handdator

Visa fullständig version : köra utan körkort


CiCoro
2009-01-07, 11:15
snabb fråga ..

min kompis som e 17 har inte körkort och han lånar sin fassas bil just nu och vill köra till ett ställe med mig (jag är 19 också utan körkort). Han kör väldigt bra och så, men min fråga är vad kan hans straff bli om han blir tagen och vad kan mitt bli ? jag är den enda myndiga i bilen för han e 17. övertala honom att inte köra funkar inte, så svara bara på frågan är ni snälla.

KlopFer
2009-01-07, 11:18
Han kan ju räkna med ett fint straff iallafall.

Dig vetefan, säg att du trodde han var 18 och hade körkort.

kaysim
2009-01-07, 11:19
snabb fråga ..

min kompis som e 17 har inte körkort och han lånar sin fassas bil just nu och vill köra till ett ställe med mig (jag är 19 också utan körkort). Han kör väldigt bra och så, men min fråga är vad kan hans straff bli om han blir tagen och vad kan mitt bli ? jag är den enda myndiga i bilen för han e 17. övertala honom att inte köra funkar inte, så svara bara på frågan är ni snälla.

Bra jävla korkat att ge sig ut på vägen utan körkort, Mycket möjligt att han "kör bra", dock har ju killen noll erfarenhet av bilkörning. Vänta för fan med att åka med tills han har körkort. Fattar inte heller vad det är för pappa som lånar ut sin bil till sin son som inte har körkort..

Officer
2009-01-07, 11:20
.. jag är den enda myndiga i bilen


Knappast, när du är så dum att du ens funderar på att åka i en bil med en 17-årig chaufför utan körkort.

Observera att alla 17-18åringar kör "riktigt bra"..

lectris
2009-01-07, 11:20
Lånar hans farsa ut sin bil till sin son utan körkort?

Dummaste jag hört för övrigt. Åk inte med honom.

pherlo
2009-01-07, 11:20
Straffet borde väl bli indraget lämp och prick i registret. Två mindre roliga konsekvenser att dras med.

stafh
2009-01-07, 11:21
Bra jävla korkat att ge sig ut på vägen utan körkort, Mycket möjligt att han "kör bra", dock har ju killen noll erfarenhet av bilkörning. Vänta för fan med att åka med tills han har körkort. Fattar inte heller vad det är för pappa som lånar ut sin bil till sin son som inte har körkort..
Inte pappa. Fassa.

Prankie
2009-01-07, 11:22
Dagsböte till 6 månaders fängelse.
Värsta är att han inte få ta körkort på ett tag.

Du kan bli skyldig till medhjälp till olovlig körning tror jag.

KlopFer
2009-01-07, 11:22
Åker han dit lär han vill inte få ta körkort förrens han är 24

Torwald
2009-01-07, 11:25
Är det han själv eller hans medtrafikanter som tycker att han "kör väldigt bra och så"?

Idioti och lantisfasoner i vilket fall som helst. Snyt er.

CiCoro
2009-01-07, 11:27
okej, tack för svaren. Jag kan lova er att jag är smartare än vad jag verkar! Har stoppat några drog och alkoholpåverkade kompisar från att köra under helgerna, bara undrade för den hära kompisen är verkligen envis! Har kämpat och vägrat nu i 1 år sen han började övningsköra och berättat att han ska vänta tills han fyller 18 men han vägrar bara. Sen lånar han inte direkt bilen från sin PAPPA utan tar reservnycklarna medan han är på jobbet (ligger nära). Jag bryr mig inte så mycket om hans straff för han vägrar lyssna och hamnar ofta i problem, utan jag oroar mig mest för mig själv för jag ska ha uppkörning om ca 3 månader.
Delen med att han kör bra är sann, många har sagt det (min "låtsaspappa" som haft körkort i 25 år) och han hade klarat en uppkörning direkt men han har ändå inte körkort tm så glöm detta.

Yankeee
2009-01-07, 11:27
Ring hans pappa och prata med honom. Alternativt ge hans nummer till mig så kan jag ringa.

saab900
2009-01-07, 11:28
Han kan åka dit för grov olovlig körning, kan ge fängelsestraff, men jag är osäker på straffskalan där. Däremot får han garanterat mycket svårt att få körkortstillstånd, blir nog uppskjutet körkort för hans del några år. Du kan inte åka dit för någonting så länge du inte kör.

Det är det bästa möjliga utfallet, alltså att ni blir stoppade och att han åker dit.

