handdator

Visa fullständig version : ketogena ingredienser


christofer79
2009-01-07, 14:16
Tips på råvaror så som lax, avokado, makrill mm.

Gärna goda frukostar med ägg o bacon el annat gott?

Gärna goda måltider? kvällsmat mm *drool*

Mickeee?
2009-01-07, 15:15
Jag går på ketogen diet nu...några av de ingrdienter jag använder: kött
fisk, ägg, majonäs, grönsaker, frukt, avocado, oliver, ost, creme fraiche, såser, svamp och olja

Jag är ganska lat vid matlagning så det blir fokus på rött kött, grönsaker och sås..enkelt och bekvämt (gott också!) :)

the_infinite_linda
2009-01-07, 15:27
Bra tråd!!! Vill också ha tips och gärna bilder. Svårt med fantasin tycker jag ang denna kost.

Luttis
2009-01-07, 16:15
Denna (http://blogg.passagen.se/fettbramat/) sida kanske kan ge lite idéer och inspiration.

Mickeee?
2009-01-07, 16:23
Denna (http://blogg.passagen.se/fettbramat/) sida kanske kan ge lite idéer och inspiration.

Skitbra sida!

Söta
2009-01-07, 18:43
FettBraMat är underbar, mycket fantasi och vackra bilder som verkligen inspirerar.

Vågar även rekommendera Airams matblogg (http://airamsmat.webblogg.se/) och Raringens vegetariska LCHF (http://veglchf.wordpress.com/).

Mickeee?
2009-01-08, 22:06
En av dagen rätter : 2 stekta hamburgare, LITE ketchup, kebabsås, cheddarost och stora salladsblad för att linda in allt

Voila! Low-carbburgare!
Smaka kanon :)

christofer79
2009-01-09, 10:30
En av dagen rätter : 2 stekta hamburgare, LITE ketchup, kebabsås, cheddarost och stora salladsblad för att linda in allt

Voila! Low-carbburgare!
Smaka kanon :)

mmm låter gott *flex*

the_infinite_linda
2009-01-09, 11:09
FettBraMat är underbar, mycket fantasi och vackra bilder som verkligen inspirerar.

Vågar även rekommendera Airams matblogg (http://airamsmat.webblogg.se/) och Raringens vegetariska LCHF (http://veglchf.wordpress.com/).

Tack för tipsen:)

themanwhosoldtheworl
2009-01-09, 11:43
Lite desset kanske? Tryffel

100 gram mörk choklad + 0,5-1dl vispgrädde + 1dl cremefräche.
Koka ihop och in i kylen.
Kan Kryddas med lime, chilli, cacao mm. Innan kylning så klart :)
Mycket bra mot sötsug.

Mickeee?
2009-01-09, 12:31
Lite desset kanske? Tryffel

100 gram mörk choklad + 0,5-1dl vispgrädde + 1dl cremefräche.
Koka ihop och in i kylen.
Kan Kryddas med lime, chilli, cacao mm. Innan kylning så klart :)
Mycket bra mot sötsug.

Ser skitsmarrigt ut! dock är det väl ganska många kolisar i choklad? :)

shut teh face
2009-01-09, 15:50
Jag tycker det är supergott att dra till en stark köttfärs och köra på lite tacosås, gräddfil och massa ost.

De grönsaker som används i min ketogena diet är: Squash, lök, broccoli, harry couts (stava sig :)).

Sen används ägg väldigt flitigt såklart, och alla kött, fisk och fågel. Det kan vara tråkigt som fan men supergott om man bara planerar lite.

Cohen
2009-01-10, 02:07
Lite desset kanske? Tryffel

100 gram mörk choklad + 0,5-1dl vispgrädde + 1dl cremefräche.
Koka ihop och in i kylen.
Kan Kryddas med lime, chilli, cacao mm. Innan kylning så klart :)
Mycket bra mot sötsug.

Creme fraiche i tryffel? Låter märkligt.
Grundreceptet är val annars att man tar en knapp deciliter grädde per hekto choklad. Bara att koka upp grädden, slå den över chokladen och sedan låta stelna. Vill man ha en blankare tryffel är det inte fel att blanda i en klick smör. Likör och liknande smaksättare kan man också ha i, men då bör man nog minska motsvarande mängd på grädden. Vill man lyxa till sig ännu mer kan man doppa den färdiga tryffeln i tempererad choklad.

themanwhosoldtheworl
2009-01-11, 11:17
Ser skitsmarrigt ut! dock är det väl ganska många kolisar i choklad? :)

Brukar ligga på 20 gram kol per 100gram mörk choklad.
Sen är det inte meningen att man ska äta alla tryfflar på en gång.

hamnar på 1-2 gram kolisar per tryffel. mättar bra

shut teh face
2009-01-11, 13:58
Jag har hittat mörk choklad (85% tror jag det var) med bara 3,4 kolisar per 100g. De fanns på ICA men det var något helt skumt märke som jag inte minns. Bara gå o leta i hyllan :)

Mickeee?
2009-01-11, 21:22
Jag tycker det är supergott att dra till en stark köttfärs och köra på lite tacosås, gräddfil och massa ost.


