tränar, utan också för ditt leverne.
Lycka till!
*popcorn*

Schrodz
2009-01-07, 23:40
Innan min nuvarande vikt, (81 kg.), så vägde jag ungefär 68 kg. för nästan exakt ett år sedan. Det kändes riktigt jävla motigt att börja bulka som en gris när man var van vid att småäta lite då och då, äta pizza en dag, på HELA dagen, och dagen efter typ husmanskost och godis. Detta är orsaken till att jag ser ut som jag gör idag. Då jag alltid har haft svårt att gå upp i vikt så var bulkningen en ren pers, fast ändå RIKTIGT SKÖNT då jag fick bättre självförtroende efter varje vägning under hela perioden. Jag började att äta tonvis med havregrynsgröt, mycket mycket pasta och kolhydratsspäckad Gainer efter varje pass.

Efter ungefär två månader så kändes det som att jag inte hade gått upp ett enda kilo. (Vägde mig ingenting första två månaderna. Rätt bra knep!) Jag ställde mig på vågen, och whipps så låg vikten på 73 kg. Under sommaren levde jag på som vanligt, tog ett uppehåll i två månader från intensivgymmandet och körde bara lite cirkelträning någon gång ibland. Under den här tiden så började jag dock småäta igen och la på mig alldeles för mycket fett på magen på andra "obekväma" ställen, AKTA DIG FÖR DETTA! Ät på som vanligt med gröt och pasta och annat bra som behövs vid bulkning. Du får inte sluta äta mitt i bara för att du drar ner på gymmandet. Jag kan tänka mig att du blir större mer generellt på kroppen istället för på magen om du äter rätt istället för McDonalds var och varannan dag.

Efter sommaren drog jag igång igen, åt på som vanligt, tog lite kreatin för att öka på explosiviteten och kände att jag ökade i vikt för varje vecka som gick. Höst blev snabbt vinter och jag vägde nu 80 kg. Jag tränade mest cirkelträning under hela hösten för att få en "jämn kropp" istället för discomuskler, som ser rent för jävligt ut enligt min mening. Nu har det gått ett år sedan min bulkning och nu kan jag lägga fokus på att få fram musklerna så att de syns. Du behöver inte oroa dig för att dina muskler inte syns i början, det kommer så småningom. Nu är det dags för min deffperiod. Varje muskelgrupp ska förfinas och slipas fram.

Hade jag inte bulkat på min kropp under det senaste året så hade jag aldrig kunnat få fram de resultat som jag hoppas på att få. Disciplin gäller och SJÄLVFÖRTROENDE. Det är så jävla gött när folk kommer fram och säger; "Fan vad du har blivit stor." Då blir man ännu mer taggad på att fortsätta träna. Fastna inte i att gå till gymmet, tokträna biceps och mage, och sedan gå till McD och vräka i dig Big Mac's. Det är inte enbart för syns skull som du tränar, utan också för ditt leverne.
Lycka till!
*popcorn*


Haha, fan vad jag känner igen mig i det du skriver om hur du var förut! Är nästan exakt så ju som jag är!!

Ska ta åt mig av allt du skrev, tack för alla superbra tips, ska kolla över det hela lite extra och försöka göra något upplägg!
Tack än en gång! :)

Sniggel
2009-01-08, 17:45
Jag tycker ofta att de som är nya på det här med att förändra sin kroppsvikt är rädda för att gå upp i vikt för när de får höra att man lägger på sig fett vid en viktuppgång så tolkar dem det som att de kommer att bli tjocka. När de sedan väl testar att bulka, går upp 5 kg under en period så har de själva inte ens märkt av att de gått upp i vikt för de tycker att de ser likadana ut som innan. Vad jag menar är att den mängden fett som krävs för att gå från normal till tjock är så pass mycket större än 5 kg och då krävs det dessutom att viktuppgången nästan enbart består av fett, vilket vid styrketräning + överätning är långt ifrån verkligheten.
Som nybörjare kanske det krävs 10-20 kg kroppsvikt innan man börjar märka att man är lite mulligare än innan, om man inte är i väääldigt bra form redan när man börjar då förändringar i kroppsfett märks snabbare. Växer man dessutom på längden tar det förstås ännu längre tid.