Jag skulle försöka övertala honom, kanske ovanstående fungerar om han nu är så sugen på att köra bil. Sedan skulle jag definitivt inte åka med, oavsett hur bra du tycker att han kör, det finns en anledning till att man inte får ett körkort i ett flingpaket. Han verkar ju ha lite svårt med impulskontroll eftersom han prompt ska köra olovligt, så jag utgår från att risktagande såsom fortkörning etc ligger i hans personlighet.

Ta för fan inte risken.

Och skulle han smälla med mig och jag överlevde skulle jag piska er båda så hårt att ni såg ut som babianer i röven och inte kunde sitta på en vecka.

Och hans farsa kan inte vara riktigt frisk som lånar ut bilen till sin körkortslöse son, är han inte mer rädd om grabben än så?*screwy*

Om ni "tar" bilen utan lov kallas det olovligt brukande, och det kan även du åka dit på om du känner till det.

Sammanfattningsvis:

Möjliga konsekvenser:

1. Ni åker fast, din kompis får vänta till 21 eller så på att få ta kortet. Du går fri.
2. Ni åker också på olovligt brukande, du åker också dit.
3. Ni får båda leva med att din kompis som trots allt inte har körkort orsakar en svår olycka, kanske med dödsfall, klarar du det?
4. Ni kommer båda att se ut som babianer i röven.

Något av detta behöver ju inte hända, men det skulle ju onekligen vara tråkigt om det gjorde det, och efter en dödsolycka tror jag inte någon i din sits skulle kunna förlåta sig själv.

Det med babianröven skulle däremot garaneterat hända förutsett att jag visste vem du var och fick syn på dig om du gjorde detta.

Gör det enda rätta nu för fan och låt bilen stå, någon annan måste väl kunna skjutsa er?


EDIT: hann komma några poster när jag skrev. Han tar alltså nycklarna, ni åker båda på olovligt brukande och han olovlig köring. Du får en prick eller två, det kan påverka ditt körkortstillsåtnd i framtiden

saab900
2009-01-07, 11:34
Det bästa du kan göra är som yankee föreslog, ring pappan, så att han kan stoppa detta, om han nu är så envis (dum i huvudet). Din kompis kanske blir sur, men du gör honom en lika stor tjänst som du gjorde dina polare när du hindrade dem att köra rattfulla. Civilkurage ftw!

lectris
2009-01-07, 11:35
Men vafan? du har väl en egen vilja eller? Det är ju bara DU som kan bestämma om du vill sätta dig i bilen med denna idiot till kompis. Vill han riskera sitt framtida körkort, sin säkerhet och sin pappas bil så var så god, men du behöver inte riskera något för det.

CiCoro
2009-01-07, 11:36
Efter att ha läst era kommentar så sätter jag mig inte i bilen iaf (endast pga. att jag kan få problem), ska iaf ner och träffa honom nu och försöka övertala honom om att gå hem men jag vet att han regelbundet är ute och kör ensam iaf..

saab900
2009-01-07, 11:40
Notera också att om hans pappa anmäler bilen stulen när han eller någon annan ser att den är borta från jobbparkeringen kommer risken att ni blir stoppade att öka med 500 *10^6 procent ungefär. Jag har blivit stoppad på morgonen på väg till extrajobbet 4 ggr när någon röd saab ng900 t blivit stulen i närheten och polisen eftersöker den. Då kollar dom naturligtvis också på körkortet.

Om han nu inte har en aning om att lillgrabben hans har blivit biltjuv polisanmäler han ju garanterat det första han gör när han upptäcker att den är borta.

saab900
2009-01-07, 11:44
Min säkerhet skulle nog vara det sista jag tänker på i det här fallet, mina tankar går mer till alla andra laglydiga trafikanter med tillstånd att framföra fordon, cyklister, fotgängare, mammor med barnvagnar etc.

Därför tycker jag att du ringer hans pappa omedelbart och får ett stopp på det här vansinnet, annars är du sänkt i mångas ögon här på forumet det kan jag garantera.

Händer något kan du inte två dina händer, du kände till det här och hade möjlighet att stoppa det. Klarade du av att ta nycklarna från fulla polare klarar du också av det här, kom igen nu!

ante
2009-01-07, 11:51
Om ni är ute och kör olovligt, så tänk, förutom på alla risker som radats upp ovan, på att ni inte har trafikförsäkring. Smäller ni med någon så kan ni, förutom att få betala bilen ni färdas i, få betala någon annans bil +skadegörelse + ev sjukhusräkning. Det kan bli dyrt.