Testade det idag fast utan ost men med sallad, kanon!

Eddie Vedder
2009-01-24, 19:13
Nu har Dr Dahlquists kokbok kommit ut för den som är intresserad av goda LCHF-recept:

Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok (http://www.bokus.com/b/9789172417250.html?pt=category_PRIVAT_home-culinary_1)

Även den här kokboken innehåller LCHF-recept:

Smörstekt: läckra recept för lågkolhydratkosten LCHF. (http://www.bokus.com/b/9789157480026.html?pt=category_PRIVAT_home-culinary_1)

Icefire
2009-01-24, 19:55
Är lite nyfiken: har ni epilepsi eller varför går ni på denna dieten? Vad är fördelarna?

shut teh face
2009-01-25, 12:08
Är lite nyfiken: har ni epilepsi eller varför går ni på denna dieten? Vad är fördelarna?
Fördelar gentemot en kost med mycket kolhydrater:
- Ökad mättnad med mindre energi
- Ökad energi i kroppen med mindre energi

Sen brukar de flesta må bättre i leder och liknande, kanske mycket fett smörjer lederna?

Sen finns det folk som håller på med denna diet för de tror att kroppen inte lagra fett även om man hinkar olja; dessa är idioter.

pedersen1980
2009-01-25, 12:18
Sen går man faktiskt ofta ner i vikt på ett väldigt behagligt sätt oxå. Och gott sätt :d

Icefire
2009-01-25, 12:18
Fördelar gentemot en kost med mycket kolhydrater:
- Ökad mättnad med mindre energi
- Ökad energi i kroppen med mindre energi

Sen brukar de flesta må bättre i leder och liknande, kanske mycket fett smörjer lederna?

Sen finns det folk som håller på med denna diet för de tror att kroppen inte lagra fett även om man hinkar olja; dessa är idioter.

Men blir man inte oerhört seg i hjärnan utan kolhydrater? Eller är det någon slags modifierad form av ketogen kost som det pratas om nu?

shut teh face
2009-01-25, 12:22
Men blir man inte oerhört seg i hjärnan utan kolhydrater? Eller är det någon slags modifierad form av ketogen kost som det pratas om nu?
I början får man ont i huvudet och är seg i huvudet, men sen drivs ju hjärnan på ketoner. Jag tror det är olika från person till person hur man klarar sig på den punkten.

pedersen1980
2009-01-25, 15:52
Ja tror att om man går från kolhydratsbaserad kost till ketogen kost eller svält så upplever kroppen samma sak. Men nu när min iaf har lärt sig att köra på fett istället så måste jag säga att det är jävligt skönt att slippa bli så hungrig att de nästan gör ont om man inte äter på 4-5 timmar.

Cohen
2009-01-25, 22:25
Ja tror att om man går från kolhydratsbaserad kost till ketogen kost eller svält så upplever kroppen samma sak. Men nu när min iaf har lärt sig att köra på fett istället så måste jag säga att det är jävligt skönt att slippa bli så hungrig att de nästan gör ont om man inte äter på 4-5 timmar.

Men att bli hungrig (såsom du beskriver det) var fjärde eller femte timme är knappast normalt för en frisk människa, oavsett om man äter kolhydrater eller ej. De flesta med en vanlig kost står sig betydligt längre än så, utan att de tänker speciellt mycket på saken.

Icefire
2009-01-26, 19:45
Ja tror att om man går från kolhydratsbaserad kost till ketogen kost eller svält så upplever kroppen samma sak. Men nu när min iaf har lärt sig att köra på fett istället så måste jag säga att det är jävligt skönt att slippa bli så hungrig att de nästan gör ont om man inte äter på 4-5 timmar.

Men att bli hungrig (såsom du beskriver det) var fjärde eller femte timme är knappast normalt för en frisk människa, oavsett om man äter kolhydrater eller ej. De flesta med en vanlig kost står sig betydligt längre än så, utan att de tänker speciellt mycket på saken.

Precis vad jag tänkte på, det är väl inga problem att äta sig mätt på gammal vanlig blandkost? Varför krångla till det så mycket liksom?

