handdator

Visa fullständig version : Ändra grepp i Triceps Pushdowns! Vad händer?


Ungrim
2009-01-07, 12:42
Kör pushdowns (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html) med överhands grepp, men vad händer rent fysiologiskt (eller vad det kan heta med något fint ord) om man ändrar till underhandsgrepp? förutom att det blir tyngre för handen att hålla i stången.

Aktiverar det musklerna på något annorlunda sätt??

Försökte söka efter liknande tråd men hitta inte.

Kischen
2009-01-07, 12:45
Borde som du sa inte ändra något utom att greppet blir sämre, har dock inte testat.

MangeByggarn
2009-01-07, 12:45
Kör pushdowns (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html) med överhands grepp, men vad händer rent fysiologiskt (eller vad det kan heta med något fint ord) om man ändrar till underhandsgrepp? förutom att det blir tyngre för handen att hålla i stången.

Aktiverar det musklerna på något annorlunda sätt??

Försökte söka efter liknande tråd men hitta inte.

Menar du typ reversed grepp? Har testat det och det var nästan intill omöjligt och dra ner den.. fick köra på jävligt lätta vikter men det tog iaf på triccarna

Arnoldski
2009-01-07, 12:58
Hej!

Om jag har förstått det rätt så påverkar det i alla fall inte alls hur övningen tar på triceps.

Du kan göra det om du vill göra det tuffare för greppet men greppet kan du träna mer effektivt på andra sätt utan att sabba tricepsövningen.

För bicepscurls spelar det roll, men det är för att ena delen av biceps fäster på det rörliga underarmsbenet varför biceps bidrar till att ändra handens position från det som kallas hammar-curl till vanligt supinerat grepp.

Triceps fäster bara på det ben i underarmen som är fast och det roterar följdaktligen inte handleden varför i sin tur hur du håller dina händer inte påverkar tricepsträningen.

dyxeldoff
2009-01-07, 14:25
sjalv tycker jag att det tar pa helt olika stallen pa tric sa fort jag andrar grepp at ett eller annat hall

Scratch89
2009-01-07, 14:40
Med tanke på att vikten blir betydligt lägre så kommer det påverka, ja. Dessutom blir det andra muskler i underarmen som arbetar.

Arnoldski
2009-01-07, 16:08
Ja, som jag sa blir det ju annorlunda för greppet och alldeles säkert för underarmen också.

Jag tolkade dock frågan som huruvida greppet påverkar triceps-träningen, vilket det alltså inte gör. Möjligen att den försämras pga att man kan hantera mindre vikt.

Jag vidhåller att det finns bättre sätt att träna både grepp och underarmar än att sabba sin tricepsträning.

Gladen
2009-01-07, 16:13
Det blir väl underarmar?

Ungrim
2009-01-07, 16:27
Ja, som jag sa blir det ju annorlunda för greppet och alldeles säkert för underarmen också.

Jag tolkade dock frågan som huruvida greppet påverkar triceps-träningen, vilket det alltså inte gör. Möjligen att den försämras pga att man kan hantera mindre vikt.

Jag vidhåller att det finns bättre sätt att träna både grepp och underarmar än att sabba sin tricepsträning.

Jo, det var först och främst triceps träningen, underarmen förstår jag att det blir skillnad på.

Tack för svaren!

ceejay
2009-01-07, 19:29
Jag tror iaf jag är starkare med överhandsgrepp än underhandsgrepp! själva greppet brukar inte bara något prblem.

Arne Persson
2009-01-08, 09:02
Jag tror iaf jag är starkare med överhandsgrepp än underhandsgrepp! själva greppet brukar inte bara något prblem.

Inte så konstigt eftersom undergreppet överbelastar din stackars tumme. Det är inte speciellt smart att använda undergrepp om man inte vill se cool ut på någon bild förståss....

obesogen
2009-01-08, 09:23
Jag tror iaf jag är starkare med överhandsgrepp än underhandsgrepp! själva greppet brukar inte bara något prblem.