Tolkia
2009-01-07, 12:00
Men vafan? du har väl en egen vilja eller? Det är ju bara DU som kan bestämma om du vill sätta dig i bilen med denna idiot till kompis. Vill han riskera sitt framtida körkort, sin säkerhet och sin pappas bil så var så god, men du behöver inte riskera något för det.
+123456789. Jag antar att det inte är som att han står med en pistol mot din tinning och hotar att skjuta dig om du inte åker med? Du är (åtminstone på papperet) en vuxen människa; du får ta ansvar för dina handlingar.

shut teh face
2009-01-07, 12:22
Min syster åkte med sin pojkvän när han inte hade körkort och båda var 17 år.

Killen fick 1 månads fängelse (han hade inget körkort och bilen var inte påställd) och syrran fick inte ta sitt kort förns hon fyllde 20 år.

Jag var också i bilen ålder 12-13, men jag fick inga kosekvenser

CiCoro
2009-01-07, 12:41
stört hur min kompis inte bryr sig ett skit trots att jag berättade allt ni har berättat för mig.."de tar aldrig en" , han är bra på att gemig skuldkänslor över att jag inte följer med.! skit besviken på mig själv över att jag ens funderade på att hänga med när mitt körkort är så nära, honom går det inte att förändra, säker på att han tar ut sin tjej på en runda ikväll ändå så..man har lust att berätta för hans fassa men samtidigt känns det ändå som om det bara inte går att göra det mot min äldsta och närmaste kompis trots att det gynnar honom!

saab900
2009-01-07, 12:48
Det borde inte ens vara något att fundera över. Är han din bästa och äldsta vän bryr du dig väl mycket om honom, och vill väl naturligtvis att inget ska hända honom helt i onödan?

Han kanske blir arg på dig ett tag, men för eller senare kommer han att förstå varför du gjorde som du gjorde (om han är normalt funtad för sin ålder).

Hur skulle du må om han körde ihjäl sig själv och sin flickvän? Hur skulle deras familjer må?

Annars säger jag som yankee, skicka ett PM med hans farsas nummer och något datum/tid du vet att han var ute och körde, så kokar jag ihop någon historia om att jag kände igen grabben bakom ratten, så får han konfrontera honom, så får han aldrig veta att du tipsat. Det är inte den rakryggade vägen, men det löser ju också problemet.

Yankeee
2009-01-07, 12:48
Om han verkligen är din kompis berättar du för hans pappa.
Inte bara för hans skull, utan för din egen också. Hur tror du att du kommer att känna om han kör ihjäl någon (det är absolut inte möjligt med tanke på hans ålder och att det är vintertid nu). Du kommer att må skit en tid framöver för att du kunde ha gjort något men var för feg för att ta steget.
Dessutom är det aldrig fel att träna på att agera i sådana här situationer. Det kommer du ha nytta av i framtiden.

KlopFer
2009-01-07, 12:53
Den största risken som jag ser det och kommer ihåg ifrån när man var 15år med trimmad moppe. Det blir en sjuk adrenalinkick när polisen dyker upp oavsett om de tänker stanna dig eller bara åker nära så börjar hjärnan rusa i 100 och man gör korkade grejer.

Då är risken störst att en olycka kommer inträffa.

kaysim
2009-01-07, 13:16
Inte pappa. Fassa.

oj, just det ;)

kaysim
2009-01-07, 13:20
okej, tack för svaren. Jag kan lova er att jag är smartare än vad jag verkar! Har stoppat några drog och alkoholpåverkade kompisar från att köra under helgerna, bara undrade för den hära kompisen är verkligen envis! Har kämpat och vägrat nu i 1 år sen han började övningsköra och berättat att han ska vänta tills han fyller 18 men han vägrar bara. Sen lånar han inte direkt bilen från sin PAPPA utan tar reservnycklarna medan han är på jobbet (ligger nära). Jag bryr mig inte så mycket om hans straff för han vägrar lyssna och hamnar ofta i problem, utan jag oroar mig mest för mig själv för jag ska ha uppkörning om ca 3 månader.
Delen med att han kör bra är sann, många har sagt det (min "låtsaspappa" som haft körkort i 25 år) och han hade klarat en uppkörning direkt men han har ändå inte körkort tm så glöm detta.

Bara för att man klarar uppkörningen är man inte bra på att köra bil. Att klara uppkörningen innebär att man är "redo" för att börja lära sig köra bil på riktigt. Jag har haft mitt körkort i lite mer än två år, skulle inte på något sätt påstå att jag är världens bästa bilförare (jag kör i princip alltid kör 3-4 mil om dagen.) Det värsta som finns är 18åriga grabbar som precis tagit körkort och anser sig själv vara odödliga, kör som idioter och utsätter både sig själva och andra för fara. Så JÄVLA idiotiskt.