Eddie Vedder
2009-01-26, 20:26
Precis vad jag tänkte på, det är väl inga problem att äta sig mätt på gammal vanlig blandkost? Varför krångla till det så mycket liksom?

Vad är det som är krångligt? Det är väl ingen krångligare kost än någon annan? Fler saker som undviks men att plocka bort pasta och har mer ost och grädde i köttfärssås är ju t.ex. knappast svårt.

Jag går inte själv på något som ens är i NÄRHETEN av lågkolhydratkost men jag kan inte förstå ifrågasättandet. Att bli hungrig efter 5 timmar är knappast onormalt, det är inte onormalt vid energibalans och jag tror dessutom pedersen80 pratar om bantning nu.

Cohen
2009-01-27, 20:03
Vad är det som är krångligt? Det är väl ingen krångligare kost än någon annan? Fler saker som undviks men att plocka bort pasta och har mer ost och grädde i köttfärssås är ju t.ex. knappast svårt.

Jag går inte själv på något som ens är i NÄRHETEN av lågkolhydratkost men jag kan inte förstå ifrågasättandet. Att bli hungrig efter 5 timmar är knappast onormalt, det är inte onormalt vid energibalans och jag tror dessutom pedersen80 pratar om bantning nu.

Inte kan du mena att den typ av kost som förespråkas här i tråden är mindre komplicerad att följa än en "vanlig" blandkost. Med blandkost menar jag den mat de flesta människor äter utan att reflektera speciellt mycket över näringsinnehåll och liknande. Följer man en strikt lågkolhydratsdiet kräver det på motsatt sätt en hel del tankearbete (vilken tråden i sig är ett gott exempel på).

Lägg märke till att inte heller jag tar ställning för eller emot lågkolhydratskost. Min poäng är mer att det är ett lite märkligt argument att man inte kan hålla sig mätt (till den grad att man upplever smärta, se tidigare inlägg) mer än ett par timmar med en hyfsat sammansatt vanlig kost.

Eddie Vedder
2009-01-27, 20:08
Inte kan du mena att den typ av kost som förespråkas här i tråden är mindre komplicerad att följa än en "vanlig" blandkost.

Jo det var väl precis det jag skrev? Man tar fram ost och smör men skippar bröd t.ex. Häller i mer grädde i köttfärssåsen men skippar pastan, tr ett kokt ägg som mellanmål istället för en banan o.s.v.

Jag skulle utan problem klara det rent praktiskt om jag skulle få lust.

mer än ett par timmar med en hyfsat sammansatt vanlig kost.

Det är tydligt att många upplever det så, annars hade ju inte jättemånga människor haft problem med vikten när de försökt äta på det sättet du kallar "normalt" men helt plötsligt upplever en helt annan mättnad och ett helt annat välbefinnande av lågkolhydratkost.

Och återigen pratar pedersen80 om 4-5 timmar under deff. Jag vet inte med dig men under perioder när jag äter för lite och det har gått 5 timmar då är jag definitivt hungrig.

RandomC
2009-01-27, 20:27
Vad är det som är krångligt? Det är väl ingen krångligare kost än någon annan? Fler saker som undviks men att plocka bort pasta och har mer ost och grädde i köttfärssås är ju t.ex. knappast svårt.

Jag går inte själv på något som ens är i NÄRHETEN av lågkolhydratkost men jag kan inte förstå ifrågasättandet. Att bli hungrig efter 5 timmar är knappast onormalt, det är inte onormalt vid energibalans och jag tror dessutom pedersen80 pratar om bantning nu.

Det beror ju på vad man menar med krångligt. Att köpa en rostas och ett paket smör klarar nog de flesta av. Att knåpa ihop en varierad och god (och gärna välbalanserad) veckomeny utan kolhydrater är nog krångligare. Man får ju ett betydligt mindre utbud av livsmedel att välja på. Om man är van vid att äta kolhydrater kan det säkert kännas krångligt att få till en bra och god måltid utan.

Mickeee?
2009-01-27, 20:31
Det beror ju på vad man menar med krångligt. Att köpa en rostas och ett paket smör klarar nog de flesta av. Att knåpa ihop en varierad och god (och gärna välbalanserad) veckomeny utan kolhydrater är nog krångligare. Man får ju ett betydligt mindre utbud av livsmedel att välja på. Om man är van vid att äta kolhydrater kan det säkert kännas krångligt att få till en bra och god måltid utan.

