handdator

Visa fullständig version : Torr hud efter dusch!?


BigDwarf
2009-01-07, 02:09
Använder ibland duschkrämer när jag duschar men har slutat med det då jag blir väldigt torr i hyn. Har även använt såna som är mot känslig hud och ska återfukta huden osv osv men blir fortf torrare än om jag inte använder någonting alls. Är det någon som har nåt tips här, testat nån bra duschcreme? babyolja? Eucerin från apoteket?

Jag orkar verkligen inte smörja in mig efter varje dusch men om det är enda lösningen har jag väl inget val.

help plz! :)

PowPow
2009-01-07, 02:12
Ldb duschcreme med oljor tycker jag funkar bra.
Eucerin använder jag som handtvål, och den tycker jag är ganska uttorkande. Dessutom luktar den ju inte så spännande.

Annars finns det duscholjor på apoteket

Exdiaq
2009-01-07, 02:15
Samma för mig, smörjer in mig varje gång efteråt.

Jazen
2009-01-07, 02:37
orka smörja in sig varjedag efter duschning, be a man god damn it :D
men jag själv kör nå från nivea :D

Tabbe
2009-01-07, 07:25
testa att inte duscha i så jättevarmt vattnet, hjälper något enormt.

Scratch89
2009-01-07, 08:22
orka smörja in sig varjedag efter duschning, be a man god damn it :D
men jag själv kör nå från nivea :D

Ja, för Nivea är ju manligt... ;)

lectris
2009-01-07, 09:54
Har samma problem, speciellt nu på vintern.. får även exem :( Måste tänka på att inte tvätta händerna "onödigt mycket" samt helst duscha bara varannan dag men det går sådär.

Måste smörja in mig varje dag, ibland flera gånger. Annars fnasar jag sönder, lol.

Vinter
2009-01-07, 10:25
Mina läppar är konstant trasiga så här års, samt huden i ansiktet torkar och flagnar ibland. smörjer in efter dush. Vet inte om det finns något sätt att förebygga på.

ceejay
2009-01-07, 10:32
Duschar man för ofta torkar man ju lätt ut :/

saab900
2009-01-07, 10:54
Dock skönt att duscha efter träning:)

Får samma problem, huden blir fnasig, speciellt runt armhålorna, utanpå överarmarna och på händerna och i ansiktet. Gör av med en hel flaska Nivea body lotion varannan vecka ungefär på vintern. Jag luktar ju alltså som en kärring, men det gör inget eftersom jag bänkar som en också:D

Black Star Abyss
2009-01-07, 11:04
Från mina armhålor och långt ner på sidorna är huden svintorr och flagnar... antar att det kommer från en kombination av deoderant och att jag duschar 2ggr om dagen oftast. huden mår bättre när jag inte duschar varje dag.

Herr Oberst
2009-01-07, 11:15
testa att inte duscha i så jättevarmt vattnet, hjälper något enormt.
+1
Så är det.
Eller, att duscha hela rundan i kallvatten är inte så tillfredställande. Men avsluta de sista 5 sekundrarna i kallt vatten, det hjälper mig oerhört mycket.

Sniggel
2009-01-07, 11:23
Temperaturen gör mycket. Själv har jag problemet att varmt vatten (som bränner) är så fruktansvärt skönt att duscha i när man har eksem (vilket jag alltid har i mer eller mindre utsträckning), det är som att klia sig själv när det kliar, fast 10 ggr skönare, men det är ju inte så skönt resten av dagen. Bra disciplin man har...
Någon som upplever samma sak?

lectris
2009-01-07, 11:25
Temperaturen gör mycket. Själv har jag problemet att varmt vatten (som bränner) är så fruktansvärt skönt att duscha i när man har eksem (vilket jag alltid har i mer eller mindre utsträckning), det är som att klia sig själv när det kliar, fast 10 ggr skönare, men det är ju inte så skönt resten av dagen. Bra disciplin man har...
Någon som upplever samma sak?

Nja.. på mig svider exemen oavsett temperatur :( jobbigt.

Gladen
2009-01-07, 11:43
Jag blir med väldigt torr efter jag duschat, och jag duschar jätte varmt. Vet att det är därför, men det är ju såååå sköööönt. :D

hoikka poika
2009-01-07, 11:58
Testa att smörja in er med babyolja efter intvålningen medans ni är blöta. Duscha varmt för att få bort det mesta av den överflödiga oljan och torka sedan av er med en handduk som vanligt.

Mickeee?
2009-01-07, 12:11
Använder du tvål? Kan isf vara det som torkar ut huden

PowPow
2009-01-07, 12:27
Testa att smörja in er med babyolja efter intvålningen medans ni är blöta. Duscha varmt för att få bort det mesta av den överflödiga oljan och torka sedan av er med en handduk som vanligt.

Det har jag testat en gång.
Det blev sjukt halt i badkaret :D

Men torr blev man i alla fall inte. Nästan jobbigt oljig. Fast jag kanske inte sköljde av mig tillräckligt bara.

Sniggel
2009-01-07, 12:29
Nja.. på mig svider exemen oavsett temperatur :( jobbigt.

Det har jag iofs också haft problem med (Att duscha var något man helst sköt på en dag till), men har inte så extrema eksem längre.