Zetor99
2009-01-07, 13:37
Ring pappan, be honom hålla tyst om att det var du som är angivaren om du tycker det är så viktigt. Annars händer det förr eller senare något, förhoppningsvis är det polisen som tar honom först, men tänk om han tar och kör ihjäl en annan kompis?

17-åriga biltjuvar brukar väl i genomsnitt vara ungefär lika säkra i trafiken som blinda knarkare, så det absolut sista du ska göra är att sätta dig i en bil där han kör.

blaki
2009-01-07, 13:43
Du åker på tillåtande av olovlig körning. Polisen går knappast på att du inte vet hur gammal din kompis är! Visa ryggrad och åk inte med.

MasterChief
2009-01-07, 13:45
Agerandet måste väl främst utgå ifrån vad det är för bil fassan har? M5? Kör. Volvo/Ford - polisanmäl ungen.

CiCoro
2009-01-07, 13:51
Vet faktiskt inte om det lönar sig att ringa pappan, förra året snodde han 200 000 av sin mamma och straffet var en diskussion vid köksbordet om varför han gjordet det i 1 h, sen glömdes allt och familjen åkte till thailand, så har svårt att tro att "tjuvåkning" kommer vara något som de bryr sig om..men jaja, efter att ha läst lite här så verkar jag för snäll mot honom, han är bra på att gnälla till sig saker så nästa gång lägger jag på luren om han nämner bilen..

palme
2009-01-07, 13:55
Straffet borde väl bli indraget lämp och prick i registret. Två mindre roliga konsekvenser att dras med.

Japp sånt är är jobbigt! Många kompisar som fick vänta till de var 23+ innan de kunde köra upp pga tonårssynder. Inte värt det.

lectris
2009-01-07, 14:00
:laugh:

Ok. Han är 17, snor sin pappas bil och en stor summa pengar från sin morsa. Han kör olovligt och utsätter både sig själv och sina medtrafikanter för fara. Föräldrarna har ingen pli på honom och han har säkert en rad andra saker på sin "meritlista".

Han låter ju som en ansvarsfull och försiktig ung man man kan lita på!

ManuelIT
2009-01-07, 14:12
Blev tagen för olovlig körning+fortkörning. Åkte på en saftig böter. Inget jag rekommenderar.

Rätt överraskad att läsa om flera som fick sitta bakom lås för olovlig körning. Iofs. så ingår ju runt 6 månader fängelse högst på straffskalan, men jag trodde det sällan gavs ut såvida man inte blivit tagen flera gånger?

Hemi
2009-01-07, 14:16
Han kör väldigt bra


Ingen, absolut ingen vanlig 17 åring kör bra, värt ordet. Det krävs år av erfarenhet för att komma undan med att säga at man kör BRA, (bättre än dåligt). Folk i medelåldern är de som kör bäst på grund av en rad orsaker. Vissa yngre kan hantera en bil hyfsat bra och kan känna till trafikregler men glöm det där. Det tar ett tag helt enkelt, inget att luta sig emot och sedan känna sig trygg i den bilen.

Tro mig, been there, done that.

CiCoro
2009-01-07, 14:18
Ingen, absolut ingen vanlig 17 åring kör bra, värt ordet. Det krävs år av erfarenhet för att komma undan med att säga at man kör BRA, (bättre än dåligt). Folk i medelåldern är de som kör bäst på grund av en rad orsaker. Vissa yngre kan hantera en bil hyfsat bra och kan känna till trafikregler men glöm det där. Det tar ett tag helt enkelt, inget att luta sig emot och sedan känna sig trygg i den bilen.

Tro mig, been there, done that.

ja sant, förstår att han kanske är bra på att hantera bilen på en 40-sträcka i centrum men säkert urkass när det handlar om att fatta snabba beslut eller att tänka smart och säkert i trafiken..

Zetor99
2009-01-07, 16:02
Vet faktiskt inte om det lönar sig att ringa pappan, förra året snodde han 200 000 av sin mamma och straffet var en diskussion vid köksbordet om varför han gjordet det i 1 h, sen glömdes allt och familjen åkte till thailand, så har svårt att tro att "tjuvåkning" kommer vara något som de bryr sig om..men jaja, efter att ha läst lite här så verkar jag för snäll mot honom, han är bra på att gnälla till sig saker så nästa gång lägger jag på luren om han nämner bilen..
Ok, föräldrarna låter ju helt hopplösa, om nu inte pappan är väldigt förtjust i sin bil är det väl bättre att låta polisen sköta saken. Ring 112 och meddela t.ex. att du sett en bil med det registernumret bli stulen och köra mot det håll du vet att han skall till. Berätta även att du med säkerhet vet att han saknar körkort och misstänker dig veta målet för resan så är chansen större att det ses som en prioritet och han haffas.