Precis som alla andra. Anledningen till detta är att du är mycket svagare i underarmsextensorer än flexorer, logiskt och naturligt.

bengdoktor
2009-01-08, 09:26
Jag trodde det tog mer på utsidan av triccen, den s k ena biten av den mäktiga... tji fick jag. Pinsamt!

Arne Persson
2009-01-08, 09:46
Jag trodde det tog mer på utsidan av triccen, den s k ena biten av den mäktiga... tji fick jag. Pinsamt!

Ytterligare en skön gammal byggarskröna. Läs gärna min gamla tricepsartikel, där förklarar jag varför du aktivt bara kan påverka det långa huvudet men inte dom två övriga (bl.a det yttre).

Damien Thorne
2009-01-08, 09:53
Jag trodde det tog mer på utsidan av triccen, den s k ena biten av den mäktiga... tji fick jag. Pinsamt!

Det trodde jag också. :em:

De första åren då jag tränade byggning så körde jag med tre olika grepp (överhands, underhands och hammer) för att jag trodde att de olika greppen skulle aktivera de tre olika delarna av triceps.

Det var det man lärde sig i byggartidningarna.

Det är enklare nu när man tränar styrkelyft. Då behöver man bara tänka "böj, bänk och mark samt komplement", behöver ej bry sig så mycket om var olika övningar tar :D

Ungrim
2009-01-08, 09:57
Ytterligare en skön gammal byggarskröna. Läs gärna min gamla tricepsartikel, där förklarar jag varför du aktivt bara kan påverka det långa huvudet men inte dom två övriga (bl.a det yttre).

Triceps 101 - Av Arne Persson:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10208

Väldigt spännande läsning Arne, tack för det!

obesogen
2009-01-08, 10:05
Det enda som påverkar aktiveringen är flexionen i axeleden då långa huvudet fäster där

Arnoldski
2009-01-08, 10:13
Och det sistnämnda kan man i sin tur tolka som att det i det avseendet går att påverka sin tricepsträning beroende på hur man jobbar med överarmen.

Tex i stående cable pushdowns med armågarna helt fixerade jobbar inte det långa huvudet lika mycket som tex vid ligande triceps press, då den första delen av rörelsen som i princip endast flyttar överarmen i synnerhet påverkar det långa huvudet (caput longum).

obesogen
2009-01-08, 10:23
Och det sistnämnda kan man i sin tur tolka som att det i det avseendet går att påverka sin tricepsträning beroende på hur man jobbar med överarmen.

Tex i stående cable pushdowns med armågarna helt fixerade jobbar inte det långa huvudet lika mycket som tex vid ligande triceps press, då den första delen av rörelsen som i princip endast flyttar överarmen i synnerhet påverkar det långa huvudet (caput longum).

Du har tolkat helt rätt :thumbup:

JohnRick
2009-01-08, 10:26
Och det sistnämnda kan man i sin tur tolka som att det i det avseendet går att påverka sin tricepsträning beroende på hur man jobbar med överarmen.

Tex i stående cable pushdowns med armågarna helt fixerade jobbar inte det långa huvudet lika mycket som tex vid ligande triceps press, då den första delen av rörelsen som i princip endast flyttar överarmen i synnerhet påverkar det långa huvudet (caput longum).

Vilket för egen del innebär att jag nära nog uteslutande kör singulara triceps extensions med hantel bakom huvudet. De ggr jag ämnar ta triceps givetvis.

Arne Persson
2009-01-08, 15:58
Det enda som påverkar aktiveringen är flexionen i axeleden då långa huvudet fäster där

Extensionen...:)

obesogen
2009-01-08, 20:04
Extensionen...:)

Det beror på om man menar ökad eller minskad aktivering... :D

ceejay
2009-01-08, 20:10
så egentligen räcker en tricepsövning? bara att ena variationen är axelleden mer involverad? ungefär som att köra strikta triceps extensions med stång på en bänk mot att flytta axlarna mer bakåt i samma övning?

