handdator

Visa fullständig version : Arbeta i Australien tips och råd?


otherside
2009-01-07, 13:49
den 21a Jan börjar jag en 1,5 årig KY utbildning inom Logistik i Kalmar. Håller nu på och avslutar 15p English for Business.
Mitt mål är att ta mitt pick och pack och testa att jobba utomlands. Melbourne/Sydney är vad jag främst siktar på.
PÅ en KY utbildning har man 20 veckor praktik vilket genererar goda chanser till arbete. Jag får göra praktiken i Australien och får hjälp med att hitta ett ställe får dock betala själv såklart.
Har jobbat 4 månader i Florida tidigare, har VG i engelska i A och B kursen på gymnasiet så språkkunskaperna bör räcka till.

Är det ett realistiskt mål att ha? Några tips på vägen från folk som provat?
Rent genereallt verkar det betydligt lättare att kunna arbeta i Australien, green card i USA känns svårt att få.

dice
2009-01-07, 13:59
Vad är det före eventuella problem du funderar på?

Med working holiday visa för Australien kan du jobba där i ett år (max sex månader hos samma arbetsgivare). Jag skickade in min ansökan och den blev beviljad på ca två minuter. Åker om åtta dagar.

KalleBalik
2009-01-07, 14:06
Jag har jobbat i Australien, med allt från diskning till dykning. Skulle vilja påstå att det är väldigt lätt att hitta jobb. Specifiera gärna lite mer vad det är du undrar över så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

gibb
2009-01-07, 14:40
Bara tuta och köra, får du dessutom hjälp med att hitta ett jobb inom det område du är intresserad av att jobba i så är det väl jättebra?
Finns mycket skitjobb för turister annars, men med utbildning och kontakter kan du undvika dem.

Magnus
2009-01-07, 15:03
Nån som har några länktips, tänkte främst på att arbeten inom industrisektorn ?

KalleBalik
2009-01-07, 15:41
Nån som har några länktips, tänkte främst på att arbeten inom industrisektorn ?

Här finns lite allt möjligt:

https://jobsearch.gov.au/

otherside
2009-01-07, 17:15
Bara tuta och köra, får du dessutom hjälp med att hitta ett jobb inom det område du är intresserad av att jobba i så är det väl jättebra?
Finns mycket skitjobb för turister annars, men med utbildning och kontakter kan du undvika dem.

precis, det är ju en bra chans jag har nu att äntligen ta mig dit permanent. är inte intresserad av små jobb etc det har jag redan provat i staterna. Kul men inte i längden. Någon som har koll på hur det är med permanent arbetstillstånd där?

otherside
2009-01-07, 17:16
Jag har jobbat i Australien, med allt från diskning till dykning. Skulle vilja påstå att det är väldigt lätt att hitta jobb. Specifiera gärna lite mer vad det är du undrar över så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

LÅter lysande=) Som sagt vet du något om att jobba permanent där? Är det ett trevligt land, bara hört bra saker måste jag säga. Jag som är ett tennisfreak skulle kunna leva på australian open veckorna hela året=)

KalleBalik
2009-01-07, 18:11
LÅter lysande=) Som sagt vet du något om att jobba permanent där? Är det ett trevligt land, bara hört bra saker måste jag säga. Jag som är ett tennisfreak skulle kunna leva på australian open veckorna hela året=)

Jobba permanent är lite klurigt, australien har väldigt strikta immigrationslagar, då får du nog hitta en trevlig australiensiska att gifta dig med :)
Man kan även bli sponsrad av företaget man jobbar för därborta, och på så vis få permanent uppehållstillstånd, är väl inte helt lätt men ingenting är ju omöjligt!

I övrigt har jag bara positiva saker att säga om landet, otroligt trevliga människor, skönt klimat etc etc, åk! :)
Jag har varit där 3 ggr och hade jag möjligheten skulle jag flytta dit permanent.

ManuelIT
2009-01-07, 18:20
Har tidigare hört från flertal backpackers att australiensare tydligen är väldigt rasistiska av sig, men tror det främst gällde mot amerikaner, så det är väl lugnt för dig.