Att han sedan troligen inte bryr sig om straffet är en sak för sig, men förhoppningsvis förstår föräldrarna vartåt det lutar när de får hämta hem honom från polisstationen.

KalleBalik
2009-01-07, 16:15
Min syster åkte med sin pojkvän när han inte hade körkort och båda var 17 år.

Killen fick 1 månads fängelse (han hade inget körkort och bilen var inte påställd) och syrran fick inte ta sitt kort förns hon fyllde 20 år.

Jag var också i bilen ålder 12-13, men jag fick inga kosekvenser

Är du säker på att han fick fängelse? Personer under 18 döms endast till fängelse om de begått grova våldsbrott. Detta kanske var väldigt länge sedan dock? Att du inte fick några konsekvenser beror ju på att man inte är straffmyndig innan man fyllt 15.

Larsson85
2009-01-07, 16:32
Hur är det om man åker i samma bil som någon som har körkort, men kör vårdslöst, för snabbt, berusad eller gör något annat fel. Har man någon skyldighet att försöka stoppa personen i fråga, och kan man få konsekvenser om man inte gör det?

qwerty1
2009-01-07, 16:36
Polisen stannar dig....

Vafan? Tog inte du körkort för någon dag sen Ola?! JÄVLA IDIIOT!

Du kommer gå fri, du kan vara lugn.

kaysim
2009-01-07, 17:00
Ok, föräldrarna låter ju helt hopplösa, om nu inte pappan är väldigt förtjust i sin bil är det väl bättre att låta polisen sköta saken. Ring 112 och meddela t.ex. att du sett en bil med det registernumret bli stulen och köra mot det håll du vet att han skall till. Berätta även att du med säkerhet vet att han saknar körkort och misstänker dig veta målet för resan så är chansen större att det ses som en prioritet och han haffas.

Att han sedan troligen inte bryr sig om straffet är en sak för sig, men förhoppningsvis förstår föräldrarna vartåt det lutar när de får hämta hem honom från polisstationen.

bra tanke, men du får ju samtidigt väga in att det är hans polare vi snackar om. Det är alltid lätt att vara "korrekt" när det inte gäller en själv. Vet inte om jag hade varit speciellt sugen på att ringa polisen och tipsa om ens bästa polare, men ja, egentligen borde man kanske det. För som sagt, hela grejen är sjukt korkad.

saab900
2009-01-07, 18:36
Jo, jag hade ärligt gjort det. Vad är det för människa som håller på med såna här dumheter, riskerar sina kompisars och sin flickväns liv. Sammantaget med stöld av både bil och en stor summa pengar verkar det ju inte vara en så stabil person. Antagligen behöver han hjälp. Jag tycker att du ska fundera på om du verkligen vill vara kompis med honom.

Jag bröt själv med en tidigare bra kompis i tonåren när han började snatta, köra bil på skogsvägar, slåss på stan oprovocerat etc. Han mådde inte bra psykiskt, men jag orkade inte med att försöka ändra på honom när det inte gck att få honom att fatta att det han gjorde var fel, själv tyckte han inte att det var så farligt. Det var dock lättare eftersom jag också hade andra kompisar han inte umgicks med.

CiCoro
2009-01-08, 11:35
Han ringde precis och frågade om jag ville med på en tur, men jag sa till honom att det inte kommer hända nån gång för jag vill inte riskera mitt och hans "körkort" som vi båda har om några månader..detta är enda sättet att övertyga honom lite att inte köra, nämna olycksrisken och sånt finns inte, inga tankar om andra har han eller skadestånd om något händer osv..sa också till hans tjej att vägra om han vill ut och köra, så förhoppningsvis så kommer det finnas en 17årig förare mindre ute på gatorna..

Yankeee
2009-01-08, 11:38
Bra!

saab900
2009-01-08, 12:31
Strakt jobbat!:thumbup:

johan karlberg
2009-01-08, 12:33
det låter inte som din kompis kommer ha kvar sitt körkort nån längre tid sen när han väl har tagit det..

Bra att du säger ifrån iaf

Timme
2009-01-08, 12:50
din kompis är en idiot :)