BigDwarf
2009-01-07, 19:51
Använder inte någon tvål pga att alla verkar torka ut huden :/ inte hittat nån bar iaf. Men babyolja får jag prova isf som nån sa.
Till dom som blir torra i ansiktet, köp ansiktsprodukter ffs...våga vara feminina! ;) Kan rekommendera Zirh el Shiseido....mkt bra märken!

bubbe
2009-01-07, 20:02
Man har ju turen att vara gift med en hudterapeut som tar ut rätt produkter för sånt här.

Jag blir bara torr på vintern, duschar iofs också varmt och gnuggar runt tvål i ansiktet.

Decleor är enl min expert bäst.

hoikka poika
2009-01-07, 20:20
Det har jag testat en gång.
Det blev sjukt halt i badkaret :D

Men torr blev man i alla fall inte. Nästan jobbigt oljig. Fast jag kanske inte sköljde av mig tillräckligt bara.

Blir halt som rackarn ... jag måste köpa en "matta" till duschen så att jag inte slår ihjäl mig. Och ja, man blir lite oljig, men torkar man sig noga med en handduk så är det lungt IMHO.

grisbil3n
2009-01-08, 09:42
Man har ju turen att vara gift med en hudterapeut som tar ut rätt produkter för sånt här.

Jag blir bara torr på vintern, duschar iofs också varmt och gnuggar runt tvål i ansiktet.

Decleor är enl min expert bäst.

Vad ska man smeta på för att bli slät o mjuk o härlig? Får som pyttesmå lr mikroskopiska förhårdnader lr motsvarande på armarna o övre delen av ryggen rätt ofta. Inte direkt nån fara men ganska irriterande. Har funderat på sandpapper men det kanske inte är så bra.

bubbe
2009-01-08, 09:58
Vad ska man smeta på för att bli slät o mjuk o härlig? Får som pyttesmå lr mikroskopiska förhårdnader lr motsvarande på armarna o övre delen av ryggen rätt ofta. Inte direkt nån fara men ganska irriterande. Har funderat på sandpapper men det kanske inte är så bra.

*ropar efter experten*

Tydligen MD formulations, face and body scrub.

Huden blir slät och babymjuk samt får en frisk lyster. Massera in på torr eller fuktad hud låt verka några minuter och skölj av.

Följ sedan upp med Decleors Systeme Corps.

Världens bästa bodylotion

*expertuttalande slut*

AFanatic
2009-01-08, 10:05
Duscha inte för ofta, inte för varmt och använd inte tvål/duschcreme för ofta. Smörj in med Nivea eller Barnängelns produkter. Feta och bra. Decleor och Dermalogica har bra produkter även dem.

Antar att alla är olika, men man blir inte smutsig på en dag, om man inte varit ute i leran och rullat runt. Duschar man ofta och då använder ngn form av tvål varje gång, är det så att säga obra. Har man tränat räcker det oftast att bara skölja av sig från saltet et c.

Muskelbyggaren
2009-01-08, 10:21
Hudvård kan ju vara manligt, tänk krigare som framför lägerelden smörjer in och mjukar upp händer och fötter efter dygn av marsch och strid. Läste nånstans att män har tjockare hud än kvinnor och därför håller sig fräscha längre utan att bry sig om den, men att de ändå betalar priset till slut, medan kvinnorna ofta har fin hy längre upp i åldern tack vare att de tar hand om den. Så lite pyssel kan ju bara vara smart, vi killar har ju isf dessutom ett försprång.

CiCoro
2009-01-08, 11:01
förstår inte hur folk blir torra? har en kompis som alltid efter duschen verkar fjälla övermycket, hakan osv är övertorrt..

PowPow
2009-01-08, 12:28
förstår inte hur folk blir torra? har en kompis som alltid efter duschen verkar fjälla övermycket, hakan osv är övertorrt..

Olika människor har olika typer av hud. Anlag o.s.v.

grisbil3n
2009-01-08, 13:02
*ropar efter experten*

Tydligen MD formulations, face and body scrub.



Följ sedan upp med Decleors Systeme Corps.

Världens bästa bodylotion

*expertuttalande slut*

Tackar ödmjukast, ni kan skicka fakturan.

Kryss
2009-01-08, 13:16
Skulle helt enkelt bara smörja in mig, även om du inte vill det ;)

Jag skulle gå till apoteket och köpa en rejäl flaska hudlotion, istället för att köpa märkesvaror med häftiga namn för ditt och datt. Sen finns de fetare salvor om det behövs.

Yes
2009-01-08, 13:22
Skulle helt enkelt bara smörja in mig, även om du inte vill det ;)

Jag skulle gå till apoteket och köpa en rejäl flaska hudlotion, istället för att köpa märkesvaror med häftiga namn för ditt och datt. Sen finns de fetare salvor om det behövs.
Eller gå till ICA och köpa olivolja, honung och citron.

Blanda typ 1dl olivolja med ungefär 1msk honung och pressa ned citron i det.

Slartibartfast
2009-01-08, 13:33
Jag får väldigt torrt ansikte efter dusch, men det löser sig med Nivea.

Dock har jag grymt torra hälar, som spricker och jävlas. Nåt bra tips på vad man ska smörja in dem med?

Mickeee?
2009-01-08, 13:44
Jag får väldigt torrt ansikte efter dusch, men det löser sig med Nivea.

Dock har jag grymt torra hälar, som spricker och jävlas. Nåt bra tips på vad man ska smörja in dem med?

Vinäger, funkar skitbra!

saab900
2009-01-08, 14:09
Luktar gott?*spy*

Mickeee?
2009-01-08, 14:11
det stinker skit...lukten försvinner dock fort efter att ha spolat med vatten :)