handdator

Visa fullständig version : Ihärdiga problem med brachialis tror jag.


tuben
2009-01-07, 01:15
Skitlång och säkert väldigt rörig post vilket jag ursäktar för men om nån har nått att komma med så skulle jag vara evigt tacksam.

Ok nu har det gått ca 2.5 år sen denna skadan kom till liv.
Började efter att jag klättrat i ca 6 månader samt fortsatt med 4 pass gym i veckan.
Så det var 3 pass klättring och 4 pass gym så det var var säkert överträning.

Hände i sittande hantelcurl att det knäppte till i vänster armveck och jag var tvungen att avbryta passet.
Denna skadan gick jag dumt nog och tränade med i 6 månader, den trappades givetvis upp.

Själva skadan går längs med brachialis och smärtan kommer liksom smygande och det hjälper om jag stretchar när det gör ont. Är även öm vid beröring, mest nedanför armvecket.

Efter ca 6 månader efter att skadan uppstod uppsökte jag min husläkare som skickade mig till sjukgymnasten på vårdcentralen som körde värmebehandling, fixade antiinflammatoriskt och sa åt mig att köra excentrisk övning. Detta resulterade i att samma skada uppstod i min högerarm också.

Har uppsökt 2 kiropraktorer, 1 naprapat och ännu en sjukgymnast under denna tiden. Det som hjälpt bäst hittills är stretchövningar jag fick av en väldigt populär sjukgymnast jag gick till.
Han tycker jag ska köra på så länge det inte känns sämre.
Som det är nu kör jag ju på och det känns ju varken sämre eller bättre men inte direkt jättebra heller.

Kiropraktorn jag gick till för ett tag sen pga nackspärr hörde om mina armar och vill testa akupunktur på mig nu så jag ska väl testa det för jag är fasen duktigt uppgiven på den här skiten.

Kan väl nämna att det oftast inte känns alls när jag tränar utan smärtan kommer efteråt och oftast som värst dagen efter. Att vila helt och hållet är nästan värre känns det som för då tänker jag på det hela tiden.

Känns som detta är antagligen nått jag kommer få leva med resten av livet nu :(

En bild på var själva smärtan sitter ungefär.

Mago
2009-01-07, 02:37
Låter ganska likt en skada jag har dragits med i 3 år. Jag har ingen aning om vad som är fel och jag har varit hos ett antal förståsigpåare som inte heller vet. Jag har hunnit ge upp hoppet om att bli bra ett par gånger också, men nu ser jag med optimism på min rehab.

Min rehab började med att jag körde väldigt lätta bicepscurls, bara något kilo 4x30 reps, väldigt kontrollerat. Dagarna efter fick jag rejäl värk lite liknande träningsvärk. När det lugnat sig efter ett par dagar så körde jag samma procedur igen. Något kilo 4x30 reps och har kört på detta i några veckor nu. Jag har ökat vikten något och kör nu på 3-4 kg, fortfarande 30 reps och det känns bara lite dagen efter träning. Förhoppningsvis kommer utvecklingen se likadan ut framöver och jag ser ett ljus i tunneln till att kunna börja träna igen.