Manta
2009-01-07, 18:30
Har tidigare hört från flertal backpackers att australiensare tydligen är väldigt rasistiska av sig, men tror det främst gällde mot amerikaner, så det är väl lugnt för dig.

Det är nog framför allt mot asiater och de från mellanöstern. Jag upplevde aldrig någon rasism riktat mot mig under de 3 åren jag bodde där, utan blev alltid välkomnad med öppna armar.

Vad det gäller att jobba/bo där permanent ska det var ganska svårt. Du måste ha ett företag som går i god för dig, och det kräver oftast att du har något som de har svårt att få tag på där (utbildning/språk/erfarenhet).

KlopFer
2009-01-07, 18:32
Jag vill också till Australien =/ Blir det såfort skolan är slut och pengarna är på kontot.

otherside
2009-01-07, 21:19
Det är nog framför allt mot asiater och de från mellanöstern. Jag upplevde aldrig någon rasism riktat mot mig under de 3 åren jag bodde där, utan blev alltid välkomnad med öppna armar.

Vad det gäller att jobba/bo där permanent ska det var ganska svårt. Du måste ha ett företag som går i god för dig, och det kräver oftast att du har något som de har svårt att få tag på där (utbildning/språk/erfarenhet).

Precis, därför det är så bra med praktik, gör man ett gott intryck finns ju alltid chansen i alla fall=)

Manta
2009-01-07, 21:24
Precis, därför det är så bra med praktik, gör man ett gott intryck finns ju alltid chansen i alla fall=)

Gör du ett gott intryck så att de anser att du är en tillgång, så tror jag säkert att de hjälper dig om du vill. Nu vet jag inte hur det ser ut inom ditt område, men enligt morsan som bor där nere så finns det ett generellt behov av arbetskraft.

Nelli
2009-01-08, 02:55
Bor och jobbar i Australien, iufs Adelaide men va fan ;)

www.seek.com.au och
www.careerone.com.au

boende
www.realestate.com.au

Visa info och sant
http://www.immi.gov.au/

Jag har permanenet visa, men det fick jag for jag gjorde klart min utbildning har och ansokte for skilled migration visa. ($3000 inc lakar undersokning, kan ha andrats)
Du behover inte gifta dig, du kan traffa nagon har och skaffa partner visa men da maste du bevisa att ni varit tillsammans i 1 ar. Detta galler for ovrigt om du gifter dig anda... ($3000 inc lakar undersokning)
Sponsor visa tror jag kostar $750 for foretaget och de behover skriva intyg att de vill ha dig dar etc. (vet inte sa noga om detta)

Som svensk kommer du inte uppleva rasim, snarare ooooooohhhh your from sweeeeeden (how exotic)

Om nagon har nagra fragor kan de ju PMa mig, jag har bott har sen 2003, kopt hus osv sa lite vet man ;)

Ang korkort, I SA sa far man direkt oversatt korkort, men de tar det svenska... behover ialf inte kora/skriva upp :)

Manta
2009-01-08, 03:22
Bor och jobbar i Australien, iufs Adelaide men va fan ;)

Vad är det för fel på Adelaide nu då? Jag ska dit nu under våren för att hälsa på morsan och syrran, trevligt ställe. Du vågar inte hinta om vart i Adelaide du bor?

Som svensk kommer du inte uppleva rasim, snarare ooooooohhhh your from sweeeeeden (how exotic)

-Are you from Sweden?
-Yes
-Really?
-Yes...

Den proceduren upprepade sig många gånger när jag gick i skolan där, samt att de blandade ihop Sverige med Schweiz. :)

Nelli
2009-01-08, 03:56
Nej da inget fel pa Adelaide, jag skulle inte vilja bo i Sydney el Melbourne men manga vet inte ens att Adelaide finns och alla vill till Syd/Melb verkar det som...
Jag har lite svart for stora stader och stok...

Ager hus i Christie downs, ca 20 min med bil soder om Adelaide. Bodde i glenelg i 3 ar innan dess (som de flesta skandinaver)

Mor och syster? hur kommer sig det att bada ar har? normen brukar val vara studenter?

den battre halften lyckas med Schweiz nagra gg :D

Manta
2009-01-08, 04:12
Nej da inget fel pa Adelaide, jag skulle inte vilja bo i Sydney el Melbourne men manga vet inte ens att Adelaide finns och alla vill till Syd/Melb verkar det som...
Jag har lite svart for stora stader och stok...