Men i så fall kan du se det som ett tiffälle att utveckla dig själv och din kokkonst! :)

RandomC
2009-01-27, 21:06
Men i så fall kan du se det som ett tiffälle att utveckla dig själv och din kokkonst! :)

Om jag sen skulle råka hitta ett recept utan kolhydrater som verkar gott, då testar jag det. Jag har inget behov av kolhydrater till varje måltid, men jag ser heller ingen anledning att begränsa mig i mitt urval av livsmedel.

Eddie Vedder
2009-01-27, 21:18
Jag har inget behov av kolhydrater till varje måltid, men jag ser heller ingen anledning att begränsa mig i mitt urval av livsmedel.

Jag är av samma åsikt. Än sålänge älskar jag potatis och havregryn så fruktansvärt mycket att det aldrig skulle falla mig in att sluta käka det.

Jag har dessutom nyligen återfunnit tagliatellen och det är också något jag tycker är så SJUKT gott. Men jag kan tänka mig massor som jag även skulle tycka vara supergott som är LCHF-kost. Rullar av Schwartzwaldsskinka med ost och sparris, olika sorters omeletter med grädde och ost, vispad grädde med kakao till efterrätt. Smörstekta strömmingsflundror med dijonsenap är ytterligare en favorit.*drool* All form av feta gratänger med enbart grönsaker till o.s.v. Om jag hade mer ork att laga mat och mer pengar skulle nog alla måltider förutom den just efter träning mest bestå av LCHF-liknande käk faktiskt. Men både för slö och för snål som sagt.;)

Icefire
2009-01-27, 21:32
Vad är det som är krångligt? Det är väl ingen krångligare kost än någon annan? Fler saker som undviks men att plocka bort pasta och har mer ost och grädde i köttfärssås är ju t.ex. knappast svårt.

Jag går inte själv på något som ens är i NÄRHETEN av lågkolhydratkost men jag kan inte förstå ifrågasättandet. Att bli hungrig efter 5 timmar är knappast onormalt, det är inte onormalt vid energibalans och jag tror dessutom pedersen80 pratar om bantning nu.

Jag tänkte mest på att göra maten god och varierad. Utesluter man kolhydrater betyder det att man mer eller mindre reducerar sina valmöjligheter till hälften i affären.

En annan aspekt av det också: Väljer man bort allt fett och socker är man ätstörd, men kolhydrater verkar vara helt okej att rata. Enda skillnaden jag ser är att fett är helt nödvändigt att få i sig, vilket kolhydrater inte är på samma sätt. Tankesättet däremot är ungefär detsamma. Att plocka bort något ur kosten av bekvämlighetsskäl, det är i någon mån stört.

Eddie Vedder
2009-01-27, 21:37
Att plocka bort något ur kosten av bekvämlighetsskäl, det är i någon mån stört.

Är alla vegetarianer störda alltså? Det håller inte jag med om. Däremot tror jag att vegetarianism innebär att mer måste plockas bort än vad lågkolhydrakost kräver. Om vi nu pratar om val i livet som innebär vissa frivilliga kostförändringar.

Icefire
2009-01-27, 21:43
Är alla vegetarianer störda alltså? Det håller inte jag med om. Däremot tror jag att vegetarianism innebär att mer måste plockas bort än vad lågkolhydrakost kräver. Om vi nu pratar om val i livet som innebär vissa frivilliga kostförändringar.

Vegetarian blir man väl oftast inte bara av bekvämlighetsskäl, dessutom är det ju fortfarande blandkost som en vegetarian lever på. Jag tycker det är en annan sak att helt ta bort ett näringsämne. Det är min subjektiva åsikt.

Eddie Vedder
2009-01-27, 21:55
Vegetarian blir man väl oftast inte bara av bekvämlighetsskäl, dessutom är det ju fortfarande blandkost som en vegetarian lever på.

Nej det gör man inte. En blandkost är en kost som innehåller både vegetabilier och animalier.

Och jag fattar inte hur du kan mena att ett val som ger bättre välbefinnande klassas som "bekvämlightesskäl". Det är väl klart man äter på det sättet man mår bäst av om man får välja? Du verkar helt enkelt ha bestämt dig för att det är ett felval och verkar ha personliga agg mot lågkolhydratkost mer än vad du egentligen tycker något skulle vara negativt rent hälsomässigt eller smakmässigt.

shut teh face
2009-01-28, 07:49
Jag förstår heller inte argumentationen. Det är ju helt sinnessjukt. :D

kalajset
2009-01-29, 02:51
Och återigen pratar pedersen80 om 4-5 timmar under deff. Jag vet inte med dig men under perioder när jag äter för lite och det har gått 5 timmar då är jag definitivt hungrig.


... jag går på en kost baserad på 50-60% kolhydrat energimässigt nu under deff, utan mat under minst 16 timmar om dagen, periodisk fasta. Jag är, helt sanningsenligt, inte heller något vidare hungrig mellan måltiderna. :D

Självklart ska var och en få äta på det sätt de vill, om folk trivs bra med en lågkolhydratskost, så ska de föralldel få fortsätta med den. Det stora problemet som jag ser det, uppstår snarare när en viss grupp lågkolhydratsivrare tyvärr har en tendens att försöka övertyga, (läs: pracka på), resten av världen deras åsikter och upplevelser, samt komma med konspirationsteorier tre dagar i veckan. Då är det naturligt att det blir en motreaktion. Däremot ska det sägas att här i denna tråd märks inget av detta "propagandakrig", utan tycker tvärtom att det vore skönt att slippa se ännu en lågkolhydratstråd mynna ut i fullskaligt skyttegravskrig. Samtidigt måste man som sagt ha förståelse för att folk tycker denna kosthållning är något märklig. Även jag själv ser vissa nackdelar med den, men eftersom jag absolut inte vill bidraga till ytterligare en i mängden av kolhydratsbataljer på denna bräda, så föredrar jag att inte utveckla detta just nu. Jag avser alltså följdaktligen att sluta skriva i tråden från och med nu, förutom om jag får för mig att kommentera något gott LCHF-recept, för jag ser inga som helst problem att nyttja även dessa i en kolhydratrik kost för den som så önskar. *drool* - Finns mycket gott man nog inte haft en tanke på att pröva annars i denna tråd, det är jag helt övertygad om!.

Icefire
2009-01-29, 12:53
Nej det gör man inte. En blandkost är en kost som innehåller både vegetabilier och animalier.

Dåligt ordval, blandad kost med avseende på näringsämnen var det jag tänkte på.

Mickeee?
2009-01-29, 13:18
... jag går på en kost baserad på 50-60% kolhydrat energimässigt nu under deff, utan mat under minst 16 timmar om dagen, periodisk fasta. Jag är, helt sanningsenligt, inte heller något vidare hungrig mellan måltiderna. :D

Självklart ska var och en få äta på det sätt de vill, om folk trivs bra med en lågkolhydratskost, så ska de föralldel få fortsätta med den. Det stora problemet som jag ser det, uppstår snarare när en viss grupp lågkolhydratsivrare tyvärr har en tendens att försöka övertyga, (läs: pracka på), resten av världen deras åsikter och upplevelser, samt komma med konspirationsteorier tre dagar i veckan. Då är det naturligt att det blir en motreaktion. Däremot ska det sägas att här i denna tråd märks inget av detta "propagandakrig", utan tycker tvärtom att det vore skönt att slippa se ännu en lågkolhydratstråd mynna ut i fullskaligt skyttegravskrig. Samtidigt måste man som sagt ha förståelse för att folk tycker denna kosthållning är något märklig. Även jag själv ser vissa nackdelar med den, men eftersom jag absolut inte vill bidraga till ytterligare en i mängden av kolhydratsbataljer på denna bräda, så föredrar jag att inte utveckla detta just nu. Jag avser alltså följdaktligen att sluta skriva i tråden från och med nu, förutom om jag får för mig att kommentera något gott LCHF-recept, för jag ser inga som helst problem att nyttja även dessa i en kolhydratrik kost för den som så önskar. *drool* - Finns mycket gott man nog inte haft en tanke på att pröva annars i denna tråd, det är jag helt övertygad om!.

Jag håller med dig, folk är väldigt mycket mentaliteten 100 % för eller 100% imot...

Men kom igen nu gott folk, back on-topic

Enkelt men gott recept: Stek ihop rött kött, gröna bönor och tomat. Stek ihop det med några skvättar matlagnigsgrädde och lite peppar och salt!

Söta
2009-01-30, 09:42
Också ett lätt recept:

Kycklingfiléer i ugnen - pensla med smör eller olivolja, krydda med paprika, oregano eller grillkrydda (eller lite av allt...)
Ät med blomkål och broccoli, kryddat med gurkmeja, vitlök, en gnutta chili, dragon och låta allt småsjuda sista minuterna i grädde.



Om någon är förtjust i kåldolmar är det ett väldigt LCHF-recept (om man plockar bort ströbrödet i köttfärsen that is).

Eddie Vedder
2009-01-31, 20:29
Här snackar vi LCHF:D

http://www.kostdoktorn.se/bacon-explosion

shut teh face
2009-02-06, 09:23
Jag måste säga att det såg äckligt ut. :D