handdator

Visa fullständig version : Hälar och benpress


Black Star Abyss
2009-01-07, 09:45
Får hälarna lätta från plattan när man gör benpress? Jag vill sänka ner plattan så långt mot röven som bara möjligt, och mina hälar lättar alltid ungefär halvvägs ner så att det bara är trampdynan som rör i. Blir det någon skillnad om man försöker behålla hälarna i hela tiden?

JohnRick
2009-01-07, 10:16
Jag säger ur mitt lekmannamässiga bås att du alltid ska ha hälarna i. I vanlig knäböj/frontböj trycker du ifrån med hälen. Smidigheten i fotleden är A och O. Annars vore ditt nuvarande utförande att jämställa med de knäböjare som fått för sig att lägga planka under hälarna för att de inte kan gå djupt nog.

Scratch89
2009-01-07, 14:47
Släpp inte hälarna från plattan!

Det bästa är att börja stretcha och töja i fotlederna, så att du tids nog blir smidigare. Om du har fötterna lite bredare och högre på fotplattan kan du kanske komma ner längre utan att hälarna lyfter. Du kan ha som mål att försöka flytta in/ned fötterna lite varje pass. Om du nöter på lägre vikter, kan du också ligga och stretcha i bottenläget. Det finns ingenting som töjer så bra som dynamisk träning.

Black Star Abyss
2009-01-07, 15:17
Släpp inte hälarna från plattan!

Det bästa är att börja stretcha och töja i fotlederna, så att du tids nog blir smidigare. Om du har fötterna lite bredare och högre på fotplattan kan du kanske komma ner längre utan att hälarna lyfter. Du kan ha som mål att försöka flytta in/ned fötterna lite varje pass. Om du nöter på lägre vikter, kan du också ligga och stretcha i bottenläget. Det finns ingenting som töjer så bra som dynamisk träning.

Tack. Ska köra som du föreslår.

ceejay
2009-01-07, 19:30
Men om man kör benpressen med båda hälarna lyfta blir det ju lite fin vadträning med! :)

vad är skillnaden rly?

Rahf
2009-01-07, 20:00
Men om man kör benpressen med båda hälarna lyfta blir det ju lite fin vadträning med! :)

vad är skillnaden rly?

Blir det inte en ohygglig jäkla påfrestning på framsidan? Jag fick stora problem med mitt högra skenben p.g.a. hällyft i böj.

ajminfot
2009-01-07, 20:16
för mig är det tvärtom mina tår lättar när jag ska komma till vändningen på väg från plattan eller i slutet av frånskjutet fall ni förstog det bättre...(det e en så där friskis o svettis sak man sitter upprätt i)

Är det fel att göra så?/skaderisk?

hillbilly90210
2009-01-07, 20:28
Tycker även det kan vara på sin plats att påminna om att man INTE ska lyfta på arslet i en sån liggande benpress heller. Gjorde det en gång för länge sedan och herrejävlar vad ont i ryggen jag fick. Satt väl i bortåt ett halvår också.

Commando1980
2009-01-07, 20:29
Men om man kör benpressen med båda hälarna lyfta blir det ju lite fin vadträning med! :)

vad är skillnaden rly?

nej hälarna ska inte lyfta från plattan då du kör benpress såvida du inte vill fucka din knän. vill du träna vader ; kör vadpress.

att hälarna lyfter från plattan är ett tecken på (1) du är inte tillräckligt flexibel och/eller (2) har fötterna för långt ner på plattan. lösningen blir att sänka vikterna och arbeta upp flexibiliteten (i fotled, vader etc) och/eller placera fötterna högre upp.