Commando1980
2009-01-08, 20:23
så egentligen räcker en tricepsövning? bara att ena variationen är axelleden mer involverad? ungefär som att köra strikta triceps extensions med stång på en bänk mot att flytta axlarna mer bakåt i samma övning?

räcker för vad?

vill man tex öka i bänkpress så är smalbänk en övning som är väldigt bra att inkludera i sitt träningsprogram.

när det gäller ren och skär 'tricepsbyggning' så är liggande tricepextensions med stång nummer 1 enligt mig.

Anders The Peak
2009-01-08, 21:56
så egentligen räcker en tricepsövning? bara att ena variationen är axelleden mer involverad? ungefär som att köra strikta triceps extensions med stång på en bänk mot att flytta axlarna mer bakåt i samma övning?
För att få en bra tricepsutveckling kan man köra decline bänkpress med smalt grepp, det blir som en pushdown men med betydligt kraftigare stimulering,samt antingen triceps dips eller decline tricepsextension
Bänkpress med smalt grepp:
http://www.barnett-fitness.com/assets/Exercise%20Photos/eclosebench.jpg
decline tricepsextension
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBDeclineTricepsExt8.gif (http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBDeclineTricepsExt8.gif)
Triceps dips:
http://exercise-x.com/uploads/exercises/Machine__33_.jpg
http://www.leehayward.com/pics/tricep_dips.jpg

ceejay
2009-01-08, 23:37
jag brukar köra bänk, sned hantelpress, dips, liggande tricepsextensioner med stång(där jag följer med med axelleden bakåt över huvet, samt pushdowns med rep.
Räcker det?

Upptaget
2009-01-09, 08:36
Från träningsboken: Styrketräning en anatomisk guide @Fitnessförlaget så står det såhär om den övningen!

Eftersom du håller stången med underhandsfattning kan du inte använda tunga vikter. Utför istället övningen med lätta vikter för att träna Brachii och för att koncentrera ansträngningen till det mediala huvudet. När du sträcker ut armarna träna även anconeus och handledens sträckmuskel *En massa konstiga namn*

Men muskler som involveras enligt boken så är det Tricpes, brachii långa huvudet och det yttre huvudet, sam inre huvudet! och underarmen aktiveras också tillskillnad från med överhandsfattning..

Med överhandsfattning aktiveras Yttre, långa och inre huvudet hos tricepsen!

Arnoldski
2009-01-09, 08:41
Konstaterade jag inte alldeles nyss med ivrig uppbackning från både Obesogen och Arne (vederhäftiga namn) att vilka delar av triceps som aktiveras inte påverkas av greppet?

Underarmsmuskulatur, grepp, handmuskler och vad det nu vara månne ändras men du kan icke påverka hur triceps tränas genom att vrida handen eller ändra greppet. Punkt.

joriice
2009-01-09, 16:29
Tänker mest på att tänderna skulle ryka om man tappar greppet.

Arne Persson
2009-01-10, 09:48
Från träningsboken: Styrketräning en anatomisk guide @Fitnessförlaget så står det såhär om den övningen!

Eftersom du håller stången med underhandsfattning kan du inte använda tunga vikter. Utför istället övningen med lätta vikter för att träna Brachii och för att koncentrera ansträngningen till det mediala huvudet. När du sträcker ut armarna träna även anconeus och handledens sträckmuskel *En massa konstiga namn*

Men muskler som involveras enligt boken så är det Tricpes, brachii långa huvudet och det yttre huvudet, sam inre huvudet! och underarmen aktiveras också tillskillnad från med överhandsfattning..

Med överhandsfattning aktiveras Yttre, långa och inre huvudet hos tricepsen!

Min tidigare cencurerade? kommentar till detta inlägg var faktiskt inget skämt eller taget ur luften.