Det är sant, när folk här frågar vart man bodde och man svarar Adelaide blir det oftast bara ett "Aha" i svar.

Ager hus i Christie downs, ca 20 min med bil soder om Adelaide. Bodde i glenelg i 3 ar innan dess (som de flesta skandinaver)

Christie downs, eh? Kan inte säga att jag spenderade mycket tid där, däremot Noarlunga :) Bodde själv i Aberfoyle Park i två år.

Mor och syster? hur kommer sig det att bada ar har? normen brukar val vara studenter?

Familjen flyttade dit 00, sedan pga lite olyckliga omständigheter, knepig ålder och föräldrars separation så flyttade jag och far tillbaka till Sverige.

Nelli
2009-01-08, 06:07
Intressant! Ja Noarlunga ligger ju himla nara! Mycket battre nu fortiden, de haller pa och renoverar, bygger och fixar! Darfor kopte jag huset dar!

Aberfoyle Park har jag val typ akt igenom nagon gang LOL Men flyttar upp till Morphett vale om nagra veckor!

Ja det var trakigt att det blev sa, men du har iallfall ett skal att aka halva vagen over jorden och halsa pa :) det har min syrra (lectris) kusinen och farsan gjort!

Grisen
2009-01-08, 11:06
Angående engelskan är det absolut ina problem, de är förstående kring att engelskan inte är hundra procent.

Australien är det bästa land jag någonsin varit i, du kommer att stormtrivas!

otherside
2009-01-08, 12:53
Bor och jobbar i Australien, iufs Adelaide men va fan ;)

www.seek.com.au och
www.careerone.com.au

boende
www.realestate.com.au

Visa info och sant
http://www.immi.gov.au/

Jag har permanenet visa, men det fick jag for jag gjorde klart min utbildning har och ansokte for skilled migration visa. ($3000 inc lakar undersokning, kan ha andrats)
Du behover inte gifta dig, du kan traffa nagon har och skaffa partner visa men da maste du bevisa att ni varit tillsammans i 1 ar. Detta galler for ovrigt om du gifter dig anda... ($3000 inc lakar undersokning)
Sponsor visa tror jag kostar $750 for foretaget och de behover skriva intyg att de vill ha dig dar etc. (vet inte sa noga om detta)

Som svensk kommer du inte uppleva rasim, snarare ooooooohhhh your from sweeeeeden (how exotic)

Om nagon har nagra fragor kan de ju PMa mig, jag har bott har sen 2003, kopt hus osv sa lite vet man ;)

Ang korkort, I SA sa far man direkt oversatt korkort, men de tar det svenska... behover ialf inte kora/skriva upp :)

Men häftigt=) får absolut pma dig! trivs du bra?

otherside
2009-01-08, 13:20
Angående engelskan är det absolut ina problem, de är förstående kring att engelskan inte är hundra procent.

Australien är det bästa land jag någonsin varit i, du kommer att stormtrivas!

de låter fantastiskt trevligt. Det är ju verkligen ett stort steg att ta att flytta utomlands men har sålt allt jag ägde när ja började studera och vill verkligen undkomma vintern på heltid så känns som att bättre chans än nu får jag aldrig.

Manta
2009-01-08, 13:26
de låter fantastiskt trevligt. Det är ju verkligen ett stort steg att ta att flytta utomlands men har sålt allt jag ägde när ja började studera och vill verkligen undkomma vintern på heltid så känns som att bättre chans än nu får jag aldrig.

Go for it, i värsta fall får du flytta hem.

J.V
2009-01-13, 02:04
Oh. Adelaide. Jag ska kanske dit snart, en familj är lite intresserade av att anställa mig som aupair. :)

Snobbe
2009-01-13, 02:18
alltid varit en dröm att åka till australien vet inte varför. Verkar som dom har otroligt fin natur där osv. Måste fan göras någondag tyvärr inte nu men någongång ska jag